Kysymyksiä 2

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Lukittu
Wanilla
Alkupalat
Viesti:

Re: Kysymyksiä 2

Viesti Kirjoittaja Wanilla »

Voikos pivikoja ja normikuvallisia astuttaa?
// Voi kiitos, Elly :mrgreen:
Kaikki mitä voit kuvitella on mahdollista. - Pablo Picasso
Elly

Viesti Kirjoittaja Elly »

Wanilla: Voi :D
Mima
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mima »

Onko virtuaaliagilityssä jotain alaikärajaa? Mulla tuli ilmoittautumisia tarkistellessa useita 2kk vanhoja koiria vastaan. Lisäänkö vai hylkäänkö?
Kendra
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Kendra »

Tarkistitko oma ikääntyminen -kohdan? Mulla on useita virtuaalikoiria, jotka voivat syntyä esimerkiksi 06.03. ja olla suoraan 1,5 vuotiaita.

Alaikärajasta löytyy varmasti maininta VAL:in sivuilla jos sellanen on, ja ainakaan minä en sitä siellä nähnyt :D VTL:llä on maininta, että koiran iällä ei ole väliä, joten tuskinpa sillä on merkitystä missään :)
  • It really doesn't matter if you're wrong or if you're right
    'Cause once you get the teeth in, nothing really fights
    Except for me, I do it like I got nothing to lose
Mima
Lassien tassuhiki
Viesti:

^Siis just oma ikääntyminen kohdassa on tuo 2kk tai 8vk. VALilla tuosta ei ole mainintaa, mutta vMELin säännöissä alaikäraja on 10kk.
Sparkle
Lassien tassuhiki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sparkle »

No sittenhän se on niin, että ikärajoja ei agissa ole. Eikös? :D
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sigitius »

Jos se ikäraja agiin halutaan niin voin mä sen sinne käydä lisäämässä, joskus VAL:ssa lienee ollutkin listaukset ettei siellä saa kisata alle 9kk(?) ikäinen koira, ei tiine narttu yms. Mut millä valvot näitä virtuaalisesti kun suurimmalla osalla koirista on se "oma ikääntyminen", harvemmat laskee varsinaisia tiineyspäiviä jne. :D
Mima
Lassien tassuhiki
Viesti:

Ei sitä ainankaan mun takia tartte lisäillä. Pisti vaan silmään noin pienet pennut, olihan niitä kuitenki neljä kipaletta ilmotettuna. Ettäjoo, päästämpä nuo sitten läpi. Kiitokset vastauksista.
Janina
Höpsö veitikka

Viesti Kirjoittaja Janina »

Sigitius kirjoitti:Jos se ikäraja agiin halutaan niin voin mä sen sinne käydä lisäämässä, joskus VAL:ssa lienee ollutkin listaukset ettei siellä saa kisata alle 9kk(?) ikäinen koira, ei tiine narttu yms. Mut millä valvot näitä virtuaalisesti kun suurimmalla osalla koirista on se "oma ikääntyminen", harvemmat laskee varsinaisia tiineyspäiviä jne. :D
No eikait sitä tartte valvoo erityisemmin, sillon vaan hylkäys jos sivulla on selkeä merkintä alle 9 kuukauden iästä. Jos merkintää iästä ei oo, niin ei oo myöskään hylkäysoikeutta ellei sit vaikka mainita kuvissa olevan PEK-ikäinen koira. :D
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Mä joskus mielestäni vielä ikärajojen ollessa voimassa tuomaroin agilityä ja hämmästelin mm. jostain bortsusta, jolla oli just luovutusikäisen koiran kuvat ja jonka olisin itse siis iästä hylännyt, mutta siltä löytyi kisakalenterista tuloksia jo useasta lajista, myös agilitystä. Että vaikka mä sen olisin hylännyt niin joku muu olisi varmasti silti arponut sille sen tarvitsemat tulokset.
Etenkin nyt kun on näitä pikavipin kisoja, joissa useissa koiria ei tunnuta tarkistavan. Agilityssä ei ole omia tuomareita niin tuota sääntöä on pirun vaikea valvoa, moniko tuomari oikeasti tarkastaa koirat ja mitä sieltä päästetään läpi. Ainoa mitä voisin tehdä on kieltäytyä hyväksymästä liian nuorta koiraa valiolistalle, mutta tulokset sellainen koira silti saisi varmasti kasaan - ja läheskään kaikki eivät edes vahvista valioitaan liitolle.

Sillä mä itse näen parhaimmaksi pitää agilityn ikärajattomana. On noita sääntöjä ymmärrettäväksi muutenkin (t. monta kertaa selittänyt luokkien merkitykset ja luokkasiirrot uudestaan).
Mima
Lassien tassuhiki
Viesti:

^Entä jos tuonne laittaisi jonkun säännön, jonka mukaan palkittavat koirat olisi yksinkertaisesti pakko tarkistaa?
Frisky
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frisky »

^
Toi ois hyvä siinäkin mielessä, että mulla on näissä pikavipin kisoissa useat sellaiset koirat saaneet vkuman, jotka eivät sitä enää kys. tuomarilta voi vastaanottaa (yhdestä luokasta 3 vkumaa kahdelta eri tuomarilta). En sitten tiedä onko toi sääntö vähän turha ja kuinka tarkkoja tuomarit sen suhteen on, mutta ite olen sitä noudattanut.
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Pitää tulla tänne nostamaan kissan häntää ja kertomaan, että mie ainakin nykyään tarkistan kisoissa noi vKUMAn saajat. Ootte ehkä huomanneetkin. :mrgreen:

Mä en kannata tota että alle 9kk ikäiset ei voisi kilpailla agilityssä. Nää on kuitenkin vaan virtuaalikoiria ja jos se sun PEK-ikäinen koira voi saada pentujakin, niin mikä estää sitä kisaamasta agilityssä. Toki sä voit laittaa sille just luovutusikäsen koiran kuvat ja kirjoittaa iäksi vaikka 1v, mutta onko sekään sitten oikein?
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Sigitius
Ei enää ikinä uudestaan
Viesti:

Sigitius kirjoitti:Agilityssä ei ole omia tuomareita niin tuota sääntöä on pirun vaikea valvoa, moniko tuomari oikeasti tarkastaa koirat ja mitä sieltä päästetään läpi.
Lainaan itseäni tässä asiassa. Liitoin säännöissä on nyt jo maininta, että kaikki koirat on tarkistettava ennen arpomistilannetta. Se on sääntö, mutta noudattavatko sitä kaikki tuomarit? Tekeekö se minkäänlaista eroavaisuutta joka ikisen tuomarin todelliseen toimintaan, jos pakolliset tarkistettavat ovat "vain" luokassaan sijoittuvat koirat?
JOS olet vastuuntuntoinen tuomari, tarkastat koirat tai edes ne sijoittujat - KIITOS omasta puolestani. Ehdottoman vakavaa sääntöä tästä on liki mahdoton tehdä; en voi alkaa arvailemaan kuka ei tarkastanut sijoittuneita ja jakaa siitä tuomarikieltoja - kun taas jos sitä ei valvo, jotkut jättävät sen aivan varmasti tekemättä.

Luokkasiirtoon vaadittavat 2 eri tuomaria -sääntö on siellä ymmärtääkseni lähinnä siksi, ettei omistaja pystyisi huijaamaan ja arpomaan koiralleen kaikkia luokkanousuun vaadittavia tuloksia (tjsp). Kyseinen sääntö on ollut liitolla jo ajat enkä tiedä sen todellista alkuperää. Jos eivät tuomarit niin ainakin koirien omistajat ovat olleet tässä asiassa tarkkoina. Ylläpitoni aikana ainoastaan yhden koiran valioanomuksessa koiralla kaikki luokan tulokset olivat samalta tuomarilta.

Ikäasiassa mä olen samoilla linjoilla Juintun kanssa. Musta on pitkään ollut hauska katsoa PEK-luokissa näyttelyissä kisaavaa koiraa, joka on multi-käyttövalio monesta lajista ja myöhemmin saa pennut - PEK-ikäisenä! :D Tai muutoinkin että joku koira on ikuisesti JUN, saa pennut, jatkaa kisaamista JUN-luokassa näyttelyissä ja saman koiran pentuja nähdään mm. AVO:ssa vaikkei se ole mitenkään loogista - vaan virtuaalista!
Juinttu
Höpsö veitikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juinttu »

Mä tarkistaisin kaikki koirat, mutta se vaan välillä tekee tiukkaa tällä hitaalla koneella kattoa ne about 70 koiraa läpi. (Ei yhtään selittelyn makua tässä.) Ja niin siis no, mä en ehkä koe sitä sinänsä niin tarpeelliseksi, kun mun agit on yleensä tosi tosi lyhyellä vipillä (tänäänkin kisan lisäsin kalenteriin 14:50 ja vip oli tossa 21:00. :D Siinä ajassa ei välttämättä hirveästi luokkanousuja ehdi tapahtumaan. Ja nuokin vKUMAn saajat katon pääasiassa että jos nyt joku on vaikka 1. startissa saanut oikeudet seuraavaan luokkaan, etten sitten vahingossa jakaisi sille tokassa startissa taas vKUMAa - sehän olisi vaan epäreilua. Samoin kans jos jollain on jo kaksi vKUMAa miulta niin sille ei kolmatta lähde, koska se ei siitä mitään hyödy.
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
Lukittu