Miten kysyä kuvalupia IRL-kenneleistä?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Juliétte
Nakkisotilas
Viesti:

Miten kysyä kuvalupia IRL-kenneleistä?

Viesti Kirjoittaja Juliétte »

Itse monesti, kun lähetän IRL-kennelin pitäjälle viestin kuvaluvista, on viesti jäänyt kuitenkin lähettämättä. Tulee mieleen, että kehtaako sitä kysyä, ja miten viesti pitäisi muotoilla, kuinka pitkä selostus pitää olla virtuaalikenneleistä, että mitä ne on jne. Ja kun etusivulla lukee ihan selvästi, ettei kuvia saa kopioida ilman lupaa, siitähän saa sellaisen käsityksen, että lupa on mahdollista saada? Kerran pari olen kuitenkin saanut vastauksen, että etusivullahan lukee selvästi, ettei kuvia saa kopioida ollenkaan!

Tahtoisin siis tietää, miten te muut kysytte kuvalupia? Millainen viesti olisi järkevin? :)
pizza, love & understanding

Palailemassa takaisin virtuaalimaailmaan :)
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Re: Miten kysyä kuvalupia IRL-kenneleistä?

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Mä en oo piiiitkiin aikoihin kysellyt kuvalupia, mutta silloin joskus kun kyselin, niin mulla oli sellainen tyyli, että kerroin virtuaalikennelistäni jonkun verran, virtuaalikoiraharrastuksesta omin sanoin + linkitin vielä vFCIn sivun missä kerrotan virtuaalikoiraharrastuksesta ja sitten vielä kerroin lyhyesti itsestäni, kuten ikäni ja muutenkin kuka minä olen, kuten että minulla itsellänikin on koira ja niin edes päin. Asiallinen ja kohtelias viestihän on aina paras. Oma viestini on aina aika pitkä, jossa kerron tarkasti kaikki kuinka laitan tekijänoikeudet ynnämuut näkyviin ja kaiken muun oleellisen. Voin sulle jossain kohtaa sen oman viestini vaikka yvllä lähettää malliksi, jos sua vaan kiinnostaa x)
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Camilla
Vuohenruokaa

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mäkään en ole kysellyt kuin parista paikasta oikeastaan siksi että tämä koko juttu on kauhean kiusallista minulle. :D Kuten Juinttu jo laittoinkin, niin asiallisuuteen olen panostanut ja sen avulla toivon kasvattajan saavan minusta mahdollisimman hyvän kuvan. Viestiin olen sepittänyt juuri jonkin verran virtuaalimaailmasta, miten täällä toimitaan ja mikä on jutun idea. Tarkasti olen myös laittanut sen, että copyrightit tulevat kuntoon ja kasvattaja saa halutessaan päättää, miten ne merkitään (laitetaanko linkkiä, koiraa joka kuvassa oikeasti esiintyy yms.). Itsestäni en ole juurikaan kertonut muuta kuin sen, että asun Suomessa (mikäli meilaan ulkomaalaiselle) ja omistan virtuaalikennelin joka kasvattaa niitä ja näitä koiria. Lisäksi mukaan linkki vFCI:hin ja sivuille, jonne kuvia tulossa käyttöön.

Harmillisen monen kasvattajan päähän on pinttynyt negatiivinen kuva virtuaaliharrastuksesta, ja uskon että se vaikuttaa siihen antavatko he kuvia käyttöön. Useilta nettisivuilta on suoraan etusivulta luettavissa ettei kuvia anneta/lainata virtuaalikenneleille, ja noilta ihmisiltä en itse ole ruvennut kyselemään lupia. Jos em. kieltoa ei ole, vaan esim. tieto, ettei kuvia saa kopioida ilman lupaa, niin se on asia erikseen. (: Saatan myös tutkailla sivuja muuten, siis erityisesti jos löytyy tietoa kasvattajasta. Omien korvien väliin on tullut kuva kasvattajasta, joka saattaisi antaa luvat. :D
and like a deer in the headlights
i meet my fate
Juliétte
Nakkisotilas
Viesti:

Juinttu, jos vain viitsit antaa sen pohjan, olisin ikuisesti kiitollinen :D
Ja tosiaan, tuntuu, että kasvattajat luulevat virtuaalikoiraharrastajien olevan viisivuotiaita vekaroita jotka eivät tajua copyista mitään eivätkä tajua koirista mitään jne...

Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Voin sanoa suoraan, että suomalaisilta kenneleiltä on turha kysellä mitään. Vastaus on kuitenkin suurimmissa osassa tapauksissa "EI IKINÄ" tai viestiin ei ikinä vastata. Fakta nyt vain on se, että lupien saaminen suomalaisilta kenneleiltä on yhtä todennäköistä kuin arpajaisvoitto. Selatkaa vähän foorua, ja etsikää Mallaskoalan tekemä englanninkielinen kyselypohja ulkomaalaisille kenneleille. Todennäköisyys lupien saamiseen on jo paaljon suurempi!
Netry
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Netry »

Mä oon kans koittanut aina tehdä asiallisen vaikutelman ja kertonut virtuaalikoiraharrastuksestani paljon. Mä mietin sitä vaan, että ennen oli ainakin joku sivu missä oli englanniksi kerrottu virtuaalikoirista, mä sitä linkittelin, mut nyt oon kadottanut sen sivun kokonaan. Onko kellään mitään sellasta sivua, missä kerrottais englanniksi virtuaalikoirailuista? Ulkomaille kun viestiä pistää, niin ois kuitenkin kiva, että sinnekin pystyis omalla kielellään niille laittaan sellasen linkin.
Mä muuten huomasin kanssa sen, että suomalaisilta on kauheen vaikea saada kuvalupia, pistin kaikille tipsukasvattajille viestiä mitkä vaan löysin ja vaan yks vastas myönteisesti :-D Ulkomaille en ookkaan ollut yhteydessä kun sheltti ja aussiekasvattajien kanssa ja vaan yhen vastauksen oon saanut ja tää aussiekasvattaja vastasi myönteisesti :)
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Lansu_
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Lansu_ »

Kyseletkö kotimaisilta kasvattajilta? Mä olen jo aikaa sitten lakannut yrittämästä suomalaisten suhteen. Monella tuntuu olevan niin tuomitseva ja ehdoton asenne, että on turha edes yrittää kysyä tai selittää. Mulle riitti se kerta kun sain haukut virtuaalikoirallani olleesta itse ottamasta kuvasta... En halua saada samanlaista mailia enää koskaan, joten kierrän suomalaiset kaukaa enkä käytä myöskään kuvaamiani valokuvia (ellen sitten tulevaisuudessa uskalla kysyä omistajilta on ok, jos käytän heidän koiristaan ottamiani kuvia virtuaalikoiralla). Onneksi on toki jonkin verran myös niitä, jotka eivät lyttää ja ovat valmiita kuuntelemaan. Lansufoorumilla olen muutamaan otteeseen puhunut virtuaalikoirien puolesta ja vastaanotto on ollut yllättävänkin positiivinen.

Suomalaiselle kasvattajalle en siis ihan heti laittais mailia kuvista. Jos kuitenkin jostain syystä kyselisin kotimaiselta, kirjoittaisin seuraavista jutuista:
  • - kertoisin kuka olen (ikä ja esimerkiksi mistäpäin Suomea) sekä kertoisin IRL-koiraharrastuksesta, jos sellaista on
    - kehuisin hänen koiriaan ja valokuviaan
    - esittelisin lyhyesti virtuaalikenneleiden idean ja virtuaalikoiramaailman sekä kertoisin faktoja harrastajajoukostamme
    - kertoisin olevani tietoinen tekijänoikeuslaista sekä virtuaalikenneleiden huonosta maineesta ja sen syistä, painottaisin kunnioittavani tekijänoikeuslakia ja kertoisin miten merkitsen kuvieni alkuperän (miettisin tarkkaan miten kirjoittaisin näistä!)
    - näyttäisin tietenkin myös oman virtuaalikennelini sivut
    - lopuksi kiittäisin vielä kauniisti ajasta, vaikkei lupia tuliskaan
Jos on yhtään kielitaitoa, suosittelen kokeilemaan ulkomaisia kasvattajia. Ne, jotka vastaavat, ovat yleensä erittäin mielissään maileista, koiriensa kehumisesta ja muusta. :) Mulle on esimerkiksi moni tarjoutunut lähettämään koneellaan olevia kuvia, joita ei nettisivuilta löydy. Erään kanadalaisen nöffikasvattajan kanssa vaihtelin useampiakin viestejä esimerkiksi Suomesta ja koirista - sain joulukortinkin "etana"postitse häneltä! Ulkomaiselle kasvattajalle laittaisin suurinpiirtein samat asiat kuin suomalaiselle. Tekijänoikeusosiota en painota niin paljon kun suomalaiselle mailatessa, vaan jätän tilaa virtuaalikennelharrastuksen selittämiselle. Copyright-merkinnöistä kuitenkin sen verran, että lupaan linkittää kasvattajan sivut jokaisen lainatun kuvan alle, jos hän niin haluaa.

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kirjoittaa selkeää ja asiallista tekstiä. Hyvät tavat kunniaan. Voi olla (ja pitääkin olla) kohtelias, vaikkei lupia tuliskaan. Jos tekee lupauksia copyright-merkinnöistä (tai mistä tahansa muusta), ne on kanssa tietenkin pidettävä. Yksi miettimisen arvoinen pointti on myös viestin pituus. Kukaan ei jaksa lukea kilometrin pituista viestiä, mutta toisaalta "Moi, saisinko lainata koiriesi kuvia virtuaalikenneliini (osoite: http://)? T. Minä" -tyylinen viesti ei myöskään ole välttämättä kovin fiksu.
When the hurricanes came for me
I could finally crash again
And that's how I became the sea
Nath
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Nath »

Lansu_ kirjoitti:Kyseletkö kotimaisilta kasvattajilta? Mä olen jo aikaa sitten lakannut yrittämästä suomalaisten suhteen. Monella tuntuu olevan niin tuomitseva ja ehdoton asenne, että on turha edes yrittää kysyä tai selittää. Mulle riitti se kerta kun sain haukut virtuaalikoirallani olleesta itse ottamasta kuvasta... En halua saada samanlaista mailia enää koskaan, joten kierrän suomalaiset kaukaa enkä käytä myöskään kuvaamiani valokuvia (ellen sitten tulevaisuudessa uskalla kysyä omistajilta on ok, jos käytän heidän koiristaan ottamiani kuvia virtuaalikoiralla). Onneksi on toki jonkin verran myös niitä, jotka eivät lyttää ja ovat valmiita kuuntelemaan. Lansufoorumilla olen muutamaan otteeseen puhunut virtuaalikoirien puolesta ja vastaanotto on ollut yllättävänkin positiivinen.
Mietin että oiskohan ollu sama ihminen, joka kilahti myös mulle eräästä hänen koirastaan ottamastani kuvasta, jonka olin luvannut yhdelle turrilaiselle käyttöön...

Minäkään en ole vuosiin kysellyt kotimaisilta kasvattajilta kuvalupia, koska virtuaaliharrastuksen yleistyessä vastaus on ollut aina kieltävä - alkuaikoina n. joka toisesta paikasta sai luvat, mutta mitä oon nähnyt niin pikku hiljaa näihinkin paikkoihin on alkanut tulla sivujen alaosiin "emme luovuta kuviamme virtuaalikenneleille"-tekstejä. Sinänsä ymmärrän tuon, mutta onhan tuo hieman näreää, kun tässä harrastuksessa ollaan lähes riippuvaisia IRL-koirien kasvattajista ja niiden omistajista, mutta sitten kielletään jo itseottamien kuvien käyttökin ja vetästään mukaan aimo annos vittusaatanaperkelettä, "joku saatanan virtuaalikennel" yhtä saamaani mailia siteeraten :roll:

Ulkomaalaiset ovat usein vastaanottavaisempia, erityisesti jos löydät kennelin jonka lupia ei takuuvarmasti ole vielä kenelläkään. Suosituimpien rotujen kohdalla yhdeltä kenneliltä on saatettu pyytää kymmeniäkin kuvalupia ja varmasti alkaa olla jossain vaiheessa äreää menoa ruudun toisellakin puolella, kun joka toinen maili koskee aina kuvalupia.
Wolfie
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Tosiaan todella harvat suomalaiset antavat lupia. Vielä hankalempaa on yrittää löytää semmosta suomalaista kenneliä missä ei lukisi teksitä "emme luovuta kuvia virt. kenneleille".
Sitten jenkeistä mulla on kanssa pahoja kokemuksia. Lähetin vuosi sitten lupakyselyn, joka oli aivan asiallinen ja olen käyttänyt sitä samaa viestiä iät ja ajat ja on yleensä hyvin tärpännyt. No tämä sit lähettää vastaukseksi että "NO!!" ja alko uhkailemaan poliiseilla ja vastaavilla, vaikka minä vain kysyin että saisinko käyttää, tulisi tänne ja tänne, virt. koirailu on sitä ja tätä, olen harrastanut näin ja noin kauan ja tässä on mun sivut, en tietenkään ota ilman lupaa, laitan copyt etc mut sihmeellisesti napsahti. Oon saanut kanssa muilta jenkkiläisiltä varsin vineviä viestejä takasin niin oon ne jättänyt rauhaan.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Noina
Vuohenruokaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Noina »

Tuskin koskaan tulen kysymään suomalaiselta kasvattajalta kuvalupia. Vastaukset ulkomailta ovat olleet aika sekalaisia. Yksi olisi halunnut jopa kennelini bannerin sivulleen, toinen sanoi vaan no problem X. Eräs taas vastasi ystävällisesti että en saa käyttää. Sellaiset vastakset ymmärrän. On tullut sellainenkin että "miksi sulla on virtuaalikennel, get a real life!! Viestisi teki minut surulliseksi." Mutta suurimpaan osaan ei edes vastata. Liekkö sitten hukkunut jonnekin tai mennyt roskapostiin.
  • DON'T TRUST A SONG THAT'S FLAWLESS
Jussu
Ei riitä.

Viesti Kirjoittaja Jussu »

Mulla on kans toi ongelma et oon epävarma kuvien kysymiseltä, mun kai ois pakko kysellä suomalaisilta, koska mun enkun kieli on niin surkea ettei siitä sais mitään selvää... Osaisko joku nauvoa englanninkielisen viestin kanssa? Ja linkkejä ulkomaalaisille kasvattajille?
Nath
Höpsö veitikka

^
Etsintäkuulutuksissa on Kieliapua-topic, jossa voi pyytää vaikka kääntämään kirjoittamansa lupapyyntöviestin, jos omat taidot eivät riitä.
Ulkomaalaisten kasvattajien sivuja löytyy ihan vaan googlettamalla vaikka haluamansa rodun englanniksi ja siihen perään "kennel". Mulla on tapana ettiä ihan vaan joku rotuyhdistys/kennel, jonka linkkisivlta lähen etenemään muiden kenneleiden sivuille jne. Myös suomalaisten kasvattajien sivuilta löytyy linkkejä ulkomaalaisten kenneleiden sivuille.

Mie oon vähän miettinyt, että antavatko yksityiset koirien omistajat kuvalupia helpommin kuin kasvattajat? Kiinnostuksesta ihan, ite kun en aio jatkossa enää pyytää lupia, vaan olen siirtymässä PIVI-koiriin, jahka nyt vaan olis aikaa ja energiaa pistää tuo kennel taas pyörimään....
Juliétte
Nakkisotilas
Viesti:

tuolta löytyy mallaskoalan viestistä neuvoja englanninkielisen o vviestin lähettämiseen :)

Kannattaako esiintyä kuvalupia kysellessä oikealla nimellä vai nimimerkillä?

Nath
Höpsö veitikka

^
Mie laittasin kyllä oikean nimen, viestistä tulee heti jotenki paljon asiallisemman ja uskottavamman oloinen. Omiin viesteihin olen laittanut sekä koko nimeni että sulkuihin nimimerkin :)
Vastaa Viestiin