Tarpeelliset tiedot virtuaalikoirien sivuilla

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Lansu_
Höpsö veitikka

Tarpeelliset tiedot virtuaalikoirien sivuilla

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Pääsin äsken pitkästä aikaa tuomarointihommiin vepen parissa ja törmäsin heti ongelmiin, jotka kyllä ovat tulleet vastaan aiemminkin, mutta unohtuneet tässä pienen tuomarointitauon aikana. Päätin nyt sitten aloittaa aiheesta keskustelun siinä toivossa että ihmiset kiinnittäisivät asioihin huomiota koiriensa sivuja rakentaessaan, ja siten vähentäisivät tuomareiden pähkäilyn varaan jätettäviä asioita.

Ensimmäisenä heitän ilmaan kysymyksen siitä millainen koirien sivu pitäisi olla ja mitä siellä tulisi näkyä? Perustiedoista virallinen nimi, syntymäaika ja rotu ovat varmasti kaikille itsestäänselvyyksiä, ehkäpä myös kasvattaja ja sukupuoli. Nämä löytyvätkin lähes poikkeuksetta kaikkien koirien sivuilta, mutta entäpä muut yksityiskohdat: säkäkorkeus, ikä, väri, omistaja, rekisterinumero ja mitä kaikkea niitä nyt on. Kuinkas sitten luonteiden, sukutaulujen, kisakalentereiden yms. kanssa? Olisiko vaikkapa lyhyt tiivistelmä pitkästä luonteesta kohdillaan?

Näyttelyissä koirat jaotellaan selkeästi luokittain, jolloin tuomari saa osviittaa koiran iästä. Muiden lajien tuomarit seisovatkin sitten äimänkäkenä kun koirien sivuilla lukee parhaimmillaan pelkästään syntymäaika, joskus varustettuna "oma ikääntyminen"-tekstillä, ja koira mikä mukavinta koira kilpailee kisakalenterinsa mukaan näyttelyissä JUN-luokassa. Tällaisiin tapauksiin olen törmännyt vepekokeita tuomaroidessani useaan kertaan ja siinähän sitten arvailet koiran ikää. JUN-luokan edustajan ikä voi vaihdella 9kk:sta 18kk:een ja vepessä koiran ikäraja on 12kk. Vepeyhdistyksen ylläpitäjältä kysyin aikoinani asiasta ja hän vastasi että kyseessä on tulkinnallinen juttu. Hylätyn olen tällaisille koirille antanut.
Vaikka suurin osa vissiin puoltaa sitä "oma ikääntyminen"-kommenttia niin mä kuitenkin toivoisin sitä osviittaa iästä jotenkin näkyviin. Myös sellaisia tapauksia on tullut vastaan, joissa koiran sivuilta löytyy syntymäaika ja teksti "oma ikääntyminen" mahdollisesti siinä toivossa että tuomarit ajattelisivat koiran olevan tarpeeksi vanha lajiin, mutta kilpailukalenteriani katsoessani totean että jaaha, tää kisaa PEK-luokassa. Tällaisissa tapauksissa olen vepekokeissa hylännyt koiran alle 1-vuotiaana haluttiinpa sillä "oma ikääntyminen"-tekstillä sanoa mitä tahansa.

Toinen perustieto minkä toivoisin kaikkien vepessä kisaavien virtuaalikoirien sivuille on säkäkorkeus! Vepessä minimi säkäkorkeus on 40cm ja sen vuoksi SOVE:een yrittävät chihuahuat yms. on helppo hylätä, mutta vastaan tulee toisinaan esimerkiksi cockerspanieli jonka sivuilla ei säkäkorkeutta lue ja rodun sisällä se vaihtelee 40cm:n molemmin puolin. Jälleen kerran tuomari seisoo kysymysmerkki päänsä yläpuolella. Vepeyhdistyksen ylläpitäjä vastasi tähän kysymykseen hylänneensä itse tällaiset koirat, mutta jälleen kerran on kyse tulkinnasta. Itsekin olen tämmöisen ongelman kohdatessani hylännyt koiran. Säkäkorkeuden lisääminen kaikkien koirien sivuille veisi nämä ongelmat pois ja samalla tuomarien työ vähenisi kun ei tarvitse jokaisen kyseenalaisen rodun säkäkorkeutta erikseen lähteä metsästämään. Muutama hassu numero koiran sivuilla siis nopeuttaisi tai ainakin helpottaisi tuomarointia!

Myös rekisterinumeron merkitsemisestä sivuille oli jo tuolla koirien rekisteröintitopikissa puhetta. Rekisteröinti on ainakin jossain mielessä aika yhtä tyhjän kanssa, jossei rekisterinumeroa viitsi merkitä koirien sivuille. Rekisteröinnin koettiin muutenkin helpottavan esimerkiksi näyttelyissä vaikkapa kasvattajakehien tuomarointia.

Muita ongelmia en nyt tällä hetkellä muista, mutta muutamaan muuhunkin koirien sivuihin liittyvään juttuun olen törmännyt. Noista kuitenkin olisi mielestäni hyvä aloittaa. :)
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Ellu
Keilapallo
Viesti:

Re: Tarpeelliset tiedot virtuaalikoirien sivuilla

Viesti Kirjoittaja Ellu »

Mulla oli vanhoissa taulukoissa kaikki noi mitä luettelit. Uusiin tarvisi lisätä rekisterinumero ja säkä ainakin. Tuomarille on aika vaikeaa jos oleelliset tiedot puuttuu. Itse en ole tuomari missään lajissa.

Tarvii kai noita taulukoita alkaa muuttamaan. ;)
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Mä oon omille koirilleni onnistunut haalimaan kaikki, mitä lueteltiin ekassa viestissä ja olen todella tyytyväinen, että vaivauduin uudistamaan nuo taulukot, kun vaihdettiin hostia. Aiemmin multa uupu muun muassa väri sieltä. Ja äsken tajusin, että mun IRL vuoden ikäseltä koiralta puuttuu oma ikääntyminen -merkintä. :D Ei sitä näyttelyissä oo hylätty ja mejässä sekä haukkukokeissa ei tarkisteta koiria, niin eipä kukaan kuollut. Kävin silti lisäämässä ikäpalkkiin "2 v. (oma ikääntyminen)" -maininnan.

Kun rupesin kisaamaan parilla koirallani agilityssä, lätkin myös säkäkorkeudet sivuille. Tosin oli aikamoista metsästystä, kun ko. koirat ovat sekarotuisia, niin piti vähän laskeskella itse niitä säkäkorkeuksia. :D Mätsäreissäkin niitä mittoja tarvitaan.

Tyhj(/m)ä viesti. \o/
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Frosty
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Frosty »

Säkäkorkeus onkin tässä kohtaa suhteellisen oleellinen lisätä, koska sehän on absoluuttinen - pois se kenestäkään virtuaalikoiranomistajasta että heidän koiransa tietoja rukattaisiin sentillä, parilla suuntaan tai toiseen kilpailuoikeuden takia ;) Ainakin silloin kun mä vielä harrastin, ihmiset pyrkivät kyllä pitämään huolta, että koira on just optimaalisinta kokoa ja näköä.

Mun nähdäkseni oleellisin tieto koiran sivulla on se, että näkyvästi ilmoitetaan koiran olevan virtuaalinen. :D
"The great pleasure of a dog is that you may make a fool of yourself with him and not only will he not scold you, but he will make a fool of himself too."
Ellu
Keilapallo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ellu »

^Onhan se säkä ekassa mainittu. ;)
Frosty
Alkupalat

^ Olenkin niin kieroon kasvanut, että viestini sisälsi sarkasmia - mun nähdäkseni säkäkorkeus on turhanpäiväinen tieto, koska jokainen (esimerkiksi) VePessä virtuaalikoiraansa kisaava varmasti pitää huolta siitä, että koiran säkäkorkeus on riittävä.
"The great pleasure of a dog is that you may make a fool of yourself with him and not only will he not scold you, but he will make a fool of himself too."
Lansu_
Höpsö veitikka

Frosty kirjoitti:^ Olenkin niin kieroon kasvanut, että viestini sisälsi sarkasmia - mun nähdäkseni säkäkorkeus on turhanpäiväinen tieto, koska jokainen (esimerkiksi) VePessä virtuaalikoiraansa kisaava varmasti pitää huolta siitä, että koiran säkäkorkeus on riittävä.
Paitsi että kaikki ei vaivaudu ottamaan selvää osallistumisoikeuksista. Noita vepen soveluokkia tuomaroidessa on nimittäin tullut vastaan mm. pomeranianilla kisaamaan yrittäneitä. Pommin suurin sallittu säkähän on 22cm, mikä on aika kaukana 40cm:stä. :P

Mut joo tuo maininta virtuaalinen tosiaan on yksi tärkeimmistä asioista virtuaalikoiran sivuilla, ja tästä aiheesta onkin jauhettu iät ja ajat.
Frosty
Alkupalat

No aivan ilmeiset feeluthan voi itse toki käydä karsimassa, eiköhän kaikille ole selvää, että pomeranianin säkä ei yllä 40cm edes hyvällä tahdolla.

Mun nähdäkseni kuitenkin on ilmiselvää, että jos jollakulla sitten sattuisikin olemaan cockerspanieli, jonka kanssa he ehdottomasti haluaisivat harrastaa vaikka VePeä, niin viimeistään siinä vaiheessa kun tulee ensimmäinen hylkäävä arvostelu liian matalan sään vuoksi, säkäkorkeus fiksautuu melko vikkelästi pari senttiä ylöspäin. On ne yllättäviä, nuo kasvuspurtit.

Siis eipä siinä, saahan sen säkäkorkeuden sinne laittaa jos siltä tuntuu, mun nähdäkseni se on vähän turhaa nipotusta :)
Natali
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja Natali »

Mun mielestä ne säkäkorkeudet ja väri kuuluu koiran sivuilla olla automaattisesti varsinkin kun ne voi vaikuttaa siihen kisaamiseen. Eikä sen pitäisi edes vieädä hirveästi aikaa tai tilaakaan. Mä ite oon aina merkinny molemmat koirille perustietoihin.
-Milla-
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja -Milla- »

Kissed kirjoitti:...väri kuuluu koiran sivuilla olla automaattisesti varsinkin kun ne voi vaikuttaa siihen kisaamiseen.
Missä lajeissa väri muka kiisaamiseen vaikuttaa...? :lol:

Mutta joo. mä oon aika varma et omien koirien sivuilla on kaikki tärkeä. En tosin tuomaroidessa (KAER) kauheesti katso ikää. Jos siellä on se "oma ikääntyminen" sanonta, niin annan vaan mennä. Jos ikä on ilmotettu ja se on väärä siihen luokkaan niin sitten hylky. Mä luotan siihen että kisaajat/omistajat tietävät että kanakoirakokeisiin on rajat. Sitä paitsi ei se maailmaa kaada vaikka siellä kisaisi joku vähän väärällä iällä. KAERissa ei tosin edes ole alaikärajaa, enkä koe sitä (VKK:n pitäjänä) kauhean tärkeäksi.
Natali
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja Natali »

-Milla- kirjoitti:
Kissed kirjoitti:...väri kuuluu koiran sivuilla olla automaattisesti varsinkin kun ne voi vaikuttaa siihen kisaamiseen.
Pivikoilla vaikuttaa värikin näyttelyissä kisaamiseen ja mulla nyt on koirat pivikoja. Jos pivikolla on värittämättömät/mustavalkoiset kuvat niin koiran sivuilla pitää olla ilmoitettuna väri.
-Milla-
Kriisissä

Viesti Kirjoittaja -Milla- »

Niimpä tietty. Mä taaskin unohdin PIVIKOt ihan kokonaan. niiden parissa kun ei pyöri niin yleensä unohdan ne vaan kokonaan.
Fanni
Nostaa rautaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanni »

Miksi koiran sivuilla ei voisi olla se pelkkä "oma ikääntyminen"- maininta? Kun aloittelin virtuaalikoirien parissa, kisoissa tuli hylkäyksiä perustein "sivuilla ei mainita ikää, tai ole oma ikääntyminen- merkintää", joten sen takia kaikilla koirillani on sivuillaan vain "oma ikääntyminen"- merkintä. En halua koirilleni sivuille pistää mitään tiettyä ikälukua, koska en niitä kuitenkaan muistaisi mennä muuttelemaan, varsinkin kun on suhteellisen iso koiramäärä, koska muuten kaikki koirat olisivat koko ajan tyyliin sen 1 tai 2 v. Tarvitseeko tästä virtuaalikisaamisesta nyt niiin realistista tehdä, että junnukoira jolla on sivullaan vain merkintä "oma ikääntyminen" hylätään, koska tuomari ei tiedä tarkkaa ikää?
  • And you thought the world might end if you just looked the other way
[/size][/color]
Lansu_
Höpsö veitikka

Fanni kirjoitti:Miksi koiran sivuilla ei voisi olla se pelkkä "oma ikääntyminen"- maininta? Kun aloittelin virtuaalikoirien parissa, kisoissa tuli hylkäyksiä perustein "sivuilla ei mainita ikää, tai ole oma ikääntyminen- merkintää", joten sen takia kaikilla koirillani on sivuillaan vain "oma ikääntyminen"- merkintä. En halua koirilleni sivuille pistää mitään tiettyä ikälukua, koska en niitä kuitenkaan muistaisi mennä muuttelemaan, varsinkin kun on suhteellisen iso koiramäärä, koska muuten kaikki koirat olisivat koko ajan tyyliin sen 1 tai 2 v. Tarvitseeko tästä virtuaalikisaamisesta nyt niiin realistista tehdä, että junnukoira jolla on sivullaan vain merkintä "oma ikääntyminen" hylätään, koska tuomari ei tiedä tarkkaa ikää?
En sanonut etteikö voisi olla, mutta miten esimerkiksi vepetuomarina tulkitsisit tilanteen, jossa koiralla on "oma ikääntyminen"-merkintä ja näyttelyissä se kisaa PEK-luokassa? Vepen ikäraja on 12kk ja tää koirahan on näyttelyluokkansa perusteella 7-9kk vaikka "oma ikääntyminen"-merkinnällä ehkä halutaan viitata muuhun.

Mut joo ihan miten vaan. Esitinpähän vaan muutaman toivomuksen, jotka vois selkeyttää jonkun tuomarin työtä (ja ehkäpä helpottaa koirien omistajiakin), mutta toki sitä voi jokainen tulkita miten haluaa. :P
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Kissed kirjoitti:
-Milla- kirjoitti:
Pivikoilla vaikuttaa värikin näyttelyissä kisaamiseen ja mulla nyt on koirat pivikoja. Jos pivikolla on värittämättömät/mustavalkoiset kuvat niin koiran sivuilla pitää olla ilmoitettuna väri.
Musta se värin pakollisuus pivikoilla on vähän hassu, koska säännöt antavat ymmärtää, että värikuvallisillakin koirilla on pakko olla väri mainittuna sivuillaan. OK, mulla on yks piviko mustavalkokuvalla (öwö, lineartkuvalla) ja sillä luonnollisestikin lukee väri siellä sivuilla.

Aini, koen suurta vääryyttä siitä, että valtaosa rekisteröidyistä v-pystäreistä on rekisteröity punaruskeina, vaikka värin nimi on (Mörrin rekisteripapereiden mukaan ainakin) pelkkä punainen. Tää ei liittyny asiaan mitenkään, mutta tuli vaan mieleen. :'D
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Vastaa Viestiin