VPKY - Rotu-uudistus
-
- Analysaattori
- Viesti:
VPKY - Rotu-uudistus
VPKY:n suhteen on nyt tullut nuita rotuja mietittyä ja pitkään ihmeteltyä joidenkin rotujen oikeuksia. Kun sain nyt muualtakin ihmetyksiä tästä niin otin vihdoin itseäni niskasta kiinni ja googlettelin ja etsin tietoa itselle oudommista roduista. Koska pyritään nyt edes johonkin realistisuuteen niin rotuja tullaan karsimaan nyt jonkun verran. Muutamasta rodusta en löytänyt kunnollista tietoa joten kuulisin mieluusti mielipiteitä ja perusteluista poistamiseen tai listalla pysymiseen.
Samalla mietin nyt tätä jos listaisi rodut lohkojen mukaan. Tein nyt alustavaa jakoa senkin suhteen.
Tässä olisi nyt rotujen kohtaloa.
Erityisesti siis seuraavista roduista kuulisin lisää:
bergamasco - pois
briard - jää
buhund - jää
cimarrón uruguayo - jää
espanjanvesikoira - jää?
shiloh shepherd - jää
// Sääntöuudistus astui nyt voimaan! :)
Samalla mietin nyt tätä jos listaisi rodut lohkojen mukaan. Tein nyt alustavaa jakoa senkin suhteen.
Tässä olisi nyt rotujen kohtaloa.
Erityisesti siis seuraavista roduista kuulisin lisää:
bergamasco - pois
briard - jää
buhund - jää
cimarrón uruguayo - jää
espanjanvesikoira - jää?
shiloh shepherd - jää
// Sääntöuudistus astui nyt voimaan! :)
- Kirsi
- Höpsö veitikka
Re: VPKY - Rotu-uudistus
Shiloh shepherd on aika samanlainen rotu kuin saksanpaimenkoira, mun käsittääkseni se on aika puhtaasti siitä tehty. Tässä videossa eräältä shilohilta testataan paimennuskykyä ja hyvinhän se läpäisi tuon. Täällä on kanssa viittauksia siihen ettei shiloheilla pitäisi olla mitään esteitä menestymään paimennuksessa.
Mulla ei itelläni shiloheja ole, mutta mun mielestä jos kerran sakutkin tuolla listalla saavat olla, niin yhtä hyvin nuokin. :)
Hyvinhän nuo briarditkin paimentaa ja lukeehan sen rotumääritelmässäkin käyttötarkoituksena "paimen- ja vahtikoira".
/ Ja hei Wiki:
Mulla ei itelläni shiloheja ole, mutta mun mielestä jos kerran sakutkin tuolla listalla saavat olla, niin yhtä hyvin nuokin. :)
Hyvinhän nuo briarditkin paimentaa ja lukeehan sen rotumääritelmässäkin käyttötarkoituksena "paimen- ja vahtikoira".
/ Ja hei Wiki:
Shilohs have herding instincts that make them excellent partners in the arena. Shilohs have been recognized by the American Herding Breed Association (AHBA) since 2004.[6] The AHBA's preliminary test for Herding Instinct is used to determine if a Shiloh has the instincts and interest for herding.
-
- Höpsö veitikka
"Shiloh shepherd saatiin sekoittamalla mm alaskanmalamuuttia, saksanpaimenkoiraa sekä sarplaninacia, josta johtuu koiran suuri koko ja massiivinen turkki. Tämä tempperamenttinen rotu sopii erinomaisesti niin agilityyn, paimennukseen, näyttelyihin kuin pelastuskokeisiin, sillä se on suuresta koostaan huolimatta ketterä ja on harvinaisuutensa vuoksi välttynyt terveysongelmilta."
Näin olen esitellyt shiloh shepherdit Yellmoren sivuilla, käyttäen lähteinä rotua kasvattavia kenneleitä ja tietosivuja. Mulla shiloheja on 4 ja lisää varmaan jossain välissä tulossa. Musta olis järkevää säilyttää shilohien oikeus kilpailla paimennuskessa, sillä niillä ei ole esim. pk-oikeuksia, mikä kaventaa kisausmahdollisuuksia. King shepherd on lähes sama rotu kuin shiloh, raskaampi.
Näin olen esitellyt shiloh shepherdit Yellmoren sivuilla, käyttäen lähteinä rotua kasvattavia kenneleitä ja tietosivuja. Mulla shiloheja on 4 ja lisää varmaan jossain välissä tulossa. Musta olis järkevää säilyttää shilohien oikeus kilpailla paimennuskessa, sillä niillä ei ole esim. pk-oikeuksia, mikä kaventaa kisausmahdollisuuksia. King shepherd on lähes sama rotu kuin shiloh, raskaampi.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
-
- Analysaattori
- Viesti:
Nuo shilohien paimennusvideot näytti minusta enemmänkin vain lampaiden jahtaamiselta. Jos kerta slihoheihin on sakemannien lisäksi muitakin rotuja risteytetty niin minusta ollaan jo aika kaukana paimenkoirasta. Miusta nykysakemannikin on kaukana paimenkoirista, mutta tietääkseni Saksassa on vielä sakemannejakin olemassa joilla paimennusvaistoja löytyy, joten rotu saa olla listalla. Mutta eiköhän shiloh tulla poistamaan.
Kannattaa anoa shiloheille pk-oikeuksia, siihen minusta todella pätevän oloinen rotu! ;)
Birard videoissa oli jo vähän paimennuksen ideaakin, ainakaan koirat ei näyttääneet saalistavan lampaita. Rotumääritelmän paimankoira kun voi tarkoittaa lampaita vahtivaakin, joten pelkästää siihen en luota. Briardeista kuulisin miuluusti vielä lisää.
Kelpie 10-viikkoisena, eli paimenkoira jolle ei ole opetettu mitään. Verratkaa tuota esim. nuihin shilohien videoihin, niin huomaa mikä ero paimenkoiralla ja "paimenkoiralla."
// Kirsi, viitsitkö suomentaa tuon mulle, en ymmärrä. :D
Kannattaa anoa shiloheille pk-oikeuksia, siihen minusta todella pätevän oloinen rotu! ;)
Birard videoissa oli jo vähän paimennuksen ideaakin, ainakaan koirat ei näyttääneet saalistavan lampaita. Rotumääritelmän paimankoira kun voi tarkoittaa lampaita vahtivaakin, joten pelkästää siihen en luota. Briardeista kuulisin miuluusti vielä lisää.
Kelpie 10-viikkoisena, eli paimenkoira jolle ei ole opetettu mitään. Verratkaa tuota esim. nuihin shilohien videoihin, niin huomaa mikä ero paimenkoiralla ja "paimenkoiralla."
// Kirsi, viitsitkö suomentaa tuon mulle, en ymmärrä. :D
- Kirsi
- Höpsö veitikka
Shilohs have herding instincts that make them excellent partners in the arena. Shilohs have been recognized by the American Herding Breed Association (AHBA) since 2004.The AHBA's preliminary test for Herding Instinct is used to determine if a Shiloh has the instincts and interest for herding.
Shiloheilla on paimennusvaistoja, jotka tekevät niistä erinomaisia partnereita areenalle. Shilohit ovat tunnistettu Amerikan Paimenrotujen Yhdistyksessä vuodesta 2004. AHBA:n paimennusvaisto-testiä (eräänlainen soveltuvuuskoe?) on käytetty määrittelemään onko shiloheilla vaistoja ja kiinnostusta paimennukseen.
Linkkasin tonne uuden linkin noiden paimennustyöskentelystä, en tiedä ehditkö huomaamaan sitä.
Shiloheilla on paimennusvaistoja, jotka tekevät niistä erinomaisia partnereita areenalle. Shilohit ovat tunnistettu Amerikan Paimenrotujen Yhdistyksessä vuodesta 2004. AHBA:n paimennusvaisto-testiä (eräänlainen soveltuvuuskoe?) on käytetty määrittelemään onko shiloheilla vaistoja ja kiinnostusta paimennukseen.
Linkkasin tonne uuden linkin noiden paimennustyöskentelystä, en tiedä ehditkö huomaamaan sitä.
-
- Vuohenruokaa
Vesikoirat Ry: "Espanjanvesikoirien alkuperäisinä tehtävinä on pidetty paimentamista ja laivakoirana toimimista".
Buhundyhdistys: "Esimerkiksi shetlanninlammaskoira ja islanninlammaskoira ovat läheistä sukua buhundille. Näiden rotujen tapaan myös buhundia käytettiin lammaspaimenena."
Perrojahan ilmeisesti käytetään nykyään paimennukseen todella vähän, mutta tuolla Vesikoirat Ry:n esittelyssäkin sanotaan, että edelleen on myös voimakkaasti paimennusviettisiä yksilöitä.
Buhundyhdistys: "Esimerkiksi shetlanninlammaskoira ja islanninlammaskoira ovat läheistä sukua buhundille. Näiden rotujen tapaan myös buhundia käytettiin lammaspaimenena."
Perrojahan ilmeisesti käytetään nykyään paimennukseen todella vähän, mutta tuolla Vesikoirat Ry:n esittelyssäkin sanotaan, että edelleen on myös voimakkaasti paimennusviettisiä yksilöitä.
Don't you wanna live before you die?
-
- Höpsö veitikka
Niille ei myönnetä palveluskoiraoikeuksia liian vähäisen koekäyntien takia. Joten jos paimennuskin viedään, niin ainoaksi järkeväksi lajiksi jää agility ja toko. Shiloh shepherdejä on jalostettu sakemannin lisäksi muista roduista - jotta saataisiin terveempi rakenne. Nykypäivänä niitä yhdistellään sakemannien kanssa, jolloin tietyt ominaisuudet (mm. paimennusvietti) säilyvät. Shiloh on pätevä paimentamaan siinä missä saksanpaimenkoirakin.Hobu kirjoitti:Nuo shilohien paimennusvideot näytti minusta enemmänkin vain lampaiden jahtaamiselta. Jos kerta slihoheihin on sakemannien lisäksi muitakin rotuja risteytetty niin minusta ollaan jo aika kaukana paimenkoirasta. Miusta nykysakemannikin on kaukana paimenkoirista, mutta tietääkseni Saksassa on vielä sakemannejakin olemassa joilla paimennusvaistoja löytyy, joten rotu saa olla listalla. Mutta eiköhän shiloh tulla poistamaan.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
- Shady
- Taikuri
Cimarrón urugyuayo on "jalostettu" vahti- ja karjakoiraksi. Rotu itsessään on muodostunut luonnon omien valintojen perusteella, jonka jälkeen niitä on alettu maatiloilla käyttää karjan paimennukseen sekä tilan vahteina. Cimarroneista löytyy kauheen huonosti suomenkielistä luotettavaa tekstiä, mutta esimerkiksi kennelliiton epävirallisessa rotumääritelmän suomennoksessa mainitaan näin: "Sen aikaiset asukkaat tajusivat koirien arvon, he kesyttivät niitä ja alkoivat vähitellen käyttää niitä menestyksellä tilojensa vartijoina sekä apunaan päivittäisessä työssään karjan parissa."
Englanniksi saattaisi löytyä paremmin infoa, mutta itse sitä niin kehnosti osaan, etten ala niitä kaivelemaan. Toisaalta ruotsi olis varmin kieli millä infoa löytyisi, koska ruotsi on yksi harvoista maista, jossa tätä rotua on irl.
Toivottavasti cimarronia ei nyt mentäisi poistamaan listalta, kun itse juuri aloin kiinnostumaan lajista :D
// Ja vähän sama kuin Marcia tuossa toisesta rodusta sanoi. Jos cimarroneilta viedään paimennus ei jää enää kuin toko ja agi sekä muut höpö lajit. Ei ole näilläkään oikeutta mihinkään muuhun fiksuun. Mulle oli ihan hirveen kiva yllätys, että cimarronit oli listattuna paimennusliiton rotuihin, kun edes vFCI ei tunnusta tätä rotua. Oli hieno huomata, ettei se jää ihan ulkopuoliseksi virtuaalimaailmassa. :)
Video
Video
Löytyy varmaa enemmänkin noita :)
Englanniksi saattaisi löytyä paremmin infoa, mutta itse sitä niin kehnosti osaan, etten ala niitä kaivelemaan. Toisaalta ruotsi olis varmin kieli millä infoa löytyisi, koska ruotsi on yksi harvoista maista, jossa tätä rotua on irl.
Toivottavasti cimarronia ei nyt mentäisi poistamaan listalta, kun itse juuri aloin kiinnostumaan lajista :D
// Ja vähän sama kuin Marcia tuossa toisesta rodusta sanoi. Jos cimarroneilta viedään paimennus ei jää enää kuin toko ja agi sekä muut höpö lajit. Ei ole näilläkään oikeutta mihinkään muuhun fiksuun. Mulle oli ihan hirveen kiva yllätys, että cimarronit oli listattuna paimennusliiton rotuihin, kun edes vFCI ei tunnusta tätä rotua. Oli hieno huomata, ettei se jää ihan ulkopuoliseksi virtuaalimaailmassa. :)
Video
Video
Löytyy varmaa enemmänkin noita :)
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Vaikka cimarroneita ei Suomessa kovinkaan montaa yksilöä ole, niin karjakoira se kuitenkin näyttäisi aika vahvasti olevan. En kannata sen tuolta pois ottoa, itekki ollu jo jonkun aikaa niistä kiinnostunut. :)
- Henji
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Tällaiseen rotu-uudistukseen toivoisin sitten lisättävän sääntöihin tai ihan minne vaan merkinnän, että ennen näitä muutoksia kisauransa aloittaneet koirat saa kisata loppuun. Niin kuin aikoinaan oli kun roturajoituksia laitettiin ylipäätään. Rotujen lohkojaoittelusta en ihan innostu koska se ei ole ihan niin mustavalkoista, mutta en siitä enempää sano juuta tai jaata. (Jos siis ymmärsin oikein, että nuo ei ole luokkasuosituksia, vaan "pakollisia" - a-listattu koira ei saa kilpailla b-lohkossa ja silleen)
Islanninlammaskoira kiittää ja on tyytyväinen a + b listauksesta.
Shilohin vois mun mielestä jättää listalle. Menee mun mielestä samaan läjään sakun kanssa (- ja on muuten tullut nähtyä paljon ei-todellakaan lupaavia videoita "paimentavista" sakuista). Toooisaalta, eikös se jalostettu ihan niin sanotusti seuraksi? Eniveis, paimennuksesta ja rodusta löytyy tosi niukasti infoakaan, eli käyttö tuolla saralla on kyllä tosi vähäistä jos ollenkaan - mitä nyt testaavat aikansa kuluksi. Mutta mun mielestä näiden kanssa vois jotenkin joustaa ja pitää listalla.
Cimarrón urugyuayojen alkuperäistehtävät on olleet moninaiset: metsästys, karjan paimennus, vartiointi.. B-lohkolaiseksi tuon sanoisin kelpaavan erinomaisesti kyllä. Rotumääritelmäkin mainitsee käyttötarkoituskohdassa erikseen "erinomainen paimenkoira".
Bergamascon paimennustehtävistä taitaa olla iäisyys. Rotumääritelmäkin mainitsee asian muodossa "kotieläinlaumojen kuljettamiseen ja vartioimiseen käytettävä". Voisi siis mennä veks.
Suomen Briardit ry'ltä lainattu: "Lisäksi briardien kanssa harrastetaan muun muassa vesipelastusta ja paimennusta, joka on viime vuosina kasvattanut kovasti suosiotaan." Muun muassa paimennusominaisuudet oli aikoinaan yks jalostuskriteereistä. Voisi pitää listalla mun mielestä.
Espanjanvesikoira.. Ai paimennustausta?! Tämä olikin uusi juttu meikälle. o_o Mutta kun asiaa hiukan selaili netissä, löytyi kommentteja laidast laitaan. Osan mukaan omat koirat on jollain lailla perillä tuosta taustasta, osa on sitä mieltä että ei noilla ole niitä ominaisuuksia joita paimenkoira tarvitsee. Yhdessä blogissa olikin asiasta paljon keskustelua - täällä. Toiset ei pidä paimenkoirana, toiset tuntuu tahtovan että sen pitäisi sellainen olla..
Mun mielestä ei. Eiköhän perrolle ole muita, tärkeämpiä tehtäviä ollut jo kauan? Ja kuten tuollakin oli tuumauksia, ei noilla ole sellaisia ominaisuuksia ja paimennustapaa kuin vaikka bortsuilla. Jos tilalainen haluaa paimenen, kuinka moni veikkaa että hän valitsee perron? Aika minimaalinen joukko veikkaisi tällaisen puolesta..
Sekarotuiset oli näköjään koko uudelta sivulta jätetty mainitsematta. Mutta mun mielestä niiden poisto melko ok. Niiden takana voi olla mitä vaan ei-paimennustaipuisia koiria, mutta toisaalta taas, jos siellä mukana menossa on pari hassua seropia (näitähän ei paljoa ole), ei se ole juuri keltäkään pois.
Saksanpaimenkoiralle (ja sen "sisarroduille") kuuluisi mun mielestä oikeus B-luokkaan. Kelpielle mun mielestä B-lohko myös ok.
Jos nyt ruvetaan katsomaan, löytyy vähän sieltä sun täältä rotujen takaa paimenkoiria. On rotuja, joista joitain yksilöitä on joku saanut ajankulukseen koulutettua paimennukseen, mutta ei ne sinne alalle vain kuulu. Rodut jotka on yhdistyksen sivuille merkitty poistettaviksi, on mun mielestä kaikki ok mitä tsekkasin.
// Oho, meikä kirjoitti pitkästä aikaa johonkin enemmän kuin kaksi lausetta.
Islanninlammaskoira kiittää ja on tyytyväinen a + b listauksesta.
Shilohin vois mun mielestä jättää listalle. Menee mun mielestä samaan läjään sakun kanssa (- ja on muuten tullut nähtyä paljon ei-todellakaan lupaavia videoita "paimentavista" sakuista). Toooisaalta, eikös se jalostettu ihan niin sanotusti seuraksi? Eniveis, paimennuksesta ja rodusta löytyy tosi niukasti infoakaan, eli käyttö tuolla saralla on kyllä tosi vähäistä jos ollenkaan - mitä nyt testaavat aikansa kuluksi. Mutta mun mielestä näiden kanssa vois jotenkin joustaa ja pitää listalla.
Cimarrón urugyuayojen alkuperäistehtävät on olleet moninaiset: metsästys, karjan paimennus, vartiointi.. B-lohkolaiseksi tuon sanoisin kelpaavan erinomaisesti kyllä. Rotumääritelmäkin mainitsee käyttötarkoituskohdassa erikseen "erinomainen paimenkoira".
Bergamascon paimennustehtävistä taitaa olla iäisyys. Rotumääritelmäkin mainitsee asian muodossa "kotieläinlaumojen kuljettamiseen ja vartioimiseen käytettävä". Voisi siis mennä veks.
Suomen Briardit ry'ltä lainattu: "Lisäksi briardien kanssa harrastetaan muun muassa vesipelastusta ja paimennusta, joka on viime vuosina kasvattanut kovasti suosiotaan." Muun muassa paimennusominaisuudet oli aikoinaan yks jalostuskriteereistä. Voisi pitää listalla mun mielestä.
Espanjanvesikoira.. Ai paimennustausta?! Tämä olikin uusi juttu meikälle. o_o Mutta kun asiaa hiukan selaili netissä, löytyi kommentteja laidast laitaan. Osan mukaan omat koirat on jollain lailla perillä tuosta taustasta, osa on sitä mieltä että ei noilla ole niitä ominaisuuksia joita paimenkoira tarvitsee. Yhdessä blogissa olikin asiasta paljon keskustelua - täällä. Toiset ei pidä paimenkoirana, toiset tuntuu tahtovan että sen pitäisi sellainen olla..

Sekarotuiset oli näköjään koko uudelta sivulta jätetty mainitsematta. Mutta mun mielestä niiden poisto melko ok. Niiden takana voi olla mitä vaan ei-paimennustaipuisia koiria, mutta toisaalta taas, jos siellä mukana menossa on pari hassua seropia (näitähän ei paljoa ole), ei se ole juuri keltäkään pois.
Saksanpaimenkoiralle (ja sen "sisarroduille") kuuluisi mun mielestä oikeus B-luokkaan. Kelpielle mun mielestä B-lohko myös ok.
Jos nyt ruvetaan katsomaan, löytyy vähän sieltä sun täältä rotujen takaa paimenkoiria. On rotuja, joista joitain yksilöitä on joku saanut ajankulukseen koulutettua paimennukseen, mutta ei ne sinne alalle vain kuulu. Rodut jotka on yhdistyksen sivuille merkitty poistettaviksi, on mun mielestä kaikki ok mitä tsekkasin.
// Oho, meikä kirjoitti pitkästä aikaa johonkin enemmän kuin kaksi lausetta.
"...you cannot demand more from a trial otherwise it will become a goal in itself, a sport, and will harm instead of being useful to the breeding effort." || vISLY
Hiljaiseloa vielä hetkisen, palaan kyllä.
- Kirsi
- Höpsö veitikka
^ Ihan mielenkiinnolla, miksi sakut B-lohkoon? Ennemmin mä noita lampaita näen paimentamassa, jos mitään.
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Kuten eilen sulle tuolla toisessa töpössä mainitsinkin, seropit eivät tule enää olemaan oikeutettuja virtuaalisissakaan paimennuksissa - ihan ja juuri niistä oikeista syistä, mitä listasin sulle siellä. Häärin ite Hobun kanssa VPKY'n puikoissa, ja ollaan asia sovittu jo näin, että seropit ei jatka paimennustaan tällä saraa enää. :)Henji kirjoitti: Sekarotuiset oli näköjään koko uudelta sivulta jätetty mainitsematta. Mutta mun mielestä niiden poisto melko ok. Niiden takana voi olla mitä vaan ei-paimennustaipuisia koiria, mutta toisaalta taas, jos siellä mukana menossa on pari hassua seropia (näitähän ei paljoa ole), ei se ole juuri keltäkään pois.
Tota perron heittämistä kokonaan pois oon miettinyt, mutta toisaalta, paljon puhutaan, että nuo espanjanvesikoiratkin paimentavat, vaikka tuskin enää niin paljoa. Rotu kuitenkin jalostettu siihenkin, ja tiedetään joidenkin vielä pärjäävänkin siinä vielä ihan hyvin - paljon kuitenkin saa lukea, että niillä perronaamoilla on vaikeuksia paimentamisen haastavammissa tilanteissa. Taas tosi monelta puuttuu se paimennustaipumus ihan täysin, kun sitä ei enää niin kovin painoteta.
Se on vähän kiikun ja kaakun.
Jos nää mielipiteet nyt menee ihan ristiin, pitää varmaan ruveta äänestämään. :D
-
- Analysaattori
- Viesti:
Wau, täällähän on paljon asiaa. Tää on asia joka on kiinnostanut mua niin pitkään kun olen noiden bortsujen kanssa touhunnut ja nythän mulla on bc (Vilppi) joka oikeasti soveltuu paimentamiseen. Kesällä pääsenkin itsekkin ihan konkreettisesti tutustumaan vielä paimennukseen. Mutta siis tutustun paremmalla ajalla tarkemmin noihin teidän teksteihin, mutta muutamaan pikkuasiaan vastaan jo nyt.
A ja B -luokitukset ajattelin ainakin itse enemminkin suosituksina kuin pakollisina. Kuitenkin se raja on niin häilyvä, mutta niille jotka ehkä eivät jaksa niin perehtyä paimentamiseen niin tietäisivät kumpi olisi lohko olisi se rodumomaisempi paikka kisata. Kuten nyt lapinkoirienkin kanssa tiedän että paimennetaan lampaidenkin kanssa vaikka vahvasti kuuluvatkin B-lohkoon. Joten ihan pakollisena en halua nuita lohkoja ajatella. Sakemanneistakaan en itse ole ikinä kuullut että olisi karjan kanssa käytetty mutta varmasti (jos oletetaan että ominaisuudet ylipäänsä paimennukseen on) kouluttamalla saisi karjankin kanssa toimivan. Kuten varmaan aikalailla kaikkien rotujen kanssa on.
Ja uudistuksen jälkeen tosiaan tulee maininta siitä että jo aloittaneet saa kisata loppuu (myös ne nyt jo aloittaneet seropit saa sitten)
Pk-oikeudet saa virtuaalimaailmassa ihan ilman koekäyntejä, ainakin itse sain chodsky pes rodulle oikeudet, vaikka niitä virtuaalimaailmassa olikin vain yksi. Suomessa irl niillä ei ole oikeuksia, mutta rodun kotimaassa kylläkin. :)
A ja B -luokitukset ajattelin ainakin itse enemminkin suosituksina kuin pakollisina. Kuitenkin se raja on niin häilyvä, mutta niille jotka ehkä eivät jaksa niin perehtyä paimentamiseen niin tietäisivät kumpi olisi lohko olisi se rodumomaisempi paikka kisata. Kuten nyt lapinkoirienkin kanssa tiedän että paimennetaan lampaidenkin kanssa vaikka vahvasti kuuluvatkin B-lohkoon. Joten ihan pakollisena en halua nuita lohkoja ajatella. Sakemanneistakaan en itse ole ikinä kuullut että olisi karjan kanssa käytetty mutta varmasti (jos oletetaan että ominaisuudet ylipäänsä paimennukseen on) kouluttamalla saisi karjankin kanssa toimivan. Kuten varmaan aikalailla kaikkien rotujen kanssa on.
Ja uudistuksen jälkeen tosiaan tulee maininta siitä että jo aloittaneet saa kisata loppuu (myös ne nyt jo aloittaneet seropit saa sitten)
Pk-oikeudet saa virtuaalimaailmassa ihan ilman koekäyntejä, ainakin itse sain chodsky pes rodulle oikeudet, vaikka niitä virtuaalimaailmassa olikin vain yksi. Suomessa irl niillä ei ole oikeuksia, mutta rodun kotimaassa kylläkin. :)
- Henji
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Enhän kommentoinut vain b-lohkoon, vaan että näkisin niille myös oikeudet sinne (jos lohkojako olisi pakollinen). Enemmän kuin muutamia olen nähnyt tekstien, kuvien, videoiden muodossa kun ovat olleet karjan kanssa ja suositeltu niiden kanssa toimijoiksi. Lampaiden kanssa olen itse vähempään törmännyt.Kirsi kirjoitti:^ Ihan mielenkiinnolla, miksi sakut B-lohkoon? Ennemmin mä noita lampaita näen paimentamassa, jos mitään.
Olisin Hobu ehdottomasti samaa mieltä, että luokkajaot mielummin viitteellisenä ohjeena kuin pakollisena.
"...you cannot demand more from a trial otherwise it will become a goal in itself, a sport, and will harm instead of being useful to the breeding effort." || vISLY
-
- Höpsö veitikka
Mäkin!Henji kirjoitti:Olisin Hobu ehdottomasti samaa mieltä, että luokkajaot mielummin viitteellisenä ohjeena kuin pakollisena.