remi kirjoitti:Lansu_ kirjoitti:Spyro kirjoitti:Niinpä jouduin sitten rajoittamaan kilpailuiden lisäämistä vielä siihenkin, että nyt koirien kalentereissa on pelkät ERIt.
En näe kisakalenterin supistamista muiden lajien kohdalla ongelmana, mutta musta on vähän huijausta merkitä näyttelyistä pelkät erinomaiset ja/tai sertifikaatit! Arvontalajien kohdalla muilla kuin ykköstuloksilla on harvemmin sen suurempaa merkitystä, joten ne voi jättää merkitsemättä, mutta kaikki näyttelyistä saadut laatumaininnat kertovat jotain koiran laadusta. Merkitsemällä vain erinomaiset kisakalenteriin, piilottaa koiran todellisen tason katsojan silmiltä. Katsoja saa aika erilaisen käsityksen koirasta, jos kalenteriin on merkitty kymmenen kisaa, joista kolmesta on tullut ERI, viidesta EH ja kahdesta H, kun jos koiran kisakalenterissa on pelkästään kolme erinomaista.
mä en taas näe tätä mitenkään huijauksena? mun mielestä taas jokaisen H:n ja EH:n merkitseminen on aika turhaa, mä merkitsen vaan jos koira saa sertin, cacibin tai jonkun tittelin. mulla on noita koiria melkein parisenkymmetä ja jos mun pitäis joka ikinen tulos merkkailla niin saisin aika uutterasti kalenteria päivitellä. periaatteessa jos koira saa erinomaista niin miksi jotain H:ta sinne merkkailla, onhan sekin tavallaan aika hyödytön tulos?
Mä en näe esimerkiksi agilityssä saatua sijoitusta (olkoon nyt vaikka 20.) mitenkään verrattavana näyttelyiden erinomaista heikompiin arvosanoihin. Agilityn yms. tulokset yleensä arvotaan, jollon ne eivät tavallaan kerro mitään koiran tasosta (toki niidenkiin voidaan ajatella kertovan), mutta näyttelytuomari arvostelee koiran rakenteen sen kuvista.
Jos koira saa pääasiassa H:ta ja EH:ta ja se ERI tipahtelee vain harvoin niin musta on aika kummallista ilmoittaa pelkät ERI:t. Näyttelykalenteria vilkaisemalla saa tällöin käsityksen, että koira on ERI:n tasoa, vaikka todellisuus onkin jotain ihan muuta. Eikö esimerkiksi
Vesselin ja
Arielin tasosta saisi näyttelymenestyksen osalta vähän erilaisen kuvan, jos niiden kalenterissa olisivat vain ERI-tulokset?
Pelkkien erinomaisten lisääminen on kiusallista varsinkin jalostuskäyttöä ajatellen, sillä virtuaalikoirilla usein katsellaan lähinnä kisamenestystä. En sitten tiedä eikö teitä tosiaan kiinnosta urosta valitessanne kuin se näyttelyistä saatujen sertifikaatien määrä. Itse pyrin katsomaan aina myös muita näyttelysijoituksia (mikä on koiran keskitaso jne.), mutta tällaisissa "vain erinomaiset tulokset merkitään" -tapauksissa se ei tietenkään ole mahdollista. Saskia kuvailikin yllä viestissään yhden hämmennystä tai epäselvyyksiä aiheuttavan tilanteen.
Jos sinne kisasivulle ei merkitse kun erinomaiset ja sertifikaatit, niin mun mielestäni voisi edes mainita kaikkien kierrettyjen näyttelyiden määrän tai suhteen kuinka paljon muita laatumainintoja on tullut (esim. "3x H ja 7x EH + kisakalenterin ERI:t").