vMJY:n uutuuksia! Kertomaan mielipide ja ehdotuksia
- Timberwolf
- Velho
- Viesti:
Re: vMJY:n uutuuksia! Kertomaan mielipide ja ehdotuksia
Joo hei otetaanko saman tien kaikki maailman maat käyttöön?
Not. Olisi parempi aloittaa parilla uudella maalla, jotta homma saadaan rullaamaan ja nähdään, kannattaako se. Mun mielestä.
Not. Olisi parempi aloittaa parilla uudella maalla, jotta homma saadaan rullaamaan ja nähdään, kannattaako se. Mun mielestä.

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
-
- Kriisissä
Mä oon Timberwolfin kanssa täysin samaa mieltä eli otetaan aluksi vaan muutama maa mukaan, mutta mun mielestä mukana pitäis olla yksi maa, joka ei kuulu pohjoismaihin ja siliti sellainen maa, jossa on perinteitä metsästyskoirien kasvatuksessa ja mejässä kilpailemisessa. Onko nyt siis tarkoitus että koirasta voi tulla virtuaalinen pohjoimaiden valio vai kansainvälinen valio? Erityisesti mikäli päädytään tohon kansainvälisten valion arvojen myöntämiseen mejä kokeista täytyy ainakin yhden maan olla pohjoismaihin kuulumaton.
-
- Kanada
Joo ei mitään huuto äänestystä mitä maita ja missä järjestyksessä. =)
Jos tämä lähtee hyvin menemään voi niitä maita joskus tulla lisää.
Jos tämä lähtee hyvin menemään voi niitä maita joskus tulla lisää.
-
- Alkupalat
- Viesti:
Ranskaa lähinnä siksi ehdotin, että siellä ne koirat on osaksi alunperinkin kehitetty metsästykseen. Esim. juuri nämä bassetit ja ajokoirat. Suomessa on vain pari muutamia omia rotuja. Islannissa ei tietääkseni yhtään. Mutta enhän minä tietenkään näitä päätä. Kunhan vaan ääneen ajattelin tässä.
-
- Floodari
Eikös Englanti ole myöskin perinteinen metsästysmaa, vaikka tyyli poikkeaakin suomalaisesta?
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
-
- Vuohenruokaa
Mun mielestä olisi tosi hyvä idea tuo että lisää maita, kun olen itse kisannut Nanookillani muutaman viikon, ja se on yhtä VOI-luokan ykköstulosta vaille valio. Uusien maiden myötä saisi lisää haasteita mukaan, eikä koira jäisi mejävalion tittelin saavutettuaan siltä saralta kisaamatta. Mulle riittäisi aluksi muutamakin uusi maa. Olisiko titteli sitten erilainen, jos vaikka tulisi englanti, niin kun siitä maasta valioituisi, olisiko titteli suunnilleen tämmönen: vENG JVA, vai mitä olette ajatelleet?
Don’t break a writer’s heart and think ink won’t spill.
-
- Kriisissä
^Eihän tossa erimaiden mukaan ottamisessa ole mitään järkeä ellei tittelit ole keskenään erilaisia. Mietin nyt jos olisi vaikka vJKV, vJKV vFIN MVA Musti, näyttääkö selkeältä? Eiköhän kannattais laittaa ne maatunnukset siihen eteen eli vFIN JKV jne.
-
- Floodari
Eikös se ole JVA, vai onko multa mennyt jotain ohi :o
Crazy is just a word people invented to keep the extra-interesting people down.
-
- Vuohenruokaa
Ei ole mennyt, kirjotin vaan niin nopeasti, että tuli kirjoitusvirhe, ei sen kummempaa (:Joana kirjoitti:Eikös se ole JVA, vai onko multa mennyt jotain ohi :o
- Timberwolf
- Velho
- Viesti:
Miten olis, että laitettaisiin valiotittelit jotenkin näin: vFIN vSWE vGBR JVA? Vaan kerran toi JVA ja sit sitä ennen kaikki maat? Tai sit JVA jokaisen maan perään. En kyllä tällä hetkellä saa päähäni, miten erilaiset valiotittelit on tapana merkitä...

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
-
- Höpsö veitikka
Pitääpäs tuosta Espanjasta ja Englannista keskustella Jennan kanssa, Ranska on jo mukana näissä maissa (: Tässä on tulossa puolen vuoden "koeaika" maittaan kisaamiseen.
Joo, siis oon ajatellut, että vaan kerran tulee tuo JVA, että esim. vFIN, vSWE, vN, vFRA, vPOHJ, vKANS JVA.
Lähettelin jennalle hyväksymisen "uusista säännöistä", mutta en ole vielä saanut kuulla Jennan vastausta.
Ja aloin ajattelemaan, että englanti olisi paljon järkevämpi vaihtoehto kuin Ranska kisattavaksi maaksi. Ja mietin myös sellaista, että Englanti voisi "korvata" tanskan ja ranskan, että ne kaksi jäisivät kokonaan pois.
Joo, siis oon ajatellut, että vaan kerran tulee tuo JVA, että esim. vFIN, vSWE, vN, vFRA, vPOHJ, vKANS JVA.
Lähettelin jennalle hyväksymisen "uusista säännöistä", mutta en ole vielä saanut kuulla Jennan vastausta.
^tuossa on tuo VAL-luokan "osuus".00.00.2009 on mahdollisuus kaikkien järjestää VAL-luokka mejäkokeessaan. Eli kaikki jo valioituneet koirat ilmoitetaan VAL-luokkaan ja VOI'ssa kisaavat valiot hylätään.
11 § VALIOLUOKAN (VAL) JÄLKI
- makuulta, lähdöstä ja kaadolta rikotaan pinta n. 30 x 30 cm alueelta.
- jäljen pituus 1400 - 2000 metriä
- neljä suorakulmaista mutkaa, joista yhdellä veretön katkos kaavion mukaan
- viisi haavoitetun riistaeläimen makuupaikkkaa jäljen suorilla osuuksilla (makuupaikalta rikotaan pinta n. 40cm x 40cm alueelta) yksi makuupaikka / osuus
Makaus ei saa olla 60 metriä lähempänä kulmaa tai kaatoa.
- Katkos vähintään 350m ennen kaatoa. Katkos tehdään kulmalle kulkemalla verisientä vetäen 20m ja sen jälkeen siirtymällä sieni ylhäällä n. 5-10 metriä maastosta riippuen jäljen sivussa 15 m takaisinpäin ja sen jälkeen suorakulmaisesti eteenpäin n. 15m.
- verta 1/4l
- jäljen ikä vähintään 20h
- suositellaan, että osuudet ovat eri pituisia.
^ja näin toimisi sitten muista maista valioituminen.Muissa maissa kisaaminen
00.00.2009 alkaa n. puolen vuoden koeaika muissa maissa kisaamiseen ja sitten vedetään yhteen saadut palautteet ja katsotaan minkälainen kiinnostus on ollut kisata muissa maissa, sitten päätetään, että jatketaanko näin vai palataanko takaisin vanhaan. Silloin on mahdollisuus järjestää mejää Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Ranskassa ja Virossa.
Valioitumiset maista toimii samoin kuin ennenkin eli 2x AVO1 ja 3x VOI.
virtuaalinen Suomen mejävalio = vFIN JVA
virtuaalinen Ruotsin mejävalio = vSWE JVA
virtuaalinen Norjan mejävalio = vN JVA
virtuaalinen Tanskan mejävalio = vDK JVA
virtuaalinen Saksan mejävalio = vGER JVA
virtuaalinen Ranskan mejävalio = vFRA JVA
virtuaalinen Viron mejävalio = vEST JVA
vPOHJ JVA (virtuaalinen Pohjoismaiden mejävalio)-titteli saadaan, kun on kahden pohjoismaan (Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan) mejävalio.
vKANS JVA (virtuaalinen Kansainvälinen mejävalio)-titteli saadaan, kun on Suomen ja yhden muun maan mejävalio sekä on yksi VOI1'nen jostain muusta maasta.
Ja aloin ajattelemaan, että englanti olisi paljon järkevämpi vaihtoehto kuin Ranska kisattavaksi maaksi. Ja mietin myös sellaista, että Englanti voisi "korvata" tanskan ja ranskan, että ne kaksi jäisivät kokonaan pois.
-
- Nakkisotilas
Kuulostaa todella lupaavalta ja mielenkiintoiselta. :) Kiva lisä tähän "vanhaan järjestelyyn". Entä nyt ne koirat, jotka ovat vFIN JVA, niin ne on edelleen se valio? Minun mielestä noita maita saisi kyllä olla suht. hillitysti, niitä titteleitähän tulisi sitten aivan kamalasti jos tulisi monta eri maata. Muutama pohjoismaa ja sitten pari "pohjoismaan" ulkopuolelta olevaa maata?
-
- Vuohenruokaa
Entäs jos tuo "uudet maat"-kokeilu toimisi sen puoli vuotta, ja joku ehtii valioitua jossakin noista tai vaikkapa monessakin maassa, ja sitten palattaisiin vanhaan käytäntöön, jos homma ei jostain syystä toimisi (mitä epäilen, sillä kuulostaa tosi lupaavalta), niin että saisiko kyseinen koira pitää ansaitsemansa tittelit? Menen kyllä aika rajusti asioiden edelle, mutta mä olen luonteeltani tällainen etukäteenhössöttäjä.
-
- Kanada
saadut tittelit saa pitää =) (jos ei jää käyttöön)Milja kirjoitti:Entäs jos tuo "uudet maat"-kokeilu toimisi sen puoli vuotta, ja joku ehtii valioitua jossakin noista tai vaikkapa monessakin maassa, ja sitten palattaisiin vanhaan käytäntöön, jos homma ei jostain syystä toimisi (mitä epäilen, sillä kuulostaa tosi lupaavalta), niin että saisiko kyseinen koira pitää ansaitsemansa tittelit? Menen kyllä aika rajusti asioiden edelle, mutta mä olen luonteeltani tällainen etukäteenhössöttäjä.
-
- Nostaa rautaa
Ei nyt liity aiheeseen, mutta voisko joku selventää että mistä asti on ollut käytännössä, että koira tarvii valioituakseen 2x Alo1 & 3x VOI (ykkönen ilmeisesti?). Mä oon ilmoittanu pari koiraa valioksi, vaikka niillä on vain kaksi Voi1:stä : DD