Joo siis PEK- ikäinen koira on tietysti vähän eri asia, viestissäni viittasin enemmänkin JUN- ikäisiin koiriin (;. Mutta jos vepeä tuomaroisin ja vastaan tulisi PEK- ikäinen koira, kyllä minä silloin sen hylkäisin, mutta en junnuikäistä. Mutta joo, en tarkoita että tekisit väärin sen junnukoiran hylkäämisessä, jos sivuilla ei lue tarkkaa ikää, mutta itse näen tämänlaisen hylkäyksen turhana. :)Lansu_ kirjoitti:En sanonut etteikö voisi olla, mutta miten esimerkiksi vepetuomarina tulkitsisit tilanteen, jossa koiralla on "oma ikääntyminen"-merkintä ja näyttelyissä se kisaa PEK-luokassa? Vepen ikäraja on 12kk ja tää koirahan on näyttelyluokkansa perusteella 7-9kk vaikka "oma ikääntyminen"-merkinnällä ehkä halutaan viitata muuhun.
Tarpeelliset tiedot virtuaalikoirien sivuilla
-
- Nostaa rautaa
- Viesti:
Re: Tarpeelliset tiedot virtuaalikoirien sivuilla
- And you thought the world might end if you just looked the other way
-
- Alkupalat
Sen koiran rekisteripapereissa värin kohdalla lukee juuri niin kuin se kasvattaja on pentueilmoitukseen kirjoittanut. Punaruskea, punainen, ruskea, musta ruskea, mustaruskea, musta-ruskea, ruskea mustin merkein, musta ruskein merkein.. You name it.Timberwolf kirjoitti:Aini, koen suurta vääryyttä siitä, että valtaosa rekisteröidyistä v-pystäreistä on rekisteröity punaruskeina, vaikka värin nimi on (Mörrin rekisteripapereiden mukaan ainakin) pelkkä punainen. Tää ei liittyny asiaan mitenkään, mutta tuli vaan mieleen. :'D
-
- Alkupalat
Pivikoista - olin itse tuota värisäännöstä kirjoittamassa. Mun nähdäkseni, jos siltä tuntuu, ottakaa vaan se värimerkintä pois sieltä värikuvallisen piirroskoiran sivulta. Tämä siis nyt ei tule teille minkään korkeamman tahon valtuutuksena, vaan lähinnä vetoomuksena omaan harkintaanne - teidän värikynänne tai fotarinne tuottavat kaikilla näytöillä aivan luonnollisen näköisiä koiria tuskin koskaan. Ja koska pivikoilun ei ole tarkoitus vetää puoleensa vain piirtämisen himoharrastajia, on mun nähdäkseni aivan turhaa pahoittaa kenenkään mieltä sillä, että joku tuomari sitten lukee värivirheitä kuvasta, jossa niitä ei välttämättä tarkoituksenmukaisesti ole. Mutta toki, ensisijaisestihan värin ilmoittaminen on oleellista koirille, joita ei ole väritetty.
Tietysti tässä säkäkorkeus -asiassakin voitaisiin lähteä sille linjalle, että kuinka paljon itse kunkin henkilökohtaista painolastia lisää laittaa sinne se luku (tai kuinka paljon pivikon omistajaa rasittaa laittaa värikuvallisen koiran sivulle se väri). Mun nähdäkseni kuitenkin säkäkorkeus on, yhdessä esimerkiksi painon kanssa, sellainen asia, joka on virtuaalikoiralla niin helposti muuteltavissa, että sen kyttääminen tuomaroinnissa on Mun nähdäkseni turhaa pingotusta. Entä sitten jos näyttelytuomari saa eteensä valokuvan puolesta ihanneulkomuotoisen koiran, säkäkin on kohdallaan, mutta painorajat paukkuvat oikein olan takaa? Entä jos joku tosiaan ilmoittaa VePeen sen pomeranianin, ja ilmoittaa säkäkorkeudeksi 42cm - arvosteluksi "ei voi olla hei" vai "höh, no mistä sitä tietää millaisia mutaatioita tuolla Tsernobylin juurella kukkii"?
Tietysti tässä säkäkorkeus -asiassakin voitaisiin lähteä sille linjalle, että kuinka paljon itse kunkin henkilökohtaista painolastia lisää laittaa sinne se luku (tai kuinka paljon pivikon omistajaa rasittaa laittaa värikuvallisen koiran sivulle se väri). Mun nähdäkseni kuitenkin säkäkorkeus on, yhdessä esimerkiksi painon kanssa, sellainen asia, joka on virtuaalikoiralla niin helposti muuteltavissa, että sen kyttääminen tuomaroinnissa on Mun nähdäkseni turhaa pingotusta. Entä sitten jos näyttelytuomari saa eteensä valokuvan puolesta ihanneulkomuotoisen koiran, säkäkin on kohdallaan, mutta painorajat paukkuvat oikein olan takaa? Entä jos joku tosiaan ilmoittaa VePeen sen pomeranianin, ja ilmoittaa säkäkorkeudeksi 42cm - arvosteluksi "ei voi olla hei" vai "höh, no mistä sitä tietää millaisia mutaatioita tuolla Tsernobylin juurella kukkii"?
"The great pleasure of a dog is that you may make a fool of yourself with him and not only will he not scold you, but he will make a fool of himself too."
- Timberwolf
- Velho
- Viesti:
Ohoo. Niin se muuten taitaa mennäkin. Tosin mitä mä nyt tutkin KoiraNetin tilastoja ja seuloin varmaan joku parisataa koiraa läpi, ni se väri oli jokasella koiralla punainen, ei punaruskea tai mikään muu. (nillittäminen <3)Suzie kirjoitti:Sen koiran rekisteripapereissa värin kohdalla lukee juuri niin kuin se kasvattaja on pentueilmoitukseen kirjoittanut. Punaruskea, punainen, ruskea, musta ruskea, mustaruskea, musta-ruskea, ruskea mustin merkein, musta ruskein merkein.. You name it.Timberwolf kirjoitti:Aini, koen suurta vääryyttä siitä, että valtaosa rekisteröidyistä v-pystäreistä on rekisteröity punaruskeina, vaikka värin nimi on (Mörrin rekisteripapereiden mukaan ainakin) pelkkä punainen. Tää ei liittyny asiaan mitenkään, mutta tuli vaan mieleen. :'D

Vuoden...
... avulias 2008, 2009, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 // lempinimien kerääjä 2008, 2009, 2010 // kaikkien kaveri 2015, 2016, 2017 // avatar 2015 // liitonpitäjä 2017 // aktiivikävijä 2018 // koirapersoona 2018 - Kettu ♥
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
^huskyillä esiintyy virt. maailmassa samaa, että värit on merkitty eri tavoin - mutta voin ihmisten iloksi sanoa, että musta noi huskyjen värit on vaikeita irlkin
Vaikka aika hyvin käy selville tästä artikkelista, http://www.saunalahti.fi/samans/jutut/color2.html
Multa on tultu jopa erikseen kysymään, että voisitko sä sanoa, minkä värinen husky kuvassa on (juuri perustietoja varten). Ja mullekin se tekee vaikeeta, sillä ellen tiedä koiran viralista nimeä, ja pysty näin väriä urkkimaan tietokannasta (kuten on ulkomaalaisten koirien kanssa on aika mahdotonta), niin 100% en osaa väriä sanoa. Mutta itse en sortaisi, vaikka väri koiran sivuilla olisikin vähän väärin. Asia erikseen, jos kuvassa on valkoinen koira, ja väriksi on merkitty musta, tms.
Mutta takaisin aiheeseen. Eli mulla lukee koirien sivuilla vain tämän verran luonteen tapaista:
"Viiman kanssa treenataan ennen kaikkea valjakkoajoa. Se on maltillinen, rauhallinen ja tottelevainen, ja sopii johtajaksi. Näyttelyissä Viima on hieman jännittynyt, mutta esiintyy yleensä loistavasti. Muita harrastuksiamme ovat ?", eli luonteen tapainen on ujutettu harrastuksien sekaan.
Riittääkö tuo? Mitä koiran luonteesta pitää käydä ilmi, jotta luonne kelpuutetaan? Tuossahan ei täysin suoraan esim. sanota sitä, että koira ei ole lainkaan aggressiivinen, mutta vähän miettimällä (johtajakoira ei voi olla aggressiivinen, sillä johtajan olemus tarttuu hyvin koko valjakkoon. Mieti itseäsi lenkkeilemässä, kun lauma verenhimoisia vetokoiria hyökkää kimppuusi, ilman että musheri pystyy tekemään mitään..)

Vaikka aika hyvin käy selville tästä artikkelista, http://www.saunalahti.fi/samans/jutut/color2.html
Multa on tultu jopa erikseen kysymään, että voisitko sä sanoa, minkä värinen husky kuvassa on (juuri perustietoja varten). Ja mullekin se tekee vaikeeta, sillä ellen tiedä koiran viralista nimeä, ja pysty näin väriä urkkimaan tietokannasta (kuten on ulkomaalaisten koirien kanssa on aika mahdotonta), niin 100% en osaa väriä sanoa. Mutta itse en sortaisi, vaikka väri koiran sivuilla olisikin vähän väärin. Asia erikseen, jos kuvassa on valkoinen koira, ja väriksi on merkitty musta, tms.
Mutta takaisin aiheeseen. Eli mulla lukee koirien sivuilla vain tämän verran luonteen tapaista:
"Viiman kanssa treenataan ennen kaikkea valjakkoajoa. Se on maltillinen, rauhallinen ja tottelevainen, ja sopii johtajaksi. Näyttelyissä Viima on hieman jännittynyt, mutta esiintyy yleensä loistavasti. Muita harrastuksiamme ovat ?", eli luonteen tapainen on ujutettu harrastuksien sekaan.
Riittääkö tuo? Mitä koiran luonteesta pitää käydä ilmi, jotta luonne kelpuutetaan? Tuossahan ei täysin suoraan esim. sanota sitä, että koira ei ole lainkaan aggressiivinen, mutta vähän miettimällä (johtajakoira ei voi olla aggressiivinen, sillä johtajan olemus tarttuu hyvin koko valjakkoon. Mieti itseäsi lenkkeilemässä, kun lauma verenhimoisia vetokoiria hyökkää kimppuusi, ilman että musheri pystyy tekemään mitään..)
- Veriaivo
- Ei enää ikinä uudestaan
Kauan on muistilistallani lukenut, että "lisää säkät + iät koirille", mut ei vaan oo tehtyä. Nyt ne siellä lukee, eikä enää hylkyjä ole tämän asian takia tulossa. 8)
Mutmut, eikö olisi järkevää, että liitot joilla on näitä ikä-/säkävaatimuksia, jotta pääsee kisaamaan/mihin luokkaan koira menee, voisivat pistää sääntöihin pakolliseksi, että koiran sivuilla täytyy käydä ilmi sen ikä ja/tai säkä tai muuten tulee hylkäys? Silloin olisi tuomareilla hyvä syy antaa tästä hylky + tuomareiden olisi helpompi tuomaroida, ettei tarvitsisi esim. agituomareiden katsoa rotumääritelmästä rodun säkäkorkeutta ym ym.
Mutmut, eikö olisi järkevää, että liitot joilla on näitä ikä-/säkävaatimuksia, jotta pääsee kisaamaan/mihin luokkaan koira menee, voisivat pistää sääntöihin pakolliseksi, että koiran sivuilla täytyy käydä ilmi sen ikä ja/tai säkä tai muuten tulee hylkäys? Silloin olisi tuomareilla hyvä syy antaa tästä hylky + tuomareiden olisi helpompi tuomaroida, ettei tarvitsisi esim. agituomareiden katsoa rotumääritelmästä rodun säkäkorkeutta ym ym.
I have no time to hate people who hate me.
I'm very busy loving who loves me.
blogi LINNUNRADAL FLIPPAILLEN
I'm very busy loving who loves me.
blogi LINNUNRADAL FLIPPAILLEN
-
- Lassien tassuhiki
Minulla on sellaiset perusvaatimukset; virallinen nimi, kutsumanimi, ikä (pelkkä ikä tai/ja syntymäaika), väri ja kasvattaja. Vain jos aiotaan käydä näyttelyissä tai muissa säkää vaativissa kisoissa, se on pakollinen. En voi käsittää, miten kireitä jotkut ihmiset voivat tässä asiassa olla. Pitää olla kaikki maailman painot, pitää käydä terveystarkastuksissa ja niiden tulokset pitää aina laittaa sivuille ja linkit jokikiseen sukulaiseen jne jne jne. Yritän itse ainakin pitää tätä tietopakettia koirien sivuilla rentona :). Kirein asia on ehkä kennelini linkitys, haluan kuitenkin että ihmiset tietävät Kiipelissän olevan oikea virtuaalikenneli eikä evm, ja mistä se löytyy.
Lyhyt viesti.
Lyhyt viesti.
-
- Kriisissä
- Viesti:
Minun koirieni ikääntymisessä ei ole mitään logiikkaa (noh, periaatteessa yksi IRL kk = yksi URL-vuosi), enkä oikeasti jaksa/muista/viitsi vaihdella niitä ikävuosia muutaman viikon välein. Niinpä olen ratkaissut ongelman laittamalla nly-luokan syntymäajan perään (havainnollistakaamme), eikä ainakaan tähän mennessä ole tullut ongelmia. Mielestäni koiran sivuilla tulisi olla JOKU konkreettinen tiedonmurunen sen hetkisestä iästä, ja valitettavasti "oma ikääntyminen" ei ole kovin konkreettinen. Jos koira on syntynyt 1.1.2009, se voi omalla ikääntymisellään olla joko 4pv tai 2,75 vuotta vanha. Hyvä siinä sitten tuomarina miettiä, että kumpikos vaihtoehto on kyseessä. Varsinkin kun osallistumisoikeuden saamiseksi tulee olla tietyn ikäinen, olisi se nyt ihan toivottavaa, että sivulla olisi tieto joka osoittaisi koiralla olevan oikeus osallistua.
/ ja mulla tosiaan on tällä hetkellä käytössä tuollainen "jännä" systeemi, pikkuruinen tietoboksi ja that's it :D.
/ ja mulla tosiaan on tällä hetkellä käytössä tuollainen "jännä" systeemi, pikkuruinen tietoboksi ja that's it :D.
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
-
- Höpsö veitikka
Ite merkkaan yleensä kaiken tarpeellisen: Virallinen nimi, kutsumanimi, rotu, sukupuoli, syntymäaika, ikä (ja milloin koira täyttää seuraavan kerran vuosia jne), Joomagnan & Criminalesin koirille FCI luokan, värin, kasvattajan etunimen (esim. Tuulin sivuilla lukee Anna, Hukkis, Miron sivuilla Saara, offi jne) ja kasvattajanimen linkitettynä. Samoiten omanimeni on myös siellä linkkeineen.
Sivuilta löytyy myös Isä & emä, linkitettynä molemmat, pieni oma mielipiteeni koirasta (kursivoituna) ja sitten kunnon luonne (Malli) ja kilpailukalenterit. Lisäksi sivupalkissa on kilpailumenestys
NIMI KISAMENESTYS:
1 x ERI
0 x SERT
0 x CACIB
8 x VKUMA
1 x BH
3 x koulutustunnus
2 x LKV /TOKO
TERVEYSTULOKSET:
Lonkat A/A
Silmät terveet
Polvet terveet
Kyynäreet terveet
jne. Lansu_ on varmaan huomannutkin sen Saskan sivuista.
Lonkat on kuvattuja mutta B/B lonkkia en merkkaa omistajaa kunnioittaakseni. Samoiten sivuilta löytyy copyright ja kuvissa esiintyvän rakin nimi.
Sivuilta löytyy myös Isä & emä, linkitettynä molemmat, pieni oma mielipiteeni koirasta (kursivoituna) ja sitten kunnon luonne (Malli) ja kilpailukalenterit. Lisäksi sivupalkissa on kilpailumenestys
NIMI KISAMENESTYS:
1 x ERI
0 x SERT
0 x CACIB
8 x VKUMA
1 x BH
3 x koulutustunnus
2 x LKV /TOKO
TERVEYSTULOKSET:
Lonkat A/A
Silmät terveet
Polvet terveet
Kyynäreet terveet
jne. Lansu_ on varmaan huomannutkin sen Saskan sivuista.
Lonkat on kuvattuja mutta B/B lonkkia en merkkaa omistajaa kunnioittaakseni. Samoiten sivuilta löytyy copyright ja kuvissa esiintyvän rakin nimi.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Pakko tähän kommentoida näin OT:nä, että minkä takia? Mun mielestä B/B lonkat ei ole vielä mitenkään huonot.Mariza kirjoitti:Lonkat on kuvattuja mutta B/B lonkkia en merkkaa omistajaa kunnioittaakseni.
Everybody lies.
-Vuoden taiteilija 2008
-Vuoden taiteilija 2008
-
- Höpsö veitikka
^Mut jos omistajan koiralla on A/B tai A/A:t niin en viitti merkata sellasia tuloksia..
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
-
- Kriisissä
- Viesti:
^ Tarkoitatko, että jos kuvassa olevalla irl-koiralla on esim. A/A-lonkat, niin et merkitse virtuaalilonkiksi sitä huonompia? Selvennän vain :).
Tähän voisinkin yleisesti sanoa mielipiteeni, että nuo terveystulosten merkitseminen virtuaalikoiralle on mielestäni melko riskaabelia. Ne alkavat olla jo aika eksaktia tietoa, ja saattavat oikeasti viedä asiaan vihkyitymätöntä harhaan. Mielestäni sivuilla pitäisi tuoda erittäin selvästi esiin, että ne ovat vain keksittyjä, eivätkä liity kuvan koiraan millään tavalla. Esimerkiksi vieraskielinen voi helposti vahingossa yhdistää terveystulokset ja kuvan koiran, ellei sivuilla ole ehdottoman tarkasti ilmoitettu, etteivät ne liity toisiinsa millään tavalla. Jos ajattelen omasta näkökulmastani, niin irl-koirani kuvia voisin vielä katsella virtuaalikoiralla, mutta terveystulosten keksimistä hatusta en kyllä nielisi.
En oikein osaa selittää miksi nuo terveystulokset ylittävät kipukynnykseni, mutta minusta niissä mennään vähän liian pitkälle :D. Jos kuvissa on oma irl-koira tai piirroskoira, asia ei ole niin vakava.
Tähän voisinkin yleisesti sanoa mielipiteeni, että nuo terveystulosten merkitseminen virtuaalikoiralle on mielestäni melko riskaabelia. Ne alkavat olla jo aika eksaktia tietoa, ja saattavat oikeasti viedä asiaan vihkyitymätöntä harhaan. Mielestäni sivuilla pitäisi tuoda erittäin selvästi esiin, että ne ovat vain keksittyjä, eivätkä liity kuvan koiraan millään tavalla. Esimerkiksi vieraskielinen voi helposti vahingossa yhdistää terveystulokset ja kuvan koiran, ellei sivuilla ole ehdottoman tarkasti ilmoitettu, etteivät ne liity toisiinsa millään tavalla. Jos ajattelen omasta näkökulmastani, niin irl-koirani kuvia voisin vielä katsella virtuaalikoiralla, mutta terveystulosten keksimistä hatusta en kyllä nielisi.
En oikein osaa selittää miksi nuo terveystulokset ylittävät kipukynnykseni, mutta minusta niissä mennään vähän liian pitkälle :D. Jos kuvissa on oma irl-koira tai piirroskoira, asia ei ole niin vakava.
SUSILAPSI.NET
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
Living on Elm Street.
Kingdom of Devonia.
-
- Epätoivoinen katse
- Viesti:
Kun kukaan ei vaivautunut edes omaa mielipidettään sanelemaan, vaikka näitä aina (oikeasti) löytyy.Rami kirjoitti:Mitä koiran luonteesta pitää käydä ilmi, jotta luonne kelpuutetaan?
Mutta siis. Mä merkkasin ennen terveystulokset. Nyt mietittynähän, mikäli siis ne tulokset on perinnöllisiä, ollaan pian samassa jamassa kuin IRL-kasvattamisessakin: tarvittais terveitä koiria. No, meidäthän pelastaa toki tuonnit, mutta silti..
Ja tosiaan mua ainakin vähän loukkais, jos mun koiran kuvat ois virtuaalikoiralla, ja terveystuloksina C/C, vaikka oikeasti tolla koiralla on A/A (ja en siis tiedä, mitkä lonkat tolla piskillä oikeesti on, mutta näin esimerkkinä..). Ja ainakin niitä varmasti vois loukata, jotka eivät juuri virtuaalikoirailusta ymmärrä..
-
- Kriisissä
Mulle riittävän pitkä luonne tarkoittaa muutaman lauseen luonnetta, jossa käy ilmi jotain koirasta. Esim. Musti on leikkisä koira, jolta löytyy leluja joka lähtöön. Vieraat saavatkin olla varuillaan sillä herralla on paha tapa hyppiä ihmisiä vasten. Ihan täysin kuriton Musti ei kuitenkaan ole vaan kuolutettaessa se yleensä käyttäytyy hyvin.
Ja toi on kyllä aikalailla minimi pituus, mutta kyllä mun mielestä jo ton pitäisi olla ihan riittävä.
Ja toi on kyllä aikalailla minimi pituus, mutta kyllä mun mielestä jo ton pitäisi olla ihan riittävä.
-
- Le-ppä-ker-ttu
Mä olen koirille ikä-kohtaan merkannut syntymäpäivän, "oma ikääntyminen"-teksin ja isolla luokan, jossa koira kisaa näyttelyissä. Muita kisoja varten löytyy tarvittaessa myös säkäkorkeus :>