Mona kirjoitti:Ai joo vielä yksi juttu. Rasittavaa, kun isoilla roduilla on usein joka näyttelyssä sama tuomari. Esim. saksanpaimenilla on useammankin kerran ollut sama tyyppi, ja tuomarointi vaikuttaa siltä että on vain copypastettu edellisen näyttelyn EH:t ja ERI:t. Omistajat hyötyvät ihan huimasti...
Samaa olen myös harmitellut ja joskus on ihan ärsyttänyt, kun samat koirat saavat tismalleen samoilta tuomareilta samat laatumaininnat. Vaikka se onkin niin helppoa ottaa ne kertalleen jo tuomaroidut rodut uudestaan tuomaroitavaksi, niin olisi silti mukava saada näihin vähän vaihtelua.
Mulla on vähän sellainen köpö tapa, että käyn kyllä lukemassa mailin, mutta syystä tai toisesta en aina ehdi/muista/jaksa vastata kaikkiin tuomarikyselyihin. Yritän kuitenkin ottaa edes rodun tai pari tuomaroitavakseni, mutta koska olen vielä ns. epävirallinen tuomari, eli en Erokselle ole lähettänyt tuomarikokeen käytännönosuutta, olen pyrkinyt väsäämään sanalliset jokaiselle koiralle - se vain, että esmes mulla on nyt EUV-näyttelyssä sellainen kiva rotu kuin australianpaimenkoira tuomaroitavana, osallistujia taisi olla lähemmäs kolmeakymmentä, joten niitä sanallisia ei noin vain rykäistäkään jokaiselle. Tällä hetkellä olen NUO-luokan koirissa menossa, mutta yritäppä repiä se aika noiden loppujen tuomaroimiseen, kun ensi viikolla on kirjoitukset ja minun pitäisi tälläkin hetkellä olla lukemassa historiaa. Kirjoitusten jälkeen mulla taas on töitä, joita vedän 3-6 päivää putkeen, päivä välissä vapaata ja työtunteja kertyy 9-9½ päivässä. Luultavasti on siis ihan ymmärrettävää, että en enää klo 8-10 maissa kotiin päästyäni jaksa miettiä yhdenkään koiran rakenteellisia ominaisuuksia, vaan mieluummin tarkistan koneella ollessani mailin, foorumin uudet viestit jne. ja kaadun sen jälkeen sänkyyn.
Sitten yksi asia, mikä minua ärsyttää näin tuomarina: jos te, näyttelyiden pitäjät, pyydätte minua tuomariksi ja vastaan pyyntöönne myöntävästi, niin
ilmoittakaa nyt jumalauta, jos korvaattekin minut jollain muulla tuomarilla! Mikään ei ole veemäsempää, kuin pitää kauheaa listaa näyttelysivuista ja sitten kun mulla vihdoin on oikeasti aikaa ja myös sitä intoa tuomaroida lupaamani rodut, niin oho eikö siellä vaan ole jonkun toisen tuomarin nimi pällistelemässä niiden rotujen kohdalla, jotka minun olisi pitänyt tuomaroida.