vSPKL suojelu-uudistus?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Marcia
Höpsö veitikka

Re: vSPKL suojelu-uudistus?

Viesti Kirjoittaja Marcia »

^^ Kitos kirsi, olin sokea (jälleen kerran). Musta toi PASU kuulostaa jotenkin...yököttävältä? Mulle ei tuu suojelu mieleen nimestä PASU. Mun mielestä se vois olla ihan normi IPO.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
Wolfie
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

joo kuulostaahan se hassulta, mutta IPO on varsinaisesti tavallaan PASU:n "alamuoto". ja mun mielestä PASU kuulostaa paljon järkeenkäyvemmältä kuin IPO. Mutta mä tietenkin otan vielä mielipiteitä vastaan.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

PASUksi vaihto, kannatan. :)
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Vaikkei IRL:ksi muutettaisikaan, niin kyllä toi mun mielestä sentään PASU:ksi pitää muuttaa. Nythän tuo IPO on vain PASUn yksi alamuoto, joka viittaa siihen, että jossain vmaailmassa olisi ne kaksi muutakin, VPG ja SchH.

Mites sitten toi koulari, jätetäänkö sitten saksanpaimenkoirille tarkoitettu koulari kaikille roduille?
Nora
Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nora »

Se voi mielestäni olla PASU, mut just n. 10 min sitte anoin kisan, niin se saa sitten koko ajan olla IPO, en ala vaihtamaan, jos toi muutos tulee voimaan vaikkapa huomenna. (:

Ja ei tuota koularia ehkä kannata vaihtaa, siinä olisi vähän liikaa työtä.
Et hätt noch immer jot jejange.
Wolfie
Höpsö veitikka

ei siinä olis ollenkaa paljoo työtä, et kyllä mä sen jaksaisin, mutta tosiaan toiset valittivat sekavuudesta ja kun on tämä tähänkin asti toiminut hyvin näin, että kattoo myöhemmällä ajankohdalla. Ja Nora voi lukea perusteet tuosta koularin vaihtamisesta edelliseltä sivulta, mikäli jäi joku epäselväksi. Sillä siellä on selitetty jos koulari vaihdettaisiin miten se tapahtuisi, eikä siinä oo tosiaan paljookaa työtä.
Toisteiseksi koularit saavat pysyä SchH. Kattoo joskus myöhemmin, että alkaako niitä muuttamaan.

Mutta sanoisimpa, että IPO muuttaa nimeäänsä PASU:ksi. Eli jatkossa anokaa ipoa pasuna. mikäli pääsee kisa-anomuksia laittaessa unohtumaan, niin voin koodiin korjata ja huomautan, että korjattaisiin sivuillekin. Eikä IPO kohtien muuttaminen PASU nimeksi olisi millään tavalla raskastakaan. Mikäli pasu nimen vaihto saisi vielä esim parilta kannatusta, muuta kuin minulta, kirsiltä, janinalta, niin voisin päästä sitten toimeen.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2015 tyylilyyli
rust
Kanada

Viesti Kirjoittaja rust »

Mäkin kannatan :). Ideaa voi mahdollisesti sitten jatkossa kehittää eteenpäin, jos/kun löytyy innostusta muiltakin!

// Reetta, tuoko sana PAHA sitten mieleen haun? (; Ehkä tällä hetkellä, jos/kun siihen on tottunut, mutta alunperin? Mun mielestä toi nimi on lähinnä vaan tottumuskysymys.
feel love before it's gone
Reetta
Kanada

Viesti Kirjoittaja Reetta »

Muhun tää uudistus ei oikein iskeny. :s Miks tehdä jostain hyvästä ja toimivasta monimutkaisempaa. Ensinnäkin jo siinä tulee lisää monimutkaisuutta kun saksanpaimenkoirille täytyy laittaa eri koulutustunnukset ja sitten niille uusi lista jne. Muutenkin tuo uusi sana PASU ei tuo mieleen suojelua.
Wolfie
Höpsö veitikka

Joo, no siitä kokonaisesta muutosjutusta voi sitten jutella myöhemmin, esim muutaman kuukauden kuluttua. Kyllähän se niin on, että sitä joutuu paljon venkslaamaan yms.

Mutta joo, mitään uudistuksia en oo tekemässä mikäli niin moni on vastaan, vaikka todella moni on myös myötä. Esimerkiksi juuri tuon pasu jutun kanssa. Joo nykysilläkin pärjätään vallan loistavasti, mutta tosiaan mä kyselisin vieläkin, että kuinka moni kannattaisi IPO nimen vaihtamista PASU:ksi, sillä niin kuin aikaisemmin olen sanonut, että IPO on PASU:n alalaji.

Mutta kattoo nyt tosiaan. Ei tässä oo mikään pakko mitään muuttaa, mutta tois edes hiukan lisää realistisuutta suojeluun. VPG:tä etc ei tarttee ottaa mukaan, saatika että sakuille erikseen luokkia tmv, mutta toi nimivaihto olis aika jees, sillä se on niin yksinkertainen toimenpide.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Kirsi
Höpsö veitikka

Mun mielestä juuri PASU tuo enemmän mieleen suojelun. Palvelus = PA, suojelu = SU. Vähän samalla lailla kuin PAHA: PA = palvelus, HA = haku; PAJÄ: PA = palvelus, JÄ = jälki jne.

Tiedän olevani tässä topsassa aivan liikaa esillä, mutta kun tässä tapauksessa itse kannatan niin paljon koko höskän muuttamista :D. Ne jotka eivät tykkää, niin voivat pysyä sitten muissa lajeissa palveluskoiriensa kanssa. Okei, toi oli vähän raa'asti sanottu, mutta mä olen aina tottunut oppimaan virtuaalimaailmasta koirista ja niiden lajeista yleisesti ottaen, ja sen takia mun mielestä olisi kiva myös suojelun olevan IRL:in mukainen. Jokaisessa lajissa on tietysti omat muutoksensa, että ne ovat saatu sopimaan virtuaalimaailmaan, mutta mun mielestä tämä muutos ei olisi ollenkaan mahdottomuus.

Olisiko se oikeasti niin hirveän vaikeaa tuomaroida vastedes SchH:n tilalle VPG?
Nora
Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nora »

Sen nimen voisi vaihtaa PASUksi, koska niin kuin Kirsi sanoikin PA = Palvelus jne. sattuu aika mukavasti. Mä olenkin vähän ihmetellyt, että kaikki muut on PAjotain, mutta suojelu IPO. :D Mutta kovin suuria muutoksia ei varmaan heti kannata alkaa tekemään, mä ainakin menisin ihan sekaisin.

Joo, mä oon vähän yliaktiivinen näiden ns. turhien viestien kanssa.

/ Ookei :)
Et hätt noch immer jot jejange.
Wolfie
Höpsö veitikka

Ehei toi ollut yhtään turha viesti :D

Mä aattelin, että jos sitten IPO:n muuttais PASU nimiseksi 1.3.2010, siitä ilmoitettaisiin toki vielä vSPKLän sivuilla vähän joka kolkassa yms. Mutta mitään muita muutoksia ei ole tulossa joten no worries

/ Joo elikkä, IPO on vain suomessa sakuille tarkoitettu, mutta muualla maailmassa suojelutunnus tunnetaan sinä SchH koularina, eli IPO on suojelun kansainvälinen nimitys. Joten fiksuinta olisi se, ettei mitään muutoksia tehtäisi, sillä niin kuin aikaisemmin todettiin, että virt. kennelit pyörii usein muualla kuin suomessa (esim joku on irlannissa ja joku saksassa tjsp).

Eli tosiaan, mikään näköisiä muutoksia ei ole tulossa suojelun sääntöihin, luokkiin tai nimeen.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Kirsi
Höpsö veitikka

Hetkinen, siis täh? :-D Nyt mä olen ihan pyörällä päästäni! Kyllähän tuo IPO:n kansainvälisyys tuli jo topickin ensimmäisestä viestistä selville ("Suomessa on käytössä kolme suojelukoemuotoa, IPO-koe, joka on kansainvälinen suojelukoe, VPG, joka on kansallinen suojelukoe sekä SchH, joka on saksanpaimenkoiraliitonikäyttämä rodunomainen suojelukoe saksanpaimenkoirille."), mutta mistä toi "SchH: -kaikkien-rotujen-koulari" yhtäkkiä tuli? Miksi Suomen palveluskoiraliitto olisi keksinyt toisille suojelusroduille ihan oman koularinsa täällä Suomessa, jos tuo SchH -tunnus on kerta kaikille?

Tuntuu aika oudolta... Olisi tuontikoirissa ihmettelemistä IRL-maailmassa :mrgreen:.
Wolfie
Höpsö veitikka

En osaa oikein selittää, mutta siis että suomessa on SchH koularitunnus vain sakuille tmv, mutta muualla maailmassa SchH koularia käytetään kaikilla ja sen tuntee jopa jenkitkin. Sain tästä eilen illalla tietää. Ja joo, niinhän niitä on suomessa vpgtä ja muuta, mutta IPOna se tunnetaan ymmärtääkseni kaikkialla maailmassa sinä kansainvälisenä suojelukokeena.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2015 tyylilyyli
Kirsi
Höpsö veitikka

//// Kirjoitan tämän nyt kokonaan uudelleen, kun en ole enää itsekään perillä mistä kirjoitan :D.

Aloin etsimään tietoa Internetistä englanninkielisiltä sivuilta, ja sain käsityksen, että ainakin SchH ja VPG ovat sama asia. SchH ("Schutzhund" = suojelukoira saksaksi) muutettiin vuonna 2004 VPG-nimitykseksi (Vielseitigkeits Pruefung fuer Gebrauchshunde (karkeasti käännettynä) = Versatility examination for working dogs = Monipuolinen koe työkoirille), niin se ei enää nykyään ole vain saksanpaimenkoirille. SchH oli alunperin vain sakuille, mutta vuosien saatossa siitä on muotoutunut suojelukoe monille muillekin roduille.

Edelleen mua hämää tuo IPO ("International Police Organization" = "kansainvälinen poliisi organisaatio"), koska mä en löytänyt siitä paljoa tietoa tuon SchH/VPG:n rinnalla. Kuitenkin katsellessani dobermannikuvalupiani, sieltä ei tullut vastaan mitään SchH/VPG:tä, vaan juuri IPO:

http://www.dobermann-iz-zoosfery.ru/djotto.shtml - "HD-A, ED-0, IPO-1"
http://www.betelges.net/ourdogs/GALILEA.htm - "IPO I, HD - B, vWD - clear"
http://www.vonmorosso.com/females/females.htm - "BH, ZTP V1A, IPO 1 HD-A (Germany)"

Tämän artikkelin mukaan IPO on vastine SchH/VPG:lle muissa maissa kuin Saksassa, eli toisin sanoen kansainvälinen niin kuin jo valmiiksi tiedetään.

Näiden tietojen mukaan SchH, VPG ja IPO käyttävät siis kaikki samoja sääntöjä, koularit vain muuttuvat riippuen siitä mistä tai keneltä hakee tietoa. Toisin sanoen nuo kolme ovat olleet 2004-vuoden jälkeen sama koe samoilla säännöillä. Täällä K9GSD -niminen henkilö sanoo samaa.

Erittäin sekavaksi tästä tekee sen, että netistä silti löytää tietoa Schutzhund (SchH) /VPG:stä, mutta myös IPO:sta, joten mikä loppujen lopuksi on koko homman yleinen nimitys?

Koularitkin mua edelleen hämää, että mikä loppujen lopuksi on se käytetyin koulutustunnus: IPO1-3 vai VPG/SchH1-3. Esimerkiksi tällä koiralla on tittelirivistöllään VPG/SchH3, mutta myös IPO3. Saman kennelin tällä koiralla ei kuitenkaan ole tittelissään kuin IPO1. Koulari asiaa ihmettelee myös tämä tyyppi, joten tuskin olen nyt aivan väärillä jäljillä.

Tämän voisi kyllä laittaa aika turhaksi viestiksi, koska loppujen lopuksi fakta on tämä: itse olen aivan sekaisin. Monet tuntuvat käyttää tittelirivistöllään IPO1-3:a, mutta myös SchH1-3:sta näkee. VPG:tä en taas ole nähnyt kuin tuolla ylläolevalla rottiksella, mutta jos oikein ymmärsin edes jotain, niin ei pitäisikään:
http://en.wikipedia.org/wiki/Schutzhund kirjoitti:In response to political forces in Germany, in 2004 the Verein für Deutsche Schäferhunde (SV) and the Deutscher Hundesportverein (DHV) made substantial changes to Schutzhund. The DHV adopted the Fédération Cynologique Internationale (FCI) rules that govern IPO titles, so that at least on paper the SV and DHV gave up control of the sport to the FCI. The DHV changed the name of the titles from "SchH" (Schutzhund) to "VPG" (Vielseitigkeitsprüfung für Gebrauchshunde which roughly translates Versatility examination for working dogs). The SV has retained the "SchH" title names, but otherwise conforms to the DHV/FCI rules.
Mä en vaan pysty käsittämään, että mikä se kansainvälinen koulutustunnus loppujen lopuksi on, kun tota SchH-tunnusta käytetään paljon, mutta niin käytetään myöskin IPO-tunnusta. Että tiedä sitten enää yhtään mitään.
Vastaa Viestiin