Pieniä Meripelastajia (LANSUT 12.12. ja NÖFFIT 20.12.)

Ilmoita kennelissäsi syntyneestä pentueesta täällä.
Vastaa Viestiin
Lansu_
Höpsö veitikka

Pieniä Meripelastajia (LANSUT 12.12. ja NÖFFIT 20.12.)

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Kuva
Copyrights Aresibo ja Of the Weeping Willow

Luvassa on ainutlaatuinen tilaisuus, sillä vuoden lopulle olisi suunneilla ihka aitoja Meripelastajia. Meripelastajassa eletään jo aikamoisessa pentukuumeessa, sillä edellisestä pikku-meripelastajista on jo likimain vuosi. Jos lykästää niin luvassa olisi sekä landseereita että newfoundlandinkoiria vielä tämän vuoden puolelle!

Pentujen kirjaimet tulevat olemaan N ja O (en vielä tiedä kumpi rotu edustaa kumpaa kirjainta, riippuu täysin siitä kuinka saadaan viimoset tulokset molempien pentueiden vanhemmille). Nimiä on kuitenkin valmiina jo iso lista, mutta julkaisen ne vähän myöhemmin kun varauksista ja pentueiden syntymisjärjestyksestä on päästy selvyyteen.

----------

Nöffipentue on ollut suunnitteilla jo vuoden alkupuolelta lähtien, mutta se on lykkäytynyt jostain syystä jatkuvasti eteenpäin.

Pentueen emona tulee toimimaan oma musta newfoundlandinkoiranarttuni vFIN vSWE vGBR vLT vKRE & vKANS MVA vSWEW-08 vDKW-08 vGBRW-07 vBELW-07 Agetton Ajasta Ikuisuuteen elikkäs tuttujen kesken pelkkä Ajka. Ajka on rauhallinen pohdiskelija suurella sydämellä. Miellyttämisenhalua tytöltä ei nöffien tapaan juurikaan löydy ja nartun motivointi onkin toisinaan varsin haastavaa. Kisakenttiä olemme kiertäneet todella paljon. Vepessä ei suurempaa menestystä ole tullut: liki kolmenkymmenen kisan jälkeen olemme saavuttaneet kolme I-palkintoa ja edenneet AVO-luokkaan. Tokossa sensijaan kilpailemme erikoisvoittajassa ja tavoitteena olisi vielä valioitua kyseisessä lajissa ennen pentueen teettämistä. Näyttelyistä on tullut pääasiassa erinomaista (yksi H myös plakkarissa), SERTejä on kerätty 18 kpl ja CACIBeja 12 kpl. Nartun paras näyttelysijoitus on tämän vuoden alulta kun Ajka sijoittui KV-näyttelyssä BIS4:ksi. Lisäksi narttu on palkittu VNLY:n Vuoden koirat-kilpailussa vuoden voitokkaimpana newfoundlandinkoirana, vuoden newfoundlandinkoiranarttuna, vesipelastusnewfoundlandinkoirana ja vuoden näyttelynewfoundlandinkoirana 2007. Huippunarttu siis kyseessä!

Isänä tulee toimimaan brittiläinen musta evm-uros Lord McGreedy. Omistajan mukaan uros on toisinaan varsin itsepäinen tapaus, mutta siitä huolimatta iki-ihana ja kiltti nallekarhu. Vepetaipumuksia kuuleman löytyy jossain määrin ja koira ui mielellään.

Varaukset
Kirsi: u. Meripelastajan Outolintu "Jäynä"
Sussa: n.
Henji: u. Meripelastajan Ongelmanuori "Folke"
Ciel: n. Meripelastajan Ohdakeprinsessa "Oona"
jeanne: sijoitusn. Meripelastajan Oloneuvos "Ola"

NEWFOUNDLANDINKOIRAPENTUE SYNTYY 20.12.2008!

Nöffit tulee sitten olemaan O-pentue ja nimilista on tällainen:
  • Meripelastajan Ohdakeprinsessa - CIEL
    Meripelastajan Ohikulkija
    Meripelastajan Ojankaivaja
    Meripelastajan Olkinukke
    Meripelastajan Ongelmanuori - HENJI
    Meripelastajan Onnenonkija
    Meripelastajan Oppipoika
    Meripelastajan Oravanpyörä
    Meripelastajan Orjantappura
    Meripelastajan Outolintu - KIRSI
Samat sanat kuin lansupentueen kohdalla: Nopeet syö hitaat. Itsekin saa yrittää kehittää nimeä, mutta vaatimuksena on että kyseessä on O-kirjaimella alkava, ainakin jossain määrin omaperäinen yhdyssana. Voin varoittaa että mun nimiseula on sitten aika tiukka. :mrgreen:

----------

Landseerpentuetta olen alkanut suunnitella vasta jonkin aikaa sitten tajuttuani että mun lansu-uroshan on kahta I-palkintoa vaille vepevalio.

Pentueen isänä toimii silmäteräni, lansu-uros MV-07 Veselý Medvedík eli Vesseli. Uroksen lempinimi kuvaa paremmin kuin hyvin tämän pojanklopin luonnetta: kyseessä on vauhdinhurmaa rakastava koira, jonka seurassa ei varmasti tylsisty! Vesseli on hömpötyksistään ja vilkkaasta luonteestaan huolimatta aivan ihana kaveri. Tältä koiralta löytyy runsaasti miellyttämisenhalua, mutta toisaalta voimakasluonteinen sähläri tarjoaa paljon muita haasteita ohjaajalleen. Vesseli on kuitenkin peräänantamaton pelastaja, joka ei jätä annettua tehtävää kesken. Menestystä vesipelastuksesta onkin tullut runsaasti: Vesseli kilpailee vepen voittajaluokassa, kahta I-palkintoa vaille valiona. Sillä on takana kolmetoista kilpailua, joista kuusi I-palkintoa ja kolme luokkavoittoa (sijoitusprosentti on peräti 46,2%). Tavoitteena olisi vielä valioitua ennen pentueen syntymistä. Myös koiratanssia olemme harrastaneet pienissä määrin ja pisteitä siitä on kertynyt 159. Näyttelypuolella Vesseli ei ole oikein loistanut. Uros on saanut pääasiassa erittäin hyvää, mutta onpa varastossa muutama ERI ja yksi ROP-sijoituskin. Vesselin paras näyttelytulos on RYP4-sijoitus tämänvuotisessa Maailmanvoittajassa.

Pentueen emä on ruotsalainen evm-narttu Vattenfalls Nejlika. Narttu on kuulemani ja näkemäni mukaan Vesseliä selkeästi rauhallisempi tapaus, mutta osaa myös toisinaan heittäytyä aivan yhtä rämäpääksi kuin minunkin silmäteräni. Omistajan sanoja lainatakseni: "Nejlika on maltillinen neito täynnä räjähtävää energiaa". Pelastusviettejä löytyy täältäkin puolelta, joten luvassa voi olla erinomaisia pelastajia - sitä ei koskaan tiedä.

Varaukset
Hanna: u. Meripelastajan Neliveto "Nelson"
Jebi: u. Meripelastajan Nokikolari "Turo"
Mariza: u. Meripelastajan Nimetön "Saska"
Tuulia: n. Meripelastajan Naskalihammas
Shagan: n. Meripelastajan Nappulaliiga "Nappu"
Mykha: n. Meripelastajan Nokkapokka

LANDSEERPENTUE SYNTYNYT SIIS 12.12.2008!

----------

Molempiin pentueisiin olen saanut tässä vuoden aikana alustavia varauksia. Jokaiselle kiinnostuksensa osoittaneelle lähtee tänään tai viimeistään viikonlopun aikana mailia, jossa tiedustelen vieläkö suunnitelmat ovat voimassa. Myös muita alustavia varauksia otan (vielä ei ole mahdollista varmistaa varaustaan). Molemmista pentueista jää yksi koira kotiin kasvamaan. Sijoituskoiria ei ole tarjolla (ellei joku mua tosissaan pysty vakuuttamaan), sillä tähän mennessä sijoituskoirista on koitunut mulle lähinnä harmia.

Haussa on pitkäikäinen ja rakastava koti, en nimittäin haluaisi näille pennuille samaa kohtaloa kun ensimmäisen pentuene kanssa kävi (jokaikinen vaihtoi kotia ennenkuin löysi "sen oikean"). Suuria kilpailumääriä en vaadi, pari kisaa per kuukausi riittää mainiosti, mutta haluan nähdä ettei koira unohdu vain sivujen koristeeksi. Kehotan tutustumaan myyntiehtoihini ja kasvatusperiaatteisiini.

Mitään ylärajaa en ole asettanut, katsotaan kuinka paljon kiinnostuneita on ja sen mukaan sitten rajoitetaan pentujen määrää. Karsinta tapahtuu sen mukaan kuinka vakuuttunut olen kunkin alustavan varaajan kiinnostuksesta pentua kohtaan - nopeet eivät siis tällä kertaa syö hitaita. Tästä syystä kehotankin panostamaan viestiinsä, kirjoittamaan mahdollisimman laajasti tulevaisuudensuunnitelmista pennun kohdalla, omista virtuaaliprojekteistaan ja kaikesta muusta mitä kokee tarpeellisiksi. Alas saa siis esittää vapaamuotoisia hakemuksia.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Kirsi
Höpsö veitikka

Re: Pieniä Meripelastajia (landseereita ja newfoundlandinkoiria)

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Mä haluaisin Rainvalleyyn ehdottomasti yhden nöffin Meripelastajasta! Etköhän sä mun kisaamiset tiedä aika hyvin, esimerkiksi Melodyn kohdalta. Vepen kohdalla harmittaa nolla tuloksien takia, mutta jotenkin nuo luokat ehtivät aina mennä täyteen ennen meitä. Ja onhan tuon kanssa kuitenkin kisattu siellä, ykköspalkintoja ei vain ole tullut. Ei olla kuitenkaan luovutettu ;>

Mutta kuitenkin, lisää kisanäyttöä voi katsoa vaikka Londonilta. Melodylta voi kuitenkin katsoa noita lajeja missä tultaisiin kisaamaan, vaikka eihän nöffeillä palveluskoirakokeita voi harrastaa. Mutta muuten, agilitya ja koiratanssia ja tuommoisia. PAKK tultaisiin tietysti käymään läpi. Kuvia mulla ei tällä hetkellä ole, mutta voinhan mä aina käydä kasan nöffikasvattajia läpi kuvakerjäyksieni kanssa.
Lansu_
Höpsö veitikka

Kirsille lähtee varmasti nöffipentu! Melodyn kanssa olet onnistunut vakuuttamaan mut kyllä täysin. :) Onko vielä sukupuolitoivomuksia?

Edit / Selvä, ei kiirettä. Pyrin ennen pentuja saamaan varauksiin vahvistuksia ja tosiaan ne viimoset puuttuvat tulokset vielä vanhemmille.
Kirsi
Höpsö veitikka

Ei vielä, mutta enköhän mä ton päätä aika nopeasti :)
Jebi
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jebi »

Mä oisin kyllä ehdottomasti kiinnostunut edelleen juuri Meripelastajan landseerista. Luulisin, että pentu tulisi Sivukaistaan, ellen sitten tee jotain yksityisiä lansupennulle ja keskarille. Paikka olisi siis vielä vähän avoinna.. IRL minulla on tiibetinspanieli, pian puolivuotias kakara, joka vie aikaani jonkin verran. Yleensä arkipäivinä koneella olen melkein joka päivä puolesta tunnista melkein kahteen tuntiin. Koepäivinä ei taas ole koneaikaa. Viikonloppuisin tulee taas oltua enemmän ja varsinkin silloin ehdin virtuaalikoirien parissa olla.

Kisautusta luonani saisi keskivertoisesti. Kisanäyttönä vaikkapa Hani, Eve ja Rosso. Joitakin uusia näyttelytuloksia en ole ehtinyt lisäillä, heti matkan jälkeen tarkoitus on. Rakkautta ja huomiota saisi hyvin paljon. Pitkäaikaisen kodin minulta saisi. Olen saanut yhdeltä paikalta kaksi kasvattia (Even ja Tinin), jotka ovat saaneet minulta pitkäaikaisen kodin. Vaikka kisataukoja joskus on, en unohda koiria nurkkaan. Taukoina olisi sitten pelloilla kirmaamista, järvellä uimista ja paljon huomiota ja muiden koirien kanssa oleiluja. Ilmoittaisin kyllä tauoista. Kisailen tavallisesti seurakoirieni kanssa näyttelyissä, agilityssä (nyt tosin en, kun kisoja ei ole tullut), tottelevaisuudessa ja sitten koiratanssissa sekä flyballissa. Välillä myös vepessä yhden koirani kanssa.

Kuvia minulla on yhdestä lansusta, mutta saatan myös pyytää kuvalupia. :)
Totin blogi
taukoilua v-koirista. kasvattien omistajat heittäkää yv:tä jos koirien kisautus mietityttää.
Lansu_
Höpsö veitikka

Jebille lähtee lansu, hienoa että näillekin on kysyntää. :) Onko vielä tässä vaiheessa sukupuolitoiveita?
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Lansu_ kirjoitti:Karsinta tapahtuu sen mukaan kuinka vakuuttunut olen kunkin alustavan varaajan kiinnostuksesta pentua kohtaan...
...kehotankin panostamaan viestiinsä...
Joo'o, olis pitäny lukee tää topa ennen ku lähetin mailia..

Mutta juu, mun varaus taitaa sittenkin koskea urosta eikä narttua. Kuvissani taitaakin olla uros eikä narttu kuten muistelin (varmistettavana rotu- ja sukupuolikysymyksissä), mutta ilmoittelen kun tiedän paremmin. :)
Kirsi
Höpsö veitikka

Kyllä mä taidan uroksen ottaa, kun sain niin kivat kuvaluvatkin äkkiä. Kyselin tosin yhteensä 15 kennulta kuvalupia, että kaipa sieltä voisi odottaa toisiakin lupia :D Mutta tulkoot tai ei, niin urosta olen ottamassa.
Lansu_
Höpsö veitikka

Henji kirjoitti:Mutta juu, mun varaus taitaa sittenkin koskea urosta eikä narttua. Kuvissani taitaakin olla uros eikä narttu kuten muistelin (varmistettavana rotu- ja sukupuolikysymyksissä), mutta ilmoittelen kun tiedän paremmin. :)
Usko pois, kyllä mä oon harkinnu jokaisen kohdalla tosissani lähteekö pentu vai ei ja sun kohdalla olen sellasen päättänyt antaa. :) Kävin katsomassa ne kuvat ja kyllä mielestäni kyseessä on selkeä uros. Vaihdoin siis sukupuolen.
Kirsi kirjoitti:Kyllä mä taidan uroksen ottaa, kun sain niin kivat kuvaluvatkin äkkiä. Kyselin tosin yhteensä 15 kennulta kuvalupia, että kaipa sieltä voisi odottaa toisiakin lupia :D Mutta tulkoot tai ei, niin urosta olen ottamassa.
Kyseisen koiran väri on rotumääritelmän vastainen. Mustaksi koiraksi tuolla on liian isot valkoiset merkit ja se mikä tekee koirasta värivirheellisen ovat jalat: mustalla koiralla saa olla valkoista vain varpaissa (tällä on kolmessa jalassa valkoiset sukat). Valkomustasta tuo ei mene. Älä kysy miten tuo on voinut menestyä, taitaa jenkeillä olla omat rotumääritelmät - olenpa törmännyt valkoruskeaankin nöffiin jenkkiläisessä kennelissä. Täällä suomeksi, kuvien kera, selitystä valkomustasta väristä. Toivottavasti löydät kuitenkin vielä kuvat. :)
Kirsi
Höpsö veitikka

Katos joo.. Enhän mä tota tullut ajatelleeksikaan, kun kuvan koira on muotovalio. Noh, eihän niillä kuvilla vielä mikään kiire ole :)
Sussa
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Sussa »

Moi. :)

Mä oon tässä ehtinyt sopivia kuvia tuolle tulevalle nöffi pennulle, jos semmosen vielä saan. Niinkun sanoin siinä sähköpostissa, etten ole varma kumman otan, uroksen siis vai nartun - joten täältä saattaa tupsahtaa kuva kumpaa puolta tahansa, en saata erottaa.

http://flickr.com/photos/devilstar/2688183607/
Tässäpä on soma yksilö, jos oikein katson onko tämä tyttö? Pitää vielä kysyä kuvalupaa tähän.

Mutta joo alotin tänään jo sivujeni ulkoasun vaihdoksen ja sitten tästä osotteesta: http://www.freewebs.com/elementti-koiran/ saat sitten vilkasta. Kesken on vielä mutta osa osioista toimii. :)
Lansu_
Höpsö veitikka

Sussa kirjoitti:http://flickr.com/photos/devilstar/2688183607/
Tässäpä on soma yksilö, jos oikein katson onko tämä tyttö? Pitää vielä kysyä kuvalupaa tähän.
Kyseessä on uros, omaan silmääni muuten erittäin komea sellainen. En tiedä etsitkö nimenomaan narttua, mutta sinuna kysyisin kyllä josko kuvaaja antaisi tuohon kuvaan luvan. :)
Sussa
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Sussa »

Ok. Joo, mä löysin tästä pari-kolme hienoa kuvaa mutta tuohon tykästyin eniten. Pitää tosissaan ruveta tonkimaan yhteystietoja ja lupia kyselemään.. : )
Miten on, kun en ole näihin Newfoundlainin koiriin näyttelypuoleen erityisesti tutustunut, niin näyttelypuoli? Suurin osa kuvista mitä löysin oli mustia, että ovatko ne "parhaimmistoa", ja ruskeat sitten "epäarvostettuja" ?
Lansu_
Höpsö veitikka

Sussa kirjoitti:Miten on, kun en ole näihin Newfoundlainin koiriin näyttelypuoleen erityisesti tutustunut, niin näyttelypuoli? Suurin osa kuvista mitä löysin oli mustia, että ovatko ne "parhaimmistoa", ja ruskeat sitten "epäarvostettuja" ?
Nöffillä on kolme erilaista väriä: musta, ruskea ja valkomusta. Kaikki värit kilpailevat näyttelyssä samassa luokassa eikä koiran värin pitäisi sen kummemmin vaikuttaa arvosteluun. Rotumääritelmästä löytyy suhteellsien tarkat kuvaukset jokaiselle värille (millaiset valkoiset merkit ovat sallittuja ja kuinka suuria ne saavat olla). Mikään väri ei mene yli muiden eli oli koiran väri mikä tahansa se voi menestyä, mutta valkomustalla värillä on erityinen merkitys rodun historian kannalta.
Mustalla ja ruskealla nöffillä sallitaan pienet valkoiset merkit rinnassa, varpaissa ja / tai hännänpäässä, mutta suuria valkoisia alueita ei saisi olla. Kirsi heitti tuolla edellä linkin sellaisen mustan nöffin sivuille, jolla on liian suuret valkoiset merkit. Valkomustan nöffin toivottu värijakauma on seuraava: musta valkoisella "pläsillä" varustettu pää, symmetrinen musta satula, musta lantio ja hännentyvi, mustia pilkkuja (eli nokipilkkuja) voi olla muualla kehossa pienissä määrin.
Kirsi
Höpsö veitikka

Ei pitäisi olla kuvien kanssa enää ongelmia, sain nimittäin kolme uutta kuvalupaa. Lupalistankaan mukaan ei ole muita saaneita ja onhan noissa nyt koira vaihtoehtoja muutenkin.
Vastaa Viestiin