Tuomaroimiseen selkeyttä ja yhtenäisyyttä?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Tuomaroimiseen selkeyttä ja yhtenäisyyttä?

Viesti Kirjoittaja Apila »

Mä mietin eka että kirjotanko vai enkö kirjota tästä tänne ja ehdin jo päättää että en, mutta nyt mulla palo hermot ja on ihan pakko. Haukkukaa ihmeessä jos oon ihan pihalla siitä mistä puhun, en oo mikään tuomari nimittäin! :) Tää on ihan mun henkilökohtanen mielipide ja mun omia havaintoja mitä mä oon tässä vuosien varrella tehny...

Eli asia on niin että mä oon tässä jo pitkän aikaa miettiny että miks meillä koirapuolella ei oo tuomaroimiseen mitään yhteisiä sääntöjä tai lähtökohtia, esim. jotakin pisteytystä ja sitten tietyillä pisteillä saa tietyn laatumaininnan tai että ees olis jotain yhteistä lähtökohtaa miten koiran voi (haluitessaan) käydä läpi ja miten sen voi arvostella ja vaikka antaa pisteet joka osa-alueelle jne (tiedän että ainakin jotain arvosteluoppaita ainakin osalle roduista ollut jossakin... :D Mutta ainakin minusta tämä on ollu just tommosta että jossakin jotain). Nyt nimittäin mun koirille ainakin on tullu sekä H:ta (hyvä ettei jo T, vai oliko se niinkin?) että ERI:ä ja SERT (samoille koirille siis) ja mä mietin että missä mättää? Onko se vaan niin että tuomareilla on niin eri "maku", eli tykkää eri tyyppisistä koirista vai?

Entä sitten kun samalta tuomarilta tulee eri laatumainintoja samalle koiralle? Onko se sitten niin että se riippuu näyttelyn tasosta ja siintä miten tiukka on tuomaroidessaan ja/tai siintä että ns. oppii enemmän ja muuttaa käsitystään ja mieltään siintä mikä on hyväntyyppinen rodun edustaja? Tätä esiintyi varsinkin enemmän ennen, ja sitä ei ehkä pidä liiaksi sekoittaa nyt tähän nykyiseen, menneitä kun ei voi muuttaa, otin kuitenkin tämänkin esille kun tätä esiintyy jonkin verran vielä.

Mua ainakin rupeaa masentamaan kun koirat saa yhtäkkiä H:ta ja sitten ei edes tule mitään kommenttia siintä miksi koira saa niin huonon laatumaininnan, minusta H:n kohdalla voisi jo sanoa että mikä se vika on, aivan viimeistään kun tulee T.

Kertokaa mielellänne oma kantanne ja mielipiteenne asiaan, sen takia minä tämän tänne laitoin että saisin enemmän näkökulmaa, jos niin nyt voi sanoa! Ja jos, kuten sanoin, oon ihan pihalla ja on esimerkiksi olemassa jotain tommosia yllämainitsemia yhteisiä tuomarointiohjeita niin tähän voi laittaa ja sulkea mutt jonnekkin :D Jos ei niin mä kyllä ainakin kaipaisin jotakin yhteistä linjaa tuomarointiin... Toivottavasti mä nyt sain kaiken olennaisen mukaan ja niin että tajuatte :)
4 Laps Clover - shetlanninlammaskoiria
Kisakeskus Wednesday (tauolla)
Janina
Höpsö veitikka

Re: Tuomaroimiseen selkeyttä ja yhtenäisyyttä?

Viesti Kirjoittaja Janina »

Siis itse olen antanut samalle koiralle sekä H:ta että ERI:ä, johtuen siitä että olen kehittynyt tuomaroimisessa ja oppinut uusia asioita, tätäkin tosin voisi ehkäistä sillä että tutustuu vain yhteen tai kahteen rotuun ennen muita.

Miksi pitäisi saada yhtenäisyyttä? Joka tuomarlla on eri mielipiteet ja maut myös irlissä, sama koira saattaa saada H:ta ja ERI:ä, kuten esimerkiksi kaverini koira, ja vielä samassa ikäluokassa. Jos koira oikeasti on hyvä, kyllä se ERI:ä pakostikin saa, joten mitäpä pari H:ta joltain eri tyypistä pitäviltä tuomareilta haittaa? Itse en edes ilmoita koiriani sellaisiin näyttelyihin joista tiedän että koirani eivät pärjää.

Tääkin oli sitten vain oma mielipiteeni :)
Zandie
Epätoivoinen katse

Viesti Kirjoittaja Zandie »

Jokaisella tuomarilla on omat mielipiteensä ja mieltymyksensä. Joten oikeastaan ehdottamasi pisteytys olisi aivan merkityksetön, koska jokainen tuomari antaisi niitä pisteitä eri tavalla, omien mieltymystensä mukaan, ja laatumaininnat heittelisivät aivan yhtä paljon. Ja kuten Janina sanoikin jo, samalta tuomarilta saattaa tulla eri laatumainintoja juuri siksi, että tuomarointitaidot ovat kehittyneet, mielipide on saattanut hieman muuttua tai koira arvostellaan tarkemmin kuin edellisellä kerralla tms.

Jos tässä nyt samasta aiheesta kun puhutaan, ottaisin esille yhden ongelman joka minua häiritsee. Nimittäin se, että sanallisia arvosteluja saa nykyään luvattoman harvoin. Monta kertaa tuloksia selatessani olen nähnyt T:n ja H:n saaneita koiria, joilla ei ole minkäänlaista sanallista perustelua sille laatumaininnalle. Mikä siinä arvostelun kirjoittamisessa on niin vaikeaa? Tietysti kun tuomaroi useaa rotua, jopa kokonaista ryhmää, aika voi olla kortilla. Silti niitä sanallisia olisi kiva nähdä useammin, useammilta ihmisiltä.
Sometimes sunshine does not want to shine on me
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Selvä, lisää mielipiteitä saa kertoa! Minusta jonkiinlainen pisteytys-systeemi tai jokin loisi silti saman lähtökohdan kaikille tuomareille, joskus tuntuu että sitä ERIä vaan heitellään sinne ja toisaalta joskus siintä pidetään kynsin ja hampain kiinni. Ja kuvittelisin kuitenkin että siintä olisi apua loppujen lopuksi tuomaroidessa.. Pidän tästä kovasti kiinni vieläkin :D

Ja juu, minustakaan ei voi olla kovinkaan vaikeaa pistää ihan lyhyt perustelu sen laatumaininnan yhteyteen, ihan perustelemattahan ei voi Hta ja Ttä antaa, niin kirjoittaa vain sen alas siinä samalla kun tuomaroi koiraa?
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

IRLissä myös esiintyy paljon eroa, vaikka toisaalta siellähän koira on eri päivänä erilainen joten pahempoi mennä vertaamaan (oman koiran tulokset vaihdellu T:n ollessa huonoin VARA-SERTin ollessa paras, mutta eniten EH). Yhdelle URL koirallekkin on nyt tullut huonoimpana T, vaikkapa koira nyt sitten on usena maan valio.

Itse olen aikoinaan tuomaroinut välillä koiraa EH ja sitten ERI. Yhden koiran tapauksessa en tuntenyt rotum. aluksi tarpeeksi hyvin ja tuloksena EH. Vuoden jälkeen ja huomattavasti viisaampana juuri ja juuri koira sai erinomaisen. Mutta toisaalta, osalla koirilla kuvat myös vaihtelee ettei aina voi toisten omistamien koirien kohdalla katsoa että kappas, tuo koira on saanut vuosi sitten EH:n ja nyt ERI:n tuomarilta x.
Ja myös IRL tuomareilla huomaa eroa päivissä: viime vuonna eräs amerikanakita oli näyttelyssä A tuloksella T tai H ja vain viikkoa sen jälkeen samalla tuomarilla näyttelyssä B jopa ROP. Ettääh, ei se koira niin paljoa viikossa voi muuttua ja muutenkin kun on tulokset kys. uroksella mun tietämyksen mukaan melkein pelkkää erinomaista.. ;D

En näe että tuomaroimista voisi mitenkään yhtenäistää "enempää". Mielipiteitäkin laitetaan hieman mukaan aina (jopa IRL maailmassa tätä on tavattavissa toisinaan siis mun makuun melkeimpä törkeässä mittakaavassa). Virtuaalisesti myös koirien "maatyypit" sekoittuvat näyttelyissä eivätkä kaikki tuomari tykkää toisen maan "muunnoksesta". Esimerkiksi shelteillä tuo aavistuksen erilainen ja etenkin ja turkintäytteisempi amerikkalaisversio ei kaikilla pärjää niin hyvin kuin toisilla. Toiset rokottavat amerikkalaistyylisiä heti ja suosivat suomessa tavattavaa "tyyppiä", toiset sallivat erot paremmin. :-)

Zandie kirjoitti: "Monta kertaa tuloksia selatessani olen nähnyt T:n ja H:n saaneita koiria, joilla ei ole minkäänlaista sanallista perustelua sille laatumaininnalle." Samaa mieltä. noita tuloksia saisi perustella useammin edes sanalla tai parilla. Onhan se ymmärrettävää jos on kiireitä eikä tosissaan ole aikaa, mutta voisi edes yrittää. ;-) En nyt edes niin tiedä tuosta H:sta, mutta etenkin T on sellainen joka mun mielestä tarttis jo jtn perustelua omistajalle.
Mallaskoala
Ammattimouhoaja

Viesti Kirjoittaja Mallaskoala »

Mä en muuten jaksa puuttua aiheeseen, mut yks helppo tie sanallisten arvosteluiden saamiseksihan olisi jonkinlaisen arvostelukaavakkeen käyttöönotto. Esim. hamstereilla (IRL) se on muotoa

Yleiskunto:
Turkki:
Korvat, silmät, hampaat:
Kynnet:
Käsiteltävyys:
Yleisvaikutelma:
Arvosana:

Jotenkinhan koirienkin rotumääritelmän voisi typistää, tyyliin yleisvaikutelma, pää, runko, raajat, liikkeet, karvapeite & väri jne, mitkä nyt koetaan tärkeimmiksi ja kattavimmiksi määreiksi että tulisi koko koira käsiteltyä, ja loppuun sit kohta arvosanalle, johon sit tulis myös ne mahdolliset luokkasijoitukset ja muut.

Tavallaanhan tällainen kyllä voi myös aiheuttaa lisätyötä tuomarille, koska varmasti niitä parin sanan / yhden lauseen tuomareita kyrsii, kun yhtäkkiä pitääkin kirjoittaa monta sanaa (;D), mutta joku tällainenhan nyt olisi ehdottoman helppo ja varma tapa taata sanalliset arvostelut kaikille (ja karkottaa loputkin ahkerat tuomarit, ehkä).

Mutta ehkä sitten, kun olisi pakko miettiä niitä ominaisuuksia ihan oikeasti ja jopa kirjoittaa ne hyvät ja huonot puolet ylös, tulisi samalla ihan oikeasti mietittyä sitä arvosanaakin. Yllättäen voisikin ehkä huomata, että sillä koiralla, jolle aina ennen on vain heittänyt ERIä ERIn perään, onkin oikeastaan joku aika iso virhe / puute / ominaisuus, jonka takia se ei kyllä sitä arvosanaa ansaitse.
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Henji kirjoitti:Virtuaalisesti myös koirien "maatyypit" sekoittuvat näyttelyissä eivätkä kaikki tuomari tykkää toisen maan "muunnoksesta". Esimerkiksi shelteillä tuo aavistuksen erilainen ja etenkin ja turkintäytteisempi amerikkalaisversio ei kaikilla pärjää niin hyvin kuin toisilla. Toiset rokottavat amerikkalaistyylisiä heti ja suosivat suomessa tavattavaa "tyyppiä", toiset sallivat erot paremmin. :-)
Melkeimpä arvasin että tämä tulee jossain vaiheessa esille ja meinasin pistää siintä jo tuolla aiemmin lyhyesti mutta siis tuo on tärkeä pointti ja aivan totta, tiedän ja ymmärrän että niiden kohdalla tulokset vaihtelee suurestikkin mutta puhuin nyt lähinnä ihan "normaaleista" shelteistä/koirista :D

Ja, Jonnan viestiä tarkoitan nyt, siis minustakin jonkinlaista juuri tuollaista kaavaketta voisi käyttää soveltaen rotumääritelmien kohtia, sitä minä lähinnä tarkoitan että jonnekkin vaikka tuonne missä vfci on listannut tuomarit niin jotenkin sinne yhteyteen voisi laittaa lyhyet ohjeet joita voi halutessaan ja mielellään käyttää tuomaroinnin perustana. Tiedän olen kauhean epämääräinen ja jotenkin jonnekkin kun en osaa kunnolla muuttaa ajatuksiani tekstiksi :D Anteeksi.
Anri
Syvällistä

Viesti Kirjoittaja Anri »

Minullakin monesti ihmetyttää virtuaalituomareiden toiminta.

''Kaunis narttu, joka on yleisilmeeltään liian pitkä ja jalkava. Erinomainen kallo, otsa ja otsapenger. Erinomainen kuono-osa sekä leuat. Erinomaiset korvat, jotka ovat oikean kokoiset ja muotoiset ja joilla on erinomainen kiinnitys. Erinomaiset posket. Erinomaiset silmät, joissa rotumääritelmää vastaava ilme. Kaunis kaula ja hyvä niskan kaari. Hyvä säkä. Riittämätön eturinta. Erinomainen rintakehä. Erinomaisesti kulmautunut edestä - hyvin viistottuneet lavat ja olkavarret. Turhaan eteensijoittuneet eturaajat, jotka ovat myös sijoittuneet liiaksi rungon alle. Eturaajoissa on melko voimakas luusto, mutta ok lihaksisto. Kyynärvarret liiankin pitkät. Erinomainen ylä- ja alalinja, runko sekä hyvin kaareutuneet ja sopivan mittaiset kylkiluut. Pitkähkö lanne, joka on kuitenkin tarpeeksi lihaksikas. Erinomainen lantio. Erinomaiset takakulmaukset sekä takaraajojen rakenne, joissa on erinomainen luusto ja lihaksisto. Kintereet kiertyneet aavistuksen sisälle päin. Kaunis häntä. Erinomainen turkki ja väri. Hyvä rotu- ja sukupuolileima.''

''Todella kaunis ja tyylikäslinjainen, feminiininen pystykorvanarttu. Erinomainen ilme. Erinomainen kallo, otsa ja otsapenger. Pitkähkö kuono-osa suhteessa kalloon, hyvä kuononselkä ja leuat. Erinomaiset korvat, jotka oikein kiinnittyneet ja oikean kokoiset sekä muotoiset. Erinomainen kaula ja kaunis niskan kaari. Erinomainen eturinta ja rintakehä. Hyvä säkä. Erinomaiset eturaajojen kulmaukset, hyvin viistottuneet lavat ja olkavarret, erinomainen eturaajojen luusto ja lihaksisto. Korkeahkot kyynärvarret. Erinomainen ala- ja ylälinja. Hyvä runko ja hyvin kaareutuneet kylkiluut. Erinomainen, tiivis lanne. Kaunis lantio, joka laskee oikein. Erinomaiset takakulmaukset sekä takaraajojen luusto ja lihaksisto. Komea, tuuheaturkkinen häntä. Erinomainen turkki ja väri. Hurmaava kokonaisuus, selkeä sukupuoli- ja rotuleima.''

Nämä arvostelut tulivat samalta tuomarilta. Kuvissa esiintyvä koira on kummallakin sama, ja kuvat on otettu samasta tapahtumasta. Hmm.. erittäin, erittäin mielenkiintoista. Kirjoitan lisää tässä kun kerkeän.. 8)
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa viestillä (ei siis tarkoitus tapella! ;-)) ja tsekkasin muuten Googlettamalla mistä näyttelystä nuo tulokset on saatu, ja saivat molemmat koirat kuitenkin ERIn. Ja vaikka kuvat on samasta näyttelystä, eivät kai täysin samasta hetkestä? Koirasta riippuen se voi melko pienelläkin jalan liikautuksella muuttaa osittain kokonaiskuvaa ja kuvakulmakin kuvissa ratkaisee. :-)
Zandie
Epätoivoinen katse

Viesti Kirjoittaja Zandie »

Anri kirjoitti:Minullakin monesti ihmetyttää virtuaalituomareiden toiminta.

''Kaunis narttu, joka on yleisilmeeltään liian pitkä ja jalkava. Erinomainen kallo, otsa ja otsapenger. Erinomainen kuono-osa sekä leuat. Erinomaiset korvat, jotka ovat oikean kokoiset ja muotoiset ja joilla on erinomainen kiinnitys. Erinomaiset posket. Erinomaiset silmät, joissa rotumääritelmää vastaava ilme. Kaunis kaula ja hyvä niskan kaari. Hyvä säkä. Riittämätön eturinta. Erinomainen rintakehä. Erinomaisesti kulmautunut edestä - hyvin viistottuneet lavat ja olkavarret. Turhaan eteensijoittuneet eturaajat, jotka ovat myös sijoittuneet liiaksi rungon alle. Eturaajoissa on melko voimakas luusto, mutta ok lihaksisto. Kyynärvarret liiankin pitkät. Erinomainen ylä- ja alalinja, runko sekä hyvin kaareutuneet ja sopivan mittaiset kylkiluut. Pitkähkö lanne, joka on kuitenkin tarpeeksi lihaksikas. Erinomainen lantio. Erinomaiset takakulmaukset sekä takaraajojen rakenne, joissa on erinomainen luusto ja lihaksisto. Kintereet kiertyneet aavistuksen sisälle päin. Kaunis häntä. Erinomainen turkki ja väri. Hyvä rotu- ja sukupuolileima.''

''Todella kaunis ja tyylikäslinjainen, feminiininen pystykorvanarttu. Erinomainen ilme. Erinomainen kallo, otsa ja otsapenger. Pitkähkö kuono-osa suhteessa kalloon, hyvä kuononselkä ja leuat. Erinomaiset korvat, jotka oikein kiinnittyneet ja oikean kokoiset sekä muotoiset. Erinomainen kaula ja kaunis niskan kaari. Erinomainen eturinta ja rintakehä. Hyvä säkä. Erinomaiset eturaajojen kulmaukset, hyvin viistottuneet lavat ja olkavarret, erinomainen eturaajojen luusto ja lihaksisto. Korkeahkot kyynärvarret. Erinomainen ala- ja ylälinja. Hyvä runko ja hyvin kaareutuneet kylkiluut. Erinomainen, tiivis lanne. Kaunis lantio, joka laskee oikein. Erinomaiset takakulmaukset sekä takaraajojen luusto ja lihaksisto. Komea, tuuheaturkkinen häntä. Erinomainen turkki ja väri. Hurmaava kokonaisuus, selkeä sukupuoli- ja rotuleima.''

Nämä arvostelut tulivat samalta tuomarilta. Kuvissa esiintyvä koira on kummallakin sama, ja kuvat on otettu samasta tapahtumasta. Hmm.. erittäin, erittäin mielenkiintoista. Kirjoitan lisää tässä kun kerkeän.. 8)
Eikös tässä nyt kuitenkin ole aika pitkälti samaa asiaa koko arvostelu, hieman eri sanoin ilmaistuna? Muutama asia on muuttunut, mutta kyseessä voi olla n uo Henjin mainitsemat seikat tai sitten minun ja Janinan mainitsemat asiat. Ja koittakaa muistaa, että (tuskin) yksikään virtuaalituomareista on virallisesti IRL-tuomareita! Meillä on kaikilla takana vain paljon itsenäistä sääntöjen ja koiran rakenteen opettelua, eri rotuihin tutustumista jne. Tuomarikoe ei ole mahdoton läpäistä, joten aina kaikki sen läpäisevät eivät ole alkuun aivan perillä koko hommasta.
Sometimes sunshine does not want to shine on me
Mona
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mona »

Kyllä mun mielestä H:n saanut koira (omistajineen) on oikeutettu sanalliseen perusteluun. Virtuaalinäyttelyissä jaetaan muutenkin jostain syystä niin vähän EH:ta huonompia arvosanoja, joten en usko sanallisten kirjoittamisen väh. H:n saaneille olevan mitenkään ylivoimaista.
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
mio
Floodari

Viesti Kirjoittaja mio »

mä olen samoilla linjoilla noiden H:n tai huonomman arvosanan saaneille sanallisten kirjoittamista puolustavien ihmisten kanssa (gosh mikä lause), ja itsekin tuomaroidessani pyrin siihen että aina kirjoitan H:ta ja sitä huonomman saaneille vähintään sellaisen sanallisen jossa tulevat ilmi virheet. toisinaan jos haluan erityisesti mainita jotain EH:n saaneista koirista, laitan niillekin pari sanaa. joskus oon ERI:n arvoisillekin koirille pistänyt jonkun pienen kommentin, esimerkiksi jos joku pieni harmittava yksityiskohta löytyy.

ja se mun täytyy sanoa että itse olen kokenut aika sopivaksi nykyisen melko vapaamuotoisen (verrattuna just esim hamstereiden kaavakemuotoiseen arvosteluun) arvostelusysteemin.
  • reasons to hit your ex with the baseball bat
  • :: palailen pikkuhiljaa tauolta ::
poissa 15.-22.7.
Anri
Syvällistä

Viesti Kirjoittaja Anri »

Eli lisäystä tuohon ylempään kirjotukseeni =)

Kuten irl-maaimassakin, tuomareitten koiramaku vaihtelee suunnattomasti. Tämä on ihan ok, mutta joskus laatuarvosanojen antaminen osaa ihmetyttää. Tämähän on tietenkin oma ongelmani jos koira ei saa jokaisesta näyttelystä sitä SERTiä 8) Olen kuitenkin pohtinut, että kuinka moni tuomari oikeasti on lukenut tuomaroimansa rodun rotumääritelmää? Ajattelen aina että nyt olen bongannut hyvät kuvat tämmösestä valiokoirasta, että näillä pärjää varmasti. Niin ei, se EH on ihan normaalia. Nykyisin pitääkin miettiä ja katsoa että minkäslaisilla kuvilla sitä pärjäis ja minkä arvelee miellyttävän tuomareita, vaikkei se olisikaan omasta mielestä kovin kummoinen.

Olen samaa mieltä edellisten kanssa nuista H tai huonompi-jutuista, perustelut sille että muotovalion kuvilla oleva vkoira saa T:n ovat kyllä paikallaan :) Muutenkin olisi mukavampi tavata enemmänkin näitä sanallisten kirjoittaneita tuomareita, ettei se ole vaan sillä tavalla että läiskästään joku siihen nimen perään.

edit/ Lisäänpä vielä, että selkeät värivirheet, niitä ei taideta huomioida kovinkaan tarkkaan.. ainakaan jotkut : /
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

^ Koirahan voi saada vaikka T:tä ja H:tä vaikka kuvissa esiintyisi vaikka mikä inttivalio, asento voi olla äärimmäisen epäedustava tai kuvan valotus väärentää väriä tms. Oman koiranikin kuvissa on kahden maan valio, virtuaalikoiranäyttelyissä saanut sekä T:tä että ERI:ä 8)
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

^^ Janinan mainitsemien syiden lisäksi täytyy muistaa, että maailmalla on erilaiset mieltymykset joihinkin rotuihin kuin täällä Suomessa, eikä sen takia kannata aina katsoa "ahaa, toi on sen ja sen maan muotovalio, siis tuleva serttihirmu myös minulla!". Esimerkiksi kun katsoo noita saksanpaimenkoiravalioita joissakin maassa, itse voisin antaa monelle niille melkein hylkyn...
Vastaa Viestiin