vMJY:n uutuuksia! Kertomaan mielipide ja ehdotuksia

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Vastaa Viestiin
Susityttö
Höpsö veitikka

Re: vMJY:n uutuuksia! Kertomaan mielipide ja ehdotuksia

Viesti Kirjoittaja Susityttö »

Viivi kirjoitti:Nyt tulee hieman eri aiheeseen mitä täällä te kyselette, mutta itse en kamalasti tykkää tuosta järjestelystä, että joka sivulla on oman maan kisakalenteri. Eikö niitä saisi yhdelle sivulle nätisti, ja nuo edellisvuosien voisivat mennä toisille sivuille. Mutta kiva kun on saatu tätäkin aktiivisemmaksi, hienoja uutuuksia ja muutenkin selkeämmäksi, vaikka monia maita on tässä.
En usko, että tulisi toimimaan, koska kun katsoo Suomen kalenteria ja miettii, että puoletkin siitä olevia kisakalentereita olisi loppu vuodessa noitten maitten verran, niin alkaisi sivulle tulla ahdasta ja aika paljon rullailua.
Iivi kirjoitti:Minulla taas olisi semmoinen toive, että pystyisikö uusimmat kisat merkkaamaan jotenkin selkeämmin? Eli jos vaikka vain viimeksi lisätyt kisat olisivat paksunnettuja? Olen meinaan aina ihan sekaisin, että mihin mejäkisaan olen jo osallistunut ja mihin en :D
Pitää tuota harkita, koska kuitenkin (omasta mielestäni) on parempi, että kaikki kisat joista ei ole vielä tuloksia ja pvm on vasta tulevaisuudessa ovat merkitty, koska kuitenkin niihin voi jäädä tyhjää tilaa (esim. isojen luokkakokojen takia).
Timberwolf kirjoitti:Olen laiska ym, mutta oliko tuolle "saa tuomaroida ennen VIPiä"-säännölle joku fiksu perustelu?
Jenna ehdotti ja minä hyväksyin eikä tuosta omasta mielestäni mitään haittaa ole. Ja jos on vaikka kiireempää tulossa kisan viimeisen ilmoittautumispäivän aikaan, niin voi sitten tuomaroida aikaisemmin, jos haluaa. En kyllä itse näe myöskään, että tästä olisi mitään haittaa, koska osataan kuitenkin kaikki lukea ja katsoa, koska se kisapäivän päivämäärä on ja sitä kautta laskea, onko (esim.) aikaisemmin saatu ykköstulos oikeutettu juuri siinä kokeessa VOI-luokkaan. Ja kuitenkin, kun mejäliiton koekalenterissa on kokeet pvm järjestyksessä, niin voi hyvin katsoa, että kokeesta A (pvm vaikka 10.09) saatu toinen AVO1'n ei ole oikeutettanut koiraa alemmassa olevassa kokeessa B (pvm 09.09) VOI-luokkaan.

Mitä mieltä olisitte, jos kaikille roduille tulisi mejäoikeus? Aloin ajattelemaan tätä vveeran kysymyksen jälkeen enemmän
vveera kirjoitti:Oliskohan mitenkään mahdollista hyväksyä mejäroduiksi ceskoslovensky vlcak ja saarlooswolfhound? Varsinkin vlcakit omaavat erinomaisen nenänkäyttökyvyn, ne ovat hyvin kestäviä, monikäyttöisiä ja toimeliaita koiria.
koska kuitenkin aika moni koira on tuolla kuvauksella varustettu - erinomainen nenänkäyttökyky, kestävä, monikäyttöinen ja toimelias. Itselläni on IRL bernhardinkoira joka olisi todella innokas jäljestämään ja rakastaa ylikaiken nenänkäyttöä eikä todellakaan ole ainut rodussa joka tykkää käyttää nenää. Tiedän myös monia muita rotuja, jotka ovat erittäin innokkaita nenänkäyttäjiä. Koska nuo vveeran ehdottomat rodut ovat kuitenkin paimenkoiria, niin en sitten tiedä millä oikeudella voisi myöntää (aloin siis ajattelemaan tätä pidemmälle) parille paimenrodulle mejäoikeuden, jos ei myöntäisi kaikille.
Veriaivo
Ei enää ikinä uudestaan

Viesti Kirjoittaja Veriaivo »

Ihan hyvin minun mielestäni kaikille roduille voisi antaa oikeuden kisata mejässä. Ja juuri noilla sinun perusteluillasi. Tämä on kuitenkin virtuaalimaailma, ei kaiken tarvitse noudattaa IRL-sääntöjä.
I have no time to hate people who hate me.
I'm very busy loving who loves me.

blogi LINNUNRADAL FLIPPAILLEN
Kirsi
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Mutta MEJÄ on kuitenkin metsästyskoirille tarkoitettu, ja mun mielestä se olisi kiva pitää pelkästään niillä. Kyllä meriittilistaa voi kasvattaa noilla kaikilla muilla kaikkien-rotujen-lajeilla flyballista agilityyn.
Kokeeseen saavat osallistua kaikki metsästyskoirarotuihin lukeutuvat koirat ja ne koirarodut, jotka ovat erikseen saaneet luvan osallistua.
// Oho, löysinpä vihdoinkin netistä IRL-rotu listan ja toisenkin. Itselläni on hirveästi koiria ja tosi pieni osa metsästyskoiria, mutta mä en voisi edes kuvitella kisaavani mejässä jollain huskylla.
Iivi
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Iivi »

Susityttö kirjoitti:Pitää tuota harkita, koska kuitenkin (omasta mielestäni) on parempi, että kaikki kisat joista ei ole vielä tuloksia ja pvm on vasta tulevaisuudessa ovat merkitty, koska kuitenkin niihin voi jäädä tyhjää tilaa (esim. isojen luokkakokojen takia).
Niin no, onhan se noinkin :) Mutta tällä systeemillä tykkäisin siitä, että kalenterin yläpuolelle kirjoitettaisiin, että minkänimiset kisat on viimeksi lisätty. Silloin ei tarvitsisi käydä kaikkia läpi ja miettiä, että mihin on jo ehtinyt osallistumaan.

Ajattelin myös kommentoida vähän tuota tuomaroimista ennen VIP:iä. Minusta on todella mukavaa, että tuomaroinnin saa hoitaa heti kun luokat täyttyy, MUTTA
Kokeiden tulokset tulospalveluun vasta kun kokeen päivämäärä on "täynnä". Eli jos kokeen kisapäivä on 25.11.2006 niin en sitä ennen (tai no, voin lisätä tulokset tänne jo muutamaa päivää aikaisemmin) ko. kokeen tuloksia lisää tänne tulospalveluun vaikka tulokset olisivat tulleet jo esim. 18.11.2006!

Ennen kuin koira voi kisata VOI-luokassa, tarvittavan 2 ykköstuloksen tulee löytyä täältä tulospalvelusta! Jos niitä ei löydy, koiralla ei ole oikeutta kisata ko. luokassa!
tämä kohta tekee siitä säännöstä turhauttavan. Ennen VIP:iä tulleista tuloksista ei ole mitään iloa, kun niitä ei lisätä tulospalveluun heti, eikä (näin ainakin tuosta säännöstä päättelin) niitä tuloksia saa linkittää koiran nimen perään. Eli jos vaikka koirani saa I-palkinnon ja luokkasiirron 20.09.2009 pidetystä kisasta (tuomari tuomaroi kisan jo vaikka viikkoa ennen VIP:iä), en luultavasti voi osallistua 21.09.2009 järjestettyyn kisaan, koska tuloksia ei lisätä tulospalveluun siihen mennessä. Kurjaa saada hylky vaikka koira olisi oikeutettu siihen luokkaan, mihin se on ilmoitettu.
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
Susityttö
Höpsö veitikka

Kiitos Kirsi mielipiteestäsi (:

Kyllä tuloksen saa linkittää nimen perään (omasta mielestäni, pitääpä tästäkin neuvotella Jennan kanssa) JOS se oikeuttaa jo siinä kokeessa kisaamaan VOI-luokassa. Jos tulokset lisättäisiin paljonkin ennen pvm tulospalveluun, tulisi VOI-luokasta joillekin VOI1'siä jotka eivät olisi vielä oikeutettu oikeasti kisaamaan VOI-luokassa, koska harvemmat tuomarit katsovat päivämääriä koska ykköstulokset ovat saatu. Itse olen pyrkinyt, silloin kun tuloksia ei ole kasautunut ja on ollut aikaa päivittää tulospalvelua, että vipin jälkeen olisi jo tulokset tulospalvelussa.
Timberwolf
Velho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timberwolf »

Kirsi kirjoitti:Mutta MEJÄ on kuitenkin metsästyskoirille tarkoitettu, ja mun mielestä se olisi kiva pitää pelkästään niillä. Kyllä meriittilistaa voi kasvattaa noilla kaikilla muilla kaikkien-rotujen-lajeilla flyballista agilityyn.
Kompskomps. Mullekin nillitettiin pari viikkoa sitten mailitse (ja ko. nillitys ei liittynyt mitenkään itse sähköpostin pääaiheeseen :D), kuinka esim. basenjilla on mejäoikeudet, vaikka niitä ei ole IRL hyväksytty mejärotuihin. En halua roturasistin leimaa, mutta mä en oikein näe chihua tai vaikka tanskista kisaamassa mejässä, sillä niillä ei ole sitä sisäsyntyistä metsästyshalua. Kyllähän koira voi tykätä jäljestämisestä, vaikka ei olisikaan metsästyskoira, mutta miksi kaikilla roduilla tulisi olla kisaamisoikeus? Luokat täyttyvät muutenkin nopeasti.

Jos tätä linjaa jatkettaisiin, kaikkien rotujen tulisi saada kisata myös esim. kanakoirakokeissa, haukkukokeissa ja PK-lajeissa. Vai?
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Susityttö
Höpsö veitikka

Itse olen kyllä Kirsin ja Timben kanssa aikalailla samalla linjalla, mutta kuhan tälläistä ajatusta olen pyöritellyt (ja saan onneksi kohta unohtaakin tämän) (: Eli kun tällä periaatteella mentäisiin, ei mejäoikeuksia saisi noi vveeran pyytämät rodut.
Veriaivo
Ei enää ikinä uudestaan

Niin muttakun. :-( Näitä löytyy näitä rotuja, joita kuitenkaan ei löydy tuolta mejän rotulistalta (esimerkkinä nyt vlcak) mutta kuitenkin omaavat erinomaisen työskentely- ja nenänkäyttäkyvyn, ja joilla harrastetaan IRLissäkin mejää mutta sitten se ei olekaan virtuaalisesti mahdollista.

edit/ no kyllähän tuolta jo löytyy vaikka kuinka monta rotua (esimerkiksi saksanpystykorvat), joilla ei ole irl oikeuksia?

Wolfie
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

^No pystyyhän vaikka mikä rotu myös ratajuoksuihin, mutta vinttareillehan se on vain auki. Musta pitäisi sallia vaan ne rodut, joilla on IRL:issäkin oikeudet mejään, eli mukaan ei siis ängettäisi mitään villakoiria tai collieita
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
Iivi
Söi navetan kaksi nautaa

Viesti Kirjoittaja Iivi »

Susityttö kirjoitti:Kyllä tuloksen saa linkittää nimen perään (omasta mielestäni, pitääpä tästäkin neuvotella Jennan kanssa)
Hyvä tietää. Siitä ei tosin ole pitkä aika, kun koirani hylättiin vaikka olin puuttuvan tuloksen linkittänyt... Olisi kiva saada tästä yhtenäinen sääntö sivuille, jos joillakin tuomareilla on tästä omia näkemyksiään (:
Sunburn's | Kisaputki Aina Päällä | Yksityiset
Saa pyytää tuomariksi seuraaviin lajeihin: agility, flyball, koiratanssi, mejä, paimennus, palvelus, pelastus ja toko
Timberwolf
Velho
Viesti:

Eikös mejän alkuperäinen idea ole ollut IRL se, että jäljennetään oikea haavakkotilanne ja selvitetään koiran kyvyt käyttäytyä vastaavassa tilanteessa? Mä en lähtisi huskyn kanssa jäljestämään haavakkoa, vaikka meidän onneton pystykorva sellaiseen kykeneekin. Ei-metsästysroduilta kuitenkin puuttuu se vietti toimia oikein oikeissa tilanteissa, joissa on oikea eläin mukana. Mä en henkilökohtaisesti näe siinä mitään järkeä, että ruvetaan "vääräviettisellä" koiralla harrastamaan lajia, jonka alkuperäinen idea on jotain ihan muuta kuin pelkkää verellä sotketun rannun seuraamista. Voinhan mä opettaa minkä tahansa rotuisen koiran vaikkapa vetämään valjakkoa, mutta pelkkä koulutus ei tee siitä valjakkokoiraa.
Kuva

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
Veriaivo
Ei enää ikinä uudestaan

No eikös sitten olisi ihan sama vähennellä rotuja tuolta listalta ja hyväksyä vain ne rodut, jotka sitten "ovat tarkoitettu siihen"? Koska jos niin ajatellaan, lista lyhenis aika äkkiä, kun tuolta listalta tosiaan sitten löytyy niitä rotuja, joilla ei irl ole oikeuksia.

edit/ kun täältä tulee aika ristiriitaista kommenttia, kun ensin sanotaan, ettei voisi kuvitella huskyn kanssa olemista metällä eikä ole järkeä tunkea villakoiria ja collieita mukaan lajiin, mutta silti listalta löytyy kaikenmaailman saksanpystykorvat?

Kirsi
Höpsö veitikka

^ Minä ainakin kannatan tuota. Suurin osa FCI5 -ryhmästä poispois ja muistakin kaikki, jotka eivät metsästyskoiriin kuulu :]
Timberwolf
Velho
Viesti:

^ & ^^Kyllä. Kisaaminen on muutenkin jo vähän hankalaa, kun luokat täyttyvät vääränrotuisista. :G
Kuva

Vuoden...
Kirsi
Höpsö veitikka

vveera kirjoitti: edit/ kun täältä tulee aika ristiriitaista kommenttia, kun ensin sanotaan, ettei voisi kuvitella huskyn kanssa olemista metällä eikä ole järkeä tunkea villakoiria ja collieita mukaan lajiin, mutta silti listalta löytyy kaikenmaailman saksanpystykorvat?
Minä ja Timbe ollaan tässä koko ajan tarkoitettu sitä, että jo olemassa olevalta listalta voi kaikki muut paitsi metsästyskoirat heittää pois. Joten me kannatetaan myös rotu-listaan isoa muutosta :D
Vastaa Viestiin