Kysymyksiä
- Roenna
- Alkupalat
Re: Aloittelijoiden kysymyksiä
Minuakin voi tulla hihasta vetelemään ^^
Ja kyllä kun reippaasti ja asiallisesti täällä sanoo suunsa puhtaaksi kysymyksistä ja muistaa laittaa ne oikeaan paikkaan niin saa aina (yleensä) vastauksia. Tosiaan kannattaa käydä ihan huolella lukaisemassa tuo vFCI sekä kiinnostuksen mukaan rotujärjestöjen sivuja sekä liittojen.
Ensiksi en kyllä menisi suosittelemaan oman kennelin perustamista. Kannattavinta on hoidella ensin jossain muussa hyvässä kennelissä tai hankkia muutama oma koira ja sitten tietenkin pyöriä täällä turreissa. Näin välttää helpoiten turhat erehdykset ja eikä saa montaa hönkimään niskaan vahingossa tehdyistä virheistä ^^
//Timberwolf: Korjailin, en tiedä mikä pakkomielle minulla on tuohon rivinvaihtoon xDD
Ja kyllä kun reippaasti ja asiallisesti täällä sanoo suunsa puhtaaksi kysymyksistä ja muistaa laittaa ne oikeaan paikkaan niin saa aina (yleensä) vastauksia. Tosiaan kannattaa käydä ihan huolella lukaisemassa tuo vFCI sekä kiinnostuksen mukaan rotujärjestöjen sivuja sekä liittojen.
Ensiksi en kyllä menisi suosittelemaan oman kennelin perustamista. Kannattavinta on hoidella ensin jossain muussa hyvässä kennelissä tai hankkia muutama oma koira ja sitten tietenkin pyöriä täällä turreissa. Näin välttää helpoiten turhat erehdykset ja eikä saa montaa hönkimään niskaan vahingossa tehdyistä virheistä ^^
//Timberwolf: Korjailin, en tiedä mikä pakkomielle minulla on tuohon rivinvaihtoon xDD
Taukoilua toden teolla... ^^
-
Dien
- Nakkisotilas
- Viesti:
^ Tai sitten voi mennä jotain rotua kasvattavaa ihmistä nykimään hihasta ja jutella tämän kanssa. Niin saa hyvin tietoa. Useimmat varmaan juttelevat ihan mielellään, toki eivät kaikki välttämättä. Itse eksyin tänne collieiden kautta, Evien ansiosta :D
Love is not a victory march
- Timberwolf
- Velho
- Viesti:
Roenna, ethän jatkossa lyö rivinvaihtoa (enteriä) jokaisen kirjoitetun rivin jälkeen. Foorumiohjelma rivittää tekstin automaattisesti. Tuollaista valmiiksi rivitetyä tekstiä on vaikea lukea, sillä tekstistä tulee katkonainen, kun rivit loppuvat kesken.

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
-
Kuunsirppi
- Vuohenruokaa
- Viesti:
Tai sitten voi aloittaa oman kennelin kautta tutustumaan tähänkin harrastukseen ja kannattaa aina kysyä jos jokin on jotenkin epäselvää. Mutta en suosittele, että heti ensimmäiseksi hankit kennelin täyteen koiria, parilla koiralla on hyvä ja helpompi aloittaa, niitä koiria voi sitten myöhemmin ottaa lisää, jos haluaa.
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä
Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.
Taukoilee välillä ties minkä syyn takia, back in bisnes pääasiassa kuitenkin.
Vuoden 2011 Liitonpitäjä
Nyt on Muumilaaksossa asiat sen verran sekaisin, että paluu tapahtuu tässä kevään aikana, kun normaali järjestys on palautettu.
-
Marcia
- Höpsö veitikka
^ Samat sanat Kuunsirpin kanssa. Mullehan kävi (tunnetusti) niin ja tuloksena oli n. 30 koiraa, joista 25 kisaamattomia/menestymättömiä. Kuvattomia, kisaamattomia, suvuttomia tai suvullisia. Se johti siihen ettei kukaan luovuttanut koiraansa mun hoteisiin. Sitten NIPS- lopetin Ninja´s Secretin, pidin kesän tauon ja jatkoin Joomagnan kanssa. Nykyään on 7 koiraa ja hyvin pärjätää.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
-
Kuunsirppi
- Vuohenruokaa
- Viesti:
Mullekin vähän pääsi niitä koiria tulemaan siinä jossain vaiheessa, sen jälkeen kun rupesin koirien kanssa kisaamaan virallisissa ja tuloksena oli sitten sellainen 50:n koiran lauma
en suosittele hankkimaan, vaikka itse olen tähän mennessä pärjännyt ihan hyvin tuon lauman kanssa (niitähän on siis 47 nykyään).
Gendarme's|vDL|YVNL
Vuoden 2011 Liitonpitäjä
Vuoden 2011 Liitonpitäjä
-
Nath
- Höpsö veitikka
Mulle hurttia on kertynyt 33
Hups-hups. Suurimmillaan lauma on ollut 36:n yksilön kokoinen edellisen kennelin aikaan. Mutta eipä siinä, kun noilla on ikääntyminen niin hidasta, etteivät ne kupsahda puolen vuoden päästä, niin saan kisautella niitä kaikessa rauhassa.
-
Feiwen
- Le-ppä-ker-ttu
Tutkailin tässä eri kennelien koirien sivuja ja joidenkin koirien kohdalla törmäsin terveydestä kertoviin tietoihin, kuten lonkat, silmät.. Tahtoisin itsekin merkitä näin, mutta ongelmanani on se, etten toistaiseksi ymmärrä noiden päälle juuri mitään. Onko olemassa listaa, jossa olisi näitä mainittuna mahdollisimman paljon? Tai sivustoa, joka mahdollisimman selkeästi selvittäisi asian (mä kun kuulun niihin vääntäkää-kiitos-rautalangasta -ihmisiin)? Joskus aikoja, varmasti vuosiakin, sitten, kun pidin vielä ihan perus, vanhanaikaista, pelkästään hoitajatoimintaan keskittyvää kenneliä, muistan törmänneeni johonkin virtuaaliseen eläinlääkäriin, joka nämä "terveysarvot", mitä sitten lienevätkään, ihmisille antoi. Silloinhan mulla ei ollut mitään hajua näistä virallisista ja, kun sellaisiin törmäsin, painoin oitis ruksia ja tämä eläinlääkäri vaikutti samanlaiselta. Onko tälläinen eläinlääkäri käytössä vielä vai pitääkö nämä arvot määritellä itse? Miten?
-
noel
- Lassien tassuhiki
VPEK eli virtuaalinen pieneläinklinikka on paikka ongelmiisi ;). Menet vaan vieraskirjaan, kerrot vaikka, että haluat jollekin koirallesi lonkkakuvaukset, joku tulee ilmoittamaan, että voi hoitaa koirasi, ja tiettynä päivämääränä saat sähköpostiisi, onko koirallasi vaikkapa A/A lonkat. Helppo juttu! :). Jotkut toki keksivät itsekin niitä tuloksia.
-
Feiwen
- Le-ppä-ker-ttu
Ooh, isot kiitokset! Juuri tuohon sivuun olenkin törmännyt aikaisemmin. Ei kun kirjoille vaan. ; D
- Roenna
- Alkupalat
Itsekkin menin möhlimään siinä että heti ensimmäisesksi perustin suuren kennelin ja ahdoin sen täyteen koiria ennen kuin kaikki sivut edes olivat valmiita :) Oiskohan tässä vähän viisastuttu?
Taukoilua toden teolla... ^^
-
Feiwen
- Le-ppä-ker-ttu
Okei, ihmiset haluavat todentuntuisuutta ja virallisuutta, mutta miksi sen pitää olla niin vaikeaselkoista? Tai yksinkertaisesti, miksi minun pitää olla putkiaivoinen kana? Mennään kuitenkin asiaan, jos saisin vaikka vastauksen (ihanaa olla tällä tavalla itkemässä "aloittelijoiden kysymyksiä" -topicissa näin vuoden harrastamisen jälkeen :'D):
Halusin kokeilla näitä raha-asioita, päätin avata Welho-tilin. Törmäsin VRL -tunnukseen. Kahlasin Turrilan läpi ja sain selville noin suurin piirtein mikä se on ja mistä sen saa. Noh, itse asiassa sen, mistä sen saa ja nyt sellaisen omistan. Yritin avata Welho -tiliä, mutta tuurillani sivu ei suostunut aukeamaan. Ehkä se oli onni, sillä nyt minulla on aikaa selvittää nämä asiat.
Mitä eroa on VRL -tunnuksilla ja Welho -tilillä? Olen ymmärtänyt, että kummallakin voi maksaa ja siinä se.
Kumpi on yksinkertaisempi käyttää, kumpi kannattavampi?
Miten VRL -tunnuksien kanssa käsitellään näitä raha-asioita? Mistä nään rahatilanteeni, kuinka voin tienata, jne?
Ja olen kyllä yrittänyt etsiä vastausta etsi -toiminnon avulla, mutta en ole löytänyt. Jos jollain on topic mielessä, voisi sen linkittää ja vielä mieluiten sen vastauksia sisältävän sivun. Ei ole erityisen mukavaa kahlata koko 15 sivuista topiccia läpi. Kiitos.
Halusin kokeilla näitä raha-asioita, päätin avata Welho-tilin. Törmäsin VRL -tunnukseen. Kahlasin Turrilan läpi ja sain selville noin suurin piirtein mikä se on ja mistä sen saa. Noh, itse asiassa sen, mistä sen saa ja nyt sellaisen omistan. Yritin avata Welho -tiliä, mutta tuurillani sivu ei suostunut aukeamaan. Ehkä se oli onni, sillä nyt minulla on aikaa selvittää nämä asiat.
Mitä eroa on VRL -tunnuksilla ja Welho -tilillä? Olen ymmärtänyt, että kummallakin voi maksaa ja siinä se.
Kumpi on yksinkertaisempi käyttää, kumpi kannattavampi?
Miten VRL -tunnuksien kanssa käsitellään näitä raha-asioita? Mistä nään rahatilanteeni, kuinka voin tienata, jne?
Ja olen kyllä yrittänyt etsiä vastausta etsi -toiminnon avulla, mutta en ole löytänyt. Jos jollain on topic mielessä, voisi sen linkittää ja vielä mieluiten sen vastauksia sisältävän sivun. Ei ole erityisen mukavaa kahlata koko 15 sivuista topiccia läpi. Kiitos.
-
Svea
- Kanada
- Viesti:
^VRLhän on Virtuaalinen Ratsastajainliitto, eli liittyy hevosiin, mutta koska Welhon tekijä on mielestäni huomattavasti tunnetumpi hevospuolella, niin hänhän luonnollisesti teki tuon enemmän hevosia ajatellen. Ja VFCIllä ei ole virtuaalikoiraharrastajille tunnuksia, kuten VRLssä on, koska kilpailuihin osallistumiseen ei tarvita mitään VRL-tunnuksia, eikä kenelläkään ole omia seuroja jne.
Mutta otetaan pieni esimerkki: Olet ostamassa koiraa joltain kennelin pitäjältä ja maksat sen welhorahalla. A) Voit maksaa koiran, mikäli omistat VRL-tunnuksen ja mikäli myyjällä on tehtynä maksulomake, johon vain täytät tiedot ja VRL-tunnuksellasi varmistat oston. Et tällöin tarvitse erikseen welhotunnuksia. B) Mikäli omistat sekä VRL-tunnuksen, että welhotunnukset, voit kirjautua Welhopalveluun ja maksaa ostoksesi sieltä käsin, eli mitään erillisiä lomakkeita ei tarvita.
En tiedä kumpi on yksinkertaisempi käyttää. Se taitaa olla ihan makuasia, mutta itseltäni löytyy molemmat. Esim. kilpailuihin osallistuessasi saatetaan pyytää osallistumismaksu, mutta kutsusivuille ei aina ole laitettu tuollaista maksulomaketta erikseen ja jotta voisit maksaa osallistumisesi, sinulla tulee olla welhotunnukset, että voit kirjautua Welhopalveluun ja maksaa sieltä osallistumiset.
Mikäli omistat vain VRL-tunnuksen, sinulla ei ole welhotiliä, ei omaa rahaa, jota voisit mistään seurata jne., eli maksat kaikki ostoksesi Welhopalvelun omalta tililtä, josta ei lopu ikinä rahat, eikä täten pelkkä VRL-tunnuksen omistaminen ole niin realistista, kuin se että sinulta löytyisi myös welhotunnukset.
/Anteeksi mahdollinen sotkuinen teksti, pitkän päivän jälkeen on hieman väsy. <:
Mutta otetaan pieni esimerkki: Olet ostamassa koiraa joltain kennelin pitäjältä ja maksat sen welhorahalla. A) Voit maksaa koiran, mikäli omistat VRL-tunnuksen ja mikäli myyjällä on tehtynä maksulomake, johon vain täytät tiedot ja VRL-tunnuksellasi varmistat oston. Et tällöin tarvitse erikseen welhotunnuksia. B) Mikäli omistat sekä VRL-tunnuksen, että welhotunnukset, voit kirjautua Welhopalveluun ja maksaa ostoksesi sieltä käsin, eli mitään erillisiä lomakkeita ei tarvita.
En tiedä kumpi on yksinkertaisempi käyttää. Se taitaa olla ihan makuasia, mutta itseltäni löytyy molemmat. Esim. kilpailuihin osallistuessasi saatetaan pyytää osallistumismaksu, mutta kutsusivuille ei aina ole laitettu tuollaista maksulomaketta erikseen ja jotta voisit maksaa osallistumisesi, sinulla tulee olla welhotunnukset, että voit kirjautua Welhopalveluun ja maksaa sieltä osallistumiset.
Mikäli omistat vain VRL-tunnuksen, sinulla ei ole welhotiliä, ei omaa rahaa, jota voisit mistään seurata jne., eli maksat kaikki ostoksesi Welhopalvelun omalta tililtä, josta ei lopu ikinä rahat, eikä täten pelkkä VRL-tunnuksen omistaminen ole niin realistista, kuin se että sinulta löytyisi myös welhotunnukset.
/Anteeksi mahdollinen sotkuinen teksti, pitkän päivän jälkeen on hieman väsy. <:
-
Feiwen
- Le-ppä-ker-ttu
Kiitos kiitos, asiat aukenivat nyt paljon paremmin. 8>
Haluaisiko joku selittää vielä hieman itse Welhosta?
Onko tilin avaaminen, ylläpitäminen ja käyttäminen kovinkin hankalaa?
Onko tili helposti jatkuvasti nollilla?
Lueskelin strattirahan hakemisesta ja koko homma tuntui olevan kovin vaikeasti sovellettavissa koiramaailmaan. Pystyykö koiraihminen hakemaan tätä siis ollenkaan? Jos ei, onko tilillä aluksi yhtään mitään?
Erilaisia tilivaihtoehtoja oli useita, mikä niistä on kannattavin ja mitä kuhunkin sisältyy (joo, olihan siellä tekstiä, mutta jos sais sen vähän vähemmälle älykkyysosamäärälle suunnattuna)?
Mistä kaikesta tilin omistajan tulee maksaa? Toistaiseksi tiedän vain kilpailut ja sitten, jos ostaa jotain (ulkoasuja ja tämmäsiä), mutta aloittelijan oppaassa mainitaan hevosen tai hevosen varusteiden osto, tallipaikkavuokra. Pitääkö jostain tälläisistäkin maksaa?
Olen ymmärtänyt, että Welho olisi vain paikka, mistä voit maksaa muille, minne muut voivat maksaa sinulle ja josta näät oman rahatilanteesi. Onko se kenties muuta?
Laskuja, siis mitä?
Muuta mainitsemisen arvoista?
Olen ihan pihalla, vaikka oonki sisällä.. : DD
Haluaisiko joku selittää vielä hieman itse Welhosta?
Onko tilin avaaminen, ylläpitäminen ja käyttäminen kovinkin hankalaa?
Onko tili helposti jatkuvasti nollilla?
Lueskelin strattirahan hakemisesta ja koko homma tuntui olevan kovin vaikeasti sovellettavissa koiramaailmaan. Pystyykö koiraihminen hakemaan tätä siis ollenkaan? Jos ei, onko tilillä aluksi yhtään mitään?
Erilaisia tilivaihtoehtoja oli useita, mikä niistä on kannattavin ja mitä kuhunkin sisältyy (joo, olihan siellä tekstiä, mutta jos sais sen vähän vähemmälle älykkyysosamäärälle suunnattuna)?
Mistä kaikesta tilin omistajan tulee maksaa? Toistaiseksi tiedän vain kilpailut ja sitten, jos ostaa jotain (ulkoasuja ja tämmäsiä), mutta aloittelijan oppaassa mainitaan hevosen tai hevosen varusteiden osto, tallipaikkavuokra. Pitääkö jostain tälläisistäkin maksaa?
Olen ymmärtänyt, että Welho olisi vain paikka, mistä voit maksaa muille, minne muut voivat maksaa sinulle ja josta näät oman rahatilanteesi. Onko se kenties muuta?
Laskuja, siis mitä?
Muuta mainitsemisen arvoista?
Olen ihan pihalla, vaikka oonki sisällä.. : DD
-
Marcia
- Höpsö veitikka
Tilin omistaja maksaa siis kilpailuista, koirista, ulkoasuista yms. mutta esim. varusteita ei tarvitse ostaa. Ja koirat asuvat varmasti omassa kennelissä, eli sitä "tallipaikkavuokra"akaan ei tarvitse maksaa.Feiwen kirjoitti: Mistä kaikesta tilin omistajan tulee maksaa? Toistaiseksi tiedän vain kilpailut ja sitten, jos ostaa jotain (ulkoasuja ja tämmäsiä), mutta aloittelijan oppaassa mainitaan hevosen tai hevosen varusteiden osto, tallipaikkavuokra. Pitääkö jostain tälläisistäkin maksaa?
Kyse on vain virtuaalihevosten omistajille ohjeeksi.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?