Kasvatusroduista.../muokattu aloitusviesti! (lukekaa :>)
-
- Vuohenruokaa
Kasvatusroduista.../muokattu aloitusviesti! (lukekaa :>)
Mitä mieltä olette: Häiritseekö teitä, koska niin monet virtuaalikennelit kasvattavat kultaisianoutajia, shelttejä, lyhyt-ja pitkäkarvaisia collieita, huskyja, saksanpaimenkoiria, australianpaimenkoiria, samojedeja, belgianpaimenkoiria, bordercollieita ja muita paimen- tai noutajakoiria? Rehellisesti sanottuna se ´häiritsee jossain määrin minua. Ovathan nuokin rodut toki ihania, mutta minusta olisi ihanaa löytää kennel, joka kasvattaa jotain hieman harvinaisempaa rotua esim. bullterrierejä tai kiinanharjakoiria. Eihän se ole pakko tietenkään, mutta yritän tällä "saarnallani" saada virtuaalimaailmaan enemmän harvinaisempia rotuja :) Kuvaongelmat hoituvat silleen, että menee vain joko itse kuvailemaan tai pyytää joltakuta turrilaiselta palkkaa vastaan. Voi myös pyytää kuvia IRL-kenneleiltä. Toisaalta on hyvä, että on semmoisiakin rotuja, jotka ovat yleisiä, jotta saadaan aikaan rotujärjestöjä- ja lehtiä :) Mutta suosikaa myös harvinaisiakin rotuja
P.S. Jos mietit tulevaa kasvatusrotua, niin terrierejä saisi olla runsaasti enemmän.

the weather changes
-
- Floodari
Re: Kasvatusroduista...
No, sehän on makuasia, ja makuasioista ei sovi kiistellä. Joissain roduissa vaan on sitä jotain, mistä porukka tykkää, toisissa taas ei. Tietysti mua harmittaa, kun itselle virtuaalimaailmassa tärkeät rodut kuten irlanninterrierit ja shih tzut eivät kiinnosta, ja pennut eivät mene kaupaksi. Mutta mä todella arvostan niitä, jotka tekee työtä saadakseen jonkin rodun tunnetuksi.
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
-
- Höpsö veitikka
Ei ärsytä. :) Jokainen saa puolestani kasvattaa itse parhaaksi näkemiään rotuja. Jostain syystä juuri mainitsemasi rodut ovat monien suosiossa, mutta kyllä niitä muitakin rotuja kasvattavia kenneleitä löytyy. Toisaalta, jos totta puhutaan, kadehdin kyllä toisinaan noiden suosituimpien rotujen kasvattajia, sillä harvinaisten rotujen kasvattaminen tuntuu toisinaan turhauttavalta. Omista kasvatusroduistani newfoundlandinkoirien ja landseerien lukumäärät ovat lähteneet nousuun, mutta kaipaisin silti esimerkiksi lisää harrastajia, kasvattajia, evm-koiria, valinnanvaraa jalostukseen, kilpailua näyttelykehiin yms. Olen useammankin kerran harkinnut liittyväni esimerkiksi australianpaimenkoira- tai samojedikasvattajien joukkoon, mutta tiedän ettei oma kiinnostukseni kuitenkaan loppupelissä riittäisi tarpeeksi pitkälle.
Etkö itse haluaisi ryhtyä kasvattamaan, jotkain sinua kiinnostavaa harvinaista rotua? Vaikkapa mainitsemiasi bullterriereitä tai kiinanharjakoiria (muuten, ainakin Davinheim and Debesis kasvattaa kiinanharjakoiria)? Kasvatustyölläsi pystyisit mahdollisesti innostamaan muitakin kyseisten rotujen pariin. Itse esimerkiksi koen onnistuneeni edesauttamaan virtuaalisen landseerkannan kasvua Meripelastajan kasvatustyöllä ja kaikella muulla lansuista "vouhkaamisellani". :D
Edit / OT.
Sikko: Oho, sivuutin sut tosiaan jostain syystä täysin. :o Seuraavan pentueen kohdalla lupaan kyllä ottaa suhun ensimmäisenä yhtäyttä. Laitoin nyt nimesikin oikein kissankokoisin kirjaimin ylös, jotta lahopäänä muistan lupaukseni pitää. Tulevan pentueen ajankohdasta tai vanhemmista en tiedä vielä mitään, mutta mainittakoon tässä sivumennen, että toisena vanhempana tulee olemaan todennäköisesti joko Meripelastajan Merenneito tai sijoituskoirani Gewiss Ära.
Etkö itse haluaisi ryhtyä kasvattamaan, jotkain sinua kiinnostavaa harvinaista rotua? Vaikkapa mainitsemiasi bullterriereitä tai kiinanharjakoiria (muuten, ainakin Davinheim and Debesis kasvattaa kiinanharjakoiria)? Kasvatustyölläsi pystyisit mahdollisesti innostamaan muitakin kyseisten rotujen pariin. Itse esimerkiksi koen onnistuneeni edesauttamaan virtuaalisen landseerkannan kasvua Meripelastajan kasvatustyöllä ja kaikella muulla lansuista "vouhkaamisellani". :D
Edit / OT.
Sikko: Oho, sivuutin sut tosiaan jostain syystä täysin. :o Seuraavan pentueen kohdalla lupaan kyllä ottaa suhun ensimmäisenä yhtäyttä. Laitoin nyt nimesikin oikein kissankokoisin kirjaimin ylös, jotta lahopäänä muistan lupaukseni pitää. Tulevan pentueen ajankohdasta tai vanhemmista en tiedä vielä mitään, mutta mainittakoon tässä sivumennen, että toisena vanhempana tulee olemaan todennäköisesti joko Meripelastajan Merenneito tai sijoituskoirani Gewiss Ära.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
I could finally crash again
And that's how I became the sea
- Sikko
- Floodari
Mutta miks ihmeessä kasvattaa jotain bullterriereitä, jos se itselle tärkein rotu olisi bordercollie? Rehellisesti sanottuna tykkäsin enemmän pyöriä just nahkojen ja lapinkoirien parissa, koska siinä oli valinnanvaraa enemmän. Pentueiden vanhemmat olivat useimmiten ihan suvullisia ja suvun kasvattaminen oli ihanaa. Harvinaisemmissa roduissa laajaa kirjoa eri yksilöistä ei ole, joten esim. Lansun mainitsemissa lansuissa (
) on se ongelma, että olemassa ei voi olla kuin korkeintaan muutamia eri sukulinjauksia, koska kasvattajia ja koiria on yksinkertaisesti hirvittävän vähän. Esim. sakemanneja kasvattaessa on varsin mukavaa mietiskellä mitä koiraa voi jalostukseen käyttää ja mitä ei (täytyy ottaa huomioon sukusiitosasiat sun muut). Myös sellaiset 1-2 pennun pentueet ovat laajakantaisempien rotujen piirissä harvinaisempia ihan siitä syystä, että kun on kasvattajia enemmän on myös niitä ottajiakin.
Nahkojen parissa en tosin viihtynyt sen vuoksi kauaa, että tajusin sen olevan melko sopimaton rotu mulle. Siirryin sinne omalle mukavuusalueelle kelpujen ja malien pariin ja nyt on kaikki hyvin. Mudipiireissäkin pyörin hetken, mutta jatkuva kuvakriisi (kaikilla suunnilleen samat kuvat..) ja pienet piirit alkoivat kyllästyttää. Kelpieitä kasvattaa tällä hetkellä ainakin muutama tyyppi, mutta maleissa tilanne on vähän heikompi. Mutta toki teen kaiken voitavani näiden kahden rodun eteen! Toivon hartaasti kelpie- ja maliväen kasvattavan väkilukuaan yhä suuremmaksi.
(Pst. Lansu sitten pistää mulle yksäriä tulevista lansupentueista, koska lupasit aikoja sitten mulle yhden pupsin, etkä muistanut minua viime pikku meripelastajien aikaan, enkä kehdannut sinne topikkiin tulla menemään muiden edelle, koska ne pennut menivät niin hyvin kaupaksi. Oho onpas pitkä lause.
Mutta siispä, yksäröi!)

Nahkojen parissa en tosin viihtynyt sen vuoksi kauaa, että tajusin sen olevan melko sopimaton rotu mulle. Siirryin sinne omalle mukavuusalueelle kelpujen ja malien pariin ja nyt on kaikki hyvin. Mudipiireissäkin pyörin hetken, mutta jatkuva kuvakriisi (kaikilla suunnilleen samat kuvat..) ja pienet piirit alkoivat kyllästyttää. Kelpieitä kasvattaa tällä hetkellä ainakin muutama tyyppi, mutta maleissa tilanne on vähän heikompi. Mutta toki teen kaiken voitavani näiden kahden rodun eteen! Toivon hartaasti kelpie- ja maliväen kasvattavan väkilukuaan yhä suuremmaksi.
(Pst. Lansu sitten pistää mulle yksäriä tulevista lansupentueista, koska lupasit aikoja sitten mulle yhden pupsin, etkä muistanut minua viime pikku meripelastajien aikaan, enkä kehdannut sinne topikkiin tulla menemään muiden edelle, koska ne pennut menivät niin hyvin kaupaksi. Oho onpas pitkä lause.

you know what i like about people?
their dogs
their dogs
-
- Analysaattori
Ei haittaa
Mietin vain välillä (itse kasvatan ajokoiria), että miksi mm. se suomenajokoira on virt. maailmassa harvinaisempi kuin mitä oikeasti on. Monien mielestä ajokoiran kanssa ei voi harrastella mitään -tämäkin on toki makuasia. Minä itse harrastan virt. maailmassa ajokoirieni kanssa näyttelyä, ajokokeita, mejää, tokoa, agilityä, pesoa ja BH -tunnusta yritellään. Onnistuisi aloittaa vaikkapa frisbeen -jos vain minua kiinnostaisi homma.
On hienoa että virtuaalikenneleiden kasvatus on roduttainkin melko laaja -kun vain ajattelee että tämä on vain virtuaali maailmaa. Ajokoira kasvattajia ei ole virt. maailmassa tietääkseni muita kuin minä. Ja ensimmäinen pentue on tulossa. Yritän kovasti että rotu leviäsi. Etten olisi ainoa ajokokeissa käviä. On tosin mm. Henjillä ajokoira Kuurajoen Kissakala -joka näkyikin näyttelyissä toisena ajokoirana vain. Nyt näyttelyissä pyörii uusi tulokas -Ruotsin tuontini. Ja näin on pentuja tulossa tuonnille -ettei sukuyleisty. Tuonteja on mahdollisesti tulossa lisää, ajan myötä.
Niin, niinkuin Sikko sanoi -miksi kasvattaa "tuntematonta" rotua, jos itsellään on koirarotu jota kasvattaa virtuaalisesti. Itse omistan kaksi ajokoiraa ja elänyt ajokoirien parissa koko pienen elämäni. Ja näin päädyin myös virtuaalimaailmassa ajokoirien pariin. &.&
Virt.maailman arvinaista roduista on muistaakseni töpö jossain.

Mietin vain välillä (itse kasvatan ajokoiria), että miksi mm. se suomenajokoira on virt. maailmassa harvinaisempi kuin mitä oikeasti on. Monien mielestä ajokoiran kanssa ei voi harrastella mitään -tämäkin on toki makuasia. Minä itse harrastan virt. maailmassa ajokoirieni kanssa näyttelyä, ajokokeita, mejää, tokoa, agilityä, pesoa ja BH -tunnusta yritellään. Onnistuisi aloittaa vaikkapa frisbeen -jos vain minua kiinnostaisi homma.
On hienoa että virtuaalikenneleiden kasvatus on roduttainkin melko laaja -kun vain ajattelee että tämä on vain virtuaali maailmaa. Ajokoira kasvattajia ei ole virt. maailmassa tietääkseni muita kuin minä. Ja ensimmäinen pentue on tulossa. Yritän kovasti että rotu leviäsi. Etten olisi ainoa ajokokeissa käviä. On tosin mm. Henjillä ajokoira Kuurajoen Kissakala -joka näkyikin näyttelyissä toisena ajokoirana vain. Nyt näyttelyissä pyörii uusi tulokas -Ruotsin tuontini. Ja näin on pentuja tulossa tuonnille -ettei sukuyleisty. Tuonteja on mahdollisesti tulossa lisää, ajan myötä.
Niin, niinkuin Sikko sanoi -miksi kasvattaa "tuntematonta" rotua, jos itsellään on koirarotu jota kasvattaa virtuaalisesti. Itse omistan kaksi ajokoiraa ja elänyt ajokoirien parissa koko pienen elämäni. Ja näin päädyin myös virtuaalimaailmassa ajokoirien pariin. &.&
Virt.maailman arvinaista roduista on muistaakseni töpö jossain.
LOPETTANUT!!
-
- Nostaa rautaa
- Viesti:
Itse kasvatan yhtä yleisimmistä, ellei sitten yleisintä rotua virtuaalimaailmassa, eli pitkäkarvaisia collieita. Kun aloitin rodun parissa ja hankin ensimmäisen collieni, oli minulla varaa valita eri pentueiden ja sukulinjojen välillä (tosin en minä sitä silloin vielä niin kauheasti miettinyt). Yleisissä roduissa on sekin hyvä puoli, että koska on monia kasvattajia ja rodusta kiinnostuneita, tulee silloin myös paljon erisukuisia koiria, mm. evm- sukuisten koirien myötä. Jos on päättänyt teettää vaikka nartulleen pentueen, eikä itseltä löydy sopivaa urosta (oletetaan, että pentujen teettäjä ei halua käyttää evm- urosta), on nartulle paljon helpompi löytää se uros, kun rodun kanta on suurempi. Ainoana haittana näissä suurissa rotumäärissä näen sen, että näyttelyissä on vaikeampi löytää näille roduille tuomari.
Olisihan se toki hienoa, että harvinaisemmatkin rodut alkaisivat yleistymään virtuaalimaailmassa, mutta se on isolta osalta kiinni siitäkin, kuinka paljon näille roduille löytyy kuvia. Yleensä se on niin, että harvinainen rotu virtuaalimaailmassa on myös harvinainen IRL. Tosin poikkeuksia löytyy. Siitä esimerkkinä esim. corgit, jotka eivät taida olla mitenkään harvinaisia IRL, mutta virtuaalimaailmassa niitä ei ole montaa. Rodun kanta on kuitenkin hyvää vauhtia lähtemässä nousuun, joka on todella hyvä juttu. :)
Olisihan se toki hienoa, että harvinaisemmatkin rodut alkaisivat yleistymään virtuaalimaailmassa, mutta se on isolta osalta kiinni siitäkin, kuinka paljon näille roduille löytyy kuvia. Yleensä se on niin, että harvinainen rotu virtuaalimaailmassa on myös harvinainen IRL. Tosin poikkeuksia löytyy. Siitä esimerkkinä esim. corgit, jotka eivät taida olla mitenkään harvinaisia IRL, mutta virtuaalimaailmassa niitä ei ole montaa. Rodun kanta on kuitenkin hyvää vauhtia lähtemässä nousuun, joka on todella hyvä juttu. :)
- And you thought the world might end if you just looked the other way
-
- Pohjasakan hämmentäjä
Olet sen verran pisempään ollut täällä, eli sinun aikanasi on voinut tapahtumia kaikkea, mutta en ikinä yhistänyt sinua lapinkoiriin! Haluatko kertoa mulle lyhyesti (yvlläkin voipi laittaa) sinun ja tämän koirarodun yhteen törmäämistä.Sikko kirjoitti:Mutta miks ihmeessä kasvattaa jotain bullterriereitä, jos se itselle tärkein rotu olisi bordercollie? Rehellisesti sanottuna tykkäsin enemmän pyöriä just nahkojen ja lapinkoirien parissa, koska siinä oli valinnanvaraa enemmän. Pentueiden vanhemmat olivat useimmiten ihan suvullisia ja suvun kasvattaminen oli ihanaa...
v. 2014 tyylilyyli, v. 2013 vitsiniekka, v. 2012 tyylilyyli, v. 2011 kaunein avatar, v. 2010 kaikkien kaveri
-
- Vuohenruokaa
Itse en tykkää kasvattaa sellaisia rotuja kuten collie yms. koska se on niin yleinen mutta ei se minua ärsytä koska kaikki saavat valita sen oman rotunsa mitä kasvattaa. Eihän siinä ole mitään järkeä jos kasvattaa vaikka mopseja ja haluaisi collieita. Joskus se ärsytti mutta ei enää silleen kun asiaa miettii tarkemmin. Ei kukaan sille voi mitään jos jotkut haluavat kasvattaa juuri collieita koska se on kuitenkin todella hieno rotu niinkuin kaikki muutkin rodut. Jos tykkäisin enemmän collieista kuin chihuista niin en todellakaan kasvattaisi silloin chihuja mutta kun kaikilla on se lempparirptu josta pitävät ja nuo kyseiset rodut ovat monen mieleen :)
-
- Vuohenruokaa
On hienoa, että uskoltaa sanoa mielipiteensä. Kaikilla oli hyviä vastauksia. Oikeastaan ei se nyt niin kauheasti ärsytäkää, jos positiivisesti ajattelee :) Toivottavasti ette saaneet minusta "valittavaa" kuvaa, kun sanoin koko ajan: "Minua ärsyttää", jokainenhan saa kasvattaa sitä rotua, mikä itselleen sopii parhaiten ja mitä haluaa.
the weather changes
-
- Kriisissä
- Viesti:
Eihän se nyt ÄRSYTÄ (totaalisen väärä sana, mielestäni) mutta mielestäni toki hienoa että harvinaisempiakin rotuja yritetään nostaa pinnalle ja että joku niiden pentueista on kiinnostunut ! Hommat vaan tuntuvat tyssäävän siihen että on kyllä harvinaiset koirarodut joille kerätty tuloksia jnejnejne mutta pennun ottajia ei ole.
- Tuulia
- Analysaattori
- Viesti:
Ärsytys on ehkä väärä sana - toki kaikki kasvattavat rotua, joka kiinnostaa niin oikeassa elämännä kuin virtuaalisestikkin. Jos kuiteknin alkaisi kasvattamaan esimerkiksi bordercollieita, liittyy siihenkin monia ongelmia. Ensinäkin, kuvalupia on kamalan vaikea saada paikasta, josta kenelläkään muulla ei vielä ole lupia. Usein oikean maailman kennelit joutuvat (näyttääpä hassulta verbivalinnalta..) antamaan kuvalupia moniin kenneleihin, jolloin tulee paljon EVAa ja muita harmillisia selkkauksia. Kaikki alkaa pikkuhiljaa näyttää vähän samanlaiselta. Vaikka löytäisikin mahtavat kuvat, on esimerkiksi juuri bordercollieiden taso niin kova, että menestys on todellakin kiven alla.
Toki suosittujen rotujen kasvattamisessa on paljon myös hyviäkin puolia (vaikken itse kokemusta omistakkaan...) - sopiva pentu löytyy käden käänteessä, ja on varaa mistä valita. Suvut ovat erilaisia, sillä emä- kuin isäehdokkaissakin on luonnollisesti paljon valinnanvaraa.
Tämä tuo hommaan vielä jopa hieman lisää realistisuutta! Esimerkiksi virtuaalipuolella suositut rodut bordercollie, belgianpaimenkoiran eri muunnokset sekä esimerkiksi colliet ovat myös oikeassa elämässä suosittuja. Haen tällä sitä, että esim. olisi vähän hassua jos virtuaalikoiramaailmassa suosituin rotu olisi esimerkiksi englanninkääpiöterrieri, joka on erittäin harvinainen IRL-elämässä.
Mähän oon kasvatellut pian vuoden noita silkkivinttikoiria, ja pian mun jälkeen alkoivat nekin yöelstyä - nyt niitä pyörii virtuaalimaailmassa ehkäpä vähän alle 20 yksilöä, kun minun kasvatustaipaleeni alussa oli määrä pyöreä 0. Arvostan esim. Lansua juuri siksi, että hän on pystynyt yleistämään landseerejen virtuaalista asemaa ja ollut niin aktiivinen kaikkeen rotuun liittyvässä! :--)
Ihan puoliksi offina lisään vielä sen, että mulla on IRL-elämässä bichon havanais ja rotu kiinnostaa aivan tajuttomasti, mutten voisi ikinä kuvitella jättäväni vinttikoiria virtuaalimaailmassa ja alkaa kasvattaa jotain kääpiökoirarotua! :--D
Toki suosittujen rotujen kasvattamisessa on paljon myös hyviäkin puolia (vaikken itse kokemusta omistakkaan...) - sopiva pentu löytyy käden käänteessä, ja on varaa mistä valita. Suvut ovat erilaisia, sillä emä- kuin isäehdokkaissakin on luonnollisesti paljon valinnanvaraa.
Tämä tuo hommaan vielä jopa hieman lisää realistisuutta! Esimerkiksi virtuaalipuolella suositut rodut bordercollie, belgianpaimenkoiran eri muunnokset sekä esimerkiksi colliet ovat myös oikeassa elämässä suosittuja. Haen tällä sitä, että esim. olisi vähän hassua jos virtuaalikoiramaailmassa suosituin rotu olisi esimerkiksi englanninkääpiöterrieri, joka on erittäin harvinainen IRL-elämässä.
Mähän oon kasvatellut pian vuoden noita silkkivinttikoiria, ja pian mun jälkeen alkoivat nekin yöelstyä - nyt niitä pyörii virtuaalimaailmassa ehkäpä vähän alle 20 yksilöä, kun minun kasvatustaipaleeni alussa oli määrä pyöreä 0. Arvostan esim. Lansua juuri siksi, että hän on pystynyt yleistämään landseerejen virtuaalista asemaa ja ollut niin aktiivinen kaikkeen rotuun liittyvässä! :--)
Ihan puoliksi offina lisään vielä sen, että mulla on IRL-elämässä bichon havanais ja rotu kiinnostaa aivan tajuttomasti, mutten voisi ikinä kuvitella jättäväni vinttikoiria virtuaalimaailmassa ja alkaa kasvattaa jotain kääpiökoirarotua! :--D
-
- Syvällistä
Kyllähän se on aika fakta että on nuita massarotuja, mutta jos kokee ne omaksi jutukseen niin okei. Itselläni on aika hyvin menny sillä tavalla että irlisti tärkeä rotu, suomenlapinkoira, on mulla tärkeä myös virtuaalisesti. Olen omistanut mm. pehkon, sheltin ja muutamia sammareita, mutta aina jäljelle on jäänyt suomenlapinkoiria. Yksinkertaisesti nuo muut on olleet semmosia hetken mielijohteita joiden kohdalla mielekiinto lopahtaa n. puolen vuoden kuluessa. Näen parhaimmaksi sen että jokainen katsoo itselleen mieluisan rodun jota voi kasvatella miten haluaa, virtuaalisesti kun kaikki on mahdollista. Kuitenkin ihailen tietyllä tavalla näitä harvinaisten rotujen kasvattajia (esim. Meripelastajan on minusta oikein persoonallinen ja hieno kennel!) jotka jaksavat tehdä työtä ja teettää laadukkaita pentueita vaikka kanta on erityisen pieni. Jotta ko. rodut yleistyisivät virtuaalisesti on jonkun tehtävä alkusysäys!
-
- Toistolla tehoa
Sepä juuri, apukoille ja suursnautsereille olisi ehkä enemmän kiinnostusta mutta on sekin melko turhauttavaa kun pentueista menee yleensä kaksi pentua; itselle ja uroksen omistajalle jos se ei satu olemaan evm. Lapinkoirissa on kyllä ihanan paljon valinnan varaa ne on irlissä mulle tärkeitä ja ne soveltuu moneen lajiin mutta sitten taas niissäkin on huono puolensa esimerkiksi näyttelyissä on hankala pärjätä kun koiria alkaa olemaan hieman yli 50.Kati kirjoitti:Hommat vaan tuntuvat tyssäävän siihen että on kyllä harvinaiset koirarodut joille kerätty tuloksia jnejnejne mutta pennun ottajia ei ole.
(pilkku ei toimi kunnolla mutta toivottavasti saatte selkoa tosta : DD)
- Juinttu
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Ehkä toistan muita, mutta minusta on hienoa että turrilaan liityy uusia henkilöitä jotka ovat valmiita tekemään suuren työn ja tuomaan uusia rotuja collieiden, border collieiden, belgianpaimenkoirien ja lapinkoirien rinnalle (älkää ottako minusta kuvaa ettei täällä mielestäni muita ole). On toki myös hienoa että osa roduista on yleisiä :) Tosin yleisessä rodussa saattaa tulla ongelmia, kuten meillä IRL maailmassa ragdollien kanssa joka on suomen suosituin kissarotu, nimittäin kasvattajia nousee jatkuvasti uusia, rotua tuntemattomia vain saadakseen teettää pentuja ja hankkiakseen rahaa, näin ei onneksi virtuaalimaailmassa voi tapahtua, vai voisiko? Yleiseen "muotirotuun" nousisi jatkuvasti uusia kasvattajia, ja pian olisi sadoittain jonkin rodun kasvattajia joista osa ei tiedä rodusta mitään, teettäisi vaan pentueita, voisiko virtuaalimaailmaan tulla ns. pimeitä kasvattajia? Menee vähän ohi aiheen mutta kiitos että sain purkaa :D
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
-
- Kriisissä
^bordercollie on yhdyssana...
Mä oon harvinaisten rotujen kasvattaja. Kanakoiria on oikeesti aika paljon (settereitä lähinnä) IRL, mutta yritäppä sitten kasvattaa niitä virtuaalisesti. Settereille nyt sentään on jotain kysyntää, mutta yhtään harvinaisempia kasvattelen lähinnä itekseni. Onhan se vähän hankalaa, mutta jos sais kiinnostusta kanakoiriin nousemaan niin sit voi olla ylpee siitä että on tehny asian eteen jotain. Meni vähän ohi aiheen.
Mä oon harvinaisten rotujen kasvattaja. Kanakoiria on oikeesti aika paljon (settereitä lähinnä) IRL, mutta yritäppä sitten kasvattaa niitä virtuaalisesti. Settereille nyt sentään on jotain kysyntää, mutta yhtään harvinaisempia kasvattelen lähinnä itekseni. Onhan se vähän hankalaa, mutta jos sais kiinnostusta kanakoiriin nousemaan niin sit voi olla ylpee siitä että on tehny asian eteen jotain. Meni vähän ohi aiheen.