Nath kirjoitti:Minusta yleensäkin tuomaroidessa kannattaisi luottaa omaan silmään ja miettiä, falskaako koirassa jokin ja näyttääkö se jotenkin epäsopusuhtaiselta jne. Kyllä koirasta kuitenkin huomaa jo ensisilmäyksellä, jos siinä jotain "vikaa" on, mutta se vika pitää vain osata löytää ja nimetä se.
Näinpä juuri. Josta tuli vielä mieleen, että lukekaa sit ihan oikeasti ne rotumääritelmät. Omaan silmään kannattaa ja pitää luottaa, mutta ei pelkästään siihen. Oman mielipiteen lisäksi on myös oltava ihan oikea ja vahva tieto millainen rodun tulee tarkalleen olla. Vaikka se tuntuis raskaalta kahlata parinkin roturyhmän kaikkien rotujen rotumääritelmä läpi, niin tehkää se oikeasti. Kun sen on pari kertaa lukenut ajatuksella ja tulee kokemusta ja tutustuu rotuun, ei rotumääritelmää enää tarvitse pitää ihan vierellä, mut alussa, lukekaa se. :) Ja jos tuntuu liian vaikealta paneutua rotumääritelmiin yhden ryhmän verran, aloita tuomarointi muutamalla rodulla. Mä aloitin muistaakseni havoilla, mopseilla, japanese chineillä ja chihuilla, roduilla jotka silloin tunsin parhaiten. Jonkun ajan päästä laajensin oikeudet koko ysiin, ja nyt otin uutena ryhmänä kakkoset. En luule että mulla on koskaan innostusta tuomaroida kaikkia rotuja ja bis-kehiä, mutta rotutietämyksen kasvattaminen pikku hiljaa on hirveän hyvä tapa. :)
Wolfie kirjoitti:Jotkut tuomarit eivät välttämättä sen kummemmin niitä katso. Jotkut tekevät niin, että katsovat edellisten tuomareiden antamia laatuarvosteluja ja sanallisia. Joillakin on taas sen sijaan niin kova kiire, että katsovat kaikki pikaisesti ja antavat sitten vain jotain. Jotkut eivät saata pitää virheitä virheinä, vaan pieninä puutteina, joka on sinänsä hörhöä, sillä virhe on aina virhe. Jos koiralla on pahakin virhe, mun mielestä se ansaitsisi hylsyn, sillä ei irl:ässäkään mitään hammas - tai kivesvikaisia, värivirheellisiä jne. päästetä jatkoon. Jotkut sen sijaan ajattelevat antavansa armoa ja täten heittävät heille EH:n.
On joo, mutta tällöin ei ole pätevä tuomari. Yksinkertaista.
RiinaN kirjoitti:Mitenköhän muuten mahdollista tämä, että tuomarikokeen suorittanut moitteettomasti (?) eli pääsyt läpi, mutta silti on vähän puutetta noiden koirien arvosteluissa o__o'' hmm.
Luulen että päällimmäisenä syynä on ihan vaan kokemuksen puute. Parhaiten oppii kokemalla ja tekemällä, ja alussa tuomarit tekevät virheitä, mikä periaatteessa on ymmärrettävää, mutta ei tietysti erityisen toivottavaa. Lisäksi asioita on voitu yksinkertaisesti unohtaa tai ymmärtää väärin. Toivon ettei ainakaan viitseliäisyydestä ole tälläiset tapaukset kiinni!