Mille rotuliitoille tarvetta?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Sienna
Alkupalat
Viestit: 71
Liittynyt: La Tammi 16, 2021 3:47 pm

Mille rotuliitoille tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Sienna »

Millaisille rotuliitoille ja muille liitoille olisi tarvetta? Onko virtuaalimaailmassa joku rotu jota on paljon, muttei aktiivista liittoa tai liittoa ollenkaan
Avatar
Neomea
Le-ppä-ker-ttu
Viestit: 149
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 12:07 am

Re: Mille rotuliitoille tarvetta?

Viesti Kirjoittaja Neomea »

Pakko heittää tähän omat kasvatusrodut, nyt kun kukaan ei mitään omaa heittänyt. Vaikka niitä ei ole paljon niin no, olen itse miettinyt liittoa - ei vain olisi välttämättä aina aikaa sen ylläpitoon. Mukaan voisi oikeastaan ottaa kaikki rodut jotka menee tonne:

FCI 5: Pystykorvat ja alkukantaiset tyypit
Osa 5: aasialaiset ja niiden sukuiset rodut
alle, eli:

Akita
Amerikanakita
Eurasier
Hokkaido
Kainkoira
Kishu
Shiba
Shikoku
Japaninpystykorva

Taiwaninkoira
Koreanjindonkoira
Thaimaanpystykorva

Tai sitten vain ne mitä löytyy, esim Thaimaanpystykorvia ei ole yhtäkään ainakaan rekisterissä. Jindoja ja taiwaneita on molempia vain yksi kappale myös. Periaatteessa jos haluaa, voihan nekin ottaa mukaan, mutta liiton voi myös keskittää vain noiden tummentamieni rotujen keskelle. Kishuja, Shikokuja, Kaita ja hokkaidoja taitaa kaikkia olla rekisterissä alle 14, vain. Eli jos ei halua näin suurta, ottaa vaikka vain tunnetuimman = Shiba ja/tai Akita.

Nämähän on jalostettu lähinnä metsästykseen, mutta en ole jaksanut ottaa asiakseni vielä jututtaa metsästysliittoa että pääsisivätkö rotulistoille ja osallistumaan. Hokkaido, Kai, Kishu ja Shikoku on kaikki ilmeisesti tosi vahvastikkin metsästyspainotteisia ja erityisesti lintuja, peuroja, villisikoja jne on niillä metsästetty. Varmasti myös Shiba menee samaan kastiin vaikka nykyään se on enemmänkin sellainen "kerrostalo" koira. Jäljestyskokeisiin nyt pääsee kaikki rodut, niin niihin nyt ainakin voisi järjestää kisoja.

Joskus on ollut olemassa Virtuaalinen japaninpystykorvayhdistys ja Amerikanakitayhdistys, ei enää ja nuo on kai lähimmät mitä on tätä minun juttua. Mutta nappaa tää idea jos vaan tuntuu siltä, voin kirjoittaa tekstejä sivuille yms, auttaa miten ikinä voinkaan. Eihän näille paljoa ole harrastajia, että olisi lähinnä sellainen niiden houkuttelu ajatus.
Vastaa Viestiin