Mettälaulun toiset pystykorvapenikat
-
- Höpsö veitikka
Re: Mettälaulun ensimmäiset pystykorvapenikat
Omasta kokemuksesta haluaisin tähän väliin tuumata, että jos itse olisin jättänyt pentueita kokonaan tekemättä sen takia, että jollakin muulla on samansukuinen pentue toteutuksen alla, olisi aika moni shelttisuku jo kuollut. Harrastajia lopettaa ja sukuja katoaa koko ajan, joten voisihan toinen teistä tehdä pentueeseen vaikka vain yhden pennun ja pitää sen itsellään ns. varmuuden vuoksi? :) Suomenpystykorvakin on sen verran pienilukuinen rotu ettei vaadi montaa keikahdusta, että joku suku katoaa kokonaan (ja mun mielestä tää on äärettömän hieno suku).
Tämä siis mitenkään kasvattajan eli Sparklen mielipidettä ohittamatta!
Tämä siis mitenkään kasvattajan eli Sparklen mielipidettä ohittamatta!
-
- Ei riitä.
Mä en itse jätä pentua Ritasta ja en tavallaan näe myöskään järkeä siinä, että on kaksi juuri samanlaista pentuetta esimerkiksi päällekkäin. Rita ja Darra ovat molemmat yhdistelmästä Koivukasken Juolukka x Just a Battery Secrets sekä Ikon ja Rohomu ovat molemmat yhdistelmästä Lejonin Uskoton Uusikuu x DL Kansikuvapoika. Toki jos ei halua teettä juurikin näitä kahta yhdistelmää, voin lainata Ikonia tai Ritaa jalostukseen jonkun muun uroksen/nartun kanssa.
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Tuontejakin mahtuu maailmaan!! Niille teidän Darra*Rohomu- / Ikon*Rita-lapsillekin pitäisi löytyä puolisot jotta saadaan pidettyä hieno suku hengissä tuonkin pullautuksen jälkeen. :)
Suomenpystykorvia on tosiaan aika vähän kuten todettu ja kuulostaa hassulta jos koko rodun tulevaisuus on nyt Mettälaulun A-pentueen käsissä.
Tuokaa hei pystäreitä kenneliinne niin saadaan vaikka lainailtua koiria puolin ja toisin sekä vähän vapautta yhdistelmävalintoihin. <3 Ihanaa että olette tarpeeksi vastuullisia selvittämään muiden suunnitelmia ennen oman pentupläänin täytäntöönpanoa.
Faktahan on se että viimeisen parin vuoden aikana ei oo montaa pystäripentuetta syntynyt, joten tuoreiden suvullistenkin kanta on aika pieni. Mun mielestä tässä kohtaa rotua kannattaisi yrittää elvyttää niin, että yhdistellään niitä suvullisia evm.-sukuisiin ja luodaan uusia linjoja karsimatta tulevia jalostusmahdollisuuksia...
Suomenpystykorvia on tosiaan aika vähän kuten todettu ja kuulostaa hassulta jos koko rodun tulevaisuus on nyt Mettälaulun A-pentueen käsissä.

Faktahan on se että viimeisen parin vuoden aikana ei oo montaa pystäripentuetta syntynyt, joten tuoreiden suvullistenkin kanta on aika pieni. Mun mielestä tässä kohtaa rotua kannattaisi yrittää elvyttää niin, että yhdistellään niitä suvullisia evm.-sukuisiin ja luodaan uusia linjoja karsimatta tulevia jalostusmahdollisuuksia...
-
- Höpsö veitikka
Noh, te taisitte nyt missata kokonaan mun pointin mutta ei se mitään. 

- Lume
- Le-ppä-ker-ttu
Janina, ymmärsin sun pointin ja siinä on järkeä! Mutta ymmärrän myös Sparklen pointin ja sitä mitä molemmat haette. Pentue ei ainakaan mulla ole ajankohtainen, mutta lähinnä otin tän huippusukuisen pennun jalostuksen(kin!!) kannalta että pääsisin aloittelemaan omaa pystäreiden kasvatusuraa. Mutta jos tuntuu siltä että ainakin Pika teettää pentueen Ikonilla ja Ritalla niinhhh antaa mennä, voin mä kattoa tuontinartun ja tuontiuroksenkin. Toisaalta kuten Janina sano, että harrastajia lähtee ja sukuja kuolee niin sinänsä ymmärrän tämänkin. Jäisköhän mua sitten harmittamaan jos en näillä kahdella teettäiskään pentuetta? Mutta kuten aijemmin sanottu, pentue ei ole ajankohtainen, saattaa mennä jopa kesänkin yli. Kahton sitä sitten lähempänä pentueen ajankohtaa että mitä Pika ja muut ovat ehtineet tehdä! c:
ps. Sparkle, sulla on ihan mahtavia koiria mitä voisin myös suunnitella omille koirilleni jos suinkin siihen suostut ;)
ps. Sparkle, sulla on ihan mahtavia koiria mitä voisin myös suunnitella omille koirilleni jos suinkin siihen suostut ;)
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Mietinnät kuulostaa oikein hyvältä. Eikö pääasia kuitenkin ole se, että saadaan tietystä linjasta jossain vaiheessa koira kotiin kasvamaan - ei niinkään se, kenen kasvattajanimen alle se koira lopulta syntyi.Lume kirjoitti: ↑To Helmi 28, 2019 5:30 pm Janina, ymmärsin sun pointin ja siinä on järkeä! Mutta ymmärrän myös Sparklen pointin ja sitä mitä molemmat haette. Pentue ei ainakaan mulla ole ajankohtainen, mutta lähinnä otin tän huippusukuisen pennun jalostuksen(kin!!) kannalta että pääsisin aloittelemaan omaa pystäreiden kasvatusuraa. Mutta jos tuntuu siltä että ainakin Pika teettää pentueen Ikonilla ja Ritalla niinhhh antaa mennä, voin mä kattoa tuontinartun ja tuontiuroksenkin. Toisaalta kuten Janina sano, että harrastajia lähtee ja sukuja kuolee niin sinänsä ymmärrän tämänkin. Jäisköhän mua sitten harmittamaan jos en näillä kahdella teettäiskään pentuetta? Mutta kuten aijemmin sanottu, pentue ei ole ajankohtainen, saattaa mennä jopa kesänkin yli. Kahton sitä sitten lähempänä pentueen ajankohtaa että mitä Pika ja muut ovat ehtineet tehdä! c:
Katsotaan jääkö omista jalostuskäytöistä koiria yli, tarjoilen varmasti torilla heitä sitten! :)
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Re: Mettälaulun toiset pystykorvapenikat
Hellurei! Mettälaulusta kajahtais toinen pentue :)
-
- Ei riitä.
Mulle narttu Mettälaulun Pikkuusen Pelotoon? :love1:
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Sellainen teille! :love1:
-
- Ei riitä.
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Kiitos Pika! :) Peloton jos vielä pohojolaasittsin Pelotoon niin hyvä kuin mikä!
Vielä olisi yksi pentu kaupan!
Vielä olisi yksi pentu kaupan!
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Pikkuusen-pentueen syntymäpäiväksi vahvistui 24.6.2019, voitte vahvistaa tämän pentujen sivuille. Pentuesivu löytyy nyt täältä ja Mettälauluun jäävä Kiuru esittäytyy täällä. Tähän pentueeseen syntyi myös neljäs pentu, uros nimeltä Mettälaulun Pikkuusen Pöpöönen, joka menee näillä näkymin evm-omistajalle, mutta mieluusti löytäisi vielä kotinsa jonkun harrastajan luota! :love1:
Laitoin nartut vFCI-rekisteriin:
VTR-20686, Mettälaulun Pikkuusen Pramiaa, suomenpystykorva
VTR-20685, Mettälaulun Pikkuusen Pelotoon, suomenpystykorva
VTR-20684, Mettälaulun Pikkuusen Pehmee, suomenpystykorva
Laitoin nartut vFCI-rekisteriin:
VTR-20686, Mettälaulun Pikkuusen Pramiaa, suomenpystykorva
VTR-20685, Mettälaulun Pikkuusen Pelotoon, suomenpystykorva
VTR-20684, Mettälaulun Pikkuusen Pehmee, suomenpystykorva