Luonnetesti virtuaalimaailmaan?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

Re: Luonnetesti virtuaalimaailmaan?

Viesti Kirjoittaja Rotta »

Hucca kirjoitti:Joten yhtälailla luonnetesti on samalla viivalla muiden kanssa, siitäkään ei loppujen lopuksi mitään hyötyä ole, mutta onhan se kiva jos koiran sivuilla on pisteet luonnetestistä ;)
Ei kyse olekaan siitä onko se turha vai eikö ole, vaan siitä että sitä on lähes mahdoton toteuttaa mitenkään päin järkevästi. Koska et sä voi vaan arpoa koiralle luonnetestituloksia (tiedätkö ylipäätään millaisia lt-tulokset on?) ja siihen jo otinkin kantaa mitä käy, jos testit toteutetaan arvostellen koiralle kirjoitetun luonteen perusteella.

Jos sä vaikka nyt vastaisit kysymyksiin etkä jaarittelis vaan tommosta hölynpölydiibadaabaa.
Smaug
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset

Viesti Kirjoittaja Smaug »

Saanen kysyä että miksei tuloksia voisi arpoa?
Mä tahtoisin lentää, mut siivet ei oo vielä tarpeeks isot. Jään odottaa et ne kasvaa, mut ei kiirettä, koska saat mut hymyileen.
A BIG BIG TAUKO.
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

Koska lt-tulos ei oo mikään vaan että nyt pläjähti Mustille 200p. ja Turrikalle 105p. ja vielä Rekulle 176p. Jokainen osa-alue pitäis arpoa erikseen eikä sekään toimisi, koska sinne todennäköisesti tulis ihan mielettömiä ristiriitoja. Jos taas ristiriidat pyrittäisiin arvotuista tuloksista poistamaan, ei ne tulokset enää olisikaan arvottuja vaan kopeloituja.
Arpoessa olisi vaikeaa huomioida myös rotukohtaiset erot, ja siinähän sitä sitten oltaisiin kiinanharjakoiran luonnetestituloksen kanssa joka vastaisi enemmänkin vaikkapa dobberin tulosta. Kun ei niillä kuulu olla samanlaiset tulokset, eikä luonnetestissä tarkoitus ole vaan pyrkiä mahdollisimman suureen pistemäärään.
Smaug

Tiedän ettei ne pisteet ole se pointti niissä, tai no periaatteessa on mutta ei kuitenkaan. Kuten sanoitkin. (:
Toi ristiriita ei ainakaan mulla tosiaan tullut mieleen ja se on aika vaikee, mutta haittaisiko, jos niitä sitten vaikka kopeloitaisiin? Tai jos ne jo arpoessa arvottaisiin jossain tietyssä järjestyksessä, että jos ensin vaikka on kovuus, jossa arvotaan pisteet -3:sta +3:een, ja jos tulos olisi nyt vaikka -2 eli pehmeä, jolloin on aika mahdotonta no emmä nyt jaksa miettiä mikä ois mahdotonta ( :mrgreen: ), nää pitäs miettii tarkkaan, mutta siis joku ois nyt mahdotonta niin jo siinä arpoessa rajataan pois ne mahdottomuudet. Joo sori selkeä selitys. Ja rotukohtaset erot vois samalla tyylillä mitätöidä. Menee hyvinhyvin vaikeaksi, ehkä jopa mahdottamaksi, ja varsinkin raskaaksi, mutta emt jos tällän kuitenkin toimis. Jos tälle nyt edes on kiinnostuneita?
Mä tahtoisin lentää, mut siivet ei oo vielä tarpeeks isot. Jään odottaa et ne kasvaa, mut ei kiirettä, koska saat mut hymyileen.
A BIG BIG TAUKO.
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

No mun mielestä on vähän jännittävää jos pari ihmistä jotka tuskin edes ymmärtävät luonnetesteistä (tai siitä millaisille koirille vois realistisesti antaa minkäkinlaisia pisteitä) oikeasti juuri mitään, kopelois niitä tuloksia vähän oman mielensä mukaan. Ja miten ne mahdottomuudet sieltä rajattais? Kun sitä luonnetestiä ei tehä kun kerran. Samahan se ois sitten olla kokonaan arpomatta ja sit ihan vaan läiskii vähän numeroo pöytään, ja tässä taas sit tulee samat ongelmat esiin kuin mitä muistaakseni Josefina tuolla sanoi ja mitkä siihen luonteen perusteella arviointiinkin vaikuttais.
Plus että muutenkin vähän riskialtista, en tiedä miksi sitten hakea luonnetestitulos jota tosiaan ei voi uusia, ja joka voi olla vähän mitä sattuu, ja sitten sen perusteella kattoa et käyttääkö vai eikö käyttää koiraa jalostukseen. Minust vaan typerät virtuaalikoiranomistajat harrastais semmosta Kuva
Smaug

Niin voi olla ettei toteutus toimisi. Mutta tohon että sen vaan tyhmät harrastais sellasta että tän luonnetestin perusteella rajaa jalostuskäytön mun on pakko puuttua! Ehkä jotkut tosiaan on tyhmiä tai jotain, mutta käyttäähän aika monetkin koiriaan virtuaalisella pieneläinklinikalla "kuvauttamassa" esim. niiden polvet, ja sen perusteella voi jalostuskäyttö rajautua. Tosin nehän voi näin virt leikata, jolloin sitä ongelmaa ei ole. Mutta, lainaan suoraan noista IRL luonnetestin säännöistä:
11.2. Testin uusiminen
Koira, joka on saanut testissä vähemmän kuin +75 pistettä on oikeutettu uusintatestiin aikaisintaan 6 kuukauden kuluttua edellisestä testauksesta.
Testin saa uusia vain kerran.
Niiden rotujen koirat, joille testitulos on valionarvon tms. edellytys eli ”hyväksytty” tai ”hylätty”, saavat uusia testin pistemäärästä riippumatta,
jos yksikin hyväksymisen edellytyksinä olevista arvosanoista on alle arvosteluohjeen määräämän minimin.
Kai näin voisi virt. testeissäkin toimia?
A BIG BIG TAUKO.
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Apila »

Hucca kirjoitti:En nyt kaivannut tähän mitään hirveää kritiikki kasaa, mutta en valita ainakin ilmaisitte mielipiteenne :D
Eli kysyit meiän mielipidettä, sait sen :) Minustakin erittäin huono idea... Mielummin jokin laatuarvostelu joka löytyy hevospuolelta jossa yksi osio on luonteen arvostelu, ei se onko koira mallikas käytökseltään vaan miten se on kirjoitettu ja mielikuvitusta käytetty (jne). Laatuarvostelut taas vaativat todella aktiivista pitäjää ja aikaa joten.. Minusta yleensäkin kun tuomareistakin ja liittojen aktiivisista pitäjistä on ollut pulaa niin mistä nyt semmoiselle vielä löytää jaksavia (ja osaavia) virtuaalikoiraharraastajia? Korjatkaa jos olen väärässä :D
4 Laps Clover - shetlanninlammaskoiria
Kisakeskus Wednesday (tauolla)
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

Mun mielestä tosta uusimisesta on vähän turha puhua jos ei edes ole mitään hajua siitä miten tuo voitaisi toteuttaa fiksusti. Yks hailee se mulle sinällään on että en mä sinne kuitenkaan koirineni tunkisi vaikka luonnetestejä järkättäisiinkin, mä en vaan millään käsitä miten meinaisitte toteuttaa sen edes hitusen viisaasti. Siihen Hucca ei ole vastannut lainkaan.

Tiedän miten IRL toimitaan, mut toimisko toi URL? Sitten olisi esim. mahdollisuus siihen että koira saa alta 75p ja puolen vuoden päästä vaikka 175p. Oisko se sitten jotenkin viisasta?

Mä en ymmärrä miksi tätä niin hanakasti koitetaan saada läpi. Siksi että Hucca on keksinyt jotain mitä ei (onneksi) vielä ole ja haluaa kiihkeästi olla jonkinlainen johtohenkilö tässä asiassa, eikä voi päästää siitä irti? Eikö kisalajeja nyt ole muutenkin siinä määrin, että niissä ei ois tarpeeksi hommaa? Luonnetestejä on viritelty virtuaalimaailmaan useita kertoja eikä niitä täällä ole, eikö se kerro teille mitään siitä kuinka kannattavaa lt:n tuominen virtuaalimaailmaan olisi?

Apilaa komppaan laatuarvosteluasiassa.

Ja mitä tohon lonkkakuvausjuttuun tulee niin en mä sitäkään ymmärrä sen enempää. Joskin se ei ole niin mahdoton toteuttaa kuin tämä, ja siksi se systeemi varmaan on ylipäätään olemassa.
Smaug

Rotta kirjoitti:Sitten olisi esim. mahdollisuus siihen että koira saa alta 75p ja puolen vuoden päästä vaikka 175p. Oisko se sitten jotenkin viisasta?
Kyllä mun mielestä? :--D
//Kuinka moni asia ylipäätään virt on mahdotonta? :-D No ok, aika moniki mut jos tajusit pointin. (:

Toisaalta tää koko homma on mullekin aika yks hailee, vaikka oiskin kiva, ehdottelinpa vaan tollasia ideoita. Kun tää nyt kerta menee näin vaikeeks eikä tälle nyt ees välttis oo paljoa kiinnostuneita (vai onko?), niin ainakin mun puolesta tän homman voi haudata jo näin alkuunsa. Hucca voi sitten tulla sanomaan omat mielipiteensä, mä en hänestä tiedä, kovin innolla ilman minkäänlaista suunnitelmaa hän on tätä järjestämässä.

Ite en tajua mikä idea on arvostella luonne, siis se miten se on kirjotettu jne? Tosin paha mun on sanoo kun emmä heppapuolella oo koskaan käynytkään.
A BIG BIG TAUKO.
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Laatuarvostelut ois mun mielestä ihan huippu juttu jos ne joskus saatas tänne, en vaan oo varma että koirapuoli on tarpeeksi iso :)
Rotta
Todellisuuden Avokämmen

Smaug kirjoitti:
Rotta kirjoitti:Sitten olisi esim. mahdollisuus siihen että koira saa alta 75p ja puolen vuoden päästä vaikka 175p. Oisko se sitten jotenkin viisasta?
Kyllä mun mielestä? :--D
Niin että koiran luonne voi muuttua puolessa vuodessa sadan pisteen edestä? Ok..
noel
Lassien tassuhiki

Viesti Kirjoittaja noel »

Kyllä miun mielestä Rotta on sanonut jo kaiken oleellisen. Tää idea on melko lailla tuhoon tuomittu, niinkuin se kuulemma on joskus vuonna nakki ja muusi ollut. Mitä siis koira sitten hyötyisi tuon luonnetestin läpäisemisestä? Saisi valioitua IRL-maailman mukaan? Ei kuulosta kovinkaan innostavalta, pitäisi ensin kirjoittaa hyvä luonne ja parannella sitä jatkuvasti jotta viimein pääsisi läpi? Niinkö? Ensinnäkin se olisi aikamoista ajanhukkaa ja lisäksi toteutus ei varmastikaan tulisi onnistumaan niin, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Arvonta olisi ehkä fiksuin vaihtoehto ja sekin melko typerä, sillä tuloksia on hyvin helppoa säätää oman tahtonsa mukaan, rotukohtaisia ominaisuuksia ei tarvitsisi ollenkaan ottaa huomioon ja silloinhan sillä luonteellakaan ei olisi merkitystä. Ja mitä Katikin nyt on huomauttanut, lähes kaikki kirjoittavat koiralleen täydellisen luonteen. Miten koiraa on helppo käsitellä, miten sillä ei ole ollenkaan aggressiivisuutta toisia koiria kohtaan jne. Eli luonnetestin arvostelu kirjoittaen ei välttämättä myöskään toimisi. Ei kai kukaan ehdoin tahdoin lähde hakemaan paskatulosta luonneteisteistä kirjoittamalla paskaluonteen koiralle, I agree.
Kati
Kriisissä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Sanotaan näin että mä kannatan tätä heti kun tähän saadaan jotain realistista pisteiden toteutuksen suhteen.
Mun mielestä tätä on huono verrata agiin, tokoon, paimennukseen.. ylipäänsä mihinkään koska ne ovat aivan toimivia tuloksiensa suhteen, joskus menee hyvin ja joskus ei.
Mutta nyt puhutaan kuitenkin luonteeesta joka on joka rodullakin pelkästään erilainen (saatika juuri joka koiralla myöskin.)
Ja tosiaan tästä tulisi kovin "roturajoitteinen" koska kaikkia rotuja ei ole edes IRL luonnetestettu, joten on hankala niihinkään viitata/vedota tuloksia. Lisäksi tiedän monta rotua joita on luonnetestattu muutama, mutta rotu itsessään on niin yksilö kohtainen että tulos voisi olla mitä vain.
Lisäksi jos pisteytys saataisiin toimimaan tuomaroinnin osalta siinä olisi iso urakka ja oon muutenkin huomannut aikas suurta epäaktiivisuutta kaikkien lajien tuomaroinnin suhteen tällä hetkellä, joten mitenhän se sitten hoituisi?
Kuten Rotta viittasi, mä en ainakaan tahtoisi esim. chihuahualle niitä dobberin pisteitä, mun mielestä se olisi yhtä tyhjän kanssa koko tulos siinä vaiheessa.
Ainoastaan tää olis toimiva ehkäpä perusradan tyyliin, eli hyväksytty/hylätty tulos ja ehkäpä laukausalttius voitaisiin merkitä/testata.. Pisteet osa-alueittain mun mielestä aivan mahdottomat toteuttaa näin mielikuvituksellisessa yhteydessä realistisiksi.
Elina
Analysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elina »

Ai ihana. Tämä luonnetestihomma kaivetaan vähintään kerran (puolessa?) vuodessa uudestaan esille ja loppujen lopuksi haudataan mahdottomana ajatuksena. Virtuaalisesti luonnetestiä kun ei kerta kaikkiaan voi toteuttaa niin, että siitä olisi jotain hyötyä ja siinä olisi jotain järkeä. Eikä tälle koskaan tule niin paljon kannattajia ellei keksitä jotain upeaa hienoa systeemiä, jolla tästä tulisi edes jotenkin järkevä, että kannattaisi edes.

Jokainen voi kirjoittaa koiralleen upean, hienon, mahtavan luonteen, jonka perusteella koira on luonteeltaan täydellinen ja aivan rodunmukainen, mutta siinä taas ei minun mielestä oo järkeä. Arpominen on myös yhtä tyhjän kanssa, kun siinä tulee noita Rotan mainitsemia ristiriitaisuuksia sun muita.
Tassutellen Tessun tahtiin + Ensimmäistä odottamassa

Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen. - S.J. Lec
Apila
Le-ppä-ker-ttu
Viesti:

Kati kirjoitti:Ainoastaan tää olis toimiva ehkäpä perusradan tyyliin, eli hyväksytty/hylätty tulos ja ehkäpä laukausalttius voitaisiin merkitä/testata.. Pisteet osa-alueittain mun mielestä aivan mahdottomat toteuttaa näin mielikuvituksellisessa yhteydessä realistisiksi.
Vähän samoilla linjoilla... Mutta loppujen lopuksi sitä mieltä että aika turhaa hommaa, ei luultavasti kuitenkaan toimisi ja tuskin kukaan silti jaksaa ylläpitää.
Vastaa Viestiin