PIVIKO-tiedoitus

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Minnea
Kanada

PIVIKO-tiedoitus

Viesti Kirjoittaja Minnea »

Hyvä piirroskoirailijat,

Olette varmaanki saaneet kokea varsin hidasta PIVIKO-viestien käsittelyä. Syitä tähän löytyy muutama: ensinnäkin olen ollut tämän kesän alun aikana hyvin kiireinen mm. kesätöiden, siskoni häiden ja lasten kesäleirin järkkäämisen vuoksi. Toisekseen Sigitius, toinen PIVIKOn pyörittäjä, on omien IRL-kiireidensä vuoksi ollut poissa PIVIKOn käytännön päivittelyistä. Lisäksi olen mahdottoman laiska tarkastamaan PIVIKOn postia, vaikka olenkin pyrkinyt kerran viikossa -päivittämissykliin. Tästä syystä pyydänkin lähettämään PIVIKO-aiheiset postit, etenkin kiireiset sellaiset kuten näyttelyanomukset, omaan sähköpostiini minnea00[at]luukku.com . Tuon osoitteen tarkistan lähes päivittäin.

Kiitos kärsivällisyydestänne, ja anteeksi hitaanpuoleinen toimintamme! ;>

...............................

Lisäksi huomasin PIVIKOn saaneen tällaisen vieraskirjaviestin tuomarointia koskien:
  • Samoja olen miettinyt kuin allaoleva.
    Myös sekin, että mitä piirtäjä hyötyy siitä kun koiraa arvostellaan vain rakenteellisesti? Mielestäni Pivikolaiten pitäisi ottaa oppia virtuaalihevosten PKK:sta, jossa annetaan arvostelun yhteydessä myös palautetta itse kuvasta, kuten että esim. varjoja voisi olla enemmän. Tästä piirtäjä hyötyy enemmän ja kehittyy mitä luultavasti kun saa tietää mitä jäädään kaipaamaan.

Lisäksi voitaisiin pitää luokkia, joissa koiran rakennetta ei arvostella vaan kuvan tekotapaa, ilmettä ja persoonaa. Täten myös ei niin hyvän rakenteen omaavilla olisi mahdollisus johonkin arvonimeen.

"Piirretyillä kuvilla kunniaan-luokka
    Luokassa palkitaan parhaiten piirretty hevonen. Rakennekuvaa ei vaadita.
    PKK-luokassa jaetaan KP ja KM palkintoja hevosille joilla ei ole rakennekuvaa. Palkinnoista myöhemmin alempana.
    Hevonen voi osallistua samassa näyttelyssä PKK-luokan lisäksi myös toiseen luokkaan.
    Tuomarit antavat sanallisen arvion hevosesta.
    Luokat voidaan jakaa erikseen esim pääkuvat, liikekuvat, rakennekuvat, muut kuvat, tietokoneella piirretyt, käsin piirretyt jne."

"KP (KunniaPalkinto)
    - vain PKK luokissa jaettava palkinto
    - piirros on erityisen hyvä jossain asiassa (varjostus / jouhet / asento / ilme / söpöys / mikä vain)
    - jaetaan vain rakennekuvattomille
    - tuomarin päätöksellä jaetaan 0-5 per luokka"

"KM (KunniaMaininta)
    - piirros on hyvä jossain asiassa (varjostus / jouhet / asento / ilme / söpöys / mikä vain)
    - jaetaan vain rakennekuvattomille
    - tuomarin päätöksellä voidaan jakaa vaikka kaikille osallistujille"

Pieni askel, suuri vaikutus. Varmasti piirrettyjen suosio lisääntyisi tämän kautta, myös kaikki "olen niin huono piirtäjä eikä koirani varmasti pärjää" - ihmiset uskaltautuisivat myös mukaan.

Kiitos. Laittakaa asia mietintämyssyn alle ja katsokaa olisiko tämä sopiva uudistus virtuaalikoirille. :)

Olen antanut oman lausuntoni asiasta vieraskirjaan, mutta mitä mieltä te turrit olette? Haluaisin kuulla perusteltuja mielipiteitä asiaan ja mahdollisia parannusehdotuksia. :)
älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
tellu.
Analysaattori

Re: PIVIKO-tiedoitus

Viesti Kirjoittaja tellu. »

Minä sanon EI!
Tai noh, mitenkäs sen nyt ottaisi. Onhan tuo KP ja KM -juttu ihan mielenkiintoinen tapa. Mutta se annettaisiin näyttelyssä koiralle, jolla on piirretty kuva muttei piirrettyä rakennekuvaa. Eikö näyttelyssä juuri tätät rakennetta katsota ? Ja eikös se menne niin että kaikki piirretytkuvat on saman arvoisia. Tuossahan mennään siihen että ihan normit piirrokset ja konepiirrokset laitettaisiin eriin luokkiin. Tässä tulisi taas kyseeksi se hankaluus, näyttelyitten pitäjille. Mielestäni pitäisi jatkaa linjalla "kaikki piirustustyylit lähtevät samalta viivalta". Toki voidaanhan tuo KP ja KM -juttu ottaa käytäntöön; eri periaattein.
LOPETTANUT!!
Milja
Vuohenruokaa

Viesti Kirjoittaja Milja »

Muuten ihan hyvä, mutta omasta mielestäni menisi hieman liian sekavaksi.. toishan toi tietysti lisää porukkaakin ehkä mukaan, jos tosiaan tulisi tuo, että ei tarvita rakennekuvaakaan johonkin luokkaan, mutta omasta mielestäni nykyinen on toimivampi.
Don’t break a writer’s heart and think ink won’t spill.
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Musta toi olisi kanssa vähän huono juttu ottaa kokonaan nykyisen tuomaroinnin rinnalle. Minä kun ainakin kisaan piirrettyjen koirieni kanssa ihan näyttelyiden (ja sertien yms) takia, enkä saadakseni palautetta kuvan taiteellisuudesta. Varsinkaan, kun monet pivikolaiset eivät piirrä kuviaan itse, ja minä en ainakaan usko monenkaan taiteilijan käyvän kyttäämässä piirrettyjen kuviensa menestystä.

Mutta ei tuo huonokaan idea ole, itse ehdottaisin tuota vaikka omaksi... öh... aluuekseen :--D Siis, että tuollaisia "piirrustuskilpailuja" voitaisiin myös järjestää PIVIKO:n alaisuudessa, mutta sitä ei kuitenkaan otettaisi "normaaleiden" näyttelykilpailuiden yhteyteen. Minusta kun se rakenne on tärkein, ei kuinka aidosti varjot ja valot ovat siihen saatu.

Tai sitten tajusin koko homman väärin :mrgreen:
Minnea
Kanada

Mä olen ollut ihan samalla linjalla. Haluan ainakin itse, että koiranäyttelyt pysyvät koiranäyttelyinä eivätkä piirrustuskilpailuina. Itse kirjoitin tällaisen vastauksen:
  • Kiitos kommentistasi! Me kuitenkin pyrimme nimenomaan siihen, että järjestämämme kilpailut ovat koiranäyttelyitä eivätkä piirrustuskilpailuja. Haemme rodunmukaisia koiria, emme taitavia piirtäjiä. Näyttelyissä pelin henki yleensä on se, että hyvärakenteiset, rodunmukaiset koirat pärjäävät ja ei niin hyvärakenteiset eivät. Niin se menee sekä IRL- että URL-näyttelyissä.

Näen asian itse asiassa toisella tavalla. Näyttelyissämme ovat pärjänneet monenlaisilla piirroskuvilla varustettuja koirat: niin yksinkertaisilla "ääriviivakuvilla" kuin monimutkaisilla, lähes valokuvanomaisilla kuvilla on saavutettu hyviä sijoituksia. Tämä johtuu siitä, etteivät tuomarimme kiinnitä niin paljoa huomiota taiteellisin kikkoihin, niin kauan kun se ne eivät vaikuta rodunmukaisuuteen negatiivisesti. Ja kyllä piirtäjä hyötyy rakenteen arvostelemisesta siinä mielessä, että hän osaa jatkossa hakea piirroksissaan rodunmukaisempia piirteitä, oli hänen piirrustustapansa ja -tyylinsä mikä tahansa.

Jäin hieman miettimään, miten parhaiten piirretty koira -luokka edistäisi "olen niin huono piirtäjä eikä koirani varmasti pärjää" - ihmisten uskaltautumista PIVIKO-touhuun mukaan. Itse näen asian niin, että tällaisessa luokassa parhaimmat piirtäjät jyräävät helposti muut allensa, eivätkä hyvärakenteiset, ei niin tyylikkäästi piirretyt kuvat jäävät syrjään.

Voin kuitenkin laittaa asian mietintään ja pistää vaikkapa keskustelua pystyyn asiasta Karvaturrit-foorumilla. Haluan kuulla muidenkin virtuaalikoirailijoiden mielipiteitä asiasta ennen mitään lopullista päätöstä :)
Kävi mielessä, että mätsärityylisenä kilpailuna tuo voisi toimiakin. Mätsäreissä kun ei niin tuijoteta koiran rakenteeseen. Jos piirroskoiralla ei olisi rakennekuvia, niin luokkia voisi olla kuvan tyypin mukaan, esim. pääkuva, juoksemiskuva, istumiskuva jne. En kuitenkaan lähtisi pitämään tällaisia kisoja "virallisina", että niistä saisi jotain titteleitä.
saatat tarkoittaa sitä
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Entäpä kahdenlaisten näyttelyiden järjestäminen erikseen? Toiset vaikka halutessaan epävirallisina, nämä ns. "piirrustuskilpailut"?
Iivi
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Iivi »

Juu, mätsärit & piirrustuskilpailut ja "kunnon" näyttelyt erikseen ;) Eli kannatan ehdottomasti nykyistä systeemiä. Mun mielestä noita epävirallisia kisoja ei tarvitsisi ottaa PIVIKO:n alaisuuteen, niitähän voi mätsäreiden tapaan järjestää kuka tahansa milloin vain.
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
Minnea
Kanada

Olen Iivin kanssa samoilla linjoilla. Mulla ei ole erityistä kiinnostusta ottaa "piirrustuskilpailuja" piviko-näyttelyiden rinnalle, mutta jos joku haluaa niitä järjestää, niin ihan vapaasti. ^^
saatat tarkoittaa sitä
Vastaa Viestiin