Näyttelytuomarit

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
donga
Vuohenruokaa

Re: näyttelytuomarit

Viesti Kirjoittaja donga »

Mulla itellä on on nyt ollut kiireitä IRL ja muutenkaan ei ole intoa tuomaroimiseen, en vaan oo muistanu laittaa tuomarilistoille viestiä, että laittaa tauko-merkinnän. Olen pyrkinyt kyllä vastaamaan kaikkiin viesteihin, mutta nykyään on tullut käytyä harvakseltaan tuossa mailissa niin siellä saattaa olla parin viikon takaakin viestejä niin mä oon jättänyt noteeraamatta ne yleensä, kun sama viesti on laitettu kaikille tuomareille. Jotenkin mua itteä pännii, kun mailiin tulee kysely vaan, että "voitko tuomaroida?????" + kisasivu ja sitten se on lähetetty kaikille. En tiedä mikä siinä ärsyttää, mutta ärsyttääpä vaan :mrgreen:

Lisäksi mua ärsyttää tuomaroida samoja rotuja :-D Yleensä mua kysytään aina ykkösryhmälle ja sieltä ne tietyt rodut, mutta en vaan jaksa itse tuomaroida niitä yhä uudestaan ja uudestaan, koska mua itteä ärsyttäs oman koiran kohdalla jos koko ajan ois sama tuomaroi tuomaroimassa. Vois yrittää aktivoitua tuomarointihommiin tässä jossain vaiheessa, kunhan innostus tulis vaan takas!
Minnea
Kanada

Viesti Kirjoittaja Minnea »

Olen itse ollut kanssa VFCI'n tuomarina tosi pitkään. Varmaan jo vuodesta 2004. Käytäntöä mun ei tarvinut suorittaa, koska silloinen tuomarikouluttaja piti minua jo tarpeeksi pätevänä hommaan. :D

Lukio syö aikaani, mutta toisinaan ilmoittaudun tuomaroimaan ilman mitään kyselyjä. Pyrin yleensä tuomaroimaan kokonaisia roturyhmiä, just silleen niinkuin "ennenvanhaan" on aina tehty. PIVIKO-näyttelyissä tuomaroin aktiivisemmin. Sanallisten antaminen jää omalta osaltani hieman vähemmälle juuri ajanpuutteen vuoksi, mutta annan aina H'sta ja T'stä arvostelun (joskus jopa EH'sta). Myös erikoisnäyttelyissä pyrin antamaan sanalliset - onpahan edes joitain näyttelyitä, joissa annan kaikille arvostelut! :D

Dongan kanssa olen samaa mieltä: samaa rotua on tosi raivostuttava tuomaroida, ainakin silleen että sitä tulee jatkuvalla syötöllä. Saksanpaimenkoiria olen tuomaroinut kaikista eniten, sitten tulee colliet (lk, pk, border). Kokonaisia roturyhmiä katsellen olen yleensä tuomaroinut ryhmiä 7, 8 ja 9.

Mikä on suurin määrä koiria rodussa, jonka olette tuomaroineet? Eräässä näyttrelyssä tuomaroin 95 saksanpaimenkoiraa. Siinä olikin ihan kivasti hommaa. :'D
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

Mona kirjoitti:Ai joo vielä yksi juttu. Rasittavaa, kun isoilla roduilla on usein joka näyttelyssä sama tuomari. Esim. saksanpaimenilla on useammankin kerran ollut sama tyyppi, ja tuomarointi vaikuttaa siltä että on vain copypastettu edellisen näyttelyn EH:t ja ERI:t. Omistajat hyötyvät ihan huimasti...
Samaa olen myös harmitellut ja joskus on ihan ärsyttänyt, kun samat koirat saavat tismalleen samoilta tuomareilta samat laatumaininnat. Vaikka se onkin niin helppoa ottaa ne kertalleen jo tuomaroidut rodut uudestaan tuomaroitavaksi, niin olisi silti mukava saada näihin vähän vaihtelua.

Mulla on vähän sellainen köpö tapa, että käyn kyllä lukemassa mailin, mutta syystä tai toisesta en aina ehdi/muista/jaksa vastata kaikkiin tuomarikyselyihin. Yritän kuitenkin ottaa edes rodun tai pari tuomaroitavakseni, mutta koska olen vielä ns. epävirallinen tuomari, eli en Erokselle ole lähettänyt tuomarikokeen käytännönosuutta, olen pyrkinyt väsäämään sanalliset jokaiselle koiralle - se vain, että esmes mulla on nyt EUV-näyttelyssä sellainen kiva rotu kuin australianpaimenkoira tuomaroitavana, osallistujia taisi olla lähemmäs kolmeakymmentä, joten niitä sanallisia ei noin vain rykäistäkään jokaiselle. Tällä hetkellä olen NUO-luokan koirissa menossa, mutta yritäppä repiä se aika noiden loppujen tuomaroimiseen, kun ensi viikolla on kirjoitukset ja minun pitäisi tälläkin hetkellä olla lukemassa historiaa. Kirjoitusten jälkeen mulla taas on töitä, joita vedän 3-6 päivää putkeen, päivä välissä vapaata ja työtunteja kertyy 9-9½ päivässä. Luultavasti on siis ihan ymmärrettävää, että en enää klo 8-10 maissa kotiin päästyäni jaksa miettiä yhdenkään koiran rakenteellisia ominaisuuksia, vaan mieluummin tarkistan koneella ollessani mailin, foorumin uudet viestit jne. ja kaadun sen jälkeen sänkyyn.

Sitten yksi asia, mikä minua ärsyttää näin tuomarina: jos te, näyttelyiden pitäjät, pyydätte minua tuomariksi ja vastaan pyyntöönne myöntävästi, niin ilmoittakaa nyt jumalauta, jos korvaattekin minut jollain muulla tuomarilla! Mikään ei ole veemäsempää, kuin pitää kauheaa listaa näyttelysivuista ja sitten kun mulla vihdoin on oikeasti aikaa ja myös sitä intoa tuomaroida lupaamani rodut, niin oho eikö siellä vaan ole jonkun toisen tuomarin nimi pällistelemässä niiden rotujen kohdalla, jotka minun olisi pitänyt tuomaroida.
Milja
Vuohenruokaa

Viesti Kirjoittaja Milja »

Mä haluaisin kokeilla tuomarointikokeen tekemistä, mutta mun oma tietämykseni muiden rotujen kuin itselleni tuttujen rotujen rakenteesta on aika hataralla pohjalla. Voisin kuitenkin olla kiinnostunut edes yrittämään tota koetta, niin näkisin vähän, missä pitäisi kehittyä jne.
Don’t break a writer’s heart and think ink won’t spill.
Kristel
Epätoivoinen katse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kristel »

Nykyään moni ei enää anna sanallisia näyttelyissä, vaikka IRL annetaankin jokaiselle koiralle. Mun mielestä osa tuomarointia on sanalliset ja koiran rakenteeseen syventyminen. Ärsyttävää kun missään näyttelyssä ei enää paljon saa sanallisia, vaikka ymmärtäähän sen tuomareitten kiireet, kun on vielä monta koiraa tuomaroimatta. Mutta ainakin muutamalle rodulle tarkoitetussa näyttelyssä on hyvä löytyä sanallisia tuloksista. Itse ainakin olen ruvennut syventymään enemmän koiran anatomiaan ja rakenteeseen. Olen ainakin lukenut jonkun kirjan koiran rakenteesta, oliko sen kirjan nimi nyt joku tavoitteena terve rakenteinen koira. Myös toisten rotujen rotumääritelmiä on hauska pohtia ja lukea. :D

Miten muuten on, katselevatko tuomarit vain koiran kuvaa vai lukevatko he myös luonteen ja pohtivat onko se rodulle tyypillinen?
Virtuaalikennel Suklaanapin on lopettanut toimintansa.
Viivi
Pohjasakan hämmentäjä

Viesti Kirjoittaja Viivi »

^ No se on vähän ristiriitaista. Olen kuullut, että monet aloitteliat katsovat ennen näyttelypaikalle menoa koirien entisiä tuloksia ja siitä päättelevät kuka voisi olla hyvä ja kuka ei. Muistaakseni, joku tuomari juoksi tietotokoneelta katsomaan, että minkälainen askellus sille rodulle on tyypillinen, eli pitäisikö katsoa ensin näyttelyä jos ei tiedä. Jotkut katsovat kyllä luonnetta todella tarkasti, joillakin ei ole hajuakaan minkälainen sen pitäisi olla. Uskon kumminkin, että monet tuomarit ovat sen verran osaavia että katsovat ensin koiran ulkomuotoa ja miinustavat siitä mahdolliset huonot käytöstavat... Nyt on tullut myös sellainen homma isoimpiin näyttelyihin, että jotkut (tuomari tai kehäsihteeri) katsovat koirien käyttäytymistä, ja mikäli koira esimerkiksi rähjää, siitä mainitaan arvostelussa.

Pakkohan sitä tännekkin on tunkea nokkansa. Oltiin tossa vuoden alussa Keuruun ryhmiksessä jossa lapinkoiria Tanya Alhman-Stokmari tuomaroi. Mä en ole tykännyt tosta tuomarista koskaan, oltiin kerran kesällä Lapinkoirien erikoisnäyttelyssä jossa menestyi ihan mukavasti huonolla turhilla (EH2), mutta itse tuomari antoi vähän oudon kuvan. Erkkarissa se tutki hetken koiraa ja siirtyi samantien pöydän ääreen istumaan ja huuteli sieltä käskyjä. Ei mikään loistava kuva tullut, mutta mikäs siinä, tyylillä jokainen. Keuruulla, se keli oli aivan hirveä! Suomenlapinkoira on kumminkin ulkokoirarotu joten ei siinä mitään, mutta ihmisille se oli sitten vähän eri juttu. Tuomari oli ihan hauska mutta oli kyllä äkänenkin, ei mikään maailman paras päivä ollut. AVO-urokset meni kehään ja kaikki alkoivat hieman murisemaan, lukien myös meidän Kassu. Se Tanya ärähti heti, sanoi että tämä on ainut pystykorvarotu mikä ei saisi haukkua tai rähistä kehässä. Mun vieressä oleva vanha mies pyöritti päätään ja sano ettei ole koskaan tavannut tuollaista naista joka sanoo noin, että kyseessä on paimenkoirarotu! Siinähän pitäisi katsoa ulkomuotoa, vaikka käytöskin on yksi tärkeä vaikuttaja! Arvosteluun tuli "Koira rähisee kehässä"

EI heng. puhutaanko täällä IRL vai virt. tuomareista o: Perhana kun olin ihan innoissani selittämässä jotain omaa niin täällä puhutaan virtuaalikoirien toimaroimisesta?
v. 2014 tyylilyyli, v. 2013 vitsiniekka, v. 2012 tyylilyyli, v. 2011 kaunein avatar, v. 2010 kaikkien kaveri
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

Kristel kirjoitti:Miten muuten on, katselevatko tuomarit vain koiran kuvaa vai lukevatko he myös luonteen ja pohtivat onko se rodulle tyypillinen?
Mulla on monesti ollut mielessä, että vois lukea noita luonteitakin ja antaa myös niiden vaikuttaa arvosteluun, mutta etenkin suosituimpien rotujen kohdalla tähän taas uppoaisi vielä enemmän aikaa ja näyttelynpitäjä joutuisi odottelemaan kauemmin tuloksia. Toisaalta luonnekuvaukset tuntuvat olevan katoava luonnonvara, koska kaikkien koirien sivuilla niille ei edes ole varattu paikkaa. Ja onhan noissa luonnekuvausissa myös se, että jokainen virtuaalikoiran omistaja tavoittelee tavallaan sitä ihannekoiraa, joten jossain vaiheessa havaitsee eri omistajienkin koirien luonteiden muistuttavan toisiaan - kukapa haluaisi kenneliinsä raivohullun Wuffen, joka syö vauvoja aamiaiseksi.
Liv
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja Liv »

donga kirjoitti:Mulla itellä on on nyt ollut kiireitä IRL ja muutenkaan ei ole intoa tuomaroimiseen, en vaan oo muistanu laittaa tuomarilistoille viestiä, että laittaa tauko-merkinnän. Olen pyrkinyt kyllä vastaamaan kaikkiin viesteihin, mutta nykyään on tullut käytyä harvakseltaan tuossa mailissa niin siellä saattaa olla parin viikon takaakin viestejä niin mä oon jättänyt noteeraamatta ne yleensä, kun sama viesti on laitettu kaikille tuomareille. Jotenkin mua itteä pännii, kun mailiin tulee kysely vaan, että "voitko tuomaroida?????" + kisasivu ja sitten se on lähetetty kaikille. En tiedä mikä siinä ärsyttää, mutta ärsyttääpä vaan :mrgreen:

Lisäksi mua ärsyttää tuomaroida samoja rotuja :-D Yleensä mua kysytään aina ykkösryhmälle ja sieltä ne tietyt rodut, mutta en vaan jaksa itse tuomaroida niitä yhä uudestaan ja uudestaan, koska mua itteä ärsyttäs oman koiran kohdalla jos koko ajan ois sama tuomaroi tuomaroimassa. Vois yrittää aktivoitua tuomarointihommiin tässä jossain vaiheessa, kunhan innostus tulis vaan takas!
Mielestäni kun siihen tuomarin hommaan on ryhtynyt, ja kokeen suorittanut, pitäis hoitaa ne hommat mihin on lupaunut, ilmottaa tauoista tms. Eiköhän tuo ole aika nopia homma lähettää sähkäriä.

Pääasia että niihin "voitko tuomaroida?????" viesteihin vastataan, oli se sitten myönteinen tai kielteinen vastaus.

Ite en oo tuomari, enkä asiasta tiedä paljoa mitään.. joten tämä tässä on oma näkemykseni ja mielipiteeni. :)

edit. Miun mielestäni jokainen saa tuomaroida haluamallaan tavalla, ei vFCIn tuomarointi säännöissä mielestäni lue ettei koiran luonteesta saisi katsoa rodulle tyypillisiä piirteitä tms. Pelkästä kuvasta tehty arvostelu pitäisi kelvata koiran omistajalle, jotkut taas katsoo pahaksi jos luonnetta on käytetty edes hituisen lopullisen arvosanan hiomiseksi. Mutta mutta, jokaisella mielipiteensä, eikös.

edit./ Mäkin olen kokeillut tuota tuomarikoetta, ja eeeh, en aivan päässyt läpi. 8) Ihan tyytyväinen minäkin olen ettei tarvitse kantaa sitä vastuuta
Vuoden Eniten aikaansaanut 2014
Vuoden Herranterttu 2014
Natali
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja Natali »

Kun te nyt puhuitte tosta tuomaripulasta tahtoisin vaan sanoa että pivikoilla ei onneksi ole sellaisesta merkkiäkään. Järjestin tammikuun alukupuoliskolla kv:n pivikoille ja kaikki tuomarit, joille lähetin viestiä vastasivat ja suostuivat vielä tuomaroimaankin. Tuloksetkin sain aika nopeasti viimeisen ilmoittautumis päivän jälkeen. Nyt ajattelin että pitää järjestää uudestaan joku näyttely kunhan tässä saan aikaseksi laittaa anomuksen pivikolle.

Pariin kertaan on käynyt mielessä myös tuomariksi kouluttautuminen ja kerran kokeilinkin josko pääsisin vfcin tuomariksi, mutta ei mun tiedot tainneet ihan riittää. Jälkeenpäin ajateltuna olen todella tyytyväinen etten päässyt kokeesta läpi, sillä tuomarointi on todella rankkaa ja aikaa vievää puuhaa. Arvostankin niitä, jotka jaksavat tuomaroida ja auttavat meitä näyttelyjen järjestäjiä pitämällä huolta siitä että saamme tulokset.
Zandie
Epätoivoinen katse

Viesti Kirjoittaja Zandie »

RiinaN kirjoitti: Mielestäni kun siihen tuomarin hommaan on ryhtynyt, ja kokeen suorittanut, pitäis hoitaa ne hommat mihin on lupaunut, ilmottaa tauoista tms. Eiköhän tuo ole aika nopia homma lähettää sähkäriä.
Juuri tällaisten asenteiden takia välillä se tuomarina olo maistuu puulta. En ymmärrä, miten se on niin vaikeaa sisäistää välillä että meillä tuomareillakin on muuta tekemistä kuin olla koko ajan koneella arvostelemassa koiria. Tottakai olemme siihen "sitoutuneet", että niitä koiria pitäisi arvostella, mutta välillä vaan yksinkertaisesti ei ole aikaa. Haluaisin että kaikki muistaisivat sen, että me tuomaritkin olemme ihmisiä! :D
Sometimes sunshine does not want to shine on me
Liv
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja Liv »

Pääasia että niihin "voitko tuomaroida?????" viesteihin vastataan, oli se sitten myönteinen tai kielteinen vastaus.
Eihän niitä koiria ole pakko aina tuomaroida, en sitä tarkoita. Ja jos ei viesteihin jaksa vastata, voihan ilmoittaa itsensä tauolle :)
En itse todellakaan haluaisi olla tuomari, uskon että se on aika rankkaa ajanvietettä.
Vuoden Eniten aikaansaanut 2014
Vuoden Herranterttu 2014
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Mä olen kanssa huomannut tuomarien puutteen. Itse en ole vuoteen nyt näyttelyä järjestänyt eikä oikein innostakaan kun on seurannut muiden tuskailua. FCI2 näyttää olevan yksi niistä ryhmistä, jolle tuomaria haetaan aina ikuisuus ja lopulta ne on ne pari tuomaria jotka suostuu tuomaroimaan kyseistä ryhmää.

Musta on muuten aika pelottava huomata kuinka moni täälläkin sanoo että tuomarihommat kiinnostaisivat mutta eivät usko olevansa "tarpeeksi hyviä". Laadukas tuomarointi on tietenkin hieno asia, mutta toisaalta musta on myös syytä pysähtyä tuollaisten kommenttien jälkeen miettimään vähän vaatimustasoa. En sano että tällä hetkellä vaatimukset olisivat liian korkealla, mutta eikö kenelläkään muulla soi hälytyskellot topikin kommentteja lukiessa?

Sanalliset on nostettu taas kerran aiheeksi. En viitsi niistä sen enempää tällä kertaa paasata. Todettakoon että mäkin kyllä kaipaisin niitä edes vähän useammin. Heikompien mainintojen yhteydessä niitä näkyy saavan, mutta kyllä olisi kiva saada edes toisinaan myös maininnoista EH ja ERI. Näin esimerkkinä mainittakoon että jatkuvasti EH:nkin saavalle koiralle olisi kiva saada se arvostelu, jotta tietäisi mikä koirassa on vikana. Varsinkin kun jokainen varmasti valitsee omalle koiralleen parhaat mahdolliset kuvat, jotka omissa silmissä voi näyttää liki täydellisiltä. :mrgreen:

Toisaalta mikäs minä olen valittamaan kun en itsekään tuomarin hommia tee. Monet kerrat olen harkinnut ryhtyväni FCI2:n tuomariksi, mutta aina tulee niin monta ongelmaa vastaan. Ajanpuute on se suurin syy, esimerkiksi tällä hetkellä kirjoitukset vievät niin paljon aikaa etten jaksa oikein virtuaalijutuilla päätäni vaivata, saati sitten että repisin jostain tuomaroinnille aikaa. Toinen mikä sitten mietityttää on kanssa se ettei tietämykseni monistakaan ei-niin-kiinnostavista roduista ole kovin suuri. Pitänee nyt kuitenkin harkita tuon tuomarikoulutuksen läpi käymistä joskus kun aikaa riittää vähän enemmän.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Maya
Nakkisotilas

Viesti Kirjoittaja Maya »

Minähän oikein innostuin tästä aiheesta ja tästä keskustelusta! :D
Arvostankin niitä, jotka jaksavat tuomaroida ja auttavat meitä näyttelyjen järjestäjiä pitämällä huolta siitä että saamme tulokset.
Allekirjoitan itsekkin tämän lauseen, oli tarkoitus tulla kirjoittamaan ja editoimaan aiempiin viesteihin, kun tuli paha mieli, kun olin "mollannut" tuomareita.
Niisku
Alkupalat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niisku »

Teinpä tuossa äsken tuomarikokeen. Toivottavasti menee läpi. Otin nyt aluksi vain FCI 3, FCI 4 ja labrikset. Toivottavasti menee läpi.
Kettu
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Lansu_ kirjoitti: Musta on muuten aika pelottava huomata kuinka moni täälläkin sanoo että tuomarihommat kiinnostaisivat mutta eivät usko olevansa "tarpeeksi hyviä". Laadukas tuomarointi on tietenkin hieno asia, mutta toisaalta musta on myös syytä pysähtyä tuollaisten kommenttien jälkeen miettimään vähän vaatimustasoa. En sano että tällä hetkellä vaatimukset olisivat liian korkealla, mutta eikö kenelläkään muulla soi hälytyskellot topikin kommentteja lukiessa?
Mä en itse kokenut joskus 04-03 olevani tarpeeksi tasokas tuomariksi. Ja jos sattuu muistamaan kyseisten vuosien meiningin virtuaalinäyttelyissä, sanoisin vain, että jos ei uskalla, on puutetta itsetunnosta tai vastaavasta härpäkkeestä. Jos näyttelysäännöt osaa ja tajuaa jotain koiran rakenteesta ja siihen liittyvistä termeistä, kokeen kyllä pääsee hyvin läpi.
Why is it that people think it's so evil? What is it about it that there is scares people so deeply? Because they are afraid that there is more to reality than they have ever confronted. That there are doors that they're afraid to go in and they don't want us to go in there either because if we go in, there we might learn something that they don't know. And that makes us a little out of their control.
Vastaa Viestiin