"Hupi"lajit ja valionarvot

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Nath
Höpsö veitikka

Re: "Hupi"lajit ja valionarvot

Viesti Kirjoittaja Nath »

^
Jos katsoo Tulevia kilpailuja-palstan topiceja, niin kyllä siellä aika paljon on vielä näitä perinteisiä ja vanhempia lajeja, kuten paimennusta ja agilitya. Esimerkiksi maastoeste on aika uusi laji, mutta silti agilitykisoja järjestetään rutkasti enemmän kuin maastoeste, ainakin mitä minä olen liittojen kalentereita selaillut. Jos sinusta tuntuu, ettei tokokisoja järjestetä tarpeeksi, niin mikset itse pistäisi tokokisoja pystyyn? Eiväthän ne kisat sinne kalenteriin noin vain putkahda, vaan pitää niillä pitäjäkin olla.

Minusta ranking-pisteytyksen voisi ottaa käyttöön, sillä se toisi vaihtelua ainaiselle valioitumiselle ja olisi realistisempaakin. Lisäksi koiran kanssa kisaamista voisi jatkaa niin pitkälle kuin haluaa, eikä tarvitsisi lopettaa siihen valioitumiseen, koska kaikissa lajeissa ei valioille ole enää luokkia tai erikoiskisoja. Voihan siihen väliin ottaa jotain titteleitäkin, ettei keräisi niitä pisteitä vain sen vuoksi, että pysyisi tilastoissa ykkösenä (kuten Minnea tuolla jo mainitsikin).
Hali
Ei riitä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hali »

Olen edelleenkin raking-listojen kannalla, koska mielestäni ne ovat toimivampi ratkaisu, kuin valioutumis systeemmi, jossa ei valioutumisen jälkeen ole enään mitään tavoiteltavaa, koska todella harvassa lajissa on valio - luokka, sitäpaitsi vaikka valio luokka olisi niin ei periaatteessa ole mitään hyötyä kisata siinä, ainakaan jos minä ajattelisin, ellei sitten valioilla olisi raking listaa, jonne pääisisi tai kaksois valioa, mutta se taas menisi ehkä hieman liiallisuuksiin.

Flyball on ihan ok, mutta mun mielestä kätevämpi ratkaisu siihen olisi raking listat. Vanhojen valioiden voitaisiin kyllä antaa olla, mutta uusia valioja ei enään jaettaisi vaan käyttöön tulisivat niiden tilalle raking-listat. Tämä olisi ehkä realistisempaa, koska ei oikeassakaan elämässä voi Flyballissa ainakaan vielä valioutua, joten miksi virtuaalimaailmassa sitten voi? Toisaalta tämä on taas tätä että virtuaalimaailma on IRL maailmaa edellä, jos oikeaan maailmaan edes koskaan tulee tätä flyballin valioutumisjuttua.
Kun uni ei tuu, kai vika täyskuun
X
Mineas
Ammattimouhoaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mineas »

Kyllä tuon ranking lista kuulostaa minunkin korvaani ihan hyvältä. Voisi kyllä tehdä niin että joka vuosi esimerkiksi 5 parhaiten sijoittunutta saisi jonkun vuoden rankingvoittaja-08(,-09,-10...) tittelin. Ja joka vuosi pisteet esim nollaantuu, jotta uusillakin on mahiksia (toki vanhat pidetään myös tallessa).
Aika varmasti otan tämän tavan käytäntöön vKUJ:lle.
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

Viesti Kirjoittaja Rotta »

Onko joku tehnyt tälle asialle jo jotain vai onko tää jäänyt ihan vaan pohtimistasolle?
Mineas
Ammattimouhoaja
Viesti:

Siis ainakin vKUJn kohdalla tuo ranking-systeemi tulee huomenna voimaan, jos sitä tarkoitat.
noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

Olen varmasti tekemässä itseäni aivan typeräksi kysymällä, mikä tarkalleen ottaen tuo rankinglistaus on? :mrgreen: En ole oikein tajunnut koko ideaa kunnolla.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Mun käsityksen mukaan rankinglista on semmonen, mitä varten kerätään niitä pisteitä ja sitten tietyin väliajoin siirrytään niiden pisteiden perusteella esim. luokasta toiseen. Ehkä vähän samantyyppinen kuin esim. hoitajakenneleillä hoitajatasot, jos yhtään auttaa havannoimaan.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Mineas
Ammattimouhoaja
Viesti:

vKUJ siirtyi ranking-listaukseen eilen.
Hali
Ei riitä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hali »

Voiko flyballista muuten IRLästi valioutua? Mietin nimittäin että miksei siitäkin ole vain yksinkertaisesti raking - listausta, olisi paljon mukavempi x).
Kun uni ei tuu, kai vika täyskuun
X
noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

^Flyballissa ei voi IRL-valioitua.
Jusku
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusku »

Ranking-idea on minusta surkea esim. agilityyn, tokoon, paimennukseen, mejään jne, mutta flyballiin ja koiraurheiluun se sopii loistavasti. Jos kaikki meinaa muuttua ranking-tyyppiseksi minä lopetan kisaamisen ja virtuaalikoirailun, idea on vain niin toimimaton kaikkeudessaan esim. tokossa jossa oikeastikkaan ei mitään rankingia ole.. Ja jos ranking vaihdetaan "vanhoihin" lajeihin mitä käy valionarvoille? Pyh. Rangkin vain siis niihin lajeihin joihin se luontevasti sopii.
Kuva

Taukoilee kisauksesta toistaiseksi elämäntilanteen muuttumisen ja rikki menneen koneen takia. Kasvattajat siis olkoon rauhassa, jatkan kisaamista kyllä myöhemmin.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

^ Koko ajan on ollut puhe ns. hupilajeista, eli esim. flyballista ja vastaavista. Agility, toko, ja muut ns. kunnon lajit pitävät valioitumissysteemin joka tapauksessa.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Unna
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Unna »

//Täällä yksi joka kannattaa ranking-listoja!

Mutta itse tästä asiasta. Omalla kohdallani nuo hupilajit ovat ja pysyvät vain hupilajeina, eli se on mukavaa ajanvietettä koiran kanssa, mutta ei tavoittelemisen arvoista, sillä ei ole jalostuksellisesti tärkeää, onko koira hyvä tanssimaan, tai ottaako frisbeen hienosti kiinni. Flyballia en sen sijaan luetteloisi samaan kastiin edellämainittujen lajien kanssa, sillä se kehittää koiran nopeutta, ja siinä on yhdistettynä sekä pallon nappaamista, agilityä, sekä etenkin ryhmätyöskentelyä, koska joukkueesta on kyse. Tässä siis tiivistettynä: hupilajit ovat hupia, yhteistä aikaa lauman parissa, ei niin tärkeä, kuin vaikkapa paimennus tai palvelus- ja pelastuskoiralajit, tai agility ja toko, mutta kuitenkin.
They say that good things take time, but really great things happen in the blink of an eye

KuvaKuvaKuvaKuva

Olkaa mukavia immeisiä, ja ruokkikaa Ziriusta ja kliksutelkaa poikasia (:
Kaikille ruokkineille/klikanneille suuri kiitos
Kuva
Vastaa Viestiin