Labradorinnoutaja - millainen koira rotuna?

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
femm
Kriisissä

Labradorinnoutaja - millainen koira rotuna?

Viesti Kirjoittaja femm »

On tullut huomattua, että kamalan vähän löytyy labradoreista kiinnostuneita henkilöitä virtuaalimaailmasta. Minua kiinnostaakin kysellä teiltä vähän, että millainen kuva sinulla on labradorinnoutajasta rotuna?
Toivottavasti kamalan moni ei ajattele sitä ylisyötettynä ja laiskana perhekoirana sillä sitä se ei oikeasti todellakaan ole! Vaikka valitettavasti niitä näkeekin tuolla toisinaan..

Kerro siis oma mielipiteesi ja käsityksesi labbiksesta! Olisitko mahdollisesti halukas ottamaan sellaisen virtuaalisesti? Miksi, miksi et?
Kuva

taukoilua virtuaalikoirista
Yatsu
Söi navetan kaksi nautaa
Viesti:

Re: Labradorinnoutaja - millainen koira rotuna?

Viesti Kirjoittaja Yatsu »

Minulla on itsellä oikein ihanaksi kuviteltu virtuaalilabbis Manna!
Oon ajatellut että tulen ottamaan toisenkin virtuaalisen labbiksen, mahdollisesti Mannan omasta tulevasta pentueesta tai sitten joltain muulta.

Olen kuvitellut labbikset energisiksi, eloisiksi ja helposti oppiviksi koiriksi. Toisinaan mulla on kuitenkin jäänyt semmonen kuva, että pentuna ovat kovia pureskelemaan asioita kuten muutkin noutajat. (en oikeastaan muista mistä tämä käsitys tullut.. mahtaakohan pitää lainkaan paikkaansa?)
En ole kyllä ajatellut kaikkia labbiksia ylisyötetyiksi, mutta en ole kyllä kuullut labbiksesta joka olisi nirso, ei millään pahalla. :D Ja ne labbikset jotka pitävät vedestä, niin todella pitävät siitä. Jokainen pienikin vesilätäkkö pitäisi käyttää.

Onkos miun käsitykset ihan vääränlaisia? :mrgreen:
Kuva
Shady
Taikuri

Viesti Kirjoittaja Shady »

Lyhyesti ja ytimekkäästi omien kokemuksieni kautta olen saanut labukasta hyvin tyhmän vaikutelman. Asia erikseen metsästyslinjaiset, jotka ovat olleet varsin säpäköitä. Omien kokemuksien kautta rotu on suoraan sanottuna pilattu käyttämällä niitä ulkonäöltään näyttäviä koiria, joiden päästä ei löydy mitään. En sano, että kaikki muut kuin metsästys linjaiset olisivat aivan taliaivoja, mutta ilmeisemmin niitä löytyy rodusta paljon, kun itsekkin paljon noutajien kanssa tekemisissä olleena en ole tavannut oikeasti säpäkkää seka/show labukkaa...

Ja olisin valmis ottamaan virtuaalisesti. Itselläni pari ollutkin joskus aikoinaan (06-07?). Labukan hommaaminen omalla kohdallani himmaa niiden hillitön määrä virtuaali maailmassa.
2013: VUODEN KASVATTAJA, RATAMESTARI & TUOMARI
2014: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, POKAALIKAHMIJA & AKTIIVIKASVATTAJA
2015: VUODEN LIITONPITÄJÄ
2016: VUODEN KENNELINPITÄJÄ, RATAMESTARI, AKTIIVIKASVATTAJA & LIITONPITÄJÄ
2017: VUODEN POKAALIKAHMIJA, RATAMESTARI, ULKOASUNTEKIJÄ & AKTIIVIKÄVIJÄ
2018: VUODEN LIITONPITÄJÄ, PILKUNVIILAAJA & ULKOASUNTEKIJÄ
femm
Kriisissä

Lotina, ota ihmeessä toinenkin jos tykkäilet niin :) Mulla on justiinsa ajankohtainen pentue, jonka myyntitopick löytyy pentueet-sivulta.

Kyllä tuo taitaa olla aika totta, että pureskelevat kun nyt tarkemmin ajattelee asiaa :) Luulis kuitenkin että pennut ihan yleensäkin pureskelee, onhan tietenkin yksilöllisiä eroja. Lotina on saanut onneksi ihan hyvän kuvan :-)

Shady, luulen että tuo tyhmä vaikutelma tulee juuri siitä kun perheeseen otetaan koira, eikä sitä jakseta kouluttaa. Labbiksen kouluttaminen on melko helppoa sillä siihen on helppo ottaa kontakti, mutta kouluttamattomana se on painajainen, olen huomannut.
Itelläni on oikein säpäkkä tyttönen joka on aivan hulluna juoksemassa pallon perään jos joku vaan heittää ja ulkona todella energinen. Nala edustaa ehkä juuri sekalinjaista labbista, vaikkei mitään metsästystä ole tehty (isä metsästyslinjainen) ja näyttelyissäkin vain pari kertaa käyty.
Mutta eipä kyllä labbiksen mielestäni tarvitse ollakaan samalla tavalla säpäkkä kuin joku border collie, mitä nyt säpäkkyydellä tarkoitatkaan :-)

En kyllä ymmärrä tuota, että hillitön määrä labbiksia virtuaalimaailmassa? Näyttelyissäkin suurinosa on aina saman omistajan koiria ja v-maailmassa about viis täysin labbiksiin painottuvaa kenneliä. Itse olen ainakin ollut samoissa tekemisissä lähinnä vain muutaman kasvattajan kanssa.
Mulla on kuitenkin linjana tuoda evm-sukuisia koira ja käyttää max. 1-polvisia jalostukseen, tosin yksi 2-polvinen koira löytyy tällä hetkellä.
Kuva

Shady
Taikuri

Labbikset joista puhuin ovat olleet harraste koirina, hyvillä tai todella hyvillä kouluttajilla. Koirien pääkoppaan ei ole tuntunut vain jäävän yhtään mitään sadankaan kertauksen jälkeen ja myös ajatukset koirilla lähteneet harhailemaan jonnekin ihan muualle hyvin helpolla. Ei siis millään lailla kouluttamattomuudesta kyse :) Säpäkkyydellä tässä tilanteessa tarkoitin jonkinmoista terävyyttä, tekemisen halua ja hyvää oppimis kykyä - sellaista, jota noutajalla odottaisin olevan ei bc tasolla.

Itse en ole niin virtuaali labukoita seuraillut, mutta aina on kauhistuttanut näyttelyitä katsoessa määrä. Onhan niitä ainakin kaksi kertaa se määrä mitä esimerkiksi kultaisia :D Eikä se sitä määrää pienennä vaikka kaikki olisivat saman ihmisen omistuksessa :) Ehkä vielä joskus joku yksi-kaksi labukkaa meidänkin laumaan mahtuu, mutta se on vielä kaukainen ajatus.
Mineas
Ammattimouhoaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mineas »

Mäkin voisin kirjotella aiheesta, vaikka labradoreja harrastankin!

Mä tutustuin rotuun vajaa neljä vuotta sitten. Sitä ennen mä kuvittelin labradorin nimenomaan läskiksi, laiskaksi ja tylsäksi koiraksi, joka löytyy joka toisen hihnan päästä. :D Mutta tosiaan, 2008 helmikuusta asti olen käynyt ulkoiluttamassa neljää metsästyslinjasta labukkaa, ja siinä kyllä muuttu mielipide rodusta kertaheitolla. Aiemmin en ollut edes tiennyt, että rodusta on olemassa tällänen mun mielestä paljon nätimpi versio. Oon nyt tässä neljän vuoden aikana tutustunut (metsästyslinjasiin) labradoreihin paremmin, etenkin kun reilu kaksi vuotta sitten tuolta hoitokoirapaikasta muutti Mini meille. Mä en vieläkään ymmärrä näyttelylinjasia labradoreja, en varmaan koskaan tule ymmärtämään. :D

Mun pointti on lähinnä se, että monella on varmaan just sellanen kuva että labradori on ylensyötetty ja laiska perhekoira, etenkin jos ei ole perehtynyt rotuun enempää. Monet luultavasti mieltää labradorin tylsäksi peruskoiraksi, eikä sen takia viitsi tutustua rotuun tarkemmin. Ja mun mielestä labradori on aika peruskoira, ja siinä luulen olevan se syy miksi niitä on URL niin vähän. Virtuaalimaailmassa kun voi ottaa millasen rodun tahansa, ei ole väliä rahalla, asunnolla, vapaa-ajalla ja kokemuksella. Sen takia ihmiset varmaan mielummin haluaa ottaa erikoisempia ja haastavampia rotuja, joihin ei IRL riitä resurssit. Labradori on niin tavallinen koira kuitenkin loppupeleissä, että ei varmaan herätä monissakaan kiinnostusta.
femm
Kriisissä

Shady, kyllä se taitaa olla ihan vika kouluttajassa - koira kuin koira kyllä oppii jos sitä on alusta pitäen opetettu. Voi olla että koirat ovat ennen hyviä kouluttajia olleet huonossa jamassa ja näin ollen eivät ihan kertaheitolla muutu. Jos hyväkään kouluttaja ei saa koiraa millään tavoin oppimaan, ei sellainen kouluttaja mielestäni ole hyvä.
Omat tuntemani labbikset ovat olleet innokkaita ja halukkaita oppimaan, jos niillä on koulutustaustaa. Muutoin ovat melko välinpitämättömiä olleet ja menneet vaikka huudeltaisiinkin.

Mikäli labbiskantaa ajatellaan niiden näyttelyiden pohjalta, on se minusta pieni määrä jos muutaman kasvattajan koiria paljon + pari yksityistä mukana.

Mineas, mun labbikset ei ainakaan oo peruskoira :) Molemmat aktiivisia ja vauhdikkaita tapauksia, jotka ottavat innokkaasti kontaktia ja sais olla kokoajan keksimässä uutta aktiviteettia. Mutta tosi kiva että sun käsitys on muuttunut parempaan! :)
Virtuaalimaailmassa moni koirallinen ihminen kasvattaa omia rotujaan, sen olen huomannut. Kyllä labbis osaa olla haastava rotu niinkuin sanoin tarvitsee määrätietoisen koulutuksen tai muuten ei tule yhtään mitään. Nimim. kokemusta on!
Kuva

Shady
Taikuri

Enhän minä sanonutkaan, että ne eivät lainkaan oppineet : D Ja ovat olleet pennusta asti omistajillaan, joten huonot taustat eivät myöskään ole vaikuttajina. Ja tosiaan kyllä kys ihmiset ovat olleet mielestäni hyviä kouluttajia ja sekin on tullut ilmi toisissa koirissa, jotka ovat olleet menestyksekkäitä. Kyllä yksikin labbis, joka on vaikuttanut edelliseen mielipiteeseeni on loppujen lopuksi tokossakin pärjännyt, mutta takana on todella paljon, paljon, paljon työtä. Omasta mielestäni yksinkertaisesti noutajan pitäisi omata hyvä oppimis kyky eikä olla tuollasia taliaivoja kuin tapaamani koirat.

Olen hirveen pahoillani jos olen sanonut jotain loukkaavaa tmv, mutta tämä on oma mielipiteeni ja omista kokemuksistani pohjautuva. Ja niinkuin ensimmäisessä viestissäni jo sanoin: en väitä, että kaikkiu seka/show labukat olisivat tällaisia.

Miten se, että suuri osa koirista on yhden ihmisen kasvattamia / omistamia vähentää sitä määrää? Ihan yhtä paljon niitä on kuin siinä tilanteessa, jos jokaisen koiran olisi kasvattanut / omistanut eri henkilö. Se vähentää labbis harrastajien määrää, ei niiden itse koirien määrää tai sitten mä en nyt vaan tajua :P

-----

Pakko muuten ehkä hieman asiasta poiketen oikeen ääneen hämmästellä nykypäivän kehä labbis tilannetta ja ihannetta. Kaverilla on oikeen kivan näkönen uros, joka ei omaa niin paljon massaa kuin show labukat yleensä, muttei ole mikään ruipelo metsästys linjan edustajakaan. Omasta mielestäni todella kaunis ja tasapainoinen. Kyseinen koira ei pärjää näyttelyissä ja kaverille on suoraan sanottu, että lihota muutaman kilon niin näyttää paremmalta! Mitä ihmettä? Koiran pitää olla oikeasti lihava, että pärjää?

Itsekin joskus ajattelin, että hyi läskiksi syötettyjä tynnyreitä, mutta sitten labbis ihmiset kertoilivat, ettei kyse ole läskistä vaan rakenteen raskaudesta, mutta sitten kuulee tällaisia neuvoja annettavan? Olin melkolailla ymmälläni kuullessani asiasta.
femm
Kriisissä

"Koirien pääkoppaan ei ole tuntunut vain jäävän yhtään mitään sadankaan kertauksen jälkeen" - kys. lauseesta sain käsityksen etteivät oppineet mitään.
Itse en ole koskaan tavannut koiraa joka ei olisi huonoista tavoista oppinut pois. Eilenkin koirakoulussa oli länsiylämaanterrieri joka räksytti aivan mahdottomasti kun mentiin ohittamisharjoituksia. Koiralla ikää jo jonkin verran ja kyllä se räksytys väheni kun sitä rajoitettiin.
Ei koiranpentu ole luontaisesti tyhmä, kyllä minä vaan uskon että ihan yleisellä tasolla siihen vaikuttaa opittu käyttäytyminen ja erityisesti omistajan/kouluttajan asenne. En sitten tiedä, että millaisia noutajia sinä olet tavannut vai puhutko nimenomaan labradorinnoutajista?
En ole loukkaantunut ja sinulla on täysi oikeus mielipiteisiisi, mutta minusta vain kuulostaa tyhmälle, että koira olisi syntyessään taliaivo.

Labbisharrastajien määrällä on minusta vaikutus labbiskantaan. Jokaiselta harrastajalta löytyy toisen kasvattama sisarus ja sitten niitä samasukuisia koiria löytyy samoista paikoista. Tai ainakin samoja nimiä löytyy koirien suvuista.

// Kyllä, siinä olet aivan oikeassa! Näyttelyissä tunnutaan ihannoivan niitä tynnyrimäisiä labbiksia joilla on enemmän massaa kuin laki sallii. Meidänkin tyttö oli hoikka sporttimallinen, joka oli sitten liian laiha näyttelyissä vaikka juuri sopivassa kunnossa olikin. Australian tuomarilta saatiin EH ja suomalaiselta T, tosin siihen vaikutti hieman Nalan ujouskin.
Mielummin pidän terveen koiran kun hankin sille muotovaliouden ja joka sitten ontuu nivelrikkoisena jo 6-vuotiaana.
Kuva

Shady
Taikuri

Olenpas minä nyt ilmaissut itseni huonosti :) Kyse ei ole pennuista, kyse ei ole peruskoulutuksen puutteesta eikä kyse ole siitä, etteivät koirat opi mitään. Kyse on treenaus tilanteesta (nome, agi, toko, vepe), joissa on tuntunut, etteivät opi sen sadankaan kertauksen jälkeen ja ajatukset harhailee jne. Oppivat kyllä, mutta todella hitaasti. Mielestäni noutajan kuuluu omata hyvä oppimis kyky ja hyvät vietit.

Juu onhan sillä vaikutus kantaan, mutta ei se sitä rodun lukumäärää silti vähennä, jota olen alusta asti tarkoittanut :P
Mineas
Ammattimouhoaja
Viesti:

femm kirjoitti:Mineas, mun labbikset ei ainakaan oo peruskoira :) Molemmat aktiivisia ja vauhdikkaita tapauksia, jotka ottavat innokkaasti kontaktia ja sais olla kokoajan keksimässä uutta aktiviteettia. Mutta tosi kiva että sun käsitys on muuttunut parempaan! :)
Virtuaalimaailmassa moni koirallinen ihminen kasvattaa omia rotujaan, sen olen huomannut. Kyllä labbis osaa olla haastava rotu niinkuin sanoin tarvitsee määrätietoisen koulutuksen tai muuten ei tule yhtään mitään. Nimim. kokemusta on!:)
Jokasella tosiaan on varmaan eri käsitys siitä mikä on peruskoira, joten olisin ehkä voinu selventää omaa käsitystäni ekassa viestissä. :D Nimittäin mun mielestä aktiivisuus, innokkuus ja muut yleiset labradorin luonnepiirteet yhdistettynä sen ulkonäköön tekee labradorista peruskoiran. Labradori osaa kyllä olla haastava, mutta tämäkin on aika yksilökohtaista. Suurin osa labradoreista kuitenkin on helposti motivoitavissa ja mielyttämisenhaluisia, minkä takia en rotua koe mitenkään kovin haastavana (eli pidän sitä peruskoirana). Ja imo jokainen koira rotuun katsomatta tarvitsee määrätietoisen koulutuksen. Mulle ei-peruskoira on joku harvinainen, todella haastava tai muuten erikoinen rotu.
Mulla hukku vissiin taas punanen lanka koko viestistä. :D
femm
Kriisissä

No, pääasiassa jokainen koira on yksilö ja tietenkin se vaikuttaa oppimiseen. Voi siihen treenaustilanteeseen silti vaikuttaa jo pennusta alkaen.
Tässä tapauksessa ei sillä lukumäärällä niin suurta merkitystä ole siihen mitä aikaisemmin olen sanonut.
Jos saman kasvattajan koirat ja samat sukulaiset ovat samoissa piireissä niin ei sillä rodun lukumäärällä silloin ole merkitystä mielestäni.
Tottakai se lukumäärä voi osoittaa muuta mikäli ei rodun piirejä niin tunne.

Mineas, ok. Moni muukin rotu, esim. border collie on aktiivinen ja innokas - onko se siis luettavissa peruskoiriin? Tai saksanpaimenkoira joka myöskin suosittu rotu?
Itse teen mielummin työtä koiran kanssa joka on kiinnostunut ja halukas tekemään kuin sellaisen joka on välinpitämättömämpi ja vaikeampi hakea kontaktia.
Miksiköhän muutenkaan labbikset palveluskoira ja erityisesti opaskoiria? :)
Kuva

Shady
Taikuri

On munkin mielestäni labbis ns peruskoira. Se on niin peruskoiran näköinen, ettei toista ole ja usein kun jossain kuvataan koiraa, ihan perus koiraa, rotuun katsomatta, ihan vaan koiraa on kuvassa/siluetissa tmv labbis, koska se on kokonaisuudeltaan niin peruskoiran näköinen :D Selitinpäs hyvin! :D

Mutta siis joo. Tuohon lukumäärään vielä kertaalleen. Itse tykkään näyttelyihin osallistua, haluan niissä pärjätäkkin. Se vähentää innostusta kys rotuun, koska menestymis mahdollisuudet ovat lähes olemattomat suuren lukumäärän takia enkä ole hirveän innostunut ottamaan pelkkiä käyttölinjan koiria... Haluan kaiken samassa paketissa :D
femm
Kriisissä

No peruskoiran ulkonäkö labbiksella on, niinkuin mielestäni millä tahansa yksivärisellä koiralla.
Näyttelyissä pärjäämiseen vaikuttavat kuvat ja tuomarit, älä siis turhaan jättäydy pois lukumäärän takia! :)
Monilla tuomareilla on kuitenkin omat mieltymyksensä, joista on välillä vaikea ottaa selkoa kuka pitää minkälaisestakin.
Itse pidän edustavista ja terävistä kuvista, missä koira on ryhdikäs ja hieman metsästyslinjaisen näköinen - ei kuitenkaan liian hoikka eikä liian massakas.
Sellainen melko tasainen. Se kyllä vaikuttaa valitettavasti tuomarointiin, että rotuja tuomaroivat sellaiset henkilöt, joilla ei kokemusta tietyistä roduista.
Kuva

Mineas
Ammattimouhoaja
Viesti:

femm kirjoitti:Mineas, ok. Moni muukin rotu, esim. border collie on aktiivinen ja innokas - onko se siis luettavissa peruskoiriin? Tai saksanpaimenkoira joka myöskin suosittu rotu?
Itse teen mielummin työtä koiran kanssa joka on kiinnostunut ja halukas tekemään kuin sellaisen joka on välinpitämättömämpi ja vaikeampi hakea kontaktia.
Miksiköhän muutenkaan labbikset palveluskoira ja erityisesti opaskoiria? :)
Mulle esimerkiksi bordercollie on peruskoira, mutta saksanpaimenkoira ei. Sen perusteella mitä rotua tunnen (en siis kovin hyvin), on mun käsittääkseni saksanpaimenkoira paljon haastavampi kouluttaa kuin esimerkiksi bordercollie. Mun mielestä rodun suosio ei ole läheskään aina yhteydessä siihen, että onko kyseinen koira mun ajatuksissa peruskoira.
Mä haluan myös IRL itselleni toimivan, aktiivisen ja innokkaan koiran, ja labradori on sellanen koira (tai no, en voi puhua kokemuksesta kuin metsästyslinjasista). Virtuaalimaailmassa ei kuitenkaan ole sinänsä väliä onko koira välinpitämättömyydestään vai innokkuudestaan tunnettu rotu, kaikilla on kuitenkin sama mahdollisuus menestyä esimerkiksi agilityssä. Mulla itselläni on juuri sen takia URL vähän hankalammin motivoitavampia, mutta silti mielenkiintoisia rotuja, joita en kuitenkaan IRL voi/halua omistaa jonkun niiden ominaisuuden takia. Monen mielestä labradori on nimenomaan peruskoira, joten URL ihmiset haluavat mielummin kokeilla jotain erilaista, kun se kerran on mahdollista. Oon aivan varma etten itse kasvattaisi virtuaalisesti labradoreja, jollei se olisi mun oma rotu IRL. Nimenomaan koska se on mun mielestä peruskoira. :D
Vastaa Viestiin