Tuomaroimiseen selkeyttä ja yhtenäisyyttä?
-
- Floodari
Re: Tuomaroimiseen selkeyttä ja yhtenäisyyttä?
Joskus kyllä ihmetyttää miten jotkut ovat päässeet tuomariksi... Itse ostin uuden koiran jonka kuvat vaihdoin oston yhteydessä. Näyttelyssä eräs tuomari oli laittanut laatikseksi T:n ja kirjoittanut "olen antanut sanallisen aiemminkin". Olo oli hieman täh, sillä koiran sivut olivat vaihtuneet ja kuvat olivat myös aivan erilaiset! Kyseessä oli siis piviko. Tuli sellainen olo, ettei koiran sivua oltu edes avattu tuomaroitaessa. Seuraavassa näyttelyssä samalla tuomarilla koirani oli PN2.
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
-
- Le-ppä-ker-ttu
En ota sen kummemmin kantaa asiaan, kuin että eri tuomareilla näkemykset ovat monesti kovinkin erilaisia, vaikkei pitäisikään (peräänkuulutan sitä oikeannäköistä rotunsa edustajaa, jonkalaisia ei voi olla usean erinäköiset koirat). Ja toisena koira saattaa muuttua viikossa paljonkin, esim. lihasjumien takia koira liikkuu erittäin huonosti, ja tietystikään erinomaista ei pidä antaa koiralle joka ei liiku oikein. esimjne.
-
- Höpsö veitikka
^ eiks tässä puhuta virtuaalikoirista? miten virtuaalikoiran liikkeet voi ylipäätään nähdä/arvostella (ainakaan koiralla jolla ei liikekuvia ole) saatikaan päätellä että onko sillä lihaksissa jotain minkä vuoksi se liikkuu huonosti? :D
Tuomaroimiseen ei oikein voi millään saada varsinaista yhtenäisyyttä, koska jokaisella tuomarilla on omat mieltymyksensä. siitä tosin minäkin tykkäisin että ne rotumääritelmät sisäistetään ennen kuin aletaan mieltyä tietynlaisiin rakenteisiin. totta kai se on makukysymys, esimerkiksi kuinka runsasturkkisista koirista pitää, mutta jos vähänkään vilkaisisi rotumääritelmään niin vois vaikka huomata ettei sitä karvaa kuulukaan olla niin paljoa että nokka just ja just näkyy. on tuomareita joiden arvosteluperiaatteita mä en ymmärrä ollenkaan, niille vois vaikka sen rotumääritelmän joskus vipata, mutta löytyy kanssa sellaisia joilla on oikeasti näkemystä oikeanmalliseen koiraan.
Tuomaroimiseen ei oikein voi millään saada varsinaista yhtenäisyyttä, koska jokaisella tuomarilla on omat mieltymyksensä. siitä tosin minäkin tykkäisin että ne rotumääritelmät sisäistetään ennen kuin aletaan mieltyä tietynlaisiin rakenteisiin. totta kai se on makukysymys, esimerkiksi kuinka runsasturkkisista koirista pitää, mutta jos vähänkään vilkaisisi rotumääritelmään niin vois vaikka huomata ettei sitä karvaa kuulukaan olla niin paljoa että nokka just ja just näkyy. on tuomareita joiden arvosteluperiaatteita mä en ymmärrä ollenkaan, niille vois vaikka sen rotumääritelmän joskus vipata, mutta löytyy kanssa sellaisia joilla on oikeasti näkemystä oikeanmalliseen koiraan.
vuoden kadehdituin 2012
vuoden ulkoasuntekijä 2016
vuoden ulkoasuntekijä 2016
-
- Analysaattori
- Viesti:
Minun mielestä olisi kiva, jos perusteltaisiin vaikka aivan lyhyestikin niitä H:ta ja T:tä (miksei myös muitakin), miksi juuri se kyseinen koira on saanut ne laatumaininnat. Minun mielestä on aivan turhaa käydä silmän muodot ja huulien lörppöydet (mikä sana :-D) sun muut erikseen pikkutarkasti läpi sanallisessa, ei niin tee oikeat IRL-tuomaritkaan ellei ne huulet ole jotenkin virheellisen lörpöt tai silmät esimerkiksi pyöreät kun niiden pitäisi olla mantelinmuotoiset. Muutamalla sanalla perusteltu mielipide riittäisi hyvin.
Oman IRL-koirani pisin arvostelu on tämänpituinen: "Oikean kokoinen uros, mutta tarvitsee enemmän aikaa kehittyäkseen. Hyvin mukava, maaskuliininen pää. Tummat silmät. Hyvätyyppinen kuono. Kyllin näyttävä leuka. Hyvä kaula. Tasainen ylälinja. Hyvä turkki. Tarpeeksi kulmautunut etuosa. Hyvin kulmautunut takaosa. Hyvät jalat. Hyvä turkki. Liikkuu hyvin. Hyvin esitetty."
Yhden virtuaalikoiran pisin arvostelu sen sijaan on näin pitkä: "Aivan älyttömän upea uros, erinomainen rotu- ja sukupuolileima. Erinomainen kallo, otsa, otsapenger, kuono-osa, leuat, silmät ja ilme. Erinomaiset kuono-osan ja kallon keskinäiset mittasuhteet. Erinomaiset korvat, jotka ovat hyvin kiinnittyneet ja joissa on oikea koko ja muoto. Erinomainen kaula ja kaunis niskan kaari. Erinomainen eturinta ja rintakehä. Erinomaiset etukulmaukset, hyvin viistottuneet olkavarret ja lavat. Hieman liian rungon alle sijoittuneet eturaajat, joissa on erinomainen luusto ja lihaksisto. Erinomainen ylä- ja alalinja. Erinomainen, tiivis ja lihaksikas lanneosa, joka liittyy erinomaisesti kauniisti laskevaan ja sopivan mittaiseen lantioon. Erinomaiset takakulmaukset ja takaraajojen rakenne, luusto ja lihaksisto. Erinomainen häntä. Erinomainen, hyvin hoidettu ja trimmattu turkki ja kaunis, sävykäs väritys. Kokonaisuudessaan upea uros, joka pääsee erittäin lähelle rotumääritelmän kuvailemaa ihannetta."
Minun mielestä juuri tämä on melkein naurettavaa. Ei sen virtuaalikoirankaan arvostelun tarvitse olla noin mahdottoman pitkä, lyhyempikin riittää aivan hyvin. Ei ole kovin suuri vaiva kirjoittaa tuollaista IRL-arvostelun pituista arvostelua virtuaalikoirallekaan. Kun tein tuomarikokeen, kirjoitin hieman tuota IRL-arvostelua pidemmän arvostelun ja siitä sanottiin, että voisi olla hieman pidempi. Lyhyempäänkin kuitenkin saisi aivan riittävästi asiaa varsinkin kuin tuokin virtuaalikoiran arvostelu on lähes tulkoon pelkkää erinomaista.
Yhtenäisyydestä en sano muuta kuin, että kaikilla on omat mielipiteensä eivätkä laatumaininnat, sanallisista puhumattakaan voi siksi olla samanlaisia kaikilla.
Oman IRL-koirani pisin arvostelu on tämänpituinen: "Oikean kokoinen uros, mutta tarvitsee enemmän aikaa kehittyäkseen. Hyvin mukava, maaskuliininen pää. Tummat silmät. Hyvätyyppinen kuono. Kyllin näyttävä leuka. Hyvä kaula. Tasainen ylälinja. Hyvä turkki. Tarpeeksi kulmautunut etuosa. Hyvin kulmautunut takaosa. Hyvät jalat. Hyvä turkki. Liikkuu hyvin. Hyvin esitetty."
Yhden virtuaalikoiran pisin arvostelu sen sijaan on näin pitkä: "Aivan älyttömän upea uros, erinomainen rotu- ja sukupuolileima. Erinomainen kallo, otsa, otsapenger, kuono-osa, leuat, silmät ja ilme. Erinomaiset kuono-osan ja kallon keskinäiset mittasuhteet. Erinomaiset korvat, jotka ovat hyvin kiinnittyneet ja joissa on oikea koko ja muoto. Erinomainen kaula ja kaunis niskan kaari. Erinomainen eturinta ja rintakehä. Erinomaiset etukulmaukset, hyvin viistottuneet olkavarret ja lavat. Hieman liian rungon alle sijoittuneet eturaajat, joissa on erinomainen luusto ja lihaksisto. Erinomainen ylä- ja alalinja. Erinomainen, tiivis ja lihaksikas lanneosa, joka liittyy erinomaisesti kauniisti laskevaan ja sopivan mittaiseen lantioon. Erinomaiset takakulmaukset ja takaraajojen rakenne, luusto ja lihaksisto. Erinomainen häntä. Erinomainen, hyvin hoidettu ja trimmattu turkki ja kaunis, sävykäs väritys. Kokonaisuudessaan upea uros, joka pääsee erittäin lähelle rotumääritelmän kuvailemaa ihannetta."
Minun mielestä juuri tämä on melkein naurettavaa. Ei sen virtuaalikoirankaan arvostelun tarvitse olla noin mahdottoman pitkä, lyhyempikin riittää aivan hyvin. Ei ole kovin suuri vaiva kirjoittaa tuollaista IRL-arvostelun pituista arvostelua virtuaalikoirallekaan. Kun tein tuomarikokeen, kirjoitin hieman tuota IRL-arvostelua pidemmän arvostelun ja siitä sanottiin, että voisi olla hieman pidempi. Lyhyempäänkin kuitenkin saisi aivan riittävästi asiaa varsinkin kuin tuokin virtuaalikoiran arvostelu on lähes tulkoon pelkkää erinomaista.
Yhtenäisyydestä en sano muuta kuin, että kaikilla on omat mielipiteensä eivätkä laatumaininnat, sanallisista puhumattakaan voi siksi olla samanlaisia kaikilla.
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa
Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
-
- Analysaattori
- Viesti:
Voihan olla, että tuomari oli kerennyt arvotella vanhoilla kuvilla ja tulosten laittaja laittanut tulokset sen verran myöhässä, että olit jo kerennyt vaihtaa kuvat.Joana kirjoitti:Joskus kyllä ihmetyttää miten jotkut ovat päässeet tuomariksi... Itse ostin uuden koiran jonka kuvat vaihdoin oston yhteydessä. Näyttelyssä eräs tuomari oli laittanut laatikseksi T:n ja kirjoittanut "olen antanut sanallisen aiemminkin". Olo oli hieman täh, sillä koiran sivut olivat vaihtuneet ja kuvat olivat myös aivan erilaiset! Kyseessä oli siis piviko. Tuli sellainen olo, ettei koiran sivua oltu edes avattu tuomaroitaessa. Seuraavassa näyttelyssä samalla tuomarilla koirani oli PN2.
Elinan kanssa olen täysin samaa mieltä nuista arvosteluista.
-
- Floodari
En ole varma tajusinko oikein, mutta ilmoitin koirani siis itse näyttelyyn ja se sai heti uudet kuvat kun sen otin...Hobu kirjoitti:Voihan olla, että tuomari oli kerennyt arvotella vanhoilla kuvilla ja tulosten laittaja laittanut tulokset sen verran myöhässä, että olit jo kerennyt vaihtaa kuvat.Joana kirjoitti:Joskus kyllä ihmetyttää miten jotkut ovat päässeet tuomariksi... Itse ostin uuden koiran jonka kuvat vaihdoin oston yhteydessä. Näyttelyssä eräs tuomari oli laittanut laatikseksi T:n ja kirjoittanut "olen antanut sanallisen aiemminkin". Olo oli hieman täh, sillä koiran sivut olivat vaihtuneet ja kuvat olivat myös aivan erilaiset! Kyseessä oli siis piviko. Tuli sellainen olo, ettei koiran sivua oltu edes avattu tuomaroitaessa. Seuraavassa näyttelyssä samalla tuomarilla koirani oli PN2.
Elinan kanssa olen täysin samaa mieltä nuista arvosteluista.
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
-
- Analysaattori
- Viesti:
^ Aaa, okei. No sitten on kyllä vaikuttaa siltä ettei koiran sivua ole katsottu...
-
- Le-ppä-ker-ttu
Täällä oli jotain puhetta myös IRL tuomaroimisesta, johon kommentoin lihasjumeja. Muutoin teksti pätee sekä IRL- että URL-koiriin. Elinan kanssa oien samaa mieltä sanallisten pituudesta, tuntuu että joskus menee vähän yli... Sitä koiraa ei tarvitse käydä niin pikkutarkasti ja kommentoida kaikkea. Yleisilme, perusrakenne ym riittää, lisäksi jos on puutteita jossain, ne tulee tietysti mainita.
-
- Kanada
Jokaisella tuomarilla on oma mielipide koirasta ja mielestäni se on hyvä, koska se olisi vielä ikävämpää jos tietäisi valmiiksi mitä tulisi vain siksi, että kaikki samaa mieltä.
Ja mitä tulee siihen, että sama koira saa H:ta ja ERI:ä ni tämä tapahtuu helposti myös IRL elämässä :)
Itselläni on koira jolla yhdeksän näyttelyä takana ja tulokset seuraavat: 1*ERI, 2*EH ja 6*H.
Ja mitä tulee siihen, että sama koira saa H:ta ja ERI:ä ni tämä tapahtuu helposti myös IRL elämässä :)
Itselläni on koira jolla yhdeksän näyttelyä takana ja tulokset seuraavat: 1*ERI, 2*EH ja 6*H.
- Eros
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Miksi ei? Kun kerran meillä on siihen mahdollisuus niin miksi tyytyä kirjoittamaan vain muutamaan lauseen mittaisia raapustuksia? IRL-tuomarit ei kirjoita kilometrin pituisia sanallisia, koska niillä on varsin pieni lappunen käytössä ja rajallisesti aikaa, meillä ei sitä ongelmaa ole joten mie ainakin haluan ilahduttaa koirien omistajia pitkillä ja yksityiskohtaisilla sanallisilla.Lottie kirjoitti:Täällä oli jotain puhetta myös IRL tuomaroimisesta, johon kommentoin lihasjumeja. Muutoin teksti pätee sekä IRL- että URL-koiriin. Elinan kanssa oien samaa mieltä sanallisten pituudesta, tuntuu että joskus menee vähän yli... Sitä koiraa ei tarvitse käydä niin pikkutarkasti ja kommentoida kaikkea. Yleisilme, perusrakenne ym riittää, lisäksi jos on puutteita jossain, ne tulee tietysti mainita.
Se miksi mä vaadin pitkiä sanallisia käytännönkokeessa perustuu yksinkertaisest isiihen että teidän täytyy pystyä vakuuttamaan mut siitä että te osaatte arvostella koiran päästä häntään monipuolisesti ja löytää ne plussat sekä virheet. Jos arvostelussa on yksi tai kaksi lausetta päästä, kolme ehkä rungosta ja kommentti hyvistä kulmauksista yms. niin se ei todellakaan riitä. Silloin mä saan sen kuvan että arvostelija ei osaa arvostella koiraa tarkemmin. Tiedän itse kokemuksesta että se ei ole helppoa pukea ajatuksia sanoiksi mutta kokemuksen myötä sekin kehittyy.
Itse olen tyytyväinen tämänhetkiseen tuomarien tasoon, nyt löytyy monipuolisesti "vanhoja ja uusia" tuomareita mutta sanallisia saadaan silti ihan liian harvoin. Erilaiset mielipiteet eivät ole koskaan pahasta, eikä mielipide asioista voida kiistellä. Mutta mielipiteensä täytyy pystyä perustelemaan.
- Samantha
- Ei riitä.
- Viesti:
En viitsinyt nyt omaakaan topicia tehdä, mutta...
Onko vika minun mailissani vai eivätkö tuomareiden (VNL) mailiosoitteet toimi?!
Olen yrittänyt lähettää tänään viestiä kaikille vFCI:n sivuilla oleville tuomareille, mutta ongelma on se, että lähes joka toisesta mailiosoitteesta ilmoittaa, että viestiä ei ole voitu toimittaa perille. Mikä tässä mättää? Jos se on mun mailini, miten tämän ongelman saa korjattua? Ja mikäli ei ole minun mailini - mistä ihmeestä johtuu, etten saa lähetettyä tuomareille sähköpostia?
Onko vika minun mailissani vai eivätkö tuomareiden (VNL) mailiosoitteet toimi?!
Olen yrittänyt lähettää tänään viestiä kaikille vFCI:n sivuilla oleville tuomareille, mutta ongelma on se, että lähes joka toisesta mailiosoitteesta ilmoittaa, että viestiä ei ole voitu toimittaa perille. Mikä tässä mättää? Jos se on mun mailini, miten tämän ongelman saa korjattua? Ja mikäli ei ole minun mailini - mistä ihmeestä johtuu, etten saa lähetettyä tuomareille sähköpostia?
- Timberwolf
- Velho
- Viesti:
^ Voi olla, että sun viesti on luokiteltu spämmiksi. Kannattaa lähettää yksi kerrallaan ne pyynnöt ja sellaisella otsikolla, jota ei helposti luokitella spämmiksi (esim. "FCI" kannattaa jättää pois).

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
- Samantha
- Ei riitä.
- Viesti:
Laitoin "joukkoviestin" jälkeen kaikille vielä erikseen, mutta silti heitti noin 75% mulle bumerangina takaisin. Otsikkona mulla oli: "Tuomarointia? KV-näyttely, 10.11.2009, VIP 10.10.2009". Apua. Ahdistavaa, pakko mun on tuolle KV:lle tuomarit saada. Okei, korjaan - kolmelle KV:lle :D
-
- Epätoivoinen katse
Suurin osa tuomareista on täällä Turrilassa samoilla nimillä kuin tuomarilistalla, eli kannattaa varmaan hätätapauksessa ottaa yhteyttä tätä kautta. Tosin en kyllä tiedä, onko kovin järkevää pitää kolmea KV-näyttelyä yhden (?) ihmisen voimin... Vaikka eihän se mun asia ole, ajattelen vaan näitä realiteetteja, kun tosi moni KV jää kesken tai myöhästyy kun tuomareita ei saada.
Sometimes sunshine does not want to shine on me
- Timberwolf
- Velho
- Viesti:
Mä suosittelisin jättämään lyhenteet ja päivämäärät kokonaan pois, koska ne oletettavasti menee silloin helpommin spämmeihin. Ihan vaan joku "Tuomaroimaan?"/"Tuomaroimaan marraskuun näyttelyyn?" menee luultavasti helpoiten läpi.

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥