Näyttelytuomarit
-
- Toistolla tehoa
Re: näyttelytuomarit
^^Tovottavasti pääset läpi, olis ihanaa saada varsinki kutoselle tuomaria kun muistaakseni niitä ei ole kun kaksi (?)
Mun täytyis myös koittaa uudemman kerran joku päivä, jos vain viitsisi x) Tästä töpöstä on ollut kyllä melkoisesti apua kun en ole kunnolla tajunnut noita joitain tehtäviä. Tai siis sitä kuinka tarkkaan täytyy selittää ja sitten tuon kutosen tajusin myös ihan väärin.
Mun täytyis myös koittaa uudemman kerran joku päivä, jos vain viitsisi x) Tästä töpöstä on ollut kyllä melkoisesti apua kun en ole kunnolla tajunnut noita joitain tehtäviä. Tai siis sitä kuinka tarkkaan täytyy selittää ja sitten tuon kutosen tajusin myös ihan väärin.
-
- Kanada
En muista tarkkaan, miten olen tuomarointia harjoitellut. Se on tainnut olla lähinnä jo menneiden näyttelyiden tulosten tutkimista ja rotumääritelmien lukemista. Ei kai siinä sitten muuta ollutkaanMaya kirjoitti:Minua kiinnostaisi tietää, miten te tuomarit olette "harjoitelleet" koiran tuomaroimista? Oletteko esim. antanut sanallista P&T:ssa ja maininnut, että harjoittelette vasta? Tai miten ylipäätänsä harjoittelette vai harjoitteletteko ollenkaan?

älä sano että olet ihastunut minuun
saatat tarkoittaa sitä
saatat tarkoittaa sitä
-
- Analysaattori
- Viesti:
En mie oo ikinä harjotellu tuomaroimista mitenkään. Tietenki miettiny mielessäni, että mitä missäkin koirassa on vikana, vai onko mikään ja minkä laatumaininnan se sitten sais. Ne säännöt ku on tullu opittua tässä ku on muutama vuosi tullu pyörittyä virtuaalinäyttelyissä ja IRL-näyttelyissäkin. Alussa (joskus pari vuotta sitten) sanallisia tuli annettua vähemmän ja lyhyempiä, mutta nyt ne on jo jonku pituisiakin. Minusta sanalliseksi riittää se, että kertoo pääpiirteittäin, että miksi juuri se koira sai sen laatumaininnan. Eihän oikeatkaan sanalliset ole montaa kymmentä lausetta ja sepostusta koiran jokaisesta osasta...Maya kirjoitti:Minua kiinnostaisi tietää, miten te tuomarit olette "harjoitelleet" koiran tuomaroimista? Oletteko esim. antanut sanallista P&T:ssa ja maininnut, että harjoittelette vasta? Tai miten ylipäätänsä harjoittelette vai harjoitteletteko ollenkaan?
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa
Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
- jannu
- Kanada
tässä se taaseen nähtiin kun tuomarit eivät vastaa. lähetin tuomarointipyynnön 12 tuomarille, vain neljä vastaa ja yksi niistä suostuu tuomaroimaan yhden maan kaksi rotua. jei. veeraS kumminkin suostuu aina tuomaroimaan näitä kultsuja ja flättei, mut kun hän on ainut joka tuomaroi? kyrsii kun eivät vastaa.
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.
-
- Vuohenruokaa
Mä oon päättänyt nyt yrittää suorittaa tuon vfci:n tuomarointikokeet, mutta mua kiinnostaisi tietää, pitääkö olla omakohtaista kokemusta roduista, joita haluaisi tuomaroida? Tietystihän se olisi suotavaa, että alunperinkin tietää jotain rodun rakenteesta ja luonteesta, mutta entä kun haluaisi tuomaroida näyttelyissä, mutta ei ole lainkaan pohjaa kyseisen rodun IRL-tuntemuksella, jos URL-tiedotkin perustuvat vain luettuun. Itselläni on nimittäin tämä tilanne, että en omista koiraa, eikä lähipiirissäkään ole koiria harrastavia ihmisiä, tai muita, jotka tietäisivät jotain enemmän siitä omasta rodustaan. Kovasti mieli tekisi saada tuomaroimislupa, mutta onko sitten väärin yrittää tuomaroida joitakin rotuja, joista ei ole kummempaa tietoa? Lukemalla rotumääritelmiä mä olen yrittänyt parantaa ja harjaannuttaa tätä "koira-arvostelusilmääni", mutta olisiko muita konsteja perehtyä paremmin joihinkin rotuihin (en nyt mainitse erikseen mitään rotuja, vaan ylipäänsä)? Arvosteluoppaatkin koluttu läpi.
Don’t break a writer’s heart and think ink won’t spill.
-
- Alkupalat
- Viesti:
Enpä usko että tarvitsee. Kaikkien rotujen tuomaritkaan ei varmastikkaan ole nähnyt puoliakaan niistä roduista joita tuomaroi ;)
-
- Vuohenruokaa
Sama mulla. Lähetin n. 10 ja neljä vastasi. Kukaan ei kuitenkaan kerinnyt. Olen koitellut täälläkin kysellä.. Osais ite arvostella!jannu kirjoitti:tässä se taaseen nähtiin kun tuomarit eivät vastaa. lähetin tuomarointipyynnön 12 tuomarille, vain neljä vastaa ja yksi niistä suostuu tuomaroimaan yhden maan kaksi rotua. jei. veeraS kumminkin suostuu aina tuomaroimaan näitä kultsuja ja flättei, mut kun hän on ainut joka tuomaroi? kyrsii kun eivät vastaa.
Tauko, en luultavasti palaile enää.
VKKL, VSAY, Melodia, Throught's, Dulce, Fiasko & Whee! is coming!
-
- Le-ppä-ker-ttu
Suosittelen, että menette näyttelyyn, istutte kehän laidalla koko rodun arvostelun ajan ja katsotte koiria. Valitkaa mielellään joku hyvä tuomari, ei mitään huuhaata :-D Katsokaa koiria, miettikää mistä itse tykkäätte koirassa, mikä on vinossa, miten liikkuu ja miten sopusuhtainen jne koira on. Antakaa oma laatuarvostelunne ja katsokaa miten tuomarin antama nauhan väri vastaa omaanne. Jos tuomari antaa huonomman kuin itse olisitte antaneet, miettikää minkä takia. Uskaltaisin ehdottaa, että suurin osa virheistä, joita te ette ole huomanneet, näkyvät liikkeissä (hyvä tuomari arvostelee nimenomaan liikkeissä, seisovaa koiraa voi muokata kuin muovailuvahaa) tai sitten hampaissa on vikaa tai joku yksittäinen muu vakampi virhe (silmien väri tms.). Hetken aikaa kestää ennen kun koirasilmä kehittyy, mutta mitä enemmän katsoo, sitä nopeemmin se kehittyy. Kun opitte katsomaan liikkeitä, näette monia virheitä lisää, koska liikkeissä näkyy KAIKKI: huonot kulmaukset, huono lanne, huono runko, takakorkeus... Mutta näitä ei opi ellei katso. Ja katselemisen lisäksi kuunnelkaa; monet kommentoivat kehän laidalla ja puhuvat arvostelusta että minkätakia tuli huonompi ;)
-
- Vuohenruokaa
^Okei, koitan tehdä noin ;) Kiitos avustuksesta Lottie!
-
- Vuohenruokaa
^^Lottie, todella mahtavia vinkkejä, ihan oikeasti, harmi vaan, että itse asun tuppukylässä, jossa ei koskaan järjestetä minkäänlaisia koiranäyttelyitä, ja vanhemmat ovat vastahakoisia kuskaamaan minua näyttelyihin. Mutta jos tähän lähialueille osuisi jonkinlainen koiratapahtuma, niin alan kiinnittää huomiota sanomiisi asioihin. Kiitos vinkeistä, noista voi olla vielä suurikin apu lähitulevaisuudessa (;
Don’t break a writer’s heart and think ink won’t spill.
-
- Vuohenruokaa
^Sama asia mullakin. Täällä on varmaan kerran järjestetty yhet näyttelyt (KV) joissa kävin. Aina pitäis raahautua satojen kilometrien taa. //OT
Mutta jos joskus pääsen oikeesti kunnolla näyttelyihin, koitan tuota Lottien avustusta.
Mutta jos joskus pääsen oikeesti kunnolla näyttelyihin, koitan tuota Lottien avustusta.
- Wolfie
- Höpsö veitikka
Itse hain nahka+pehko+sipru+sammari tuomariksi, kun rodusta on näkemystä, mutta yllättävä kyllä mokasin sen niiiin pahasti ettei mitään rajaa 8'D, eiku ihan tosi, sain ihan sairaan sukat pisteet. Mulla meni jotain sekaisin, yritin katsoa mitä muutkin ovat tehneet, mutta en mä vaan tajunnut.
Jos kerran ERI lle pitää aina kuullemma antaa ERI1 niin miten olen nähnyt että jollain koiralla on ERI2, eikö tuo numero tuolla perässä meinaakkaan sitä kilpailuluokan sijoittumista? Luin säännöt useampaan otteeseen, mutta oon ihan pihalla.
Jos kerran ERI lle pitää aina kuullemma antaa ERI1 niin miten olen nähnyt että jollain koiralla on ERI2, eikö tuo numero tuolla perässä meinaakkaan sitä kilpailuluokan sijoittumista? Luin säännöt useampaan otteeseen, mutta oon ihan pihalla.
- My puppets.
Ilman käsii
- My puppets.
Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
- Eros
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Jos luokassa on vaikka neljä ERI:n saanutta niin silloin se asetetaan paremmuusjärjestykseen: ERI1, ERI2, ERI3 ja ERI4. Jos luokassa on vain yksi ERI:n saanut niin silloin se on automaattisesti ERI1, jos loput ovat saaneet EH:n tai huonomman. Ja jos luokassa on vain yksi koira, joka on saanut ERI:n niin silloin se on luokkansa paras eli ERI1.Wolfie kirjoitti: Jos kerran ERI lle pitää aina kuullemma antaa ERI1 niin miten olen nähnyt että jollain koiralla on ERI2, eikö tuo numero tuolla perässä meinaakkaan sitä kilpailuluokan sijoittumista? Luin säännöt useampaan otteeseen, mutta oon ihan pihalla.
- Wolfie
- Höpsö veitikka
ahhaa, nyt vihdoin tajusin ton. Kyllähän mä tosta tiesin, mutta kun mä ymmärsin sen sääntöjen kohdalla sillai, että kaikki on ERI1 olin ihan et whoot :D Kiitoksia valaistuksesta.
- My puppets.
Ilman käsii
- My puppets.
Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude
- jannu
- Kanada
ja lisään tuohon Eroksen tekstiin, jos siellä kilpailee nyt vaikka tälläiset koirat,
u. päivänsäde - ERI
u. käkikello - ERI
u. männynkävy - EH
u. kukkaiskeiju - EH
u. ötökkä - H
niin erinomaiset sijoitetaan ensimmäiseksi paremmuusjärjestykseen eli tulee
u. päivänsäde - ERI/1
u. käkikello - ERI/2
u. männynkävy - EH
u. kukkaiskeiju - EH
u. ötökkä - H
jonka jälkeen erittäin hyvät sijoitetaan neljänteen kilpailuluokka tulokseen asti (1,2,3,4)
u. päivänsäde - ERI/1
u. käkikello - ERI/2
u. männynkävy - EH/3
u. kukkaiskeiju - EH/4
u. ötökkä - H
EDIT. yh, osaan todella hyvin selittää.
u. päivänsäde - ERI
u. käkikello - ERI
u. männynkävy - EH
u. kukkaiskeiju - EH
u. ötökkä - H
niin erinomaiset sijoitetaan ensimmäiseksi paremmuusjärjestykseen eli tulee
u. päivänsäde - ERI/1
u. käkikello - ERI/2
u. männynkävy - EH
u. kukkaiskeiju - EH
u. ötökkä - H
jonka jälkeen erittäin hyvät sijoitetaan neljänteen kilpailuluokka tulokseen asti (1,2,3,4)
u. päivänsäde - ERI/1
u. käkikello - ERI/2
u. männynkävy - EH/3
u. kukkaiskeiju - EH/4
u. ötökkä - H
EDIT. yh, osaan todella hyvin selittää.
I just want this matter in order, so life could begin to shine better.