Virtuaalinen Luolakoeliitto - mikä tilanne?
- della
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Re: Virtuaalinen Luolakoeliitto - mikä tilanne?
Päivitelläänpä tilannetta. Päätimme ottaa Juskun meidän avuksemme ylläpitämään liittoa siinä toivossa, että saisimme liiton mahdollisimman nopeasti pystyyn. Hilla kertoi, että aikoo olla jonkin aikaa vähän matalemmalla profiililla liiton kanssa, mutta on kuitenkin vielä mukana ylläpitämässä.
Tällähetkellä koko juttu jumittaa siinä, että ulkoasulle ei meinaa löytyä mistään koodajaa. Pyynnöissä ja tarjouksissa kukaan muu kuin Pöpö ei ole tarjoutunut sitä koodaamaan, mutta koodausta ei ole häneltäkään kuulunut. Josko joku luolakoeliittoa jo pystyyn kaipaavista osaisi tuon ulkoasun koodata? Ohjeet löytyvät täältä.
Kerron kohta lisää uudistuksista.
//: Noniin, jatkan. Tällähetkellä VLL:n alaisiin luolakokeisiin saavat osallistua nämä rodut:
pitkäkarvainen mäyräkoira (kaikki koot)
karkeakarvainen mäyräkoira (kaikki koot)
lyhytkarvainen mäyräkoira (kaikki koot)
saksan metsästyterrieri
kettuterrieri
parsonrussellinterrieri
jackrussellinterrieri
ceskyterrieri
lakelandinterrieri
walesinterrieri
borderterrieri
cairninterrieri
IRL luolakokeisiin saavat osallistua vain nämä 12 rotua:
normaalikokoiset mäyräkoirat
saksan metsästysterrieri
kettuterrieri
parsonrusselin terrieri
jackrusselin terrieri
ceskyterrieri
lakelandinterrieri
walesinterrieri
borderterrieri
cairninterrieri
Eli tuosta listasta puuttuu mäyräkoirien kääpöt ja kaniinit. Nyt kun olen itsekin tutustunut tuohon lajiin lähemmin omien koirieni kanssa, niin aloin miettimään noita mäyräkoirien minimuunnoksia. Jos halutaan realistisuutta mukaan, niin minun mielestäni osallistumisoikeus voitaisiin sallia vain normaalikokoisille mäyräkoirille. Kääpiöt ja kaniinit ovat turhan pieniä, eikä niitä ole minun tietääkseni edes jalostettu siihen hommaan (jotain kaniineitahan ne on jossain metsästänyt?). Toisaalta noita rotuja on niin vähän, että siinä mielessä nuokin voitaisiin mukana pitää. Mutta mitä mieltä te olette asiasta?
Koska noita rotuja on hyvin vähän, te voitte kyllä ehdotella noiden lisäksi jotain rotuja. Mutta muistakaa:
Luolakoiria käytetään metsästettäessä kettuja, supeja ja mäyriä maanalaisista koloista. Haukkumalla ja hyökkäyksiä tehden koira pakottaa saaliin ulos luolasta, jolloin metsästäjä yrittää ampua sen. Luolakoira voi myös itse tappaa saaliin, jos se ei saa sitä luolastosta pois.
Meillä luolakoirina käytetään eniten karkea- ja lyhytkarvaisia mäyräkoiria. Pystyäkseen hyvään työskentelyyn on luolakoiran oltava itsevarma, harkitsevainen, sisukas ja rohkea. Tyhmänrohkeat ja aggressiiviset pelkopurijat eivät ole hyviä luolakoiria. SML
Eli niitä ehdotuksia ihan realistisuuden rajoissa kuitenkin, vaikka virtuaalimaailmasta on kyse. Ja perustelkaa myös hyvin ehdotuksenne.
Tällähetkellä koko juttu jumittaa siinä, että ulkoasulle ei meinaa löytyä mistään koodajaa. Pyynnöissä ja tarjouksissa kukaan muu kuin Pöpö ei ole tarjoutunut sitä koodaamaan, mutta koodausta ei ole häneltäkään kuulunut. Josko joku luolakoeliittoa jo pystyyn kaipaavista osaisi tuon ulkoasun koodata? Ohjeet löytyvät täältä.
Kerron kohta lisää uudistuksista.
//: Noniin, jatkan. Tällähetkellä VLL:n alaisiin luolakokeisiin saavat osallistua nämä rodut:
pitkäkarvainen mäyräkoira (kaikki koot)
karkeakarvainen mäyräkoira (kaikki koot)
lyhytkarvainen mäyräkoira (kaikki koot)
saksan metsästyterrieri
kettuterrieri
parsonrussellinterrieri
jackrussellinterrieri
ceskyterrieri
lakelandinterrieri
walesinterrieri
borderterrieri
cairninterrieri
IRL luolakokeisiin saavat osallistua vain nämä 12 rotua:
normaalikokoiset mäyräkoirat
saksan metsästysterrieri
kettuterrieri
parsonrusselin terrieri
jackrusselin terrieri
ceskyterrieri
lakelandinterrieri
walesinterrieri
borderterrieri
cairninterrieri
Eli tuosta listasta puuttuu mäyräkoirien kääpöt ja kaniinit. Nyt kun olen itsekin tutustunut tuohon lajiin lähemmin omien koirieni kanssa, niin aloin miettimään noita mäyräkoirien minimuunnoksia. Jos halutaan realistisuutta mukaan, niin minun mielestäni osallistumisoikeus voitaisiin sallia vain normaalikokoisille mäyräkoirille. Kääpiöt ja kaniinit ovat turhan pieniä, eikä niitä ole minun tietääkseni edes jalostettu siihen hommaan (jotain kaniineitahan ne on jossain metsästänyt?). Toisaalta noita rotuja on niin vähän, että siinä mielessä nuokin voitaisiin mukana pitää. Mutta mitä mieltä te olette asiasta?
Koska noita rotuja on hyvin vähän, te voitte kyllä ehdotella noiden lisäksi jotain rotuja. Mutta muistakaa:
Luolakoiria käytetään metsästettäessä kettuja, supeja ja mäyriä maanalaisista koloista. Haukkumalla ja hyökkäyksiä tehden koira pakottaa saaliin ulos luolasta, jolloin metsästäjä yrittää ampua sen. Luolakoira voi myös itse tappaa saaliin, jos se ei saa sitä luolastosta pois.
Meillä luolakoirina käytetään eniten karkea- ja lyhytkarvaisia mäyräkoiria. Pystyäkseen hyvään työskentelyyn on luolakoiran oltava itsevarma, harkitsevainen, sisukas ja rohkea. Tyhmänrohkeat ja aggressiiviset pelkopurijat eivät ole hyviä luolakoiria. SML
Eli niitä ehdotuksia ihan realistisuuden rajoissa kuitenkin, vaikka virtuaalimaailmasta on kyse. Ja perustelkaa myös hyvin ehdotuksenne.
-
- Höpsö veitikka
Ääh, osaisimpa koodata niin voisin auttaa :/ Toivottavasti saadaan kuitenkin pystyyn piakkoin (:
-
- Alkupalat
Mitä itse tuota IRL-rotulistaa katson, niin en ottaisi siihen yhtään ylimääräistä rotua mukaan. Eli vain sellaiset rodut mukaan, mitkä omaavat oikeudet IRL:kin. Ja nuo pienempikokoiset mäyräkoirat ottaisin ehdottomasti pois, sillä mitä IRL olen luolakoirien työskentelyyn oikeassa metsästyksessä tutustunut, pääsisivät ne siellä äkkiä hengestänsä pelkän kokonsa takia (ei sen puoleen, varsinkin mäyrien kanssa niin käy joskus myös isommille koirille). Mitään ylimääräisiä rotuja en ottaisi mukaan sen puolesta, että joko koko, luonne- tai metsästysominaisuudet estäisivät niiden käytön luolilla. IRL alan ihmiset tämän tietävät, eikä listalla siksi muita rotuja ole.
Ja toivon todella, että liitto saataisiin pian pystyyn, sillä haluan kettikseni luolakokeisiin
Ja toivon todella, että liitto saataisiin pian pystyyn, sillä haluan kettikseni luolakokeisiin

-
- Kriisissä
Jos tota pohjaa ei pian saada koodattua olis aiheellista miettiä uuden ja helpommin koodattavan pohjan tekemistä että saataisiin liitto pian pystyyn. Ja tohon rotu-juttuun sen verran että mä kannatan sitä et ne rodut olis samat niin URL kuin IRLkin. Ainoa huolenaihe on vaan että jos mäykkyjen joidenkin kokomuunnoksien kilpaileminen estetään niin riittääkö osallistujia edelleenkin tarpeeksi kun mikään noista roduista ei taida olla kovinkaan suosittu virtuaalimaailmassa ja eipä ne osallistuja määrät silloinkaan mitään kehuttavia olleet kun liitto toimi aktiivisesti.
-
- Alkupalat
Eihän niitä koiria tarvitsekaan olla mitään 20kpl/ luokka, sillä IRL:kin määrät ovat huomattavan paljon pienemmät. Itseasiassa pienillä osallistujamäärillä homma tavallaan pysyy realistisempana ;) Ja aina löytyy joku osallistuja, välillä voi olla enemmän ja välillä vähemmän väkeä, mikä on ihan luonnollista :D
- della
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Minä olen kyllä itsekin aika samoilla linjoilla kuin te. Laitoin tuon lisää rotuja -jutun tuohon siltä varalta jos teillä olisi sattunut olemaan mielessä jokin ehdoton rotu mikä olisi soveltunut luolakoiraksi niin teillä olisi sitten mahdollisuus ehdottaa sitä. Mutta minäkin olen sitä mieltä että eiköhän ne ihmiset IRL kyllä tiedä mitkä koirat soveltuvat työskentelemään luolassa.
Vaikka ne minimäyräkoirat tuolta listalta poistettaisiin niin tuskin se osallistujamäärää hirveästi karsii, kun en ole täällä virtuaalimaailmassa kovinkaan monta kääpiötä tai kaniinia tavannut. Eiköhän niitä osallistujia kokeisiin riitä ja voi olla että VLL:n avulla yhä useampi hankkii itselleen jonkin luolakoiran. ;) Ja kyllä niitä osallistujia minusta näytti ihan kiitettävästi olevan silloin kun liitto toimi aktiivisesti.
Vaikka ne minimäyräkoirat tuolta listalta poistettaisiin niin tuskin se osallistujamäärää hirveästi karsii, kun en ole täällä virtuaalimaailmassa kovinkaan monta kääpiötä tai kaniinia tavannut. Eiköhän niitä osallistujia kokeisiin riitä ja voi olla että VLL:n avulla yhä useampi hankkii itselleen jonkin luolakoiran. ;) Ja kyllä niitä osallistujia minusta näytti ihan kiitettävästi olevan silloin kun liitto toimi aktiivisesti.
- Jusku
- Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
- Viesti:
Pienet (lk ja kk) Podengot (säkä 20 - 30 cm) harrastaa kotimaassaan luolakokeita, ja kun rotu yleistyy suomessakin on asiaa harkittu myös täällä päin maailmaa. Miksei siis URL voisi podengoja ottaa listalle? Niitä käytetään muutenkin pienriistan metsästykseen, ja luolakokeissa ne on taitavia. Tulevana avustajana (?) tahtoisin tuonkin rodun mukaan rotuihin <:

Taukoilee kisauksesta toistaiseksi elämäntilanteen muuttumisen ja rikki menneen koneen takia. Kasvattajat siis olkoon rauhassa, jatkan kisaamista kyllä myöhemmin.
-
- Alkupalat
Sinänsä nuo podengot voisivat olla OK, mutta itse odottaisin siihen asti, että ne IRL:kin saavat oikeudet. Tosin siinä voi mennä ihan julmetun kauan... Itse en ole rotuun ja sen metsästystapaan erityisen hyvin perehtynyt, mutta toimivatko ne samalla tavalla luolissa kuin esim. terrierit? Eli periaatteessa ajaa saalis ulos ja tarvittaessa ottaa vaikka hengiltäkin? Ja mitä ne muuten luolista metsästää? Mäyrälle eivät tuolla kokoluokalla (20cm) pärjäisi ja kettukin kuulostaa aika hankalalle, samoin supi ym, ja nämähän kuitenkin ovat ne yleisimmät metsästettävät Suomessa. Se kun ei oikeasti ole ihan helppo laji. Omia koiria tosin ei ole koskaan luolaan jäänyt, mutta tutuilla kyllä.
- Jusku
- Viesti:
"Portugalinpodengo on portugalilaisten kansallisrotu. Se on nopea, ketterä ja erittäin kestävä rotu. Pienen portugalinpodengon säkäkorkeus on vain 20-30 cm ja painoa 4-5 kg, mikä tekee siitä hyvin näppäräkokoisen koiran ja silti se on kestävä metsästäjä. Tähän päivään asti on portugalinpodengo säilyttänyt luontaisen metsästyskykynsä. Sitä käytetään kotimaassaan paljon metsästykseen nykyäänkin.
Pieni portugalinpodengo on tunnettu rotuna aina 15. vuosisadalta asti. Sitä käytettiin alussa hiirien, rottien ym. tuhoeläinten hävittämiseen taloista, ladoista ja jopa purjealuksista, joiden mukana podengot matkustelivatkin ympäri maailmaa. Pieni portugalinpodengo on erityisen taitava metsästämään maassa saalistaen esim. mäyriä ja kettuja. Pikku podengot laitettiin koloihin pelottamaan ja jopa tappamaan sinne saaliinsa. Tämän vuoksi pikku podengot ovat nykyäänkin rohkeita, eteviä ja vilkkaita. Mutta ennen kaikkea pikku podengo on pelottava metsästäjä, jota käytettiin usein läpipääsemättömillä alueilla, joissa se hiipi kasvillisuuden seassa ja kallion halkeamissa. Se tunnettiin 'viimeisenä hätäkeinona', koska se pystyi tutkimaan paikkoja, joita muut koirat eivät kyenneet tutkimaan. "
Lainaus on lyhennelmä Suomen Portugalinpodengot ry:n sivuilta, eli kettuaja jopa mäyriä Podengot kotimaassaan metsästää, ja ne on kestävempiä ja sisukkaampia kuin useimmat rodut. Kyllä podengot pärjää siis luolakokeissa, ei sitä muuten harkittaisikaan suomeen luolakokeisiin.
Pieni portugalinpodengo on tunnettu rotuna aina 15. vuosisadalta asti. Sitä käytettiin alussa hiirien, rottien ym. tuhoeläinten hävittämiseen taloista, ladoista ja jopa purjealuksista, joiden mukana podengot matkustelivatkin ympäri maailmaa. Pieni portugalinpodengo on erityisen taitava metsästämään maassa saalistaen esim. mäyriä ja kettuja. Pikku podengot laitettiin koloihin pelottamaan ja jopa tappamaan sinne saaliinsa. Tämän vuoksi pikku podengot ovat nykyäänkin rohkeita, eteviä ja vilkkaita. Mutta ennen kaikkea pikku podengo on pelottava metsästäjä, jota käytettiin usein läpipääsemättömillä alueilla, joissa se hiipi kasvillisuuden seassa ja kallion halkeamissa. Se tunnettiin 'viimeisenä hätäkeinona', koska se pystyi tutkimaan paikkoja, joita muut koirat eivät kyenneet tutkimaan. "
Lainaus on lyhennelmä Suomen Portugalinpodengot ry:n sivuilta, eli kettuaja jopa mäyriä Podengot kotimaassaan metsästää, ja ne on kestävempiä ja sisukkaampia kuin useimmat rodut. Kyllä podengot pärjää siis luolakokeissa, ei sitä muuten harkittaisikaan suomeen luolakokeisiin.

Taukoilee kisauksesta toistaiseksi elämäntilanteen muuttumisen ja rikki menneen koneen takia. Kasvattajat siis olkoon rauhassa, jatkan kisaamista kyllä myöhemmin.
-
- Alkupalat
Aah, vaikuttaa kyllä lupaavalta, rotu tosiaan vaan on hiukan vieraampi, kun naapurin koirakin on ainoa rotunsa edustaja mihin olen oikeasti tutustunut :D En siis vastusta rodun mukaan tuloa, jos se listoille halutan lisätä.
- della
- Le-ppä-ker-ttu
- Viesti:
Olet olet. :--)Jusku kirjoitti:Tulevana avustajana (?)
En olisikaan arvannut, että podengoja käytetään oikeastikin luolametsällä. Mutta ihan hyvälle kuitenkin kuulostaa. Minun puolestani mukaan vaan listoille!
Nyt on saatu liitolle sitten ulkoasu koodattua, kiitokset Kirsille. Seuraavaksi haluaisin kuulla teidän mielipiteitä säännöistä. Nykyiset säännöt löytyvät täältä: http://www.freewebs.com/luolakoe/saannot.htm Nuohan eivät vastaa lähestulkoon ollenkaan IRL sääntöjä, joten haluaisin ainakin teidän ehdotuksianne miten niitä voitaisiin muuttaa realistisemmiksi. Itse en ole vielä (keväällä mennään oman mäykyn kanssa) IRL kokeisiin päässyt, joten omaa kokemusta minulla ei ole muuta kuin olen lukenut ja kuullut.
-
- Höpsö veitikka
En ole IRL lajiin tutustunut mutta musta noi sännöt on ihan hyvät kun (url) luolakokeissa tuomarina olen toiminut (:
-
- Alkupalat
Jaa, paha sanoa noista säännöistä, kun koskaan en ole koiran kanssa kokeissa ollut. Eli suoraan vaan käytännön hommiin on aina omien/ tuttujen kettisten ja saksan metsästysterriereiden kanssa menty
Toisaalta nuo ovat silleen ihan toimivat säännöt, että kun arvontalinjalla kuitenkin mennään, on vaikea kehittää mitään monimutkaisempaa järjestelmää. Eli en pahastu, vaikka vanhat säännöt jätettäisiin, mutta en vastusta mahdollisia uudistuksiakaan, jos laji siten saadaan vieläkin realistisemmaksi.
Poistettiinko nuo minimäykyt muuten nyt listoilta? Podengot ilmeisesti hyväksyttiin ja hyvä niin :D

Poistettiinko nuo minimäykyt muuten nyt listoilta? Podengot ilmeisesti hyväksyttiin ja hyvä niin :D
- Jusku
- Viesti:
Hienoa että podengotkin saavat kannatusta (: Podengojen suosiokin alkaa olla hieman noususuuntainenkin ^^
Lueskelin säännöt, ja mielestäni on hienoa että taipumuskokeissa on monta tasoa, niin saa kisailla pitkään eikä koira heti valioidu. Uskon että nuokin säännöt sopivat ihan hyvin, erityisesti tuomaroimmin kannalta. Se uusi ulkoasu on ihana <3 Onneksi saadaan viimein paikka pystyyn (:
Lueskelin säännöt, ja mielestäni on hienoa että taipumuskokeissa on monta tasoa, niin saa kisailla pitkään eikä koira heti valioidu. Uskon että nuokin säännöt sopivat ihan hyvin, erityisesti tuomaroimmin kannalta. Se uusi ulkoasu on ihana <3 Onneksi saadaan viimein paikka pystyyn (:

-
- Alkupalat
Sen verran noista säännöistä vielä, kun niitä tarkemmin selasin, että mikä ihme on vFIN LKV??? Miksi se ei voi olla FIN KVA kuten IRL:kin? Eikä varmasti mene sekaisin muiden KVA-titteleiden kanssa, kun noilla roduilla ei niitä pahemmin voi olla
Suosittelisin ehdottomasti muuttamaan sen KVA:ksi kuten IRL:kin. Käyttövalio on kuitenkin aina käyttövalio, eikä tarvitse mitään omia titteleitä ruveta keksimään...