Paimennusasiaa!
-
noel
- Lassien tassuhiki
Re: Paimennusasiaa!
Mun mielestä noissa säännöissä ei kyllä oo kamalasti muutettavaa. Luokkakokoja vois muuttaa, juuri nuo rajattomat luokat voitaisiin laittaa sallituiksi. Jos joku jaksaa pahimmillaan tuokkia sen about 60 koiraa, niin mikäs siinä. Ja minimin voisi nostaa vaikka 30 koirakkoon, tuo 20-25 on niin hirmu pieni luku, varsinkin kun paimennusta ei nyt niiiiin usein järjestetä. Ei mitään pisteytyksiä myöskään mukaan, normit säännöt, vaikkakin KUPIt olisi hyvä suhteuttaa hylättyjen määrään niinkuin mietittiin :)
edit/ Niin ja tosta valioitumisesta. Se vois olla ehkä hivenen helpompaa, ehkä yks tai kaks KUPIa enemmän jakoon kuin nykyään. Olen saanut vanhoille shelteilleni metsästää niitä tarvittavia tuloksia, mutta niitä ei tullut joten muutama olikin itseltäni aivan vahingossa tullut, monet varmaan jo luulivatkin siinä vaiheessa huijariksi. Pitää olla hyvä tuuri, että saa sen VPVA-meriitin nopeasti.
edit/ Niin ja tosta valioitumisesta. Se vois olla ehkä hivenen helpompaa, ehkä yks tai kaks KUPIa enemmän jakoon kuin nykyään. Olen saanut vanhoille shelteilleni metsästää niitä tarvittavia tuloksia, mutta niitä ei tullut joten muutama olikin itseltäni aivan vahingossa tullut, monet varmaan jo luulivatkin siinä vaiheessa huijariksi. Pitää olla hyvä tuuri, että saa sen VPVA-meriitin nopeasti.
-
Smaug
- Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
^Toisaalta ei kyllä kanttis olla minimi mikään 30, sillä B-lohkoon saa usein odotella vikaan ilmopäivään asti eikä siltikään välttis tule 20 osallistujaa. Mutta muuten oon samaa mieltä, rajattomat luokat ois varmasti aika kätsyt A-lohkossa jos vaan joku jaksaa tuokkia. Ja KUPI-käytäntö on myös mun mielestä paljon parempi ku joku pisteytys.
//Niinhän sitä vois.
//Niinhän sitä vois.
-
Janina
- Höpsö veitikka
^ Niitähän voi vaihdella, ottaa esimerkiksi A-luokkiin sen 30 osallistujaa ja B-luokkiin vaikka 10-15? :=)
- Henji
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Taas kerran huomaan tärkeitä asioista juuri kun on kiire pois koneelta... -_- Pahoittelen siis etten ole aiempia viestejä kerittnyt lukemaan ja ehkö jo toistan jotain todettua asiaa mutta ilmaisen nopeasti muutaman lauseen mielipteen:
a. Ei, valioituminen ieo le liian helppoa. On kiva että edes jossain lajissa saa valion hieman helpommin, mutta vaikkapa itse metsästin juuri useita kuukausuai A I -tulosta yhdelle koiralle, ja tosiaan kilpailutin useita kertoja kuukaudessa. Vasta äsken tulos tuli, että huonosti alkoi sekin ura kun tällainen työ yhden tuloksen eteen tehtiin. Toisen koiran kanssa ollaan viimestä KUPIa metsästetty samoin useita kuukausia ja kisoja on monia per kuukausi. Joskus onnistaa ja joskus ei, mutta ei vaikeampaa valioitumista! o/
b. A -luokkien luokkakokoa pitäisi ehdottomasti saada suuremmaksi! Vähänkään vähemmän koneella istuvat henkilöt saavat odottaa ikuisuuden ennen kuin tuloksia alkaa tulla, kun A:t ovat todella nopeasti täynnä.
c. Jos liitolla olisi joskus aikaa, voisi se pitää hieman isompia kilpailuja. Ehdotus! ;D
a. Ei, valioituminen ieo le liian helppoa. On kiva että edes jossain lajissa saa valion hieman helpommin, mutta vaikkapa itse metsästin juuri useita kuukausuai A I -tulosta yhdelle koiralle, ja tosiaan kilpailutin useita kertoja kuukaudessa. Vasta äsken tulos tuli, että huonosti alkoi sekin ura kun tällainen työ yhden tuloksen eteen tehtiin. Toisen koiran kanssa ollaan viimestä KUPIa metsästetty samoin useita kuukausia ja kisoja on monia per kuukausi. Joskus onnistaa ja joskus ei, mutta ei vaikeampaa valioitumista! o/
b. A -luokkien luokkakokoa pitäisi ehdottomasti saada suuremmaksi! Vähänkään vähemmän koneella istuvat henkilöt saavat odottaa ikuisuuden ennen kuin tuloksia alkaa tulla, kun A:t ovat todella nopeasti täynnä.
c. Jos liitolla olisi joskus aikaa, voisi se pitää hieman isompia kilpailuja. Ehdotus! ;D
"...you cannot demand more from a trial otherwise it will become a goal in itself, a sport, and will harm instead of being useful to the breeding effort." || vISLY
Hiljaiseloa vielä hetkisen, palaan kyllä.
Hiljaiseloa vielä hetkisen, palaan kyllä.
-
Ellu
- Keilapallo
- Viesti:
Valioituminen on mun mielestä sopivan "hidasta" etenkin A-lohkon koirilla. AIhin ei meinaa koskaan mahtua, joten tuplaluokat mahdollisiksi saa ehdottomasti kannatusta ! VAL-luokat on musta turhia, niille EI kannatusta tosin jos VAL-luokasta saisi ranking-pisteitä ja sitä kautta saisi jotain niin sitten ne ehkä voisi kiinnostaa mutta kuitenkin oon ehkä sitä mieltä ettei valiot tarvi mitään uutta.
Noi kennelliiton pisteet ois ehkä ok, mutta niitäkin tarvis alkaa kelailemaan useaan kertaan että ne osais ja muistais. Mutta ehkä noi nykyiset pisteytykset on helpompi pitää.
Noi kennelliiton pisteet ois ehkä ok, mutta niitäkin tarvis alkaa kelailemaan useaan kertaan että ne osais ja muistais. Mutta ehkä noi nykyiset pisteytykset on helpompi pitää.
-
Saija
- Alkupalat
- Viesti:
Nykyiset säännöthän antaa mahdollisuuden ns. rajattomiin luokkakokoihin. Juuri nimenomaan se on noiden rinnakkaisten luokkien idea.. Siis silloinhan yhteen luokkaan voidaan ottaa ihan julmetusti koiria, ne vain siirretään siihen toiseen ryhmään. Jokainen vetäkööt sitten oman rajansa, mihin asti meinaa niitä ryhmiä pitää.
VPKY:n säännöissä lukee näin: "Kahden tai useamman rinnakkaisen luokan järjestäminen samassa kisassa on mahdollista (kuten esim. kahden III-luokan), jonka molempiin ryhmiin otetaan kuitenkin korkeintaan vain 25 koiraa - johtuen KUPIen jakomäärästä."
Tuota maksimia voisi omasta mielestäni kyllä nostaa johonkin 30-35 koiraan. Tuo 25 koiraa tulee vain KUPIen jakomääristä (ja varmaan jotenkin SPKY:n säännöistä, en enää muista).
Mutta siis noilla rinnakkaisilla luokilla voidaan niitä koiria ottaa yhteen kisaan rajattomasti. Ja siis tietysti nuo kaikki osallistujat voidaan laittaa siihen samaan ryhmäänkin, mutta syy siihen miksi nuo luokat ovat tavallaan itsenäiset on KUPIen jakomäärissä ja siinä, että VPKY:llä ei ole omia tuomareita ja kisoja voi tuomaroida kuka vain. Ajattelin siis, että näin homma pysyisi simppelimpänä, koska ei tarvitsisi alkaa laskea kuinka monta KUPIa esim. 66 koiran luokassa kuuluu jakaa. Välillä kisoja tuomaroi ihmiset, jotka jakaa siellä esim. agilitypalkintoja. :D Tosin itselleni ei ole mitään väliä sillä, miten tuollaiset isommat luokat käytännössä toteutuu, kunhan tulokset on oikein.
Valioitumisen vaikeus on ilmeisesti jakanut mielipiteitä, joten laskinpa sitten kuinka kauan se keskimäärin kestää. Laskin keskiarvon 30 koiralta ja se oli 6,8666667kk eli noin 7kk. En osaa sanoa, onko tuo sitten kauan vai vähän aikaa? Kaikkein nopein valioituminen oli hieman päälle 1kk ja hitain 21kk. Tuohon kuitenkin varmaan vaikuttaa aika paljon kisa-aktiivisuus.
Se on ihan mahdollista, että VPKY järjestää jonkinlaiset Vuoden Paimentaja -kilpailut tämän vuoden aikana. Jos valioille haluaa jotain toimintaa, niin niille voisi olla joku oma ryhmänsä ja toinen perusradan läpäisseille koirille. Olen itsekin aina silloin tällöin miettinyt joidenkin vastaavien kisojen järjestämistä ja jos kiinnostusta osallistumiseen on, niin nehän voidaan toki pitää.
Valioluokka ei ilmeisesti ole mitään suurempaa kiinnostusta aiheuttanut, mitään rankingia en usko että itse kannattaisin, koska se tuntuisi vähän hassulta nykyisen KUPI-systeemin rinnalla. Enkä kyllä tiedä yleensäkään tarvitseeko virtuaalisiakaan koiria ihan loputtomiin asti kisauttaa. Valioluokasta voisi ehkä jonkun tittelin saada, mutta sen pitäisi olla erittäin vaikea saatava, ettei homma menisi liian helpoksi.
VPKY:n säännöissä lukee näin: "Kahden tai useamman rinnakkaisen luokan järjestäminen samassa kisassa on mahdollista (kuten esim. kahden III-luokan), jonka molempiin ryhmiin otetaan kuitenkin korkeintaan vain 25 koiraa - johtuen KUPIen jakomäärästä."
Tuota maksimia voisi omasta mielestäni kyllä nostaa johonkin 30-35 koiraan. Tuo 25 koiraa tulee vain KUPIen jakomääristä (ja varmaan jotenkin SPKY:n säännöistä, en enää muista).
Mutta siis noilla rinnakkaisilla luokilla voidaan niitä koiria ottaa yhteen kisaan rajattomasti. Ja siis tietysti nuo kaikki osallistujat voidaan laittaa siihen samaan ryhmäänkin, mutta syy siihen miksi nuo luokat ovat tavallaan itsenäiset on KUPIen jakomäärissä ja siinä, että VPKY:llä ei ole omia tuomareita ja kisoja voi tuomaroida kuka vain. Ajattelin siis, että näin homma pysyisi simppelimpänä, koska ei tarvitsisi alkaa laskea kuinka monta KUPIa esim. 66 koiran luokassa kuuluu jakaa. Välillä kisoja tuomaroi ihmiset, jotka jakaa siellä esim. agilitypalkintoja. :D Tosin itselleni ei ole mitään väliä sillä, miten tuollaiset isommat luokat käytännössä toteutuu, kunhan tulokset on oikein.
Valioitumisen vaikeus on ilmeisesti jakanut mielipiteitä, joten laskinpa sitten kuinka kauan se keskimäärin kestää. Laskin keskiarvon 30 koiralta ja se oli 6,8666667kk eli noin 7kk. En osaa sanoa, onko tuo sitten kauan vai vähän aikaa? Kaikkein nopein valioituminen oli hieman päälle 1kk ja hitain 21kk. Tuohon kuitenkin varmaan vaikuttaa aika paljon kisa-aktiivisuus.
Se on ihan mahdollista, että VPKY järjestää jonkinlaiset Vuoden Paimentaja -kilpailut tämän vuoden aikana. Jos valioille haluaa jotain toimintaa, niin niille voisi olla joku oma ryhmänsä ja toinen perusradan läpäisseille koirille. Olen itsekin aina silloin tällöin miettinyt joidenkin vastaavien kisojen järjestämistä ja jos kiinnostusta osallistumiseen on, niin nehän voidaan toki pitää.
Valioluokka ei ilmeisesti ole mitään suurempaa kiinnostusta aiheuttanut, mitään rankingia en usko että itse kannattaisin, koska se tuntuisi vähän hassulta nykyisen KUPI-systeemin rinnalla. Enkä kyllä tiedä yleensäkään tarvitseeko virtuaalisiakaan koiria ihan loputtomiin asti kisauttaa. Valioluokasta voisi ehkä jonkun tittelin saada, mutta sen pitäisi olla erittäin vaikea saatava, ettei homma menisi liian helpoksi.
- Wolfie
- Höpsö veitikka
Mutta mites näiden rotujen suhteen, vedetäänkö siihen joku viiva, mitkä rodut saavat paimentaa? Sillä musta paimentava toyvillakoira on jotenkin, outoa. Vai ovatko luokat auki kaikille rodusta riippumatta?
- My puppets.
Ilman käsii
- My puppets.
Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
-
manna
- Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
ei valioituminen ole ollenkaan liian helppoa. kuitenkin kun ne luokkakoot ovat nimenomaan niin pieniä, ja paimennukseen on hirveästi osallistujia niin on jo voitto sinänsä että ehtii mukaan kisaan, näin on ainakin A-lohkossa. sitten vielä se, että ei niitä KUPEja niin kauheasti jaeta, jotkut saattavat junnata samassa luokassa kuukausitolkulla, toiset valioitua kahdessa viikossa vaikka kisaisivat yhtä monessa kilpailussa. valioluokkiin mulla ei oikeestaan ole mielipidettä, juu tai ei. tietenkin ne vois olla kiva lisä paimentajille, mutta jos siitä ei mitenkään "hyödy" esimerkiksi meriitillä tai muuten, niin onko siinä sitten niinkään järkeä? itselläni ei ainakaan riittäisi kiinnostusta ns. turhaan kilpailuttamiseen.
- elämä vie, elämä tuo
- ensin kädestä syö, sit sielusta juo
-
Saija
- Alkupalat
- Viesti:
Niin, kyllähän ne roturajoitukset voi ottaa käyttöön. Paimenkoiria on FCI 1 ja sitten viitosryhmässä suomenlapinkoira, lapinporokoira ja islanninlammaskoira. En muista onko viitosryhmässä joitain muitakin koiria, joita käytetään paimennuksessa. Ja itse tosiaan ottaisin mieluusti myös sekarotuisia mukaan. Hybridikoirista ja harvinaisemmista roduista en tiedä yhtään mitään, enkä niiden paimennuskäytöstä tai -ominaisuuksista...Rebecca kirjoitti:Mutta mites näiden rotujen suhteen, vedetäänkö siihen joku viiva, mitkä rodut saavat paimentaa? Sillä musta paimentava toyvillakoira on jotenkin, outoa. Vai ovatko luokat auki kaikille rodusta riippumatta?
- Wolfie
- Höpsö veitikka
Joo no seropitkin olis tosi jees (:
- My puppets.
Ilman käsii
- My puppets.
Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
-
Spiegel
- Kanada
- Viesti:
Uudistuksista kun puhuttiin: toivoisin itse, että kisakalenteri olisi toisinpäin, siis uudet kisat löytyisivät ylhäältä. Vuoden aikana kun noita kisoja järjestetään sen verran paljon, että on aina rasittavaa scrollailla alas nähdäkseen, onko uusia kisoja tullut. Vaihtoehtoisesti kalenterisivun ylälaidassa voisi olla edes maininta, milloin on uusia kisoja lisätty. Ei toki ole järjettömän suuri vaiva selata kalenteria alas, mutta toimivuuden ja helppouden kannalta ajattelin ehdottaa tällaista.
Mitä tulee valioitumiseen, itselläni suurin osa virtuaalikoirista on paimenkoiria, mutta en ole saanut yhtäkään kisattua valioksi asti itse. Luokat täyttyvät raivostuttavan nopeasti, ja olen jo miltei luovuttanut kisoihin ehtimisen suhteen (vikaa siis itsessänikin). Pidän kuitenkin paimennusta hyvin tärkeänä lajina juurikin paimenkoirilla, ja siksi nuo suuremmat luokkakoot olisivat toivottu lisä. Monikaan ei nimittäin niitä tuplaluokkia järjestä, vaikka siihen mahdollisuus olisikin. Nykyinen KUPI-käytäntö on aivan toimiva, pisteytys vain mutkistaisi asiaa. Roturajoitteet sen sijaan kuulostavat hyviltä, ja mielestäni sekarotuisilla pitäisi myös olla mahdollisuus osallistua - omistajan harkinnassa onkin, minkälaisen sekarotuisen kanssa paimennusta sitten voisi harrastaa. (:
Mitä tulee valioitumiseen, itselläni suurin osa virtuaalikoirista on paimenkoiria, mutta en ole saanut yhtäkään kisattua valioksi asti itse. Luokat täyttyvät raivostuttavan nopeasti, ja olen jo miltei luovuttanut kisoihin ehtimisen suhteen (vikaa siis itsessänikin). Pidän kuitenkin paimennusta hyvin tärkeänä lajina juurikin paimenkoirilla, ja siksi nuo suuremmat luokkakoot olisivat toivottu lisä. Monikaan ei nimittäin niitä tuplaluokkia järjestä, vaikka siihen mahdollisuus olisikin. Nykyinen KUPI-käytäntö on aivan toimiva, pisteytys vain mutkistaisi asiaa. Roturajoitteet sen sijaan kuulostavat hyviltä, ja mielestäni sekarotuisilla pitäisi myös olla mahdollisuus osallistua - omistajan harkinnassa onkin, minkälaisen sekarotuisen kanssa paimennusta sitten voisi harrastaa. (:
-
Joana
- Floodari
Itse en taas kannata roturajoituksia, vaan musta ne pitäis jättää ihan omistajan harkintaan. Olen nyt rhodesiankoirien parissa pyörinyt vajaan puoli vuotta, ja kasvattajien sivuja selaillessa törmännyt toistuvasti paimentaviin rhodesiankoiriin. Niinpä päätin sitten ottaa paimennuksen mukaan myös omien rhodesiankoirieni kilpailusuunnitelmiin.
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
- Frisky
- Ei enää ikinä uudestaan
- Viesti:
Omasta mielestäni noi roturajoitukset on ihan kannattavia. Vinttikoirajuoksuihin osallistuu vaan vinttikoirat, pk-lajeihin palveluskoirat, noutajakokeisiin noutajat, miksi ihmeessä paimennuksen pitäisi olla kaikille avoin? Sen tähden, että jotkut saavat pientä lisää koiriensa kisakalentereihin? Mä nyt en tarkoita tiettyjä henkilöitä, mutta mun mielestä se paimennusvalion titteli on tärkeämpää saada paimenille eikä esimerkiksi terrierille. Ja niin kuin moni on sanonut, luokissa on tungosta. Eihän se paljoa helpottaisi, mutta vähän ainakin, jos vain paimenkoirat saisivat osallistua.
//Ja voihan sen tehdä niinkin, että perusrata olisi avoinna kaikille roduille ja, jos ja, kun huomataan, että jotkut ei-paimenkoirarodut kisaavat aktiivisesti useamman kuin yhden omistajan toimesta voisi myös näille antaa oikeuden kisata muissakin luokissa. Näin esimerkiksi Joanan mainitsemat rhodesiankoirat voisivat jatkaa paimennusta. Voisi tosin mennä turhan monimutkaiseksi.
//Ja voihan sen tehdä niinkin, että perusrata olisi avoinna kaikille roduille ja, jos ja, kun huomataan, että jotkut ei-paimenkoirarodut kisaavat aktiivisesti useamman kuin yhden omistajan toimesta voisi myös näille antaa oikeuden kisata muissakin luokissa. Näin esimerkiksi Joanan mainitsemat rhodesiankoirat voisivat jatkaa paimennusta. Voisi tosin mennä turhan monimutkaiseksi.
-
Joana
- Floodari
Mä en kyllä ite oo mitenkään häiritsevää määrää huomannut paimennuksessa "vääränrotuisia" :o En ainakaan ongelmaksi asti.
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
-
Dilli
- Syvällistä
Ja vitosesta myös länsigöötanmaanpystykorvat ovat paimenkoirarotu :)Saija kirjoitti:Paimenkoiria on FCI 1 ja sitten viitosryhmässä suomenlapinkoira, lapinporokoira ja islanninlammaskoira. En muista onko viitosryhmässä joitain muitakin koiria, joita käytetään paimennuksessa.