Ai kuvat näyttelyissä

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
tohveli
Alkupalat
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 11:40 am

Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja tohveli »

Törmäsin koiria arvostellessa tekoälyn luomaan kuvaan ja aloin miettimään, että miten sellaisesta kuvasta arvostellaan? Kuva näyttää lähinnä piirretyltä, joten sen puolesta menisi pivikon puolelle, mutta sitten toisaalta ei, kun se ei ole kenenkään piirtämä. Oma mielipiteeni on, että tekoälyn luomat kuvat voisi pysyä näyttelyiden ulkopuolella tai sitten niillä voisi olla kokonaan oma luokka tms.

Tekoälyluokka voisi olla kaikki rodut samassa ja arvosteltaisiin sen perusteella miten onnistunut luomus on ja vastaako kuinka hyvin rotumääritelmää. Ei sertiä jne, mutta kunniamaininta ja luokkajärjestys?

Mitä mielipiteitä?
Avatar
DeeHukka
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2016 4:02 pm
Viesti:

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja DeeHukka »

Oma mielipiteeni kallistuisi ehkä siihen, että tekoälyn luomille kuville voisi kyllä joku luoda mahdollisesti kokonaan oman näyttelyliiton (kuten YVNL ja PIVIKO) jos sellaiselle olisi käyttöä, mutta YVNL ja PIVIKO eivät ainakaan arvostelisi AI-kuvia. Mielestäni kyseessä on kuitenkin sen verran erilaiset kuvat, että vähän hankala verrata vaikkapa valokuvien kanssa.

Varmasti myös AI-kuvallisille koirille voisi jakaa sertejä ja perinteisiä näyttelyarvosanoja! En vain lähtisi sekoittamaan samoihin näyttelyihin valokuvallisten enkä myöskään piirrettyjen kanssa.
Your personal dog hoarder
https://lilyswan.net/
Avatar
Emine
Kriisissä
Viestit: 810
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 8:04 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Emine »

Mun mielestä AI-kuvia voi ihan hyvin käyttää YVNL-näyttelyissä, jos koira on rotuisensa näköinen ja kuva on oikeasti valokuvan näköinen. Piirroskuvia taas en itse käyttäisi tekoälyn luomana näyttelyissä, koska piirroksista tulee sellainen olo että sen pitää olla oikean ihmisen tekemä. Toisaalta tääkin on vaan yhen ihmisen mielipide ja jos joku haluaisi osallistua AI:n tekemällä piirroksella PIVIKON näyttelyyn niin ei se mun mielestä kovin vakavaa ole, ja koiran voi arvostella siinä missä muutkin piirroskuvat.

Ylipäätään tekoälyn käyttäminen tuo mun mielestä nimenomaan virtuaalikoiraharrastukseen paljon mahdollisuuksia, ehkä myös mahdollisuuksia uusiin harrastajiin kun kuvia on helpompi saada. Tekoälyn luomilla kuvilla ei tule myöskään sitä ongelmaa, että koiran omistaja voisi pahastua koiransa kuvan käytöstä virtuaalikennelissä. Näin ajatusleikkinä: tekoälyllä voisi jopa luoda täysin uusia koirarotuja, jotka ovat olemassa vaan virtuaalimaailmassa. Tätä oon nähnyt Deviantartin puolella vkenneleissä, toki siellä homma pyörii tietenkin omien piirrosten pohjalta.

Tuomaroinnissa mielestäni voisi hyvin arvostella koiran rotumääritelmänsä mukaisesti, oli kyseessä piirros tai valokuva. Jos AI:n tekemä kuva on YVNL:n näyttelyssä häiritsevällä tavalla piirrosmainen niin miksei tästä voisi mainita esim. sanallisessa arvostelussa. Koiranhan voi myös hylätä jos se ei näytä ollenkaan rotuiseltaan. Mutta en lähtisi erottelemaan AI-generoituja kuvia ja "oikeita" kuvia.
höpötipöpötipöp

aivan liian kauan virtuaalikoirailua
tohveli
Alkupalat
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 11:40 am

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja tohveli »

Menee ehkä hieman vaikeaksi, jos tehdään vielä omat näyttelyt tekoälyn luomille kuville, mutta mitä jos jompaan kumpaan tai molempiin lisättäisiin "roturyhmä" tekoälyn luomille kuville? Kaikki rodut erikseen, mutta kilpailisi samassa ryhmässä. Vähän niinkuin EFR.

Ehdottomasti kannatan hyödyntämään tekoälyä, mutta itseä ainakin häiritsee piirrosmaiset kuvat oikeiden kuvien seassa.
Avatar
Emine
Kriisissä
Viestit: 810
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 8:04 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Emine »

tohveli kirjoitti: Ma Marras 27, 2023 2:34 pm Menee ehkä hieman vaikeaksi, jos tehdään vielä omat näyttelyt tekoälyn luomille kuville, mutta mitä jos jompaan kumpaan tai molempiin lisättäisiin "roturyhmä" tekoälyn luomille kuville? Kaikki rodut erikseen, mutta kilpailisi samassa ryhmässä. Vähän niinkuin EFR.

Ehdottomasti kannatan hyödyntämään tekoälyä, mutta itseä ainakin häiritsee piirrosmaiset kuvat oikeiden kuvien seassa.
Oon samaa mieltä että homma menee entistä monimutkaisemmaksi jos järkättäisiin AI-koirille täysin omat näyttelyt. Jos kuva on liian piirrosmainen tuomarin mielestä (kaikkihan AI-kuvat ei ole piirrosmaisia vaan osa on ihan normi valokuvien näköisiä), voisko siitä sitten vaan antaa koiralle EVA:n? Ja selitteeksi että "piirroksia ei sallita YVNL:n näyttelyissä/tekoälyn luoma kuva on liian piirrosmainen" tms. Muuten sitten rotumääritelmän mukainen arvostelu - mä en näe kauheesti hyötyä siinä että AI-kuvalliset jaoteltaisiin omaan ryhmäänsä, jos se kuva on valokuva joka selkeästi edustaa sitä rotua mihin näyttelyssä on ilmoitettukin.
höpötipöpötipöp

aivan liian kauan virtuaalikoirailua
Avatar
DeeHukka
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2016 4:02 pm
Viesti:

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja DeeHukka »

Kannatan kyllä AI-kuvien ottamista harrastustoimintaan, mietin vain itse tuomarina (vaikken valokuvallisia koiria tällä hetkellä tuomaroikaan, mutta tuomaroin sekä valokuvallisia että piirrettyjä hevosia), että minusta ainakin tuntuu hankalalta ajatukselta vertailla AI-kuvia ja valokuvia samassa kontekstissa rotumääritelmään. Kuvat, joiden oletan olevan kyseessä tohvelin aloitusviestissä, ovat kyllä mielestäni melko valokuvamaisia enkä löydä niistä rakennearvostelua häiritseviä epärealistisuuksia, mutta itse ainakin olen saanut AI:lla aikaan paljon myös aika epämuodostuneita koiria. Piirrettyjä tuomaroidessa voi olettaa koirasta löytyvän epärealistisiakin rakennemokia jos kyseessä on aloittelevampi piirtäjä, mutta jos on tuomaroimassa valokuvallisia ja täytyy osata verrata valokuvallista koiraa jolla on rakennevirheitä realistisuuden puitteissa AI-kuvalliseen koiraan jonka rakennevirheissä ei sellaista fyysistä rajoitetta ole, tuntuu itsestä ainakin, että kuvaa pitäisi katsoa ihan eri silmillä. Vähän niin kuin yrittäisi tuomaroida valokuvallisia ja piirrettyjä samoissa näyttelyissä, minkä koen itse melko haastavaksi ja aikaavieväksi, enkä tällaisia ns. "sekaluokkia" hevospuolella tuomaroikaan. Tarpeeksi haastavaa jo loppukehässä pistää järjestykseen, jos on ollut näyttelyissä mukana edes se yksi luokka piirretyille :lol:

En ole itse tällä hetkellä tuomarina YVNL:llä, enkä loppujen lopuksi varsinaisesti sitä vastaan, että AI-kuvat otettaisiin YVNL:n toimintaan mukaan, mutta mielestäni tästä on myös ehdottomasti kysyttävä tulevaisuutta varten tuomarien mielipidettä. Meillä ei kuitenkaan olisi varaa menettää kauheasti tuomareita, päinvastoin niitä tarvittaisiin lisää! Voi olla toki, että tämä on vain itse kuvittelemani ongelma ja YVNL:n tuomarit ottavat kaikki mielellään vastaan AI-kuvalliset perinteisten valokuvallisten sekaan.

Minusta ainakin oma "roturyhmä" tai luokka AI-kuvallisille kuulostaa vielä monimutkaisemmalta kuin oma näyttelyjärjestö. Mietin tekoälyn kuvittamille koirille perustettua järjestöä myös siltä kannalta, että olisi varmasti reilumpi asetelma koirillaan AI-kuvia käyttäville harrastajille, jos niitä arvioitaisiin ns. "omilla kriteereillään" kuten esimerkiksi piirrettyjä virtuaalikoiria: pyrin itse ainakin PIVIKO:lla tuomaroidessani ottamaan myös jonkin verran piirtäjän tyyliä huomioon samalla, kun tuijottelen rotumääritelmää ja vertaan koiraa siihen. Toki tämä idea kaatuu varmasti viimeistään siihen, että virtuaalikoiraharrastajia on nykyään järkyttävän vähän ja aktiivisia tuomareita/järjestöjen ylläpitäjiä vielä vähemmän, eli kolmannelle näyttelyjärjestölle ei todennäköisesti enää niitä löytyisi... vaikka itse lähtisin kyllä mielelläni tuomariksi, jos joku sattuisi joskus varta vasten AI-kuvallisia varten näyttelyliiton perustamaan!

++ lisään vielä, että uusien koirarotujen luominen ja AI-kuvilla kuvittaminen kuulostaa erittäin houkuttelevalta ajatukselta!
Your personal dog hoarder
https://lilyswan.net/
Avatar
Emine
Kriisissä
Viestit: 810
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 8:04 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Emine »

Sehän on koiran omistajan vastuulla millaisen kuvan koiralleen laittaa, ja kaikista epämuodostuneimmat tuotokset tuskin tulee päätymään koirille (tai ainakaan sinne näyttelyyn) varsinkin kun mahdollisuus on erittäin realistisiin kuviin (rodusta riippuen) ja tekoäly tulee koko ajan myös kehittymään. Mä en myöskään näe ongelmaa siinä että tekoälyvalokuvat on normi valokuvallisten kanssa - yhtä paljon ihan oikeasti olemassa olevilla koirilla on yksilöllisiä eroja, kuin sitten olis valokuvallisilla ja AI-kuvallisilla keskenään. Ja jos tää AI-tuotos nyt ei oo yhtään sen rotuisen näköinen mitä ilmoitetaan niin sithän se saa näyttelyssä hylätyn tai EVA:n, niin kuin valokuvallinenkin koira sais. Esim. tätä koiraa en ilmoittais suomenpystykorvaksi, vaikka sitä yritin tässä luoda. :biggrin: Mutta sen sijaan tällä kuvalla osallistuisin enemmän kun mielellään johonkin dalmatiankoirien luokkaan (ja onko tässä ko. kuvassa edes niin paljoa eroa "oikeisiin" valokuviin?)

Tuomareilta on hyvä kysyä mielipidettä, mutta en lähtis rajaamaan AI-kuvia pois pelkästään muutaman ihmisen mielipiteen nojalla, vaan että sitten kaikki tällä hetkellä aktiiviset harrastajat saisi sanoa mielipiteensä. Sanoitkin Dee mun mielestä hyvin tossa että harrastajia on nyt niin vähän että on vaikeaa alkaa rajaamaan porukkaa yhtään enempää.
Senkin takia ehkä pitäisin tekoälyhauvat vielä YVNL:n näyttelyissä, jotta vois ensin katsoa, vaikuttaako niiden osallistuminen valokuvallisten rinnalla ylipäätään yhtään mihinkään. Ne kuvat on suurimmaksi osaksi nyt jo niin laadukkaita, että voi olla että useampikin alkaisi niitä käyttämään - aika näyttää. Mutta ainakin tekoäly avaa paljon mahdollisuuksia mielikuvitukselle.
höpötipöpötipöp

aivan liian kauan virtuaalikoirailua
tohveli
Alkupalat
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 11:40 am

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja tohveli »

Tekoälyn hyödyntäminen kiinnostaa kovasti, mutta itseä kyllä tuomaroidessa häiritsee piirrosmaisuus, vaikka se olisikin pientä. Mielelläni tuomaroisin nämä omassa sarjassaan ja tämän takia ehdotin sitä omaa "roturyhmää" :biggrin:

Lisätään vielä, että dalmiksesta tuli varsin hieno ja tälle voisin ERIn muuten antaa, mutta värivirhe.
Avatar
Emine
Kriisissä
Viestit: 810
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 8:04 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Emine »

tohveli kirjoitti: Ti Marras 28, 2023 2:20 pm Tekoälyn hyödyntäminen kiinnostaa kovasti, mutta itseä kyllä tuomaroidessa häiritsee piirrosmaisuus, vaikka se olisikin pientä. Mielelläni tuomaroisin nämä omassa sarjassaan ja tämän takia ehdotin sitä omaa "roturyhmää" :biggrin:

Lisätään vielä, että dalmiksesta tuli varsin hieno ja tälle voisin ERIn muuten antaa, mutta värivirhe.
Joo, ymmärrän kyllä. :) Mä voisin ehkä väsää jonkun laajemman kyselyn tästä aiheesta kun ehdin, missä olis eri vaihtoehdot valittavissa (oma järjestö/roturyhmä/mukana näyttelyissä jne.), niin saadaan viel useemman ihmisen mielipide ja sit tietää miten voitais jatkaa!
höpötipöpötipöp

aivan liian kauan virtuaalikoirailua
Pika
Ei riitä.
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 9:27 pm

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Pika »

Näistä ehkä oma roturyhmä / oma luokka tms... Minun mielestä ei ehkä kuulu "oikeiden" koirien joukkoon, koska eivät ole oikeita koiria ja suurimmaksi osaksi näyttääkin enemmän piirrokselta. Ja toisaalta PIVIKO:n alla tuntuisi ehkä hieman epäreilulta, koska AI osaa kuitenkin luoda melkein ns. "täydellisiä" kuvia.
Avatar
Emine
Kriisissä
Viestit: 810
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 8:04 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Emine »

Mä mietin et voisko YVNL:n alaisissa näyttelyissä olla näyttelynpitäjällä optio pitää halutessaan näyttelyn myös AI-koirille, jotka ilmoitettais kyllä FCI-roturyhmien mukaan (koska useimmiten niiden on kuitenkin tarkoitus näyttää rotukoirilta), mut kilpailisivat sit vaan toistensa kesken. Ja sit vois joko pitää näyttelyn siis molemmille valokuvallisille ja AI-kuvallisille (eli ikään kuin kaksi näyttelyä samassa), tai pelkästään valokuvallisille/AI-kuvallisille. Tästä vois olla tieto kilpailun infossa siinä kohtaa mitkä koirat saa osallistua näyttelyyn.

Miltäs tää kuulostais?
höpötipöpötipöp

aivan liian kauan virtuaalikoirailua
tohveli
Alkupalat
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 11:40 am

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja tohveli »

Emine kirjoitti: Ma Marras 27, 2023 9:57 pm Esim. tätä koiraa en ilmoittais suomenpystykorvaksi, vaikka sitä yritin tässä luoda. :biggrin: Mutta sen sijaan tällä kuvalla osallistuisin enemmän kun mielellään johonkin dalmatiankoirien luokkaan (ja onko tässä ko. kuvassa edes niin paljoa eroa "oikeisiin" valokuviin?)
Ehkä vähän OT mutta mitä ohjelmaa näihin on käytetty? Koitin googlettaa ja kokeilla enkä saanut mitään järkevää millään aikaseksi :biggrin:
Avatar
Emine
Kriisissä
Viestit: 810
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 8:04 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Emine »

tohveli kirjoitti: Pe Joulu 01, 2023 7:40 pm
Emine kirjoitti: Ma Marras 27, 2023 9:57 pm Esim. tätä koiraa en ilmoittais suomenpystykorvaksi, vaikka sitä yritin tässä luoda. :biggrin: Mutta sen sijaan tällä kuvalla osallistuisin enemmän kun mielellään johonkin dalmatiankoirien luokkaan (ja onko tässä ko. kuvassa edes niin paljoa eroa "oikeisiin" valokuviin?)
Ehkä vähän OT mutta mitä ohjelmaa näihin on käytetty? Koitin googlettaa ja kokeilla enkä saanut mitään järkevää millään aikaseksi :biggrin:
Bing Image Creator!
höpötipöpötipöp

aivan liian kauan virtuaalikoirailua
Spookiness
Alkupalat
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Loka 18, 2023 10:16 pm

Re: Ai kuvat näyttelyissä

Viesti Kirjoittaja Spookiness »

Tällä hetkellähän AI kuvilla ei ole osallistumisoikeutta YVNL näyttelyihin.

Sivuilla lukee
"Osallistumisoikeus

Jokainen virtuaalikoira, jolla on rakennekuva oikeasta koirasta, on kelvollinen osallistumaan YVNL:n alaiseen näyttelyyn."
Vastaa Viestiin