Paimennusasiaa!
- Frisky
- Ei enää ikinä uudestaan
- Viesti:
Re: Paimennusasiaa!
^^
Joo siis, en mä tolla sitä tarkoittanutkaan, että nämä ns. vääränrotuiset koirat haittaisivat viemällä luokista tilaa yms, mutta jos paimennukseen tahdottaisiin realistisuutta niin rajaamalla muut rodut pois, sitä saataisiin. Ja niin kuin sanottu, onhan suuri osa muistakin lajeista rajattu vain niille roduille joiden viettit kys. lajiin sopivat esimerkiksi juuri noutajien noutajakokeet. Toisaalta silloin ei kyllä kannattaisi antaa 'vääränrotuisillekaan' mitään vapautuksia vaan kannattaisi vain tiukasti rajata noi paimenkoirarodut (+sekarotuiset) mukaan.
Pointti oli siis, että mä kannatan noita roturajoituksia (:
Joo siis, en mä tolla sitä tarkoittanutkaan, että nämä ns. vääränrotuiset koirat haittaisivat viemällä luokista tilaa yms, mutta jos paimennukseen tahdottaisiin realistisuutta niin rajaamalla muut rodut pois, sitä saataisiin. Ja niin kuin sanottu, onhan suuri osa muistakin lajeista rajattu vain niille roduille joiden viettit kys. lajiin sopivat esimerkiksi juuri noutajien noutajakokeet. Toisaalta silloin ei kyllä kannattaisi antaa 'vääränrotuisillekaan' mitään vapautuksia vaan kannattaisi vain tiukasti rajata noi paimenkoirarodut (+sekarotuiset) mukaan.
Pointti oli siis, että mä kannatan noita roturajoituksia (:
- Sikko
- Floodari
Ehdottomasti roturajoitusten kannalla! Mulla on monesti pistänyt silmään just sellasia ns. vääränrotusia koiria (schipperkejä, samojedejä etc.), jotka on jostain syystä nakattu paimennukseen mukaan. Ilmeisesti halutaan vaan kartuttaa sitä meriittilistaa nimen edessä..
you know what i like about people?
their dogs
their dogs
- Wolfie
- Höpsö veitikka
^Mutta eikös schipperke kuulu paimenkoiriin? Eniten mua pistää silmään paimentavat villakoirat, afgaanit ja just sammarit.
- My puppets.
Ilman käsii
- My puppets.
Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
-
- Le-ppä-ker-ttu
Täytyy kyllä sanoa, että tykkään paimenkoirayhdistyksen toiminnasta erittäin paljon! Sivuilla on kaikki tarvittava informaatio selkeästi ja itse yhdistyksen toiminta (sähköposteihin vastaaminen) on nopeaa ja tämän takia tykkään järjestää paimennuskisoja kaikista mieluiten :) Roturajoitukset ehdottomasti kehiin! Olen miettinyt niitä siitä asti, kun näin v PVA labbiksen.. Irl edes työlinjainen bordercollie ei välttämättä syty lampaille saatika sitten valioidu siitä. Omaa luokkaa valioille en nää tarpeellisena, eikä sääntöjä mun mielestä välttämättä tarvitse muuttaa nykyisien irl sääntöjen mukaisiksi juuri nykyisten sääntöjen helppouden takia.
Ulkoasu toimii mulla (Safari) hyvin, paitsi taustakuva toistuu hassun näköisesti alaspäin.
Kiitos hyvästä VPKYn ylläpidosta!
Ulkoasu toimii mulla (Safari) hyvin, paitsi taustakuva toistuu hassun näköisesti alaspäin.
Kiitos hyvästä VPKYn ylläpidosta!
-
- Höpsö veitikka
Olen seurannut topaa ja keskusteluja, ja itse olen myös isomman luokkakoon ja roturajoitusten kannalla (nimimerkki. aikoinaan virtuaaliharrastuksensa alussa dobermannilla paimentava..)
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
-
- Floodari
Tykkäisin tähän väliin sanoa, että asiat kun eivät ole mustavalkoisia. Vai miltä tämä näyttää? Epätavalliselta, mutta kyllä se farkku noita lampaita paimentaa. Tässä taas olisi kuvia paimentavasta rhodesiankoirasta. Musta tämä nykyinen systeemi on ihan toimiva, jokainen kisatkoon omatuntonsa mukaan.
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
- Sikko
- Floodari
Kuuluu, mutta harvasta sipestä niitä paimenkoiran ominaisuuksia löytyy. ;) Onhan niitä irl testattu, mutta en juuri ole kuullut yhdestäkään schipperkestä, joka olisi lampaille syttynyt.Rebecca kirjoitti:^Mutta eikös schipperke kuulu paimenkoiriin? Eniten mua pistää silmään paimentavat villakoirat, afgaanit ja just sammarit.
Joana totta kai niitä on tuollaisia ns. ei-paimenkoirarotuja, jotka saattaa syttyä paimennukselle. Mutta miksei pk-lajejakin avata sitten kaikille roduille? Tai haukkukokeita? Menee pilkunviilaukseksi, mutta miks ihmeessä PAIMENKOIRARODUILLE tarkoitettu laji ei voi pysyä paimenille tarkoitettuna?
their dogs
their dogs
- Wolfie
- Höpsö veitikka
^Joo siis kunhan sanoin :). En mäkään ole yhtään schipperkeä huomannut, joka lampaille syttyis. Musta olis kuitenkin ookoo, jos ne saisivat myös osallistua vPKY:n kisoihin, sillä ne ovat paimenkoiria.
Sitä samaa ihmettelen mitä Sikkokin. Tosi harvat farkut lampaille syttyy, ja jos kerran väärän rotuiset saavat osallistua paimennukseen, niin miksei sittän mejää avata kaikille roduille, tai miksei koe -ja ratajuoksuihin voisi osallistua sitten myös kaikki rodut, villakoirista englanninsettereihin. Mä en todellakaan kannata sitä, että paimennukseen saisi osallistua mikä tahansa, sillä muissakin lajeissa on rajattu realistisuuden takia, miksi siis tehdä tässä poikkeusta.
Sitä samaa ihmettelen mitä Sikkokin. Tosi harvat farkut lampaille syttyy, ja jos kerran väärän rotuiset saavat osallistua paimennukseen, niin miksei sittän mejää avata kaikille roduille, tai miksei koe -ja ratajuoksuihin voisi osallistua sitten myös kaikki rodut, villakoirista englanninsettereihin. Mä en todellakaan kannata sitä, että paimennukseen saisi osallistua mikä tahansa, sillä muissakin lajeissa on rajattu realistisuuden takia, miksi siis tehdä tässä poikkeusta.
- My puppets.
Ilman käsii
- My puppets.
Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
-
- Syvällistä
- Viesti:
Mie nyt tunnen nokkani tähän ja ilmaisen oman mielipiteeni tästä paimennusrotuasista. Eli oon samaa mieltä Sikon kanssa, mun mielestä pitäisi ehdottomasti laittaa paimentamiseen rajoitukset, niin että vain paimenkoirat voivat niihin osallistua. Mun mielestä on naurettavaa kisauttaa jotain tyyliin villakoiraa paimennuksessa, sillä eihän ne herrajumala sentään mitään paimenkoiria ole. Mutta näin. Minun mielipide. (:
-
- Alkupalat
- Viesti:
Laitoin tuonne sivun yläkulmaan tollasen merkinnän, milloin sinne on lisätty kutsuja. Voin sitten 2010-kalenterin laittaa toisinpäin.Spiegel kirjoitti:Uudistuksista kun puhuttiin: toivoisin itse, että kisakalenteri olisi toisinpäin, siis uudet kisat löytyisivät ylhäältä. Vuoden aikana kun noita kisoja järjestetään sen verran paljon, että on aina rasittavaa scrollailla alas nähdäkseen, onko uusia kisoja tullut. Vaihtoehtoisesti kalenterisivun ylälaidassa voisi olla edes maininta, milloin on uusia kisoja lisätty. Ei toki ole järjettömän suuri vaiva selata kalenteria alas, mutta toimivuuden ja helppouden kannalta ajattelin ehdottaa tällaista.
Osa on toivonut, että kupeja jaettaisiin enemmän. Niiden määrää voisi kyllä varmaan muuttaa ja jos luokkien maksimimäärää nostaa, niin niitä joutuu sitten muutenkin muuttamaan.
Nykyisellään kupeja siis jaetaan tämän verran:
# 3-5 osallistujaa : 1 KUPI
# 6-10 osallistujaa : 2 KUPIa
# 11-20 osallistujaa : 3 KUPIa
# 21-25 osallistujaa : 4 KUPIa
En nyt oikein tiedä, miten niiden määrää kannattaisi nostaa, koska viiden osallistujan jälkeen tavallaan jaetaan 1 KUPI enemmän, mutta tuohon 11-20 osallistujan välille ei tulekaan yhtä KUPIa lisää, vaikka osallistujia on 10 enemmän kuin 6-10 osallistujan luokassa ja siinä välillä olisi periaatteessa pitänyt olla myös 1 KUPI.. Logiikka jotenkin mättää.

Mutta joka tapauksessa, omasta mielestäni luokkien maksimimäärän voisi nostaa 35:een ja ehkä jopa 40:een? Tämähän ei sitten tietysti tarkoita, että kaikkien pitäisi järjestää 35 koiran kisoja, eikä se nyt varsinkaan B-lohkon kilpailuissa varmaan edes olisi mahdollista.
Jos tuolla viiden koiran menetelmällä jatkaa, niin silloin kupeja jaettaisiin tämän verran:
# 11-20 osallistujaa : 3 KUPIa
# 21-25 osallistujaa : 4 KUPIa
# 26-30 osallistujaa : 5 KUPIa
# 31-35 osallistujaa : 6 KUPIa
# 36-40 osallistujaa : 7 KUPIa
jnejne..
Ja kupeja tulisi myös yksi enemmän, jos tuo 11-20 osallistujan 3 KUPIa otettaisiin pois, eli näin:
# 11-15 osallistujaa : 3 KUPIa
# 16-20 osallistujaa : 4 KUPIa
# 21-25 osallistujaa : 5 KUPIa
# 26-30 osallistujaa : 6 KUPIa
jne.
- Lania
- Kanada
- Viesti:
Tuosta schipperkestä ajattelin vain sanoa, kun ilmeisesti olet sitä mieltä että se ei sovellu paimennukseen. Itse siis kisaan virtuaalisesti schipperkeilläni paimennusta ja minusta se on aivan luonnollista, sillä se kuuluu paimenkoiriin ja itselläni on myös IRL kokemusta schipperkeistä ja niiltä tosiaan löytyy monilta uskomattomankin paljon paimennusviettiä, joten minusta se soveltuu hyvin paimennukseen kuten monet muutkin paimenkoirarodut.Sikko kirjoitti:Ehdottomasti roturajoitusten kannalla! Mulla on monesti pistänyt silmään just sellasia ns. vääränrotusia koiria (schipperkejä, samojedejä etc.), jotka on jostain syystä nakattu paimennukseen mukaan. Ilmeisesti halutaan vaan kartuttaa sitä meriittilistaa nimen edessä..
Mutta eipä siitä enempää, halusin vain ilmaista mielipiteeni juuri tätä rotua kohtaan kun monet niin uskovat että siitä ei olisi paimennukseen.

- your my lucky ace
- .............................................................
Vuoden Pokaalikahmija 2016
Vuoden Pokaalikahmija & aktiivikasvattaja 2015
- Sikko
- Floodari
^ Mullakin on kokemusta sipeistä irl. Olen monta kertaa ronkkinut nettiä siinä toivossa, että löytäisin schipperkeiltä jotain paimennuskokemuksia, mutta en ole niitä juurikaan löytänyt. Tietysti on olemassa yksilöitä - kuten muissakin roduissa - mutta pääasiallisesti niiltä ei löydy valmiuksia ihan kunnolliseen ja päivittäiseen paimennushommaan. Oon itse asiassa sun kanssa tästä joskus aiemminkin keskustellut ja totesit itsekin, että harvasta schipperkestä on todella paimentamaan, mutta miten vain.
their dogs
their dogs
-
- Kanada
FCI 2-ryhmässä on kanssa paimenkoira/mahdollisesti paimenkoiria, mä tiedän nyt vaan ton yhden enkä jaksa alkaa kaikkien rotumääritelmiä lukemaan
. Mutta siis cimarrón uruguayo eli uruguayncimarron, jollainen mulle on tulossa nyt lähiaikoina käyttökoiraksi - olisihan se kiva päästä kisaamaan paimennuksessakin! Karjakoirahan toi siis on, eli B-lohkoon kuuluu. Rotumääritelmässä lukee näin: "Käyttötarkoitus: Erinomainen paimenkoira, suurriistan metsästyskoira ja vahti."
Ajattelin vaan tulla ilmoittamaan, että kannattaa sitten katsoa mahdollisia roturajoituksia tehdessä tarkasti rotumääritelmiä - vaikkei ehkä uskoisi, että molosseistakin löytyy paimen-/oikeastaan karjakoira, niin kyllä sieltä löytyy :--D. Vaikka mun tietääkseni virt.maailmassa ei (vielä) ole yhtään cimarronia, niin sille kuitenkin kuuluu oikeus osallistua B-lohkon kisoihin.
Niin joo ja mitenkäs EFR-ryhmään kuuluvat koirat? Mulla ei ole siltä puolelta kokemusta, mutta mun tietääkseni sieltäkin löytyy paimenkoiria - onko niillä oikeus osallistua?

Ajattelin vaan tulla ilmoittamaan, että kannattaa sitten katsoa mahdollisia roturajoituksia tehdessä tarkasti rotumääritelmiä - vaikkei ehkä uskoisi, että molosseistakin löytyy paimen-/oikeastaan karjakoira, niin kyllä sieltä löytyy :--D. Vaikka mun tietääkseni virt.maailmassa ei (vielä) ole yhtään cimarronia, niin sille kuitenkin kuuluu oikeus osallistua B-lohkon kisoihin.
Niin joo ja mitenkäs EFR-ryhmään kuuluvat koirat? Mulla ei ole siltä puolelta kokemusta, mutta mun tietääkseni sieltäkin löytyy paimenkoiria - onko niillä oikeus osallistua?
feel love before it's gone
-
- Floodari
EFR-ryhmästä on ainakin catahoula leopard dogia käytetty karjan paimennukseen, ja käytetään yhä. Se on myös metsästyskoira, mutta ei pääse osallistumaan juuri osallistujarajoitusten vuoksi metsästykseen. Toivottavasti osallistujarajoitukset eivät vie näiltä viimeistä käyttömahdollisuutta eli paimennusta.
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
-
- Kanada
Mutta eikö toisaalta pelkkä "kilpailuihin saavat osallistua vain paimenkoirarotuiset koirat" -maininta riittäisi, ettei mitenkään tarkasti rajattaisi rotuja? Sivuilla voisi/olisi hyvä myös kertoa, mistä ryhmistä niitä paimenia löytyy, ettei niitä villakoiria sinne paimennuskisoihin eksyisi. Mä en kannata roturajoituksia samaan tyyliin kuin esimerkiksi VSPKL:llä on lista roduista, jotka saavat osallistua. Ellette sitten välttämättä halua lähteä lukemaan jokaisen rodun rotumääritelmää plus mahdollisesti etsimään vielä muualta internetistä tietoa, että paimentaako juuri se kyseenomainen indokiinanpölyhuisku edelleen jossain päin maailmaa.
Toinen mahdollisuus on tietenkin, että jonkun harvinaisen paimenkoirarodun hankkinut omistaja voi tulla ilmoittamaan paimenkoirayhdistyksen ylläpitäjälle rodun olemassaolevasta paimennusvietistä, jolloin ylläpitäjä voi lisätä rodun listaan.
Toinen mahdollisuus on tietenkin, että jonkun harvinaisen paimenkoirarodun hankkinut omistaja voi tulla ilmoittamaan paimenkoirayhdistyksen ylläpitäjälle rodun olemassaolevasta paimennusvietistä, jolloin ylläpitäjä voi lisätä rodun listaan.
feel love before it's gone