Näyttelytuomarit

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
jannu
Kanada

Näyttelytuomarit

Viesti Kirjoittaja jannu »

Mua jäi vaivaamaan tämä asia, joten pakko kirjoittaa aihetta jotta syntyisi jotain keskusteluakin.

Ajastus lähti siitä, kun mietin että voisin järjestää taaseen noutajille näyttelyä mutta päähän pulkahti - enhän mä saa tuomaria kun ei kukaan vastaa. Tuurilla mahdollisesti yksi tai kaksi, jotka kieltäytyvät. Tuurilla jopa saisinkin yhden tuomarin joka olisi varmasti joku uusi innokas tuomari. Mutta siihen se jää? Näyttelyä ei voi pitää loppuun koska kukaan tuomari ei ole osoittanut halukkuutaan tuomaroida ylipäätänsä.

Miksi he majailevat tuomarilistalla, jos eivät edes vaivaudu vastaamaan kyselyihin? Tauolla olijat ymmärrän, mutta tuolla koko tuomarilistalla on vain pari tuomaria jotka on suoraan sanottuna ovat Pehko, Eros, Dumle (Lania ja Mimmu heitä en voi pyytää kun omia on mukana. Varmasti on pari muutakin, mutta eivät ole FCI8 tuomareita ymym.) - vain nämä ovat mulle joka ikinen kerta vastannut ja sanonut joko kieltävästi tai hyväksytysti. Kaikki muut ovat tumput suorina, suu varmasti lukittuna. En ymmärrä miten se voi olla niin vaikeaa vastata? Miksi he majailevat vain listoilla? Menisivät vaikka tauko-listalle, kuin ovat turhinpäiväsinä listoilla.

yäh, multa meni muisti mitä kaikkea mun piti kirjoittaa. :< Toivottavasti tästä syntyis edes jotain keskustelua.
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.
Lania
Kanada
Viesti:

Re: näyttelytuomarit

Viesti Kirjoittaja Lania »

Mulla hieman myös samaa tunnetta ollut jo nyt pidemmän aikaa. Joskus mietityttää että jes, nythän olisi hyvin aikaa ja innostusta pistää näyttelyä pystyyn - mutta sitten tuleekin mieleen että enhän tietty tule kuitenkaan saamaan tuomaria, eikä jaksaisi sitten odotella kun hyvinkään usea ei vastaa ja miettiä sitten vastaavatko he vai pyytääkö sitten uutta tuomaria. Niinpä sitten tulee pyydettyä hyvin monesti esim. Erosta, Katia, Mimmua, Jannsua, Veera S.'ää, sillä heistä ainakin tiedän että he vastaavat kyllä. Mutta tiedän kyllä monet jotka eivät enään edes vastaa, joten niinpä jätän kokonaan aina heiltä kysymättä. Kun luuli että tilanne helpottuisi uusien tuomareiden tullessa, mutta tuntuu että kovin monelta heistä loppui puhti niin nopeasti kuin se alkoikin. Ymmärrän kyllä jos on kiireitä IRL elämässä ja näin, mutta uskon että monet saattavat kuitenkin lukea sen tuomaripyyntöviestin - mutta eivät viitsi vastata, vaikka vastaus olisi se kieltävä. Toivoisin että monet voisivat sitten vastata kun saavat viestin, sillä eniten ärsyttää se, kun näkee vaivaa pistää näyttelyn pystyyn, mutta sitten ei millään saa ketään tuomareita ja joutuu joskus kysymään erittäin monta kertaa eri tuomareita, sillä kovinkaan moni ei vastaa.
Kuva
  • your my lucky ace
  • .............................................................
    Vuoden Pokaalikahmija 2016
    Vuoden Pokaalikahmija & aktiivikasvattaja 2015
Maya
Nakkisotilas

Viesti Kirjoittaja Maya »

Samat sanat! Itse en ole kovin usein näyttelyitä kyllä pitänyt, nyt kuitenkin meneillää ryhmänäyttely FCI 7:lle. Olen siihen kyllä saanut tuomareita ihan kiitettävästi, olisi kyllä tarvetta vielä ainakin BIS - kehille (jos olet halukas, ota yhteyttä! :D ). Olen kyllä pistänyt viestiä monelle tuomarille vFCIn listoille olleille, mutta vastauksia ei ole oikeastaan juuri tullut, kuin muutamilta. Ei minua ainakaan haittaisi, vaikka vastaus onkin kielteinen - jos edes jonkilainen elonmerkki näkyisi, niin pelkästään siitä voi jo olla kiitollinen. Voiko syynä olla myös se, ettei sitä sähköpostia sitten päivitellä tai sitä osoitetta ei enää käytetä? Voisihan siitä kuitenkin ilmoittaa liitolle. Vai riippuuko se peräti ihmisestä ja siitä viestistä? Totta kai viestin sisältö on tärkeä, mutta niin.
Ellu
Keilapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ellu »

Ja sitten jos ei saakaan sitä tuomaria niin osallistujat kyselee tuloksien perään joka välissä.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Mullakin menee hieman hermo joidenkin tuomareiden kanssa, kun murto-osa vastaa viesteihin ja sit noi isot näyttelyt (= vEUV ja vMV) jää aina vähän puolitiehen, kun saa tulokset niin järkyttävän myöhään. Ei se kyllä kamalasti edes innosta etsimään tuomareita, kun suuri osa ei edes viitsi vastata, vaikka erikseen pyytää vastausta, oli se sitten myönteinen tai kielteinen. :| Toki noilla on omakin elämä, mutta kuinka kauan kestää vastata johonkin mailiin parilla sanalla? Mäkin kirjotan hitto vastaukset, kun lisään kenneleitä VMKL:n rekisteriin ja niitä on sentään kerralla aina yli 20.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Kristel
Epätoivoinen katse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kristel »

Olen huomannut saman asian. Jotenkin tuntuu, että varsinkin noutajia kukaan ei halua tuomaroida, tai sitten oletan vain. Noita tuomari listoja pitäs karsia sillä tavalla, että ne tuomarit jotka eivät pitkiin aikoihin ole tuomaroineet, poistettaisiin. Ei ole kovin kiva, kun aina vain ne samat tietyt tuomaroivat koiria ja aina vain saa odottaa näyttelyissä koirille tuloksia, kun kukaan ei viitsi tuomaroida. :roll:
Virtuaalikennel Suklaanapin on lopettanut toimintansa.
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eros »

Voisin nyt itsekkin sanoa sanasen tähän kun sama ongelma on mietityttänyt minuakin. Alunperin minä ja Marika aloitettiin viime kesänä tuon uuden vFCI:n tuomarikokeen ylläpito mutta sitten Marika hävisi ja koko touhu jäi mun niskoille. Sen takia pistinkin tuon väliaikaisen listan pystyyn siinä toivossa että Marika tulisi takaisin mutta, kun ei kuulunut mitään niin pakkohan se oli yksin jatkaa ettei koko vaivalla kasaan kyhätty rakennelma taas romahtaisi. Nyt tuomareita on aika monta molemmilla listoilla mutta silti ongelma on edelleen... Ymmärrän toki että tuomareilla on muutakin elämää (minä olen poikkeus) ja aina aika ei riitä siihen tuomarointiin mutta tosiaan pelkkä en ehdi riittäisi vastaukseksi. Jos aika ei riitä sen kirjoittamiseen niin miten se ikinä riittää tuomarointiin?
Itsekin olen pitänyt aikoinani yhden ison KV-näyttelyn Filyrassa ja uskon pitäväni yhä "ennätystä" kun saimme kaikki tulokset vain hikisessä kuudessa päivässä! Onnistuuko nykyään? No ei taatusti.

Samaten olen miettinyt näitä tauolla olevia tuomareita että milloin he meinaavat palata takaisin hommiin? Jos on joku kiireinen koeviikko yms. niin olisi toivottavaa että ihmiset ilmoittaisivat tahtovansa tauolle ja sitten ilmoittasivat kun se on ohi. Se että tauolla kyyhötetään silkkaa laiskuuttaan, kun ei jakseta palata takaisin tuomarointi-hommiin on minusta jo aika huolestuttavaa.

Kolmas huomion arvoinen asia on se että hakijoiden määrä on lopahtanut ihan totaallisesti. Tietty minä tarkastan ne kokeet aika kovalla kädellä, jotta todella pääsisi vain ne pätevät ja osaavat tuomarit sinne listalle. Mutta homma alkaa kuihtua kasaan jos lisää uusia tuomari halukkaita ei tule.
Zandie
Epätoivoinen katse

Viesti Kirjoittaja Zandie »

Eros kirjoitti:Kolmas huomion arvoinen asia on se että hakijoiden määrä on lopahtanut ihan totaallisesti. Tietty minä tarkastan ne kokeet aika kovalla kädellä, jotta todella pääsisi vain ne pätevät ja osaavat tuomarit sinne listalle. Mutta homma alkaa kuihtua kasaan jos lisää uusia tuomari halukkaita ei tule.
Tämä on minusta todella tärkeää! Jos muutama niistäkin, jotka ahkerasti käyttävät omia koiriaan näyttelyissä, tuntevat näyttelysäännöt (koen sen jotenkuten edellytykseksi näyttelyissä käymiselle) ja tietävät jotain koiran rakenteesta (edes siitä yhdestä rodusta), yrittäisivät tuomarikoetta, tilannetta saataisiin parannettua. Kaikilla ei välttämättä enää riitä innostus, ole aikaa, mahdollisuutta, tai ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä joka menee virtuaalituomaroinnin edelle. Itsestäni sen verran, että vastaan jokaiseen tuomarikyselyyn joka minulle tulee (niitä tulee kyllä yllättävän harvoin), oli vastaus sitten mikä tahansa.

Niin ja Eros, kuten olen jo aikaisemminkin sanonut niin voin kyllä auttaa sen tuomarikokeen kanssa jos kaipaat apua. Homma on kuitenkin tuttua. :D
Sometimes sunshine does not want to shine on me
Maya
Nakkisotilas

Kolmas huomion arvoinen asia on se että hakijoiden määrä on lopahtanut ihan totaallisesti. Tietty minä tarkastan ne kokeet aika kovalla kädellä, jotta todella pääsisi vain ne pätevät ja osaavat tuomarit sinne listalle. Mutta homma alkaa kuihtua kasaan jos lisää uusia tuomari halukkaita ei tule.
Itse olen harkinnut tuomariksi "kouluttautumista". Minä en kuitenkaan näe itseäni vielä "tarpeeksi" hyväksi, että voisin harkita tuomarointia, mutta olen opetellut pikku hiljaa sen saloja. Ja jos joku on halukas hieman neuvomaan esim. mitä kannattee ottaa huomioon yms ja muutenkin tuosta tuomaroinnista, niin otan mielellä auttavan käden vastaan. vFCIn säännöthän tiedän suurinpiirtein, on niitä sen verran tullut päntättyä. Mutta vielä en näe ajankohtaiseksi, ehkä muutaman kuukauden päästä.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Mäkin olen harkinnut tuomariksi kouluttautumista sata200 kertaa, mutta pidän tuomarikoetta ahdistavana. :'D Okei, kyllähän mä oletettavasti osaan vastata jokaiseen kohtaan, mutta en luota itteeni riittävästi ja kammoksun näitä "Olet koirasi kanssa näyttelyssä ja päädytte paras uros/narttu -kehään. Selitä näyttelyn kulku alusta loppuun."-kysymyksiä. Mä en loppujen lopuksi käsitä, mikä virka tuollaisella on. Toisaalta sillä varmistetaan, että osataan tuomaroida koirat oikeassa järjestyksessä ROP- ja VSP-arvoihin asti, mutta mä pidän sitä kauheen oletusarvosena tietona jo muutenkin. Ah, tuollaista kysymystä ei olekaan tuossa uudessa kokeessa... (pistetään siis korvan taakse jälleen kerran)
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Mona
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mona »

Mä olen tehnyt VFCI:n tuomarikokeen teoriaosan vuoden 2005/6 keväällä, että moi :D. Pääsin läpi, mutta käytännön puolella vähän kesti, sitten pidin vuoden tauon, enkä ole sitä käytäntöä vieläkään saanut tehtyä... Et silleen. Vissiin Eroksen kanssa puhuin, että riittää että teen sen käytännön loppuun, ei tarvitse uudelleen sitä teoriaa vääntää. Jos näin on edelleen, voisin sen käytännön puolen riipiä kasaan, mutta ainakaan en aio sitä teoriaa enää tehdä.

Ja tuomaritilanteesta: samaa mieltä jo aikaisemmin kirjottaneiden kanssa. Tilanne on surkea. Muutenkin näyttelyiden määrä on romahtanut muutamassa vuodessa, nyt niitä on hikisesti 1/kk kun ennen oli oikeasti koko ajan jotain menossa.

Varmasti vaikuttaa myös se, että vaatimukset ovat lisääntyneet hurjasti. Ennen riitti sanallisiin, että tyyliin "söpö ilme :)", nyt vaaditaan paljon enemmän. Mikä on tosin vain hyvä.

Ja sanallisista puheen ollen: VOITTEKO KIRJOITTAA NIITÄ? Hyvähän se on heitellä laatumainintoja vähän reilulla kädellä, mutta sanalliset vasta oikeasti kertovat koiran laadusta.

Ai joo vielä yksi juttu. Rasittavaa, kun isoilla roduilla on usein joka näyttelyssä sama tuomari. Esim. saksanpaimenilla on useammankin kerran ollut sama tyyppi, ja tuomarointi vaikuttaa siltä että on vain copypastettu edellisen näyttelyn EH:t ja ERI:t. Omistajat hyötyvät ihan huimasti...
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
-Milla-
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja -Milla- »

Mun pitää liittyä kans tähän "Oon kyllä miettiny kokeen tekemistä"-joukkoon. Säännöissä mulla ei varmaan olisi ongelmaa, mutta rotumääritelmän tulkinta onkin ihan eri juttu. Jos joku coutchais muo siinä niin sitten varmaan tekisinkin tuomarikokeen. On tää elämä niin hankalaa...

Mä en oo kauheesti järkänny näyttelyitä (tosin nyt on ehkä tulossa FCI 7, 8, 10 ryhmis...), joten en oikein osaa kommentoida tohon tuomaritilanteeseen. Toki näyttelyiden tulosten odottelu rassaa, mutta se nyt saattaa johtua myös pitäjän laiskuudesta.
kirby
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja kirby »

Olen huomannut kanssa saman asian; enemmän tulee halukkaita näyttelyiden pitämiseen kuin tuomarointiin. Itse järkkään just setterinäyttelyä, tuomareita ei (kolmelle!) rodulle meinannut aluksi löytyä.

Olen myöskin välillä ajatellut kokeen tekemistä, mutta toisaalta en halua itse sinne listan jatkeeksi roikkumaan, koska tuskin mielettömän aktiivisesti jaksaisin tuomaroida. Ja rodut, joita nyt vähänkään osaan tuomaroida, koostuvat niistä vähäisistä joita itse kasvatan.. En kuitenkaan halua lopettaa omilla koirillani kisausta siihen, että voin arvostella muiden koiria.. Niin itsekkäältä kuin se kuulostaa.

Näyttelytuomarilistaan tarvitaan kipeästi uutta verta!
vuoden kadehdituin 2012
vuoden ulkoasuntekijä 2016
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eros »

Zandie: No tällä hetkellä on hommat ihan hanskassa kun ei ole yhtään tarkistamatonta koetta mailissa. ;D Mutta ilmoittelen sitten jos ei meinaa oma aika millään riittää.

Mona: Tästä kun puhuttiin silloin niin mulle se on ok, jos teet vain sen käytännönosuuden.
Sanalliset on kyllä tänä päivänä aiikas kova juttu, itse kirjoitan enää aniharvoin niitä kun en yksinkertaisesti ehdi. Varsinkaan isomalle rodulle, en edes H:n tai T:n saaneille koirille mutta ne omistajat, jotka todella haluavat tietää mikä siinä koirassa oli vikana, tulevat maililla kysymään sanallista ja silloin olen aina sen kirjoittanut. Mutta tätäkin tapahtuu todella harvoin verrattuna siihen määrään miten paljon sitä H:ta jakelen. Aikas harvat kumminkaan lisää sitä H:ta taikka T:tä sinne koiran kisakalenteriin, vaikka oliskin sanallinen.

Milla: Mä voin jelpata tuossa teoriaosuuden kanssa ja samoin käytännönosuuden kanssa jos sulla on jotain kysyttävää yms. Ei se niin vaikea ole miltä näyttää, maalaisjärjellä pääsee pitkälle. ;DD

irkkulikka: Tuomarilistalle tulee uusia tuomareita sitä mukaa kun ne saavat käytännönosuuden suoritettua. Tänäänkin tuli yksi uusi ja väliaikaiselta siirtyi tuolle viralliselle. Eli kyylätkäähän vaan sitä listaa tarkasti, kyllä mä niitä sinne änkeän heti tilaisuuden tullen. ^^
Maya
Nakkisotilas

mutta se nyt saattaa johtua myös pitäjän laiskuudesta.
Voi se näinkin olla. Itseä ainakin harmittaa Itami's ajalta pidettävän KV:n kesekyttämistä. En vain yksinkertaisesti tahtonut löytää tuomareita ja loppujen lopuksi peliin tuli kaikki IRL sotkut, joten sekin plokkasi aika paljon. Toki, oli pelissä ehkä hieman laiskuutta ja nyt minulla on jäänyt "paha maku" KV:iden osalta, kun tuntuu, ettei niitä tuomaroita löydy.

Mutta harkitsen tosi paljon tuomariksi ryhtymistä. Minua kyllä pelottaa se, että jos pääsen listan jatkoksi, jossain vaiheessa puhti loppuu.
Vastaa Viestiin