Osallistumismuotojen epäyhteneväisyys

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Saskia
Le-ppä-ker-ttu

Osallistumismuotojen epäyhteneväisyys

Viesti Kirjoittaja Saskia »

Onko kukaan ikinä tuskaillut sen takia, että joka liitolla on niin erilaiset osallistumismuodot? Käsi pystyyn! Minä en ainakaan opi ikinä muistamaan ulkoa eri lajien osallistumismuotoja.

Erilaisia muotoja (muitakin takuulla löytyy):
koiran nimi - ohjaaja
omistaja, koiran nimi
koiran nimi/ohjaaja
koiran nimi, ohjaaja

Miksi muodot ovat erilaisia joka liitolla? Onko siihen olemassa joku syy, mitä minä en ole vielä huomannut.. :roll:

Eikö se ole pääasia, että muodosta ilmenevät lajin sääntöjen edellyttämät tiedot, siis useimmiten koiran nimi ja omistaja/ohjaaja ja joskus koiran rotukoodi tai linkki koiran sivulle tmv. Eivätkö liitot voisi yhtenäistää osallistumismuotojaan? Muoto voisi olla joka liitolla vaikka "koiran nimi / ohjaaja". Loput tiedot, esimerkiksi agilityssä linkki koiran sivuille, merkittäisiin ihan normaalisti.

Jos epäyhteneväisiin muotoihin on joku syy, kuulisin sen ilomielin. ;)
Wolfie
Höpsö veitikka

Re: Osallistumismuotojen epäyhteneväisyys

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

No musta on ihan hyvä, että on erilaiset ja epäyhtenevät osallistumiskoodit. Jos kerran esim koiratanssissa sulla on joku agilitykoodi, niin mihin se kappale laitetaan ja mitä koiratanssissa tekee sillä, että koira on linkitetty. Agilityssä/maastoissa etc se linkittäminen on pakollista ja hyvä niin, sillä muutenhan tuomari ei näe koiran vKUMA määrää, jolloin ei voida tarkistaa kuuluuko koira luokkaan vai ei. Paimennuksessa pitää saada skp selville, mutta tokossa ei, en ole tätä koskaan ymmärtänyt, mutta kyllä siihen tottuu.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Muakin kyllä rassaa (tai rassasi, oon niin kyllästynyt kisaamiseen, etten sitä enää liiemmin harrasta :DD) se, että jokaisella liitolla on eri säännöt, erilaiset osallistumiskoodit ja kaikki mahdollinen poikkeaa toisistaan. Asd, elämä olisi paljon helpompaa, jos vähän päästettäisiin irti noista IRL-säännöistä ja yhtenäistettäisiin kaikkea kisaamista.

Ja mikä järki jossain agin/maastojen linkityksessä on, jos porukka lisää tulokset viivellä? THAT's why we have tulospalvelu! Tosin agissa ei vissiin olekaan tulospalvelua...
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Wolfie
Höpsö veitikka

Siinä se ongelma onkin, sen takia pitää linkittää maastoissa ja agissa, koska liitoilla ei ole tulospalvelua. Jos vAL:illa olisi ja vMEL:illä olisi, niin sittenhän koiria ei pitäisi linkittää, jolloin osallistumiset helpottuvat.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2015 tyylilyyli
Timberwolf
Velho
Viesti:

Mutta ei sillä linkityksellä siltikään tee mitään. Mä oon joskus epähuomiossa ilmoittanut koirani agissa II- tai III-luokkaan, kukaan ei hylännyt koiraa (kisasi vielä I-luokassa) ja kappas vaan, sieltä tuli VKUMA. Tosin jälkeenpäin mä poistin sen VKUMAn näin niin kuin rehellisyyden merkeissä.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Wolfie
Höpsö veitikka

Tuomari sitten selkeästikään ei hoitanut hommaansa hyvin, sillä tuomarin tehtävänä on katsoa onko koiralla oikeudet luokkaan vai ei ja riittääkö mahdollisesti säkä tai ikä, mikäli se on epäselvä tai siinä rajalla.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Saskia
Le-ppä-ker-ttu

Rebecca kirjoitti:Jos kerran esim koiratanssissa sulla on joku agilitykoodi, niin mihin se kappale laitetaan ja mitä koiratanssissa tekee sillä, että koira on linkitetty.
Sä et nyt tainnut ymmärtää tai lukea viestiäni kokonaan. Muotoon tietysti tulisi pieniä lisäyksiä aina lajikohtaisesti, mutta se perusmuoto "koiran nimi / ohjaaja" olis aina sama eikä se vaihtelisi missään lajissa. Esimerkiksi agilityyn muoto voisi olla "<a href="osoite">Koiran nimi</a> / ohjaaja" ja koiratanssiin "kappale, koiran nimi / ohjaaja". Ymmärsitkö nyt mitä ajan takaa?

Mä olen samaa mieltä Timberwolfin kanssa. Kisasääntöjen yhtenäistäminen ei olisi ollenkaan pahasta. Tämähän on kuitenkin vaan virtuaalista leikkiä, ei kaiken tarvitse olla IRL mallin mukaista ja monimutkaista. Kisatuomareillakin olisi helpompaa, kun heidän ei tarvitsisi kyttäillä väärin ilmoitettuja koiria osallistujalistoilta.
Wolfie
Höpsö veitikka

En mä ainakaan huomannut viestissäsi mitään sellaista, kun en kaikkea voi muista. Kyllähän minä tajusin mitä ajat takaa! En mä mikään tyhmä ole. Kyllähän minäkin ihmettelen just tätä, miksi pitää olla koiran nimi/ohjaaja ja vielä erikseen koiran nimi, ohjaaja, ja jos on pilkku tai kauttamerkki väärin niin koira ei pääsekään kisaan mukaan (usein itselläni käynyt näin). Mutta väkisinhän tulee erilaisia koodeja, esim palveluksessa on välttämätöntä saada se rotukoodi, mutta en näe syytä miksi rotukoodi pitäisi laittaa esim tokossa. Paimennuksessa pitää olla sukupuoli, mutta ihmettelen sitä, jos paimennuksessa pitää merkitä sukupuoli, mutta tokossa ei. Eli oikeastaan, jos laitettaisiin mahd. samanlaiset koodit, niin melkeinpä ainoastaan mikä voi muuttua on se, että kaikista merkeistä, mikä erottaa koiran ohjaajasta, tulee kauttamerkki, sillä ei siinä voi muuta oikein muuttaa. Ei ne kuitenkaan muuttuisi melkein mitekään, joten onko siinäkään sitten järkeä lähteä muuttelemaan, kun ei niistä kuitenkaan voi saada samanlaisia.
Olisihan nuo yhdistetyt kisasäännöt ihan ookoo, vaikkei musta nykyisissäkään ole mitään moittimista, kyllä sen sitten rupeaa muistamaan ulkoota, kun tarpeeksi monta kertaa kirjoittaa koodin. Imo siitä tulisi paljon monimutkaisempaa, jos kaikkea lähetään muuttelemaan ja joudutaan opettelemaan koodit, jos niihin tulee jotain eroavaisuuksia.
Saskia kirjoitti:Kisatuomareillakin olisi helpompaa, kun heidän ei tarvitsisi kyttäillä väärin ilmoitettuja koiria osallistujalistoilta.
mitä sä tällä meinasit? Väärin ilmoitettuja koiria kisan pitäjä pitäisi jo hylätä silloin, kun on ilmo. viestin saanut. Kyllä kisanpitäjällä pitäisi olla edes sen verran viitsimystä, että päättää olla lisäämättä koiraa, jonka ilmo. on päin seinää, mutta jos siinä tosiaan tokoon on ilmoittauduttu / -merkillä eikä ,-merkillä, niin ei se musta voi maailmaa kaataa.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Mä en oikein ymmärrä mitä me hyödyttäisiin osallistumiskoodien samankaltaistamisesta, jos niistä ei kuitenkaan saada ihan samanlaisia. Saskian ehdotus siitä, että perusmuoto olisi "koiran nimi / ohjaaja" ja sitä sitten muokattaisiin kullekin lajille sopivaksi ei oikein saa pointseja multa. Samahan se on tällä hetkellä kopioida osallistumiskoodi sivuilta ja täyttää kun mietiskellä, että mitähän lisäyksiä tässä lajissa perusmuotoon tarvittiinkaan.
Tuomareiden (tai pikemminkin kisanjärjestäjien) taakan helpottamisesta taas... Väärin osallistuneiden määrä voisi toki pikkaisen vähentyä, mutta luulenpä ettei kuitenkaan kovin merkittävissä määrin, jos jossain lajissa perusmuotoon pitäisi muistaa lisätä osoite, toisessa rotulyhenne ja sukupuoli, kolmannessa kappale... Itse en ole omissa kilpailuissani törmännyt juurikaan vääriin osallistumiskoodeihin, vaan lähinnä ne virheet on olleet kiinni siitä ettei ilmoittaja ole lukenut osallistumisohjeita (esimerkiksi sitä että kisa on vaan FCI2:lle).

Jos johonkin pitäisi vaikuttaa niin lähinnä siihen mistä syystä kisojen järjestäjät osallistumisia hylkäävät. Vaikkei täysin pieleenmenneitä osallistumisia hyväksyisikään niin edes pieni viitseliäisyys olisi ihan poikaa. Joku kauttamerkiksi vaihtunut pilkku ei ole kovin vaativa korjata. En myöskään näe mitään järkeä siinä, että koirani näyttelyilmoittautumiset on muutaman kerran hylätty, koska FCI, rotu ja luokka ovat olleet väärillä riveillä. Olin laittanut muistaakseni "FCI, rotu, luokka" kun olisi kuuleman pitänyt olla "FCI [rivinvaihto] rotu [rivinvaihto] luokka". :roll:
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Ellu
Keilapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ellu »

Kyllä mun on ainakin helppo muistaa mikä koodi on missäkin lajissa enkä haluis että aletaan käyttää lähes joka lajis samanlaista koodia. Ja kun sen voi aina tarkistaa siitä kisasivulta. Eniten kuitenkin rassaa se että joidenkin kisoihin (missä linkit) pitää laittaa targetit tai new koodit kun yleensä isken ilman mitään normisti ne ilmot menemään koska liiton sivuilla targettejä ja new koodeja ei yleensä ole.
Saskia
Le-ppä-ker-ttu

Rebecca, en mä sua tyhmäksi kuvitellut. Luulin vain että sulta jäi se mun ajatuksen ydin hoksaamatta. Elä hermostu! :)

Mä oon kaiketi ainut laiska ja mukavuudenhaluinen ihminen, kun ei muut tunnu tätä mun ajatusta ymmärtävän. Ei voi mitään, kaikki ei voilla samaa mieltä kaikesta.

Mutta ei sen puoleen; mä poistaisin paimennuksen säännöistä sen sukupuolen ilmoittamisen ja koiratanssista kappaleen. Eiväthän ne ole olennaisia tietoja kisan tuomaroimisen kannalta! Kappale ilmoitetaan kaiketi realistisuuden takia, sukupuolen ilmoittaminen paimennuksessa taas on jotain aivan outoa. Samoin agilitystä voisi sen linkin jättää pois, jos joku väen vängällä tahtoo kisata minikoirallaan maxeissa, niin siitä vaan. Kyllä mua ainakin hävettäisi esitellä makseissa valioitunutta chihuahuaa. :lol: Ihan sama olisi typistää kaikki ylimääräinen pois osallistumiskoodeista.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Musta on kyllä jotenkin turhaa, että jokaisen lajin kohdalla tulee katsoa koodi, että onkohan se nyt varmasti tää ja entä jos tulee hylky ja pitäjä ei ilmota siitä mitään jnejne. On myös yhtä turhauttavaa muokata kisasivulla ilmoitettu koodi joka kerta, kun aikoo osallistua kisaan (mulla ei oo oikein koskaan ollut mielenkiintoa käyttää viittä minuuttia yhteen kisaan osallistumiseen). Mä oon itse ratkaissut ongelman niin, että mulla on mailissa luonnoksena jokaiselle kisalle oma viesti, jota tarvittaessa muokkaan (pysyy myös luokat oikeina), eli periaatteessa tän ei pitäisi enää haitata mua, mutta silti, miksi niitä ei voisi yhtenäistää?

Samoin mua hämää eri lajien eri säännöt luokkasiirroista ja valioitumisesta. Joissain lajeissa luokkasiirtoon vaaditaan kaksi tiettyä tulosta, joissain kolme ja joissain tää vaihtelee pelkästään eri luokkien välillä. Mikä järki siinä on? Kohta joku vastaa, että koska niin on oikeassa elämässäkin, mikä ei mun mielestä tee siitä yhtään järkevämpää. IRL:hän ihmiset yleensä kisaavat ehkä kolmessa lajissa, mutta virtuaalimaailmassa koiramäärät ja rodut ovat useimmiten niin paljon vaihtelevampia, että yksi ihminen saattaa kisata kepeästi jopa vain yhdellä koiralla esim. tokossa, maastoesteissä, agissa, flyballissa, paimennuksessa ja kahdessa PK-lajissa. (jepjep, OT)

Hukkasin punaisen langan jo alussa, mutta koittakaa saada selvää. D:
Kuva

Vuoden...
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

Minua erilaiset osallistumiskoodit eivät ole haitanneet lainkaan, johtuen ehkä siitä, että minä joka tapauksessa copypastean osallistumiskoodin kisakutsujen sivuilta ja täytän siihen koiran tiedot :D Ehkä eniten rassaa näyttelyiden kanssa se, että toisissa näyttelyissä on koodissa joko target="new" tai target="_blank", joilla ei periaatteessa ole mitään eroa (mutta joista silti saatetaan lempata osallistuja pihalle, jos koodissa on väärä target...).
Osallistumiskoodeista VOISI kyllä poistaa noita turhimpia kohtia, kuten sukupuolien merkkaamisia ja vastaavia pikku tilpehöörejä lajista riippuen, joilla ei kisojen kulun kanssa ole mitään tekemistä.

Sen sijaan noista tulospalveluista sanoisin sen verran, että ne eivät toimi silloin, jos listan päivittäminen on epäaktiivista. Kun koiran tulokset voi katsoa koiran sivuilta, on omistajan kämmi, jos luokkasiirtoon oikeuttavaa voittoa ei sivuilta löydy. Sen sijaan, jos tulokset katsotaan aina tulospalvelulistalta, listaa pitäisi olla päivittämässä lähes päivittäin. Listoille eksyy myös kirjoitusvirheitä, jotka voivat myös pahimmassa tapauksessa johtaa koiran hylkäämiseen.
noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

Menee ehkä hitusen ooteen puolelle, mutta tosi monethan hylkää jos pilkun tilalla on /-merkki, tai toisinpäin. Tätähän vois myös jotenkin säätää, että joka koodissa on se pilkku tai vinoviiva, kun ei muuten meinaa koirat saada kisata. Nii ja ton minkä Nath jo sanoikin, että noiden sivujenaukeamistapakoodin kanssa vois vähän höllentää otetta. Sivu aukeaa, ja that's the point. Onko sillä nyt niin paljon väliä aukeaako se uuteen ikkunaan vai samaan. Ja joidenkin lajien osallistumiskoodien pätkät ovat ehkä hitusen turhia. Just näin esimerkiks VAL ei listaa niitä VKUMia, joka tekee meidän kisaajien homman melko hankalaksi, kun aina pitää lisätä se linkki sinne mukaan, ja sehän hidastaa osallistumista tosi paljon. Kyllähän sen ymmärtää, että niiden tulosten lisäily jonnekkin listaan tulisi olemaan pirun vaikeeta, mutta sitä kun loppujen lopuksi ajattelee miten paljon se helpottaisi kisaamista. Tosi paljon. Paitsi että se listaus ei kuitenkaan tulis pysymään aktiivisena, näin niin monelle sattuu.

Mutta sitten muuten toi yhteneväisyys ei oikein ny iske. Mitä väliä sillä on, onko koodissa koiran nimi/ohjaaja vaiko <a href="..../ohjaaja, sen koodin voi kumminkin kopioida suoraan kisasivulta. Ei sitä tarvitse muistaa ollenkaan ulkoa :D Että antaa nyt niiden koodien olla erilaiset, eihän se maailmaa muuta miksikään jos koodit muuttuvat vain hitusen samanlaisiksi. Sekoittaa vain niiden kisaajien aivot, jotka jo valmiiksi muistaa ne koodit.

Tässä nyt on varmaan aika paljon ooteetä, mutta tulipa sanottua lähes kaikki miun mielipiteet osallistumiskoodeista :D
Ellu
Keilapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ellu »

Miks VPEYn koodissa pitää muuten olla vielä rotukin ? se unohtuu yleensä aina kun osallistuu
Vastaa Viestiin