Paimennusasiaa!

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Saija
Alkupalat
Viesti:

Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Saija »

Näin VPKY:n uusien sivujen myötä nyt voisi olla pätevä hetki hieman kysellä paimennusharrastajien mielipiteitä muutamasta liittoa koskevasta asiasta. Niin ja sanotaan nyt ennen kuin kukaan edes kysyy, ulkoasua en luultavasti tule ihan hetkeen vaihtamaan. Tämähän on itseasiassa vasta 3. ulkoasu viiden vuoden aikana, joten tällekin voidaan varmasti odottaa pitkää ikää eli get used to it. :mrgreen:

Ensin jonkin aikaa itseäni mietittänyt asia; KUPIen jakomäärä osallistujamäärän perusteella silloinkin, kun hylättyjen koirien jälkeen luokassa on vain muutama koira. On aika yleistä etenkin hieman myöhässä tulevien tulosten kanssa, että luokasta saatetaan hylätä jopa yli puolet koirista, mutta 25 osallistujan luokassa jaetaan kuitenkin neljälle koiralle KUPI, mikä voi näyttää vähän hassulta koska suurin osa koirista on hylätty.

Olen huomannut, että osa jakaa tällöin kupeja jäljelle jäävien koirien määrän perusteella (eli luokassa jaetaan esim. vain yksi KUPI), mutta säännöissä ei tähän mitään selvää ohjetta ole. Toisaalta jos hylättäviä koiria on vain muutama, niin se ei välttämättä edes vaikuttaisi kovin merkittävästi KUPIen jakomääriin.

Toinen juttu, mistä aina vähän väliä joku kysyy on yksinomaan valioille järjestettävät kilpailut. Onko ihmisillä innostusta tällaiseen vai tuntuuko se turhalta?

VPKY:llä on nimittäin valioita huimat 474 (!!!), joten osallistujia sinänsä varmasti riittäisi... Mitä nyt muiden liittojen valiolistoja pällistelee, niin en äkkiseltään löytänyt liittoa josta valioita löytyisi lähes 500kpl. Onko paimennusvalioksi pääseminen liian helppoa?

Jos on jotain muutakin sanottavaa tai parannusehdotuksia sun muita, niin ottaisin mieluusti vastaan!
Wolfie
Höpsö veitikka

Re: Paimennusasiaa!

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Mun mielestä valioille ei sinällään tarttis mitään kilpailuja, esim just joku VAL luokka, jossa vaikka pitäis saada jonkun verran jotakin, että pääsee jonkun paremman tittelin alaiseksi. Tosin en ole tallaista itse vastaan :)
Mun mielestä paimennusvalioksi on sinällään helppo päästä, mutta taas sinällään ei. Kupeja jaetaan kuitenkin suhteellisen vähän ja kisoihin ehtiminen on vaikeaa, sillä luokkakoot ovat yleensä hyvin pienet. On muutenkin kiva, että paimennuksen valioituminen on suht helppoa. Sopivan haasteellista. Valioita on siksi ehkä niin paljon, sillä paimenkoiria on paljon ja ihmiset pitävät kuitenkin paimenkoirilla jotenkin välttämättömänä saada niille se vPVA arvo. Paimennus on esim. yks mun lempilajeista ja siksi pyrin saamaan jokaisen fci1 koirani siitä valioksi, missään muussa lajissa en taidakaan olla yhtä aktiivinen kuin paimennuksessa ja pk:ssa.
Ensin jonkin aikaa itseäni mietittänyt asia; KUPIen jakomäärä osallistujamäärän perusteella silloinkin, kun hylättyjen koirien jälkeen luokassa on vain muutama koira. On aika yleistä etenkin hieman myöhässä tulevien tulosten kanssa, että luokasta saatetaan hylätä jopa yli puolet koirista, mutta 25 osallistujan luokassa jaetaan kuitenkin neljälle koiralle KUPI, mikä voi näyttää vähän hassulta koska suurin osa koirista on hylätty.
Joo sama muakin on härnännyt. Musta olisi hyvä niin, että jos vaikka osallistujia on 25 ja sitten vaikka viisi hylättäis, niin että vaan kolme saisi sitten kupin.

//Nii just joku tollanen vuoden paimentaja kilpailu olis tosi siisti, vaikka itse ehdottaisin, että vain kaikki valiot saisivat osallistua siihen.

//niin ja toi rotujen rajaaminen olis tosi kiva, esim että paimennukseen saisi osallistua vain fci1 rodut. ja sitten noihin B osioihin kaikki lapparit jne.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Omasta mielestäni paimennusvalioksi pääseminen ei ole liian helppoa, ja onhan yhdistys ollut sen kolme vuotta(ko?) toiminnassa joten kyllä niitä valioita pakostakin suuri määrä on :mrgreen: Joskus on tuuria pelissä, jos katsotaan tulosten tulopäivämääriä niin oma koirani Saiga valioitui reilussa viikossa ja toisella koirallani, Jertalla, kesti lähemmäs kuukausi valioitumisessa. Itse en toivoisi muutettavan valioitumissääntöjä.

Olisi nastaa jos oikeasti järkättäisi valioille kisat! :mrgreen: Se voisi toimiakin eikä osallistujista tosiaan olisi puutetta, eli vähän isommatkin luokat voisi järkätä. Uskon että moni osallistuisi tällaiseen kisaan. Mielestäni hyvä ehdotus olisi myös joku Vuoden Paimentaja -kilpailu, johon saisi osallistua vaikka kaikki perusradan jo läpäisseet? En ole kovin hyvä yleensäkään ideoimisessa mutta itse tykkäisin tällaisesta.
Iivi
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Iivi »

Itse olen aina tuomaroinut niin, että hylkään ensin koirat jotka eivät syystä tai toisesta luokkaan kuulu - ja jaan KUPI:t jäljelle jäävien koirien lukumäärän mukaan. En ole koskaan edes tajunnut, ettei tuosta säännöissä puhuttaisi, olen tehnyt noin ihan automaattisesti :mrgreen: Olisi kyllä hyvä saada tuosta selvyys sääntöihin, jotta kaikki tuomaroisivat samalla tavalla (:

Olen samaa mieltä Rebecan kanssa valioitumisen haasteellisuudesta. Minusta sitä ei tarvitse ainakaan vaikeuttaa - perusrataan ja varsinkin AI-luokkaan ehtiminen on kuitenkin usein työn ja tuskan takana kun luokkakoot ovat pieniä ja kisoihin pyrkii niin moni. Itse en lähtisi mihinkään VAL-luokkaan mukaan nykyisten valioideni kanssa, mutta mikäs siinä jos kannatusta tulee. B-lohkon kisoja järjestetään kyllä aivan liian vähän.

//Janinan ideaa Vuoden Paimentaja -kisasta kyllä kannattaisin! :D Mutta siinä ei mielestäni saisi olla osallistumisrajoituksia, joten voi olla että osallistujamäärät olisivat aika massiiviset...
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

Sanon heti ensimmäiseksi, että sivut ovat ulkonäöllisesti tosi kivasti uudistuneet o/

Minusta valioluokka olisi mukava uudistus, olisipa sitten noille valioillekin vielä tekemistä! Tosin ainakaan minua ei innosta valioluokkien kiertäminen, jos siitä ei saa jotain näkyvää tunnustusta (jotain titteliä tai vastaavaa).
Minä joudun kyllä sanomaan, että ajoittain paimennusvalion tittelin saavuttaminen tuntuu melkien liiankin helpolta. Tähän mennessä kaikki paimennuksessa ahkerasti kisanneet koirani ovat valioituneet yllättävän nopeasti, mitä ei ole tapahtunut juuri muiden lajien kohdalla. Ehkä 3-luokkassa koiran tulisi kerätä useampi KUPI ennen valioitumista? Luokkakoot ovat minusta kuitenkin sopivia.
Hobu
Analysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hobu »

Ekaksi hehkutus. Ihana toi uus ulkka!

Kupien jakaminen kuullostaisi minusta järkevämmältä niin, että jaettaisiin sen määrän mukaan mitä on ei hylättyjä koiria. Valioille järjestettävissä kilpailuissa en näe mitään järkeä. Tosin mestaruuskisoja voisi olla kuten muissakin lajeissa, joihin sitten pääsisivät mukaan myös valiot. Paimennusvalioksihan pääsee helpommin kuin missään muussa lajissa, jokaisesta luokasta yksi kupi ja perusrata ja se on siinä. Ehkä valioituminen on vähän helppoa, mutta kamalan paljon vaikeampaa siitä ei minusta tarvitse tehdä. Ehkä joku kaksi kupia ois ihan hyvä.

Nyt on sitten pakko takertua pariin muuhunkin asiaa, jotka mua häirittee. Ensinnäkin se että kaikki rodut voivat osallistua. Olisi kyllä mahtavaa nähdä oikeasti niiden samojedien tai pomeranien paimentavan lampaita, kun kaikista bordercolliestakaan ei siihen ole. Musta ois hyvä rajata rodut, joilla saa kisata paimennuksessa, kun osat haluaa vain kisata kaikissa mahdollisissa lajeissa eivätkä tunnu ymmärtävän mitä se oikea paimentaminen loppujen lopuksi on.

Toinen on nuo säännöt. Nythän tuli kennelliittoonkin viralliset paimennuskokeet keväällä, joiden säännöt on hieman erilaiset kuin paimenkoirayhdistyksen. Ne pohjautuvat Ruotsin sääntöihin. Niissä perusradan tilalla on esikoe, joka on pakollinen kaikille muille roduille paitsi bordecollielle ja australiankelpielle (tosin jos 5 saman rotuista suorittaa esikokeen ne voi saada oikeudet kisata suoraan kokeissa). I- & II- & III-luokissa sitten jaetaan vähän tokon mukaan pisteitä jokaisesta osa-alueesta ja sitten pisteet lasketaan yhteen ja jaetaan I- & II- & III-palkinnot. I- & II-palkinnolla saa sitten koulutustunnuksen.

Toivottavasti muistin nyt kaiken olennaisen mitä aioinkin. (:
Kuva Kuva
Vuoden Taiteilija 2012
Smaug
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset

Viesti Kirjoittaja Smaug »

Mä oon kanssa samaa mieltä ettei tarvi muuten muuttaa ku vaan noi KUPIt sillai järkevästi suhteutettuna, vaikka on toi yhdistys jo nykyselläänkin mun mielestä hyvä. (: Ja vaikka paimennuksessa valioituukin aika helposti & nopeesti, niin varsinkin A-luokissa näyttää olevan täyttä ja ymmärrän jos se siinä on vaikeaa. (hehee, minä kun laitan aina mudikat B:hen :-D) Ja se on vaan itse asiassa kivaa kun valioituu niin nopsaan, en tyksi esim. kun agissa menee ikä ja hermot valioitua. :-D-: Paimennus onki just tän takii mun lemppareita, lisäks ku ne säännötki on niin rennot ja kaikkee. (:
JA JOO, vähänkö ois siisti joku vuoden paimentaja ja/tai joku paimenmestari [vuosiluku, esim. -09]! Hihii sellan ois just nasta. :mrgreen: Valioluokkakin on ihan jees ajatus, mutten sitä henkilökohtaisesti kannata koska en salee jaksais kisaa mut silti kisaisin koska haluisin tittelit (jos siitä niitä tulisi, muuten en kyllä ainakaan jaksais) ja sit se ois sellast pakkopullaa. (\o/ :mrgreen:)
Ja Hobun kanssa oon samaa mieltä, että ois hyvä olla rajattuna ne jotka saa ja jotka ei. Itehän en kisaa ländereillä vaikka se mahdollista nykyään olisikin, mutta koska ne eivät ole paimennusrotu niin joku järki käteen tässäkin puuhassa.

ja peeäs, mulla ulkka heittää päin persettä. Selaimena IE 7(?)

Sori saattaa olla sekava viesti ku keksin ain lisää ku nää yhet ehti kirjottaa täs välis ni sit sain lisää mielipiteitä ja silleen. Ja kyllä, kirjoitan aika ylipitkään yhtä ainutta viestiä. :--DDD
Mä tahtoisin lentää, mut siivet ei oo vielä tarpeeks isot. Jään odottaa et ne kasvaa, mut ei kiirettä, koska saat mut hymyileen.
A BIG BIG TAUKO.
Liv
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja Liv »

ja peeäs, mulla ulkka heittää päin persettä. Selaimena IE 7(?)
samoin. ot.
Vuoden Eniten aikaansaanut 2014
Vuoden Herranterttu 2014
Pilvi
Analysaattori

Viesti Kirjoittaja Pilvi »

Mä sanon myös sanani ulkoasuun, eli Operalla heittää myös ulkoasu, otsikkona on mm. "Virtuaalinen koirayhdistys", eli paimen-sana on hukkunut tekstiloodan alle. Ulkoasu näkyy siis näin.

Muuhun en kommentoi, kun olen vähän satunnainen paimenkoirailija, kun sellaisia omistan vaan 2 ja kisoihin osallistun kun sattuu sopivasti kohdalle. :D
Kuva
Dream
Nostaa rautaa

Viesti Kirjoittaja Dream »

Mun mielestä kisaamista ei ainakaan tarvi vaikeuttaa, että tarvis useampaa KUPIa yhdestä luokasta, nouwei. Mutta taas luokkakokoja vois isontaa ja suhteuttaa KUPIt jäljelle jäävien osallistujien mukaan, jos hylättyjä on paljon.

Ei muuta :D
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

^ Jep, samaa mieltä! Kyllä mullakin ennen meni valioitumiseen lyhyt aika, mutta nyt kun on virtuaalikoiria tullut huimasti enemmän, niin saa kalenteria olla kyttäämässä viiden minuutin välein, jos haluaa ehtiä mukaan :D Joten jos jotain muutosta, niin ainakin luokkakoot ehdottomasti suuremmiksi!

En muutenkaan tajua, miksei voisi pitää kisoja missä on rajaton osallistumismäärä, niin kuin virtuaalihevospuolella usein pidetään. Tokossa sun muissa tämä olisi jaettavian palkintojen takia hankalaa, mutta esimerkiksi just agilityssa ja tässä paimennuksessa onnistuisi kyllä hyvin.
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Mua vielä kiinnostaisi tietää kuuluuko ulkoasun näkyä näin, vai onko asettelu jotenkin omaan silmääni outo? :D
Saija
Alkupalat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saija »

wtf :mrgreen:

Mulkkasin sitä äsken ja se näkyy nyt ainakin IE:llä ja Firefoxilla, tai siis ainakin mun versioilla. IE on 6 ja Mozilla 5. Operalla en pääse nyt testaamaan.

Testasin tuota ulkoasua näköjään liian aikaisessa vaiheessa. :D

Mulla ulkoasu siis näkyy oikeessa laidassa ja sen pitäisi siellä olla. Ilmoittakaa jos se näkyy tosiaan jotenkin hassusti edelleen.

Itselleni isommat luokat ja rajoittamattomat luokkakoot olisi ihan ok, mutta epäilen sitä jaksaako ihmiset tuomaroida kisoja kovin huolella tässä vaiheessa enää? Sinänsä luokkiahan voi ottaa tosi paljon yhteen kisaan, siis esim. rinnakkaisia AI:sia, mutta kukaan ei koskaan ano tällaisia kisoja/en tiedä onko kovin moni sitä hoksannut. Tällöin kuitenkin olisi mahdollista saada yhteen luokkaan esim. 50 osallistujaa. Yleensä se maksimi on tosiaan se joku 20-25.

Roturajoitukset on kanssa ihan mahdollista ottaa käyttöön, itse ottaisin mieluusti mukaan silti sekarotuisiakin. Joskus liiton alkuaikoina oli tosiaan tällainen roturajoittelu, mutta se meni jossain vaiheessa vähän filosofiseksi ja ihmiset ilmoittelivat rotulistalle joitain sellaisia rotuja (esim. hybridikoiria), joita on hyvällä lykyllä ehkä tasan yksi kappale koko virtuaalimaailmassa. :D

Mietin noita Kennelliiton sääntöjä ja mietin, että kiinnostaako ketään muuta muokata nykyisiä sääntöjä niiden mukaisiksi? Joskus alkuaikoina (2004-05) oli mukana eri osa-alueiden pisteytys, mikä tuntui olevan monelle aika vaikeaa (ja turhaa). Koulutustunnusten jakaminen ainakin olisi mielestäni varmasti kivaa, tosin luulen että pisteidenjako pitäisi pitää mahdollisimman yksinkertaisena.

Säännöt löytyy kokonaisuudessaan Kennelliiton sivuilta, mutta kopioin tähän sen verran mitä niitä varmaan voisi soveltaa virtuaalikoiriin.

I ja II-luokan palkinnot:
85–100 pistettä 1. palkinto
70–84 pistettä 2. palkinto
50–69 pistettä 3. palkinto

III-luokan palkinnot:
kun max pisteet 100:
85–100 pistettä 1. palkinto
kun max pisteet 110:
85–110 pistettä 1. palkinto
kun max pisteet 160
135–160 pistettä 1. palkinto
110–134 pistettä 2. palkinto
80–109 pistettä 3. palkinto

Koulutustunnukset jaetaan jokaisessa luokassa koiran saadessa vähintään 2. palkinnon.
I-luokassa koulutustunnus on PAIM1
II-luokassa koulutustunnus on PAIM2
III-luokassa koulutustunnus on PAIM3
Kun koira suorittaa I-luokan hyväksytysti se saa tunnuksen PPR1. Hyväksyttyyn tulokseen vaaditaan 50 pistettä.

Koira saa Suomen paimennusvalion arvon (FIN PVA), kun sillä on kolme 1. palkintoa paimennuskokeen ylimmästä luokasta kahden eri tuomarin arvostelemana ja sillä on koiranäyttelystä vähintään laatumaininta H (hyvä) koiran täytettyä 15 kk.
Wolfie
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Sinällään mä en kannattaisi tota, sillä monet esim. bc, collie yms kasvattajat/omistajat eivät kisaa nlyissä, sillä koiralta puuttuu rakennekuva, tai omaa käyttölinjaisen koiran kuvat. Silloin toi näyttelyjuttu olis tosi hankala, sillä nimenomaa olisi toivottavaa, että juuri kaikki paimenkoirat pääsisivät paimentamaan, olivat sitten kuvattomia tai omaavat vain jonkun pääkuvan, paimennuskuvan etc.
Muutenkaan mä en hirveesti tuosta mahd. uudistuksesta innostu, sillä ihmiset ovat varmasti tottuneet tuohon tuttuun ja turvalliseen kupi jakoon.
Noi isommat luokat olisivat sinällään ihan jees, mutta ehkä rajaton olisi liian hankalaa tuomaroimisen kannalta, paimennus on kuitenkin tosi suosittu laji ja jos ei ole osallistujarajaa, niin A1 luokkaan ahtautuu varmasti monta sataa koiraa. Kannattaisin muutenkin sitä, että yhteen luokkaan saa osallistua 20-25 osallistujaa ja kisanpitäjä saa itse päättää, jos vaikka päättää pitää tuplaluokat, esim vaikka A1 a, A1 b ja A1 c, jolloin 'ylimääräisten' koirien mukaan ottaminen on vapaaehtoista.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

No mutta voidaanhan ne rajattomat luokat sallia, ei laittaa pakollisiksi! Että ne jotka niitä on valmis pitämään, niin voi pitää ja kaikki muut laiskat voivat pitää niitä "normeja" luokkakokoja. Minä ainakin lupaan pistää ensimmäisenä rajattomien luokkakokojen kisat pystyyn ja tuomaroida ne itse, jos tämä sallitaan.

Mikään ei ole imo rasittavampaa kuin löytää kalenterista kilpailu, joka on lisätty sinne vasta pari tuntia sitten ja silti luokat täynnä.
Vastaa Viestiin