Virtuaalinen vesipelastustoiminta

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Lansu_
Höpsö veitikka

Virtuaalinen vesipelastustoiminta

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

VVPY on viime aikoina ollut vähän hiljainen. Osittain ylläpitäjien kiireiden vuoksi ja osittain siksi, ettei kokeita anota. Nyt olen kuitenkin ottanut asiakseni vepeyhdistyksen jaloilleen nostamisen. Uusi ulkoasu on valmiina, mutta nyt kaipaisin teiltä ideioita toimintaa koskien.

Haluaisin kysellä vepeharrastajilta, ja miksen muiltakin virtuaalikoirailijoilta, mitä te kaipaisitte vepetoimintaan? Mikä teitä vaivaa vepessä ja VVPY:ssä? Mistä kiikastaa, että harrastajia on niin vähän? Millä tavalla voisimme innostaa uusia ihmisiä vepen pariin? Erityisesti kisojen järjestäjiä kaivattaisiin paljon lisää!

En tiedä kuinka paljon virtuaalikoiraharrastajat ovat tietoisia tallipuolen tavoista. Heppaihmiset näkyvät kuitenkin järjestävän toisilleen valmennuksia eri lajeissa. Käytännössä tämä toimii usein niin, että ratsukot ilmoittautuvat valmennuksiin kuten muihinkin kilpailuihin. Osallistujia otetaan usein vain muutama. Sanotaan nyt pyöreesti, että viisi. Valmennuksen järjestäjä kirjoittaa sitten kustakin ratsukosta lyhyen kertomuksen: kertoo kuinka hevonen ja ratsastaja toimivat tällä kertaa, missä voisi olla parantamisen varaa yms.

Olen pohtinut, että jos tätä valmennustoimintaa soveltaisi jotenkin koirapuolelle treenimuodossa. Vepeyhdistys voisi aina silloin tällöin järjestää valmennuksia koirakoille. Minä, joku muu ylläpitäjistä tai täysin ulkopuolinen henkilö kertoisi sitten lyhyellä tarinalla kuinka minkäkin koirakin treenit sujuivat.
Ongelma on vaan se, että kiinnostaisiko tuollainen ketään loppupelissä? Kaikki haluavat niittää titteleitä ja tuloksia, joten riittääköhän täällä tonttia tuollaiselle "hengailutoiminnalle". Tarinakilpailut ja tarinatoiminta eivät nekään ole juuri saaneet tuulta purjeisiinsa, koska monet haluavat kulkea sieltä missä aita on matalin. Ei siis jakseta nähdä vaivaa tulosten eteen yhtään sen enempää kuin on pakko. Jos keksit miten treenitoimintaa voisi kehittää houkuttelevaksi, kerro ihmeessä.

Estradi on teidän. Heittäkää kehitysideoita ilmaan. Haluamme vepen pariin lisää harrastajia ja te osaatte kertoa miten se onnistuu!
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Kirsi
Höpsö veitikka

Re: Virtuaalinen vesipelastustoiminta

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Kommentoin koko viestiisi, jos tulee jotain mieleen, mutta ei mun mielestä vepen parista harrastajia uuvu. Kisoja tulee kyllä harvakseen, mutta niin on tullut lähiaikoina muissakin liitoissa. Jopa paimennus- ja palvelusliitot ovat ollut hiljaisia, vaikka tiedän niiden ylläpitäjien hyväksyvän kisat todella nopeasti. VTL nyt on välillä eri asia, mutta eipä sielläkään ole enää parin viikon päivitystaukojen jälkeen välttämättä kuin yksi kilpailu kalenterissa - ja senkin luokat ovat täynnä viidessä minuutissa.

Joten mun mielestä harrastajien vähäisyys ei ole ongelmana, vaan se ettei niitä kisoja enää pidetä. Harvoin minä VEPE:n kisoihin pääsen mukaan, kun 30:n koiran luokat ovat jo täyttyneet. Harrastajia riittää, mutta kukaan ei tunnu haluavan pitää itse niitä kisoja.

/ Ai katos, meni multa kokonaan ohi toi kohta. :D
Lansu_
Höpsö veitikka

^ Mie kirjoitinkin, että kisojen järjestäjiä nimenomaan tarvitaan lisää. Ja onhan hekin tavallaan lajin harrastajia. SOVE- ja ALO-luokat tuntuvat tosiaan täyttyvän aika nopeasti, mutta mielestäni AVO- ja VOI-luokat pysyy kuitenkin aika kauan avoimina. Tuplaluokat olisivat sallittuja, mutta harva niitä kuitenkaan haluaa järjestää.

Voisin kuitenkin esittää vielä muutaman kysymyksen: Mikä innostaisi ihmisiä järjestämään kisoja? Jokin positiivinen kannuste olisi mukava keksiä, mutta onko sellaisia olemassakaan? Jonkinlaisia etuja kisojen järjestäjille tai näiden koirille?
Nora
Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nora »

Itse en vepeä harrasta koirien kanssa ollenkaan, mutta voisin yleisesti jotain kommentoida koskien noita etutsydeemejä :---) Miusta joku semmonen että jos järjestää esim. 40-50 koirakon luokan; järjestäjä saa laittaa esim. neljä koiraa kolmen sijasta. Tai jotain muuta etutsydeemiä :D
Et hätt noch immer jot jejange.
Zellie
Keilapallo

Viesti Kirjoittaja Zellie »

Toi Noran ehdotus vois olla ihan hyvä. Itselläni on jäänyt kisaaminen tässä lajissa, jotenkin kun olen sen vain mennyt ja unohtanut kokonaan. Jossian vaiheessa jos saan aikaiseksi, voisin katsella mitä kisoja omat koirani kaipaavat ja sen mukaan järjestääkin. : ) Tää nyt saattoi olla vähän ot, mutta mutta. Jossain vaiheessa kyllä kisan aijon tästäkin lajista järjestää.
Open your eyes and tell me what you see
Am I among the forgotten?
Please say you remember me
Wolfie
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Mun mielestä niitä omistajaa per luokka juttuja ei pitäis vaihtaa, koska se on kaikissa muussakin se kolme, niin musta olis sekavaa ja jotenki hassuu, et vepessä sais neljä.
Mut tosiaan luokkakoot on mun mielestä suhteellisen pienet, syy miksi lopetinkin vepessä kisaamisen oli se, etten koskaan mahtunut mukaan. Et jos niitä luokkakokoja nostais, niin ehkä avot ja voitki täyttyis paremmin, kun pääsis ylemmille luokille ilman että yrittää kisata hiki hatussa puoli vuotta tuloksetta.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Lansu_
Höpsö veitikka

Noran ehdotus kuulostaa hyvältä! Taidan harkita tuota sääntöä.

Rebecalle tiedoksi: Luokkakoot tulevat suurentumaan jahka uusi VVPY saadaan ulos. :) Nykyinen maksimiraja on 30 koirakkoa / luokka, tulevaisuudessa se on 60 koirakkoa / luokka. Minimirajaksi olen harkinnut 30 koirakkoa / luokka, mutta pitäisikö sitä vielä nostaa? Pelkään, että ylärajan korotuksesta huolimatta ihmiset ei viitsi järjestää kun sen minimimäärän luokkia. Karkoittaisiko minimirajan nosto (esim. 40 koirakkoa / luokka) loputkin kisojen järjestäjät?
Nora
Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nora »

^ Voi olla, mut eiköhän aktiiviset harrastajat pysy jos luokkakoon minimi pysyy alle viidessäkymmenessä. En usko että kukaan viitsisi järjestää maxi I -luokalle 10 koirakon kisoja, vaikka sellainen olisi sallittuakin.

/ Rebecca, "vaikka sellainen olisi sallittuakin." Miusta tuo kyllä kertoo että se ei ole sallittua, ja säännön kyllä hyvin tiedän ;)
Et hätt noch immer jot jejange.
zerggie
Keilapallo

Viesti Kirjoittaja zerggie »

Musta toi kuulostaa ihan kivalle että esim kisojen järjestäjä sais sen neljä koiraa kisaan mukaan.
Niin ja olisi kyl ihan kannattavaa nostaa tuo minimi raja ainakin tohon 30'een.
THE DOG IS THE ONLY THING IN EARTH THAT LOVES YOU MORE THAN HE LOVES HIMSELF
Wolfie
Höpsö veitikka

Nora kirjoitti:^ Voi olla, mut eiköhän aktiiviset harrastajat pysy jos luokkakoon minimi pysyy alle viidessäkymmenessä. En usko että kukaan viitsisi järjestää maxi I -luokalle 10 koirakon kisoja, vaikka sellainen olisi sallittuakin.
Eihän oo. vALin sivuil lukee selkeesti et minimissää 30 koiraa pitää olla. Luulis sun ylläpitäjänä tietävän :D

Ja musta se min 30 kuulostaa hyvältä.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2015 tyylilyyli
Lansu_
Höpsö veitikka

Rebecca kirjoitti:Ja musta se min 30 kuulostaa hyvältä.
Mutta jos saa valita osallistuja määrän väliltä 60-30 koirakkoa / luokka, järjestääkö kukaan oikeasti niitä pakollista minimiä suurempia luokkia? Ihmisellä kun on tosiaan tapana mennä sieltä missä aita on matalin ja pääsee itse helpoimmalla. Tälläkin hetkellä olis mahdollista järjestää niin monia rinnakkaisluokkia kun lystää, mutta eipä oikein kukaan niitä ole järjestellyt.

Luokkien suurentaminen tuottaa vähän ongelmia tuomaroinnissa. Vepessä ALO-, AVO- ja VOI-luokissa kun arvotaan pisteet väliltä 50-100 pistettä. Toisin sanoen noissa luokissa ehdoton maksimiraja olis 50 koirakkoa / luokka (pistemääriä 50 erilaista). Olen miettinyt tuota arvontavälin leventämistä johonkin 40-100 tai 30-100 pisteeseen, mutta se tietäs joko aiempaa suuremman määrän hylättyjä suhteessa osallistujamäärään (laskettuna täydestä 60 koirakon luokasta) tai pisterajojen muuttamista. En oikein tiedä kumpi vaihtoehto olis parempi...
Pisterajoihin en kauheasti haluaisi kajota, koska se olis aika radikaalimuutos kaikkeen. Nykyistenkin rajojen jättäminen saattaisi vaikeuttaa valioitumista, mutta toisaalta suurempiin luokkiin mahtuisi helpommin mukaan ja sitä kautta valioituminen saattais taas helpottua. Olisko tilanne sit plusmiinusnolla?
noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

Mutta mites sitten, jos toi koiramäärä per omistaja nousee? Silloinhan entistä vähemmän ihmisiä mahtuu mukaan kisaamaan? Jos nyt esimerkiksi olisi kahdentoista koiran luokka, niin mukaan mahtuu vain kolmen omistajan koirat, kun muuten voisi mahtua neljän tai vaikka useamman ihmisen koiria.

Ja toi 30 koiran minimi on kyllä mun mielestä ihan hyvä, kuulostaa ihan järkevältä ja on vielä reilukin. :)
Lansu_
Höpsö veitikka

noel kirjoitti:Mutta mites sitten, jos toi koiramäärä per omistaja nousee? Silloinhan entistä vähemmän ihmisiä mahtuu mukaan kisaamaan? Jos nyt esimerkiksi olisi kahdentoista koiran luokka, niin mukaan mahtuu vain kolmen omistajan koirat, kun muuten voisi mahtua neljän tai vaikka useamman ihmisen koiria.
Koiramäärä per omistaja ei nouse siitä 3 koiraa/omistaja/luokkataso. Harkitsen sitä, että suuremman luokan järjestäjä (vain ja ainoastaan se järjestäjä itse) saa lisätä siihen suureen luokkaan omia koiriaan neljä tai viisi sen normaalin kolmen sijaan.

Noin konkreettisella esimerkillä:
Järjestät 60 koirakon ALO-luokan. Osallistujarajoitus on normaalisti 3 koiraa/omistaja/luokkataso, mutta sinä itse saat laittaa tuohon ALO-luokkaan neljä koiraasi kiitoksena suuremman luokan järjestämisestä. Muut ilmoittaa ihan normaalisti maksimissaan sen kolme koiraa kyseiseen luokkaan.

Antamalla suurempien luokkien järjestäjälle tuo etuus, yritettäisiin houkutella ihmisiä järjestämään niitä isompia luokkia.
Wolfie
Höpsö veitikka

Kyllä jotkut järkkää niitä kuudenkymmenen koirienkin luokkia. Se on tullut huomattua mm agissa ja tokossa. Mut voi olla tietenkin, ettei tilanne muutu. Eli kun se alaraja on 30 niin kaikki järkkää sitten vain kolmenkympin luokkia, kun ei jaksa mitään muutakaan. Jos näin loppujen lopuksi on, niin sitä minimiä sinällään kannattaa nostaa siihen neljäänkymppiin taikka ihan 35 koiraa per luokka, joka ei välttämättä pelottais niin paljoo ihmisiä. En kyllä tiedä olisiko siinäkään mitään hyötyä.

Mut on toikin tosiaan ihan hyvä idea, mutta mä mietin, että menisikö ihmiset vähän sekaisin. Eli jos saa vain 60 koiran luokissa osallistuttaa neljä mikäli tahtoo, niin voi olla että useimmat kisaan osallistujan kiireissään osallistuu johonkin 50 koiran luokkaan neljällä koiralla. Mut kyl mä uskon, et se nostais hiukan kisajärjestäjiä, kun hyötyy itse enemmän ja tuo sitten uusia harrastajia, kun pääsee mukaan vähän ekstraa.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Oon taas lyhytsanainen, mutta ehdottomasti kannatan ideaa, että ison kisan järjestäjä saa laittaa lisää koiriaan luokkiinsa kaikissa lajeissa, vaikka nyt onkin topsan tarkoitus puhua vepestä. Eikö se olisi täydellinen palkinto: vähän enemmän työtä, mutta melkein-tupla mahdollisuus oman koiran voittamiseen? Eri asia sitten kuka viitsii/kehtaa jättää omat koirat palkinnoille pelkäämättä huijari -leimaa, mutta mahdollisuus kuitenkin melkein-tuplaantuu, ja järjestäjän koirien voittaminen on silloin tietysti uskottavampaakin.

Oli miten oli, itse kannatan kaikkia ehdotuksia millä saataisiin ihmiset järkkäämään isoja luokkia. Mun puolesta voisi minimirajankin laittaa 50:n koiraan, jos tietäisin etten ole sitten ainut kilpailujen järkkääjä. :mrgreen:
Vastaa Viestiin