Näyttelytuomarit
-
- Nakkisotilas
Re: näyttelytuomarit
^Ja jos luokassa ei ole neljää koiraa jotka ovat saaneet vähintään laatumaininnan EH, jäävät loput sijoittumatta (koirat jotka ovat saaneet tuloksen H, T, EVA tai HYL). Esimerkiksi sijoitusta H4 ei ole olemassa, vaikka tokihan koira jää luokassaan neljänneksi jos edelle menneet koirat ovat saaneet paremmat laatuarvostelut. Tai jos luokassa on vaik yksi koira ja se saa H:n, ei koira silti ole H1.
T A U K O
-
- Le-ppä-ker-ttu
... Niin ja sitä piti sanomani vielä, että kannattaa alkuun valita sellainen rotu, mistä tietää edes vähän (jos mahdollista) ja mikä kiinnostaa, ja että niitä koiria olisi ainakin sellanen 20, niin saa vähän sitä tuntumaa. Ja kannattaa aloittaa myös jostain suht 'normaalista' rodusta, missä ei olisi hirveästi ylilyöntejä ja missä ei ole erikseen näyttely- ja käyttölinjoja. Esim. colliet (miel. lyhytkarvaiset niin erottaa rakenteen selvemmin kun ei kuitenkaan niitä koiria voi mennä kopeloimaan), luonnollinen terrieri (esim. cairn voisi olla aika hyvä vinkvink ;) ) jne. :-) Ja kun pääsette sitten pidemmälle ja kehitytte, niin ottakaa selvää minkälaisia koirat ovat olleet muutama vuosikymmen sitten, sillä joissain roduissa koko tyyppi on muuttunut niin paljon, että vaikka ne saavat eriä, niin ne saattavat olla sen materiaalin parhaimmistoa vaikkeivät olisikaan kovin lähellä sitä ihannetta (esimerkiksi dalmiksissa on tyyppi muuttunut aika paljon, erityisesti oikeaa dalmiksen päätä näkyy tuskin missään). Meninköhän liian pitkälle tässä? 

- Wolfie
- Höpsö veitikka
Lottie, enköhän mä pärjää noiden koirien kanssa. On kuule kokemusta niin nahkoista kuin pehkoista sen verran että tulen pärjäämään, jos enää yritän tuomariksi. Siprujen kanssa olen touhunnut paljonkin ja niin myös sammareiden, kaikkien noiden rotumääritelmät osaan hyvin ja tiedän miltä niiden pitäisi näyttää. Terriereistä tiedän jotain, mutta rotu ei ollenkaan innosta :D
- My puppets.
Ilman käsii
- My puppets.
Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
-
- Le-ppä-ker-ttu
En kirjoittanut viestiäni sinulle, vaan yleisenä ohjeena miten voi opetella tuntemaan koiran rakennetta ja treenata koirasilmaa ja tuomarointia virtuaalimaailmassa (kun joku sitä kysyi). Toi oli jatkoa mun edellisen sivun viestille, mistä unohdin mainita noi asiat.
-
- Vuohenruokaa
Kiitos taas Lottie. Koitan muistaa nuo avustuksesi. Kannattaako siis ekana mennä kattoon jotn lyhytkarvaisia koiria?
Tauko, en luultavasti palaile enää.
VKKL, VSAY, Melodia, Throught's, Dulce, Fiasko & Whee! is coming!
-
- Le-ppä-ker-ttu
No jotta näkisit karvan alta sitä oikeaa rakennetta, niin joku suht lyhytkarvainen voisi olla aika hyvä :)
-
- Vuohenruokaa
Sitä arvelinkin, pitää miettiä minkä tuntisin parhaiten.
Tauko, en luultavasti palaile enää.
-
- Höpsö veitikka
Pienen mietinnän jälkeen, voisin koittaa tuota tuomarikoetta. Olishan se kiva päästä tuomaroimaan, pitkään himottanut :)
vuoden kadehdituin 2012
vuoden ulkoasuntekijä 2016
-
- Vuohenruokaa
Yksi kysymys vielä: kun mä nyt tota tuomaroimiskoetta yritän tehdä, ja siellä on se kysymys, että minkä laatumaininnan antaisin typistettyhäntäiselle koiralle, niin kun joillakin roduilla on typistetty häntä, ja toisella saman rodun edustajalla ei ole, mutta kuvissa on häntä typistetty, niin voiko niitä edes arvostella samalla tavalla (toki eihän häntä nyt tärkein osa koirassa ole), mutta jos on joku rotu, jolta sitä ei saa typistää, ja joillain rodulla sitä sai typistää ennen, ja tällaisen typistettyhäntäisen korian kuvat on jonkin virtuaalikoiran sivuilla, niin en sitten tiedä, miten tässä tilanteessa pitäisi menetellä.
Joo, mä olen mestari selittämään hyvin vaikeasti. Kysykää jos jotain jäi epäselväksi.
Joo, mä olen mestari selittämään hyvin vaikeasti. Kysykää jos jotain jäi epäselväksi.
Don’t break a writer’s heart and think ink won’t spill.
- Eros
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Typistäminen ei vaikuta arvosteluun, jos se IRL sallittu, esimerkkeinä vaikka kääpiösnautseri ja dobermanni. Myös luonnontöpö-rodut lasketaan tähän kategoriaan. Mutta kaikki sellaiset rodut joita ei normaalisti typistettäisi saavat hylätyn, jos häntä on typistetty. Esim. kultainennoutaja ja villakoirat. So simple.Milja kirjoitti:Yksi kysymys vielä: kun mä nyt tota tuomaroimiskoetta yritän tehdä, ja siellä on se kysymys, että minkä laatumaininnan antaisin typistettyhäntäiselle koiralle, niin kun joillakin roduilla on typistetty häntä, ja toisella saman rodun edustajalla ei ole, mutta kuvissa on häntä typistetty, niin voiko niitä edes arvostella samalla tavalla (toki eihän häntä nyt tärkein osa koirassa ole), mutta jos on joku rotu, jolta sitä ei saa typistää, ja joillain rodulla sitä sai typistää ennen, ja tällaisen typistettyhäntäisen korian kuvat on jonkin virtuaalikoiran sivuilla, niin en sitten tiedä, miten tässä tilanteessa pitäisi menetellä.
-
- Vuohenruokaa
Kiitos Eros. Löytyisiköhän jostain listaa roduista, joilla on typistäminen sallittu? Siitä olisi apua kun rotumääritelmiäkin tulkitaan...
Don’t break a writer’s heart and think ink won’t spill.
-
- Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Olen ollut tuolla tuomarilistoilla about kaksi vuotta, siitä nyt puoli vuotta tauolla. Aika on se este. Itseänikin rassaa kun oman nimen perässä roikkuu kuukausikaupalla "tauolla"-teksti, mutta voin vakuuttaa että laiskuudesta se ei ole, vaan ihan puhtaasti sitä että mulla ei tällä hetkellä ole aikaa tuomarihommiin. Tiedän että tuomareista on pulaa ja odotan tosissaan että ehdin taas palata tuomaroimaan. Ennemmin tai myöhemmin. Ja koska olen jättämässä kaikki muut virtuaalikoirajutut joksikin aikaa, on mulla varmasti tulevaisuudessa rutkasti enemmän aikaa hoitaa tuomarointeja. Ajattelin kans laajentaa oikeuksia FCI9:n lisäksi ainakin yhden ryhmän verran.
Noista sanallisista vielä, mulla on ollut tapana kirjoittaa sanallinen joka kerta kun millään ehdin. Arvioisin että ysiryhmästä jokaiselle rodulle olen ainakin kerran kirjoittanut sanalliset. H:n ja T:n saaneille koirille annan sanalliset joka kerta. Tässä on vaan se, että varsinkin kun tuomaroi pitkään yhtä ryhmää, siellä tulee vastaan aina ne samat koirat joille olen jo kirjoittanut sanallisen, enkä viitsi uudelleen alkaa samoja juttuja luettelemaan. Ja btw olisi ihan oikeasti aika mukava jos omistajat viitsisitte ne annetut sanalliset koiran sivulle sitten lisätä. Niissä on kuitenkin ollut työtä. Ja se viimeistään pistää ärsyttämään, kun ihmiset joiden koirille olen kirjoittanut sanallisen, eivät sitä koiransa sivulle lisää ja tulevat sitten valittamaan että kun koskaan ei jaeta sanallisia!
Noista sanallisista vielä, mulla on ollut tapana kirjoittaa sanallinen joka kerta kun millään ehdin. Arvioisin että ysiryhmästä jokaiselle rodulle olen ainakin kerran kirjoittanut sanalliset. H:n ja T:n saaneille koirille annan sanalliset joka kerta. Tässä on vaan se, että varsinkin kun tuomaroi pitkään yhtä ryhmää, siellä tulee vastaan aina ne samat koirat joille olen jo kirjoittanut sanallisen, enkä viitsi uudelleen alkaa samoja juttuja luettelemaan. Ja btw olisi ihan oikeasti aika mukava jos omistajat viitsisitte ne annetut sanalliset koiran sivulle sitten lisätä. Niissä on kuitenkin ollut työtä. Ja se viimeistään pistää ärsyttämään, kun ihmiset joiden koirille olen kirjoittanut sanallisen, eivät sitä koiransa sivulle lisää ja tulevat sitten valittamaan että kun koskaan ei jaeta sanallisia!
-
- Höpsö veitikka
hmm, onko kansainvälisessä näyttelyssä roppikoiralle pakko antaa CACIB vai onko näiden jakaminen ihan oma päätös?
vuoden kadehdituin 2012
-
- Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
^ CACIB jaetaan aina rotunsa parhaalle (ellei se ole liian nuori vastaanottamaan CACIBia), VSP'lle voi halutessaan jakaa mikäli rodussa on väh. 10 osallistujaa.
-
- Höpsö veitikka
Kiitos Siru :) tuo valaisi.
// mitkä ovat vähimmäispisteet, jolla tuomarikokeesta pääsee läpi?
// mitkä ovat vähimmäispisteet, jolla tuomarikokeesta pääsee läpi?
vuoden kadehdituin 2012