Sijoituskoiran omistaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että koira asustaa ja harrastaa pääpiirteittäin kanssasi, mutta minulla on sopimuksesta riippuen oikeus käyttää koiraa jalostukseen. Sopimus raukeaa ja koira siis on täysin sinun, kun olen saanut jalostussuunnitelmat hoidettua. Yleensä sopimukseni ovat sen yhden pentueen luokkaa. Pentue syntyy siis kennelnimeni alle, mutta pyrin ottamaan sijoituskoiran omistajan mahdollisimman hyvin huomioon esim. nimiä ja pentueen isää/äitiä valitsemisessa. Sijoitan niin uroksia kuin narttuja.
Eli tuossa pääpiirteittäin se sijoituskoira selitetty. Sijoitettavat koirat tulevat olemaan suvuttomia, joten on hyvin mahdollista, että koirilla voi teettää toisenkin pentueen kunhan vain olen saanut omani pois alta. Sopimukseen kuuluu siis yksi pentue minun kennelini nimen alle, sen jälkeen koira on sinun.
Kisautuksesta sen verran, että en ole kamalan tarkka ja voin myös itse avittaa kisaamisessa (esim. pk-lajeissa, paimennuksessa, tokossa), jos ei itsellä noissa juurikaan tule kisattua. Ennen pentuetta toivoisin kuitenkin koiralta ainakin käyttö- sekä paimennusvalionarvoja. Näyttelyistä en ole missään määrin kiinnostunut, joten niissä ei ainakaan minun vuokseni tarvitse ravata. Toko ja agi tietysti siinä sivussa plussaa. :)
Koirathan tuon jostain maasta ja tähän on sijoituskoiran ottajalla mahdollisuus vaikuttaa.
Nimiehdotukset maleille:
Over head and ears
last straw
play possum
Noiden nimien eteen voi sitten liittää tietysti jonkun kasvattajanimen. Mistä nyt sattuu tykkäämään!

Jos on kysyttävää, niin ihan rohkeasti vaan!