Kaikki virtuaalikoirista keltanokalle

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Piri
Alkupalat

Kaikki virtuaalikoirista keltanokalle

Viesti Kirjoittaja Piri »

Eli nyt olisi kiinnostusta alkaa tekemään virtuaalikenneliä, sillä jotain vaihtelua kaipaa hevosten tilalle, kun virtuaalitallien kanssa olen pienen ikäni puuhastellut. Kertokaa kaikki tai edes jotakin hyödyllistä keltanokalle tästä koirapuolesta.

Minua kiinnostaisi suuresti tehdä snautserikennel, mutta minkälainen osa ja paljonko snautsereita on liikkellä? Mitkä koirarodut ovat kaikkein suosituimpia?

Minne virtuaalikoirien kanssa tähdätään? Sen tiedän että hevospuolella kisataan sikana esim. ERJ:in alaisissa ja sitten mennään yleisiin laatiksiin ja muihin kunnianimien metsästys kilpailuihin :) Onko koirapuolella sama vai kilpaillaanko täällä vain pääosin näyttelyitä?

Olisi kiva jos joku kertoisi virtuaalikoiramaailmasta aivan aloittelijalle. :)
Elämän viisaus löytyy huumorin kautta
tellu.
Analysaattori

Re: Kaikki virtuaalikoirista keltanokalle

Viesti Kirjoittaja tellu. »

Kannattaisi lukea anakin ensiksi virtuaalikoiramaailman kattojärjestyksen virtuaalikoiramaailman esittely. Sivuja kun luoskelet, löydät "jäsenliitto ja yhditys" osastolta eri lajien liitot ja yhdistykset. Lisäksi kaikki näyttelyliitot löydät sieltä. Koirilla on myös oma klinikka, virtuaalinen eläinkliniikka. Lisäksi, jos haluat koirallesi piirretyn kuvan, on piirretyille koirille erillinen näyttelyliitto eli PIVIKO. Tuolta vFCI sivuilta kannattaa lukea "UKK" osasto eli usein kysytyt kysymykset. Eli ei tarvitsi ihan suonpäin lähteä kattojärjestyksen vieraskirjaan kyselemään asioita. Joihinkin voi löytyä vastaukset ihan sivuiltakin. Ja täällä Karvaturreissa on töpö "Kysymyksiä" ,jossa voi eriasioita kysyä; ettei jokainen yhden kysymyksen takia uutta töpöä ala tekemään. Mikä tarkeinta on, että jos on kysyttävää; pitää myös uskaltaa kysyä !

Itse olen pyörinyt virtuaalimaailmassa parikin vuotta, aloitin ensiksi hoitajana kennelissä. Kun olin n. puoli vuotta hoitajana oleskellut ja mielikuvistusta päästänyt valloilleni, aloin tekemään ensimmäistä omaa kenneliäni. En tiedä mihin muut täällä koiriensa kanssa tähtää, sillä minä en ainakaan tähtää mihinkään. Kisaan koirillani, hyvinkin aktiivisesti. Ja kun kasvatusrotuni kysyjiä löytyy, voin alkaa suunnittelemaan pentuetta. Itse siis kasvatan suomenajokoiria ja monestakaan kennelistä ei rotua löydä. Mutta mielestäni colliet, etenkin lk. colliet ja bordercolliet ovat hyvinkin suosittuja virtuaalikenneleissä.

Täällä kisataan niin näyttelyissä, agilityssä, tokossa, juoksuissa, paimennuksessa, mejässä, ajokokeissa, haukkukokeissa, hirvikokeissa, luolakokeissa ym. kisoissa ja kokeissa. Eli minkä koirarodun valitsekkaan, löytyy sille laji. Ehkä suosituimmat lajit ovat toko ja agility. Lisäksi BH on hyvinkin suosittu eli PAKK, helpottaa mm. koiran valioitumisen kanssa näyttelyissä. Vaikka lajeja on monia, jotkut kuitenkin asettaa koiralleen vain näyttelyt rajakseen. Joillakin taas voi olla kuitenkin kuvaton koira, joka siis kisaa vain kokeissa eikä näyttelyissä lainkaan. Itse kisaan niin näyttelyissä, paimennuksessa, ajokokeissa, haukkukokeissa, mejässä, agilityssä ja tokossa. Lisäksi olen kisauttanut koirilleni BH tunnukset.

Mitään suurta koira määrää ei aluksi kannata ottaa. Eikä myöskään pentuetta kannattaisi suinpäin heti alkaa miettimään.Monet arvostavat sitä, että pentujen vanhemmat ovat kisautettuja. Jotkut taas sitä, että ne ovat täysin evm. sukuisia. Monet ottavat tuonteja, varsinkin jos melko harvinainen rotu kyseessä. Eli tuontihan on evm. sukuinen, tavallaan täysin keksittyjä. Niinkuin koirat täällä yleensä onkin. Suosittelen tekemään kennelin freewebsiin, on toki muitakin kotisivupaikkoja olemassa. Kannattaa kysellä, jos on kysyttävää ym. Ja mitäs muuta, niin kanaattaa ennenkaikkiaan lukea kattojärjestön UKK ja Esittely.
LOPETTANUT!!
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Paljonko snautsereita on liikkellä? Mitkä koirarodut ovat kaikkein suosituimpia?
Viimevuotisen Euroopanvoittajan mukaan snautsereita on liikkeellä melko vähän ja vaikuttaa siltä, että lukumäärät ovat jakautuneet melko tasaisesti kaikkien kokomuunnosten kesken. Suosittuja rotuja ovat monet paimenkoirat (saksanpaimenkoira, colliet, shetlanninlammaskoira, suomenlapinkoira), mutta monissa muissakin roturyhmissä on suurilukuisia rotuja (mm. spanielit, kultainennoutaja, samojedinkoira, siperianhusky, saluki).

Pienilukuinen rotu on siinä mielessä helppo, koska menestyminen näyttelyissä ei ole niin kiven takana kuin suurilukuisissa roduissa.

Minne virtuaalikoirien kanssa tähdätään?
Menestykseen ja kilometrin mittaiseen titteliriviin? No ei. Vuosi tai pari takaperin tuntui siltä, että koiran täytyy olla multivalio niin näyttelyidenkin kuin käyttölajien (toko, agility, PK-lajit, jne.) osalta, mutta nykyään pentueiden vanhemmilla on lyhyemmät tittelirivit (onko? en oo kyllä kamalasti seurannut :D) ja itse ainakin pidän hieman löysemmästä tyylistä. Mun mielestä ei ole millään tavalla paha asia, jos vanhemmilla ei ole lukuisia valionarvoja, mutta jos nyt lähtisin uutta virtuaalikoiraa hankkimaan, haluaisin, että vanhempia on kisattu edes jonkin verran, ettei lähdetä suoriltaan vetelemään pentueita.

Kilpaillaanko täällä vain pääosin näyttelyitä?
Lalinahan tähän jo vastaili tähän, mutta mainitsen vielä, että kaikki viralliset kisaliitot löytyvä VFCI:n sivuilta ja sieltä voi katsella mieleisiään kisoja.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Eros
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eros »

Snautsereita ei virtuaalimassa tällä hetkellä kourallista enempää. Itselläni on yksi musta kääpiösnautseri uros, kasvattajia taitaa olla tällä hetkellä kaksi. Kannattaa valita itseään kiinnostava rotu, jotta se mielenkiinto säilyy mahd. pitkään.
Yleisesti ottaen kaikki colliet ja noutajat ovat melko suosittuja täällä koirapuolella, kasvattajia on jopa kymmeniä.

Mihin virtuaalikoirien kanssa tähdätään? No, jotkut tähtäävät muotovalion arvoon, jotkut käyttövalion arvoon mutta kaikilla ei välttämättä ole mitään tavoitetta. Minä pyrin kisaamaan koirillani ahkerasti ja kasvattamaan laadukkaita koiria. Tietty se riippuu aika paljon rodusta, itse kasvatan vinttikoiria joten kisaan niillä pääosin näyttelyissä ja ratajuoksussa. Lajejahan löytyy koirapuolelta yllin kyllin, joten puutetta ei pitäisi kisoista olla.
Piri
Alkupalat

VFCI usein kysyttyä ja muuta olenkin jo lukenut, mutta halusin lähinnä teiltä ja muilta kuulla juttuja.

Snautserit eri kokoisina kiinnostaisivat minua ja niiden lisäksi voisi olla pari muuta 'hömppäkoiraa' :)
Mahtaisikohan joku tietää näitä snautserikasvattajia? Olisi hauska käydä tutkimassa sivuja ja sen semmoista.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

^ Mun mielestä tällä hetkellä ei ole yhtään aktiivista snautserikasvattajaa. Yritin penkoa VMKL:n rekisteriä, mutta sielläkin tuorein kennel oli jäätynyt viime vuonna. Myöskään tuon euroopanvoittajan perusteella kukaan ei kasvata mitään snakuja päätoimisesti.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Joana
Floodari

Viesti Kirjoittaja Joana »

Mulla oli just agilityyn osallistunut pari snautseria jota en ennen ollut nähnyt, ootas niin pengon sulle sen kennelin osoitteen!

// semmonen
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Foxstyle & Beone kasvattaa snautsereita (keskikokoisia) muiden rotujen joukossa kun meillä ei ole kasvatusrotua, ja meillä asuu tällä hetkellä yksi snautseri, Devonia Night Glory. :-)
Smaug
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset

Viesti Kirjoittaja Smaug »

Kuten Eros jo mainitsikin, kannattaa tosiaan valita se itseään kiinnostava rotu, oli se sitten harvinainen tai ei. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että sinänsä harvinaista rotua on kiva kasvattaa, sillä ei ole näyttelyissä kamalasti vastustajia ja näin on helpompi saada ROPit ja SERTit ja ties mitkä. Toisaalta se itse kasvattaminen on kuitenkin vaikeaa, sillä jos pennuille ei ole kysyntää, ei pentueitakaan voi teettää ja voi muutenkin olla vähän yksinäistä, sisäsiittoisuudesta puhumattakaan. Rohkeutta kuitenkin peliin ja snakut kehiin jos ne kerta kiinnostaa! ;) Ja ainiin, pieneläinpuolella on myös toinen, vanhempi ja kaikille pieneläimille tarkoitettu lääkäri VPEK.

Mutta joo, ei muuta ku terppatulloo myös koirapuolelle! :)
Mä tahtoisin lentää, mut siivet ei oo vielä tarpeeks isot. Jään odottaa et ne kasvaa, mut ei kiirettä, koska saat mut hymyileen.
A BIG BIG TAUKO.
Piri
Alkupalat

Kiitos vastauksista ja tuo pieneläinklinikka ja snautserikenel menivät suosikkeihin :)

Tottahan on jos kysyntää ei pennuille ole niin ei voi tehdä pentuja, mutta uskon kyllä että ne menevät kaupaksi ainakin v-talliharrastelijoiden tallikoiriksi, vaikka vähän lupaavamman kotiin mielellään niitä möisinkin ;) Sukusiittosuutta sitten saa korjattua hiukan sekoittamalla evm-snakuja sekaan. Ja sittenhän voisin tulla kyselemään vaikkapa teiltä sopivia isäehdokkaita :D
Mona
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mona »

Joskus muinaisuudessa (:D) virtuaalimaailmassa oli "iso" snautserikennel nimeltä Deviant. Minulla taitaa olla sen ainoa elossa oleva kasvatti Deviant Kendra. Lisäksi minulla on toinen snautseri, oma kasvattini Devonia Night Spirit.

Suosittelen täysin evm-sukuisten snautsereiden tuomista, sillä tämä on ainut mustien keskikokoisten olemassa oleva linja. Kendran emä oli virtuaalimaailmassa, joten tässä on nyt tällä hetkellä 3 sukupolvea, ja uskoisin, että Sevillalle + sisaruksilleen on tulossa joskus omia jälkeläisiä.

// Ja tosiaan puhuin mustista snautsereista, p&s:ia taitaa olla pari kappaletta.
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
Piri
Alkupalat

Juu, sitä mä olenkin jo miettinyt, että aloitan pelkästään evm-sukuisten koirien kanssa, kun noista sukulinjoista mahtaa tulla muuten aika sisäsiittosia. Uutta snaku'verta' kehiin siis!
nellij.
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja nellij. »

Juu... Eli virtuaalikoirienhan kanssa voi harrastella ihan samoja harrastuksia kuin oikeidenkin koirien kanssa. Mielikuvitusta kyllä saa olla ja reilusti!

Virtuaalimaailmassa suosionsa on ainakin osoittanut colliet, sheltit, saksanpaimenkoirat ja tollerit eli novascotiannoutajat. Itse kasvatan ChowChoweja, ja toivoisinkin että juuri tämä rotu lisääntyisi virtuaalikoiramaailmassa. En nimittäin ole yhtään ChowChowia nähnyt...

Itse tähtään virtuaalikoirissa... öö... Varmasti siihen että kenneli on ollut kauan pystyssä, ja koirat saaneet hyviä tuloksia.

Snautserikenneleitä en ole juurikaan löytänyt...

Tästä ei varmaan paljoa apua ollut, mutta suosittelen selailemaan hiukan muita virtuaalikenneleitä, vFCI sivuja yms yms..
Marcia
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Marcia »

Paljonko snautsereita on liikkellä? Mitkä koirarodut ovat kaikkein suosituimpia?
Snautsereita ei tosiaankaan ole paljon liikkeellä, itselläni on suursnautseriuros ja pari suursnaukkua oon nähnyt näyttelyissä (Iltaruskon Galaxy ja Hope's Dionysos + oma Rats Live in Cellar)
Suosituimpia rotuja ovat saksanpaimenkoira, pitkä&lyhytkarvaiset collieet, sheltit, belgianpaimenkoira groenendael&tervueren, bodercollie ja basenji.

Kilpaillaanko täällä vain pääosin näyttelyitä?
Suurin osa kilpailee näyttelyissä siinä missä muissakin lajeissa, toiset taas pelkissä käyttökokeissa. Jotkut kilpailevat vain näyttelyissä ja jotkut pivikon näyttelyissä, riippuen ihmisestä miten hän haluaa koiraansa kisata.

(Mikäli tarviit apua, mesessä voi alkaa juttelemaan tuomariksi@hotmail.com)
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Piri
Alkupalat

Mariza, kiitos. Lisään jossakin vaiheessa meseen, kun tämä koirapuoli on vielä vähän hakusessa :)
Vastaa Viestiin