Mä pidän vFCI:n tuomarikoetta ja olen myös pitänyt muutamille turrilaisille ns. "tukiopetusta". Eli mulle voi lähettää mieltä askarruttavia kysymyksiä vaikka yksärillä.Apila kirjoitti:Minuakin on kiinnostaisi tuomaroiminen, se voisi myös IRL olla mahdollisuus tulevaisuudessa, mutta en koe että minulla on tarpeeksi varmuutta, ja sitä silmää (vaikka se kai kehittyy tekemällä), ja tietoa. Eniten kiinnostaisi sheltit mutta siinä taas on ongelmana että minulla luultavasti on omat koirat mukana... Ja muutenkin FCI 1. Joskus jopa täytin teoriaosuuden melkein kokonaan mutta pari kohtaa jäi hiukan vajaaksi.. Enkää aina erota narttua uroksesta, eniten olen harjoitellut shelteillä ja se rupeaa sujua mutta esim. kulmaukset? Mitä ne tasantarkalleen ovat ja mitä pitää katsoa? Että sellaista. Haluaisin mielellään tuomariksi mutta olisi mukavaa jos alussa voisi olla joku neuvomassa ja jolta voi kysyä..
Eikö voisi esim pitää jonkun kurssin tai valmennuksen sellaisille jotka olisivat kiinnostuneita tuomaroinnista mutta jotka tarvitsisivat jonkun verran opastusta?
Näyttelytuomarit
- Eros
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Re: näyttelytuomarit
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Selvä, kiva juttu! :)
4 Laps Clover - shetlanninlammaskoiria
Kisakeskus Wednesday (tauolla)
-
- Le-ppä-ker-ttu
Onkos kukaan miettinyt sellaista vaihtoehtoa, kuin tuomarikoulutus?
Eli siis ihan koulutus, ei pelkkä tuomarikoe. Ei tarvitsisi Eroksen 'tukiopetusta' antaa yksitellen, vaan olisi ihan oma sivu myös koulutukselle.
Koulutuksessa voisi olla samankaltaisia tehtäviä kuin tuomarikokeessa, mutta vastaukset jotenkin nähtävillä, jotta tarkistamisen voisi itse hoitaa. Koulutuksessa voisi olla myös vinkkejä, esimerkiksi juuri sukupuolien tunnistukseen, ja muihin hankalempiin asioihin. Ja kun moni tuntuu olevan epävarma tuomarikokeen suorittamisesta, tämän harjoittelun kautta siihen voisi saada enemmän varmuutta. Eihän kukaan ole seppä syntyessään. (:
Eli siis ihan koulutus, ei pelkkä tuomarikoe. Ei tarvitsisi Eroksen 'tukiopetusta' antaa yksitellen, vaan olisi ihan oma sivu myös koulutukselle.
Koulutuksessa voisi olla samankaltaisia tehtäviä kuin tuomarikokeessa, mutta vastaukset jotenkin nähtävillä, jotta tarkistamisen voisi itse hoitaa. Koulutuksessa voisi olla myös vinkkejä, esimerkiksi juuri sukupuolien tunnistukseen, ja muihin hankalempiin asioihin. Ja kun moni tuntuu olevan epävarma tuomarikokeen suorittamisesta, tämän harjoittelun kautta siihen voisi saada enemmän varmuutta. Eihän kukaan ole seppä syntyessään. (:
- jannu
- Kanada
Ihan mukava ajatus, mutta luulen että kumminkin ihan jokaista ei oteta noin vain tuomariksi, koska pitää omistaa tietoa ja taitoa koirien tuomaroimiseen. Sen takia on pisterajat, käytännönkokeet että tiedetään onko ihminen todellakin pätevä tähän hommaan. Jos ei oikeasti ole, niin ei ole mahdollistuutta päästä jos ei vain harjoittele ja harjoittele. Kukaan ei todellakaan ole seppä syntyessään, pitäisikö olla? Ei, kaikki tuomarit ovat harjoitelleet päästääkseen tähän pisteeseen, tuomaroimiseen.
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
jannu - niinpä niin, he ovat harjoitelleet. Ja miten sitä voi oppia jos ei saa tilaisuutta harjoitella? Ja miten sitä voi harjoitella jos ei tiedä miten ja mitä pitää ottaa huomioon? Sen takia tarvitsee opastusta kun oppii jotakin uutta, tuomaroimista ei voi noin vain oppia itsekseen ja minusta kurssi tai jonkinlainen tuollainen ohje-sivu olisi ihanteellinen, silloin ei pääse tekemään virheitä samalla tavalla ja oppimaan vahingossa vääriä asioita kun yrittää olla itse-oppinut ilman opastusta.
Minä ainakin olen yrittänyt jo jonkin aikaa itsekseni opetella mutta johonkin pisteeseen se tyssähtää kun ei ole mitään mistä oppia!
Kyllä siinä käytännön kokeessa sitten viimeistään huomaa jos ei ole sittenkään sopiva tuomarin-hommiin!
Minä ainakin olen yrittänyt jo jonkin aikaa itsekseni opetella mutta johonkin pisteeseen se tyssähtää kun ei ole mitään mistä oppia!
Kyllä siinä käytännön kokeessa sitten viimeistään huomaa jos ei ole sittenkään sopiva tuomarin-hommiin!
-
- Le-ppä-ker-ttu
jannu, en tuolla tarkoittanut että tuomarikoe pitäisi kumota, vaan sitä että olisi joku oikea koulutus ennen tuomarikokeen suorittamista. Siis ymmärsin viestisi niin, että sinä käsitit että haluaisin kumota tuomarikokeen ja korvata sen pelkällä koulutuksella.
Ajoin takaa että olisi koulutus kannustamaan halukkaita tuomareita tuomarointi kokeeseen, opastamalla ja neuvomalla tuomaroinnin saloja, ja juuri niitä pikku niksejä mitkä monille tuottavat hankaluuksia. Aivan, nykyisetkin tuomarit ovat nähneet vaivaa päästäkseen tuomareiksi, mutta uusille tulokkaille, miksei vanhemmillekkin olisi hyvä olla tälläinen koulutus. Juuri tällä koulutuksella saataisiin sitä tietoa ja taitoa koirien tuomariksi pyrkiville.
Ja sitten tuomarointikokeessa nähtäisiin onko henkilöllä valmiuksia tuomariksi.
Ajoin takaa että olisi koulutus kannustamaan halukkaita tuomareita tuomarointi kokeeseen, opastamalla ja neuvomalla tuomaroinnin saloja, ja juuri niitä pikku niksejä mitkä monille tuottavat hankaluuksia. Aivan, nykyisetkin tuomarit ovat nähneet vaivaa päästäkseen tuomareiksi, mutta uusille tulokkaille, miksei vanhemmillekkin olisi hyvä olla tälläinen koulutus. Juuri tällä koulutuksella saataisiin sitä tietoa ja taitoa koirien tuomariksi pyrkiville.
Ja sitten tuomarointikokeessa nähtäisiin onko henkilöllä valmiuksia tuomariksi.
- jannu
- Kanada
Conja, älysin sen justiinsa noin väärin. :--D ei mulla sitten ole mitenkään tätä asiaa vastaan, ihan mukava idea! Pitäis ruveta käyttämään näitä aivoja, ja lukea tarkemmin noi viestit.
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.
-
- Lassien tassuhiki
Periaatteessa melko turhaa alkaa jotain koulutuskursseja tms. järjestämään. Esimerkiksi vFCI'n sivuilla on selvällä suomen kielellä kirjoitetut näyttelysäännöt. Myös noita jo tuomaroituja näyttelyitä voi lueskella, ja kattoo miten niitä tuloksia merkkaillaan.Apila kirjoitti:jannu - niinpä niin, he ovat harjoitelleet. Ja miten sitä voi oppia jos ei saa tilaisuutta harjoitella? Ja miten sitä voi harjoitella jos ei tiedä miten ja mitä pitää ottaa huomioon? Sen takia tarvitsee opastusta kun oppii jotakin uutta, tuomaroimista ei voi noin vain oppia itsekseen ja minusta kurssi tai jonkinlainen tuollainen ohje-sivu olisi ihanteellinen, silloin ei pääse tekemään virheitä samalla tavalla ja oppimaan vahingossa vääriä asioita kun yrittää olla itse-oppinut ilman opastusta.
Mikäs siinä, jos joku oikeasti osaava on innostunut pitämään tuomarikoulutusta. En vaan kyllä sitten tajua että mitä uutta siellä opetettaisiin, sama saarna kuin tuolla vFCI'n sivuilla olevassa näyttelysäännöissä. Ja jos sieltä jotakin asiaa ei ymmärrä/tai haluaa tietää "niitä salaisia niksejä", niin Eros on tarjoutunut tietopankiksi, siltä voi kysyä.
/Mäkin kannatan enemmän tota Zandien ideaa ;)Eros kirjoitti:Mä pidän vFCI:n tuomarikoetta ja olen myös pitänyt muutamille turrilaisille ns. "tukiopetusta". Eli mulle voi lähettää mieltä askarruttavia kysymyksiä vaikka yksärillä.
Vuoden Eniten aikaansaanut 2014
Vuoden Herranterttu 2014
Vuoden Herranterttu 2014
-
- Epätoivoinen katse
Tällaisista koulutuksista on useaan otteeseen puhuttu, mutta yleensä se on kaatunut siihen, että kukaan ei ehdi sellaista järjestämään. Mutta joku porukka kokeneita tuomareita voisi kyllä tehdä jonkun pienehkön oppaan, jossa kerrottaisiin jotain perusteita niistä asioista mitkä ovat yleensä vaikeita aloitteleville tuomareille. Minä voisin ainakin tuollaista tekemään, jos saisin vaan muutaman kaverin mukaan. :)
Sometimes sunshine does not want to shine on me
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Tarkoitin enemmän rotukohtaisesti ja yksityiskohtaisemmin kun mitä sielä lukee, kyllä kai kaikki ne säännöt ymmärtää että miten koirat laitetaan järjestykseen se on enemmän se itse koirien tuomaroiminen joka askarruttaa, ainakin minua.RiinaN kirjoitti:Periaatteessa melko turhaa alkaa jotain koulutuskursseja tms. järjestämään. Esimerkiksi vFCI'n sivuilla on selvällä suomen kielellä kirjoitetut näyttelysäännöt. Myös noita jo tuomaroituja näyttelyitä voi lueskella, ja kattoo miten niitä tuloksia merkkaillaan.
Mikäs siinä, jos joku oikeasti osaava on innostunut pitämään tuomarikoulutusta. En vaan kyllä sitten tajua että mitä uutta siellä opetettaisiin, sama saarna kuin tuolla vFCI'n sivuilla olevassa näyttelysäännöissä. Ja jos sieltä jotakin asiaa ei ymmärrä/tai haluaa tietää "niitä salaisia niksejä", niin Eros on tarjoutunut tietopankiksi, siltä voi kysyä.
-
- Höpsö veitikka
Erilaisia näyttelytermit kanssa olis kiva koota johonkin "oppaaseen" :) Feminiininen ja muut sellaiset. Sekä se, mikä ero on rintakehällä ja eturinnalla sekä mikä ero on lantiolla ja lanteella, nämähän on tosiaan eri juttuja eikä samoja, niinkuin monet ajattelee..
-
- Le-ppä-ker-ttu
Itse asiassa tällainen tuomarikoulutus olisi erittäin hyvä idea! Eihän sen tarvitsisi olla yhden ihmisen pitämä, vaan siinä voi olla monta tekemässä. Tekstiä, esimerkkejä ja kuvia yksinkertaisimmista asioista lähtien niin, että useat ihmiset kirjoittavat tietopaketin yhdestä aiheesta. Itse olisin ainakin valmis kirjoittamaan muutaman osion! Uskoisin, että opetusta tarvittaisiin ainakin termeistä, rakenteesta ja eri ruumiinosien nimistä, rotutyypillisyydestä, liikkeistä (ahdas/leveä, rakenteelliset virheet liikkeessä, pitkä/lyhyt askel...)...
-
- Vuohenruokaa
En itse ole pitänyt vielä yhtään näyttelyä mutta ajattelin tottakai tässä lähiaikoina järkkäillä. Nyt kun tuo asia tuli puheeksi niin olen osallistunut kisoihin ja tuloksissa on kestänyt kauan sen takia,ettei tuomaria saada mistään tai ettei tuomari sitten tuomaroikkaan koko kisaa! Se on samalla ärsyttävää ja tylsää kun joku vaivalla järkkää kisat (tai no vaivalla ja vaivalla) ja sitten saa tuomarin joka ei tosin edes jaksa tuomaroimaan. Elikkäs olen samaa mieltä että miksi he edes ylipäätänsä ovat siellä listalla! Minusta tuo tuomarikoulutus on myös mahtava idea!
EDIT// Ymmärrän toki myös että IRL elämä on paljon tärkeämpää kuin URL elämä ja joskus on kiireitä ja huonoja hetkiä! Tiestysti silloin olisi kiva jos ilmotettaisiin myös siitä ettei voikkaan tuomaroida tai että tuomarointi pitkittyy vähäsen yms.
EDIT// Ymmärrän toki myös että IRL elämä on paljon tärkeämpää kuin URL elämä ja joskus on kiireitä ja huonoja hetkiä! Tiestysti silloin olisi kiva jos ilmotettaisiin myös siitä ettei voikkaan tuomaroida tai että tuomarointi pitkittyy vähäsen yms.
-
- Syvällistä
^
Itse en ole tuomari, mutta haluan ihan muiden tuomarien puolesta sanoa oman kantani. Minusta näyttelyn järjestäjän pitää varautua siihen, että sitten hommataan uusi tuomari, jos lupautuneella kestää tuomaroinnissa liian pitkään. Ymmärrän ihan hyvin sen, että tuloksissa kestää hyvin pitkään, koska joillekin varmaan ihan tuntematon juttu, mutta katsos kun niin minun kuin monien muidenkaan kohdalla elämä ei ole virtuaalikoirissa. Joskus saattaa tulla äkillisiä muutoksia IRL- elämässä ja enemmän vastuuta ja tekemistä ja joitakuita saattaa painaa murheet ja sitten siinä ollaan korvan vieressä jupisemassa, kun tuloksia ei ala tulla. Niin ja vaivalla ja vaivalla, ei se järjestäjä näe vaivaa niin paljon kuin esim tuomarit. Listalla voi olla ihan hyvin, koska joskus on aikaa ja joskus on varmastikin kiva arvostella koiria.
Täällä on liian monta hätähousua. Rajoittakaa nyt pikkasen, tuomarointikin vie oman aikansa.
Itse en ole tuomari, mutta haluan ihan muiden tuomarien puolesta sanoa oman kantani. Minusta näyttelyn järjestäjän pitää varautua siihen, että sitten hommataan uusi tuomari, jos lupautuneella kestää tuomaroinnissa liian pitkään. Ymmärrän ihan hyvin sen, että tuloksissa kestää hyvin pitkään, koska joillekin varmaan ihan tuntematon juttu, mutta katsos kun niin minun kuin monien muidenkaan kohdalla elämä ei ole virtuaalikoirissa. Joskus saattaa tulla äkillisiä muutoksia IRL- elämässä ja enemmän vastuuta ja tekemistä ja joitakuita saattaa painaa murheet ja sitten siinä ollaan korvan vieressä jupisemassa, kun tuloksia ei ala tulla. Niin ja vaivalla ja vaivalla, ei se järjestäjä näe vaivaa niin paljon kuin esim tuomarit. Listalla voi olla ihan hyvin, koska joskus on aikaa ja joskus on varmastikin kiva arvostella koiria.
Täällä on liian monta hätähousua. Rajoittakaa nyt pikkasen, tuomarointikin vie oman aikansa.
~ but don't ever question if my heart beats only for you, it beats only for you.
-
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
seera - luulen atta taalla ajateltiin enemman sita etta jos tulee kiireita ja ei ehdi tuomaroida niin voi pistaa meilia listan pitajalle etta ei pysty tuomaroimaan hetkeen ja etta sinne listalle merkittaisiin vaikka etta tauolla tai satunnaisia tuomaroimisia tms. Ja minusta voisi olla myos hyva idea koittaa etsia uusi tuomari jos ei tuloksia kuulu mutta aina sekaan ei ole niin helppoa, uudella tuomarilla (jos sellaisen saa, tiedan kokemuksesta myos etta joskus voi olla todella vaikeaa loytaa tuomaria edes yhdelle rodulle) voi myos olla kiire tms ja taas tuloksia ei tule jne.