VPKY - Rotu-uudistus
-
- Analysaattori
- Viesti:
Re: VPKY - Rotu-uudistus
Ehkä noille shiloheille sitten voidaan oikeudet jättää, samoilla verukkeilla kuin sakemanneille. Samoin buhundit ja briardit saavat pitää oikeutensa. Cimarrón urugyuayohan vaikuttaa mielenkiintoiselta rodulta nyt kun lisätietoa siitä tuli, kyllähän sekin ihan paimenkoiralta vaikuttaa siinä missä nämä muutkin. Begamasco taitaa siis olla ollut enemmänkin karjan vartioitiin käytetty rotu kuin itse paimentamiseen, joten se siis todennäköisesti poistetaan.
Espanjanvesikoirat sitten. Lueskelin tuon Henjin linkkaaman blogi tekstin, jossa oli kyllä paljon asiaa. Nuiden kirjoitusten perusteella rodulle voisi melkein oikeudet jättää ja rodun harrastajat saisivat itse päättää haluavatko paimennusta harrastaa vai eivät. Kuitenkin niillä on varmasti taipumuksia siinä missä shiloheilla, sakemanneilla ja muilla vastaavilla roduilla.
Espanjanvesikoirat sitten. Lueskelin tuon Henjin linkkaaman blogi tekstin, jossa oli kyllä paljon asiaa. Nuiden kirjoitusten perusteella rodulle voisi melkein oikeudet jättää ja rodun harrastajat saisivat itse päättää haluavatko paimennusta harrastaa vai eivät. Kuitenkin niillä on varmasti taipumuksia siinä missä shiloheilla, sakemanneilla ja muilla vastaavilla roduilla.
-
- Epätoivoinen katse
Mä oisin kyllä vahvasti sitä mieltä että Espanjanvesikoirille pitäs jättää oikeudet paimennukseen. Jotkut lajin harrastajat on sitä mieltä että perrot ei sovellu paimennukseen ollenkaan, koska paimennusviettiä ei enään ole jalostamisen myötä. Tiedän kyllä monta rodun edustajaa ja myös oma perroni on vahva paimennusviettinen joten kyllä uskoisin että rodusta kuitenkin on siihen. Ja kun rotumääritelmässäkin on kohta "Käyttötarkoitus: Paimen- ja metsästyskoira sekä kalastajan apuri..."
-
- Analysaattori
- Viesti:
^ Kiitos sinullekkin vielä mielipiteestä, perrot jää listalle. :)
-
- Epätoivoinen katse
Poistettu rotu joka oli aikaisemmalla listalla ni saako sen kisata loppuun vai jätänkö kesken? :)
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Saa kisata loppuun asti. :) Asiasta lukee myös VPKYn sivuilla, esimerkiksi täällä.
- Juinttu
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Onko raja siinä A- ja B-lohkon rotujen välillä oikeasti niin häilyvä, että esim. bordercollien voi ilmoittaa B-lohkoon ja niin edespäin? ;o Tuli vaan mieleen kun eräässä kisassa huomasin, että niin oli tehty... :|
Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Ite ilmoitin Sherlockin (bc) B-lohkoon, koska kyllähän oikeastikin bortsut melko paljon karjaakin paimentaa. Rotulistan lohkojaottelut ovat suositeltavia, mutta eivät missään nimessä pakollisia. Bortsujen lisäksi monet muutkin rodut voi suosiolla ilmoittaa kumpaan tahansa lohkoon, mutta kilpaileminen kummassakin lohossa on kiellettyä.Juinttu kirjoitti:Onko raja siinä A- ja B-lohkon rotujen välillä oikeasti niin häilyvä, että esim. bordercollien voi ilmoittaa B-lohkoon ja niin edespäin? ;o Tuli vaan mieleen kun eräässä kisassa huomasin, että niin oli tehty... :|
- Henji
- Höpsö veitikka
- Viesti:
Voi venäjä. Kyllä rotulistaa luetaan, mutta eikö osa vaan älyä lukea rotulistan yläosaan punaisella merkittyä aluetta ("... ne rodut joilla ennen oli oikeudet kistata, mutta ei ole enään saavat kisata loppuun asti")... Mullon sekarotuinen hylätty kolmosissa nyt monesti lähiaikoina, kun on "väärän rotuinen". Toki, mutta se on aloittanut kisauransa aaaikoja sitten, ja sellaiset kun saa kisata loppuun. Mörr...
Aikaisemmin oon antanut olla, ei se maailma tähän kaadu, mutta nyt on ruvennu käymään näin vähän enemmän kuin pari kertaa.
Joten pliis ihmiset, jos nyt voisitte vähän kattoa? Tänä vuonna aikasti monta kisaa mennyt hukkaan tuon koiran kanssa näin pienen asian vuoksi..
Aikaisemmin oon antanut olla, ei se maailma tähän kaadu, mutta nyt on ruvennu käymään näin vähän enemmän kuin pari kertaa.
Joten pliis ihmiset, jos nyt voisitte vähän kattoa? Tänä vuonna aikasti monta kisaa mennyt hukkaan tuon koiran kanssa näin pienen asian vuoksi..
"...you cannot demand more from a trial otherwise it will become a goal in itself, a sport, and will harm instead of being useful to the breeding effort." || vISLY
Hiljaiseloa vielä hetkisen, palaan kyllä.
Hiljaiseloa vielä hetkisen, palaan kyllä.
- Räksä
- Lepakkojen yöhyökkäys
^ Siinä vaan kusee semmoinen pieni juttu, että missään ei ole listaa niistä roduista, joilla on joskus ollut oikeudet. Esimerkiksi mä kun aloitin virtuaalikoirailun monen vuoden tauon jälkeen uudestaan pari kuukautta sitten, en voi mitenkään tietää onko jollain hinkuintiannoutajalla ollut joskus paimennusoikeudet vai ei.
Siispä olen vaan kylmästi hylännyt kaikki listalta löytymättömät rodut.

magic, madness, heaven, sins
- Kendra
- Höpsö veitikka
Tällöin olisi kyllä ihan hyvä katsoa sitä koiran kisakalenteria, sillä jos siellä on vaikka 2009 suoritettu perusrata, 2010 BI, 2011 BII -> ollut joskus sallittujen rotujen listalla.
- It really doesn't matter if you're wrong or if you're right
'Cause once you get the teeth in, nothing really fights
Except for me, I do it like I got nothing to lose
- Hilmainen
- Ei riitä.
^^ Mä en ole edes tarkistanut muiden kuin perusradan koirien rodut. Koska luotan siihen että ne jotka on koiran aikanaan perusradasta läpi päästänyt, ovat sen rodun tarkistaneet. Ja juuri senkin mukaan kun nyt tuli tuo uudistus ja jotkut ovat saaneet ennen uudistusta kisata.
Jonakin päivänä olen puu,
ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni,
ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina.
Paikalla ollaan taas..
ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni,
ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina.
Paikalla ollaan taas..
-
- Lassien tassuhiki
- Viesti:
Jos tämmöset hylyt nyt tämän keskustelun myötä jatkuvat, niin mulle voi ajan mittaan heitellä niiden kisanjärjestäjien maileja, jotka turhia hylsyjä nakkelee, niin voin käydä vähän tökkimässä ja selostamassa asiaa. Kaikille ei tietenkään oo asia selvä ja joillakin vain ottaa enemmän aikaa omaksua uudistukset.
Ite kun en aina noita huomaa kalenteria päivittäessäni.
Ite kun en aina noita huomaa kalenteria päivittäessäni.