Ristiriitaisuudet lajien säännöistä

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Ristiriitaisuudet lajien säännöistä

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Täällä Turrilassa näkee harva se päivä erilaisia perusteluita sille, miksi johonkin lajiin tulisi tehdä sääntömuutoksia IRL-sääntöjen vastaisesti tai miksi jossain lajissa tulisi noudattaa ehdottoman tarkasti oikean elämän säännöissä. Mua on monesti mietityttänyt se, miksi joissain tietyissä lajeissa tulisi noudattaa pilkuntarkasti oikeita sääntöjä. Kuitenkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että roturajoitusten tulisi olla samat kuin IRL. Olenko kusipäinen kaksinaismoralisti? Toisaalta kun oikein miettii, niin roturajoituksilla ja kisasäännöillä ei ole varsinaisesti mitään tekemistä keskenään.

ANTEEKSI. Hävitin kokonaan alkuperäisen ideani. Toivottavasti tämän tynkäaloituksen perusteella saadaan edes jotain mielipiteitä ja keskustelua.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Wolfie
Höpsö veitikka

Re: Ristiriitaisuudet lajien säännöistä

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Et ole kusipäinen kaksinaismoralisti. Mä itse kannatan kyllä IRL sääntöjen noudattamista, mutten kuitenkaan pilkun tarkasti. Sääntöuudistuksia kannatan, mikäli ne koskevat rotujen rajoitusta. Minusta on jännä, miten paimennukseen sai osallistua ihan joku sellainenkin rotu, mikä ei varmastikaan kuulu siihen, siihen kuuluu juuri nämä terrierit ja villakoirat ja ties mitkä muut, vaikka joku farkku saattaakin syttyä lampaille, niin ei ne paimenkoiria ole ja näinollen ei saisi minusta osallistua paimennuskisoihin.
Onneksi se sääntöuudistus tuli! Sillä eihän mikään colliekaan tai shelttikään saa osallistua ratajuoksuihin/koejuoksuihin tai mejään, vaikka varmasti monet koirarodut lähtisi juoksemaan ihan mielellään ja käyttämään nenäänsä. Siksi musta onkin hiukan epäoikeudenmukaista, että johonkin sai osallistua kaikki ja johonkin vaan tietyt rodut. Puhun tietysti vain näistä roturajoittuneista lajeista.
Musta on myös hienoa, että jokaisella koiralla on mahdollisuus suorittaa BH, mutta vain pk-roduilla jatkaa palveluksen parissa, josta tulee mahdollisimman todentuntuista, sillä voisihan tietysti joku ajatella niin, että kyseessähän ovat vain virtuaalikoirat, joten miksei kaikilla roduilla olisi oikeus pk-lajeihin.

Kirjottelen myöhemmin lisää, lanka jotenkin hävisi :)
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Veriaivo
Ei enää ikinä uudestaan

Viesti Kirjoittaja Veriaivo »

^ Mejässä ei ole noudatettu roturajoituksia pilkuntarkasti, ja tuolta se lista sitten näyttää. Eli jos tässä ollaan jotain tiukempia rajoituksia tekemässä, niin imo niistä pitäisi sitten pitää kiinni.
I have no time to hate people who hate me.
I'm very busy loving who loves me.

blogi LINNUNRADAL FLIPPAILLEN
Elina
Analysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elina »

Mie kannatan noita IRL-sääntöjä siis roturajoitusten perusteella. Niin ettei esimerkiksi ne saksanpystykorvat olis siellä mejälistoilla eikä karhukoirat voi kisata paimennuksessa. Minun mielestä on paljon parempi, että ei sekotella jotain pikkuärrierejä (terrierejä) palveluskoiriin tai paimenkoiriin ja pidetään esimerkiksi ne saksanpystykorvat vain niissä tokoilussa, agissa ja muissa lajeissa missä mikä tahansa koira voi kisata. Jos tekee mieli kisata esim. paimennuksessa niin ottaa sitten sellaisen koiran, jolla voi siellä kisata. Tämähän on sentäs vaan virtuaalimaailma niin aivan hyvin voi ottaa vaikka kuinka monta koiraakin. (;
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Marras
Kanada

Viesti Kirjoittaja Marras »

Elina kirjoitti:ei sekotella jotain pikkuärrierejä (terrierejä) palveluskoiriin
Mut eiks esim. parsonrussellinterrierit saa osallistua rauniokoirasydeemeihin.. =( Ja tällainen uudistushan piti tulla vspkl:lle? Tosin se taisi olla Boksun aikoihin, kun hän tätä suunnitteli. Mut juu ;3. En kyllä ees tiedä, kuuluuko rauniokoirat palveluskoiralajeihin, perehtymätön kun olen! Rauniokoirat kai pitäis pistää pelastuskoirien alle.. mm.. Ja ne rauniokoiratkin taidetaan määritellä rakenteen ja sopivuuden mukaan :D. Mutta periaatteessa, jos rauniokoirat otetaan mukaan virt.maailmaan, niin joku rotulista pitäisi luultavasti tehdä.

Muihin asioihin en ota kantaa, mulla on yks hailee näistä. Valitettavasti.

Jotkut lajit saattavat kyllä kärsiä suosionlaskua, mutta se saattaa taas olla hyväksi niille roduille, jotka niissä saa kisata. Eipähän ole luokat heti täynnä.

/ Oko, multa on mennyt sitten vaan ohi tämmöset jutut (eikä kyllä mikään ihme). Muistan vaan kun Boksu puhui rauniokoirista.
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

^ Pelastuskoiratoiminnassa ei ole roturajoituksia, ja siellä PERA -luokka on rauniokoe :3
Henji
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henji »

Rebecca tuolal tuumasi, että on hienoa kun kaikilla roduilla voidaan suorittaa BH mutta vain tietyillä roduilla jatkaa kisaamista. Olen samaa mieltä hänen kansaan siitä, että se on mahtavaa.

IRL puolella olen uusi harrasta minkään lajin parissa eikä kotipaikkakunnalla valitettavasti paljoakaan ole varaa tarjota harrastukseksi, joten en ole sen kummemmin mihinkään oikeisiin rajoituksiin en ole tutustunut (tämän takia esimerkiksi pelastuskoirapuolesta en sano mitään, lajin mahdollisia IRL rajoituksia kun en tiedä). Silti sen verran mitä näitä URL rajoituksi oon kattellu, ne tuntuu omaan mieleen ihan hyviin rotuihin rajoitetuilta. Etenkin nyt kun tuo paimennuspuolikin liittyi eri rajoituksiin mukaan. Onhan siellä mukana esimerkiksi kränää herättänyt rhodesiankoira, ja virtuaalisena rodun harrastajana mun mielestä se on kiva koska rotu paimentaa mun tietojen mukaan yllättävän helposti ja mielellään, mutta ei se henk.koht. olisi haitannut vaikkei se siellä olisi ollut, kun ei se alkuperäinen tehtävä rodulla ole. Paimennusliitto teki siinä mukavasti, että salli myös sekarotuisten osallistua paimennuskilpailuihin. Voihan siinä sekoituksessa ihan vaivatta olla kahta peimenrotua ja tuollainen sille niin ollen olisi mukava harrastus. :-)

En sanoisi että pilkkua tarttee nussia näiden rajoitusten kanssa, virtuaalimaailma kun on kyseessä niin vähän pitäisi höllentää sitä omaa pantanauhaa ja pitää hauskaa, mutta ei nyt tosiaan mahdottomuuksiin pidä mennä (esim. palveluskoirapuolelle chihuahuat mukaan ;-)). Kuten jo aikaisemmin totesin, sen verran mitä on tullut katottua, vaikuttavat tällä hetkellä voimassa olevat rajoitukset mun mielestä sopivilta. Tosin en näitä mitään olekkaan syynännyt tarkkaan jos sinne "vääriä rotuja" olisi kasoittain eksynyt. :)

// Boksu, eräs kasvattaja tuota vain tuumasi aikoja sitten, paimennusjuttua siis. Kuten kirjoitin, omien tietojeni mukaan.
Boksu
Alkupalat

Viesti Kirjoittaja Boksu »

Rhodesiankoirien IRL-harrastajana (ja kasvattajana) voisin kyllä sanoa, että rodulla ei todellakaan ole mitään taipumuksia paimennukseen. Se on seurakoira sekä näöllä ja/tai hajulla metsästävä metsästyskoira. Vaikka sitä on ehkä käytetty joskus myös paimenkoirana, sen lisäksi että tämä käyttö ei ole koskaan ollut koirien päätehtävä, paimentehtävä on ollut enemmän laumanvartija-tyyppistä kotitilan vartiointia, ei varsinaista paimennusta. Vaikka paimennus on eräänlaista metsästyskäyttäytymistä, niin ei kai kukaan kuvittelisi silti tekevänsä greyhoundista tai suomenajokoirasta paimenkoiraa? Moneen muuhun lajiin rhodesiankoirasta on, mutta en kyllä voisi kuvitella laskevani ainakaan omiani lammasaitaukseen... :o

BH-koe on myös IRL avoinna kaikille roduille, mutta vain PK-rotuiset saavat jatkaa eteenpäin. Itse kun pidin liittoa, otin mukaan SPKL:n rodut. Muutaman rodun osalta käytiin keskustelu täällä turreissa ja ne hyväksyttiin sillä perusteella palveluskoirakokeisiin.

Vaikken enää varsinainen virtuaaliharrastaja olekaan, mielestäni on älytöntä, jos mikä tahansa koira saa kilpailla missä tahansa lajissa. Virtuaaliharrastajilla kun ei tunnu olevan riittävää arviointikykyä siihen, että mikä laji sopii millekin rodulle. Paimennuksessa esimerkiksi on aikojen kuluessa nähnyt mitä kummallisempia rotuja, joiden todellisesta suoriutumisesta paimenkokeissa voidaan olla montaa mieltä. Minun mielestäni nämä roturajoitukset ovat tärkeimpiä IRL-sääntöjä. Niistä voidaan joustaa, mutta harkitusti.
Vastaa Viestiin